متاسفم که امر به معروف، خیابانی شده و به عرصه مسایل اساسی کشور وارد نمی شود
در روزنامه های جمهوری اسلامی و رسالت امروز، به مطالب متنوعی پرداخته شده که این عناوین اقتباسی را برای مرور آنها برگزیده ایم: «آتشی که در خیمه مرتجعین عرب روشن خواهد شد»، «ظلمها، زندانهای بیجا، سرکوبها و حقوق ضایع شده مردم فراموش شدنی نیست/خشکهمقدسها یا دلواپسهایی که امروز گاهی اذیت میکنند، همانهایی هستند که قبلا هم امام را اذیت میکردند»، «نباید در حوزه اسلامی به سر بُرد ولی عینک غرب به چشم داشت»، «سفرهای غیر رسمی به قم برای دیدارهایی علمایی و عرض ارادتی در جمکران»، «انقلاب امام برای تحول رویکرد جامعه به دین بود»، «حکایت تلاش هایی برای برجسته شدن دین در قانون اساسی»، «خودسانسوری سخن حق، محکوم قرآن است»، «تفاوت جمهوری اسلامی و کیهان؛ نقد جنگ یمن بدون فحش و ناسزا» و «پاسخ به سهیل محمودی؛ این عربستان و طالبان و داعشاند که نگاه حداکثری دارند/ما نگاه حداکثری نداریم، هر چند خیلی هم بد نیست!»
جمهوری اسلامی که تیتر اصلی خود را به عبارت «نیروهای مردمی یمن یک پایگاه مرزی عربستان را تصرف کردند» اختصاص داده است، در سرمقاله با عنوان «آتش تروریسم» می نویسد: «گروههای تروریستی که از چند سال قبل و دقیقاً بعد از پیدایش جریان بیداری اسلامی در کشورهای عربی برای تخریب و منحرف کردن این حرکت، همچون انگل در منطقه ایجاد شدند، اکنون همچنان به حیات ننگین خود ادامه میدهند، در حالی که حامیان و پدر خواندههای معنوی، سیاسی و اقتصادی آنها مدعی هستند که در قالب ائتلاف ضد تروریسم در منطقه مشغول مبارزه علیه افراط گرایی و تروریسم میباشند.»
در بخش دیگری از این مطلب می خوانیم: «رژیم سعودی به عنوان مجری نقشههای غرب در یمن، با بمباران هوایی مناطق مسکونی و زیرساختهای اقتصادی این کشور و با تشکیل ائتلاف تکفیری-سلفی به جنایت علیه ملت یمن ادامه میدهد و راه را برای توحش، قانونشکنی، افراطی گری و تروریسم باز میکند اما این بار، آتش تروریسم را در جایی برافروخته است که دامن خودش را نیز خواهد گرفت و انبارهای باروتی را که سال ها آمریکایی ها با پول نفت مسلمانان در منطقه ذخیره کرده بودند، شعلهور خواهد کرد؛ شعلهای که قطعاً موجودیت ارتجاع عرب و در راس آنها آل سعود را خواهد سوزاند.»
ظلمها، زندانهای بیجا، سرکوبها و حقوق ضایع شده مردم فراموش شدنی نیست/خشکهمقدسها یا دلواپسهایی که امروز گاهی اذیت میکنند، همانهایی هستند که قبلا هم امام را اذیت میکردند
روزنامه جمهوری اسلامی عکس صفحه اول خود را به مراسم بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی، خانم خدیجه ثقفی اختصاص داده و به تفصیل به سخنان مهم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم پرداخته است.
به نوشته این روزنامه، آیت الله هاشمی رفسنجانی عدم حضور زنان در مقام واقعی خود را به انحراف صورت گرفته در بعد از انقلاب مرتبط دانسته و اظهار امیدواری کرده است که با تلاش و وظیفه شناسی لازم، این بخش مظلوم جامعه به مقام خود دست پیدا کنند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «اگر از راه امام منحرف شویم، خطرات بسیاری ایجاد خواهد شد»، بر لزوم حساسیت در تحقق اصول و فروع دین در جامعه تاکید کرده و ادامه داده است: «البته که توجه به فروع دین جزو واجبات است و حجاب زنان و نوع پوششان در جامعه دارای اهمیت است، اما نباید بقیه مسائل از جمله ظلمها، زندانهای بیجا، سرکوبها و حقوق ضایع شده مردم را فراموش کنیم.»
وی افزوده است: «رهبری با صراحت موقع رای دادن در انتخابات گفتند "رای مردم حق الناس است"، یعنی هر آدمی حقی بر گردن کسی داشته باشد، این حق ساقط نمیشود و خداوند آن را نمیبخشد چون خدا عادل است. البته این حرف مقام معظم رهبری سیاسی نیست و موضوعی اجتهادی است؛ پس چطور میشود به خود حق بدهیم آن چیزی که مردم نمیخواهند بر مردم مسلط کنیم و آن چیزی که میخواهند، نگذاریم. چون حق الناس بزرگترین ظلم و منکری است که می تواند در جامعه پیدا شود و باید تلاش کنیم سطح فکر جامعه را بالا ببریم؛ با توجه به اینکه اگر فروع دین از بین برود اصول دین هم ازبین خواهد رفت اما توجه به فروع دین نباید به قیمت فراموش کردن اصول دین باشد.»
روزنامه جمهوری اسلامی از اشاره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به «روحیه سالم و بدون تملق و چاپلوسی و دور از تظاهر به زهد» همسر امام نوشته و افزوده است: «وقتی از او میپرسیدند که آیا امام خمینی، امام زمان(عج) را میدیدند؟ ایشان این حرفها را شایعه میخواندند و نمیپذیرفتند و حتی در مورد ریاضتهای امام خمینی، آنچه را که واقعیت داشت به زبان میآوردند.»
جمهوری اسلامی که به انتظار آیت الله هاشمی رفسنجانی از صداوسیما برای پخش مستقیم این مراسم بسیار مهم و تاریخی نیز اشاره کرده، نوشته است: ««حاج سید حسن آقا در کنار برادرانشان در زمینه حفظ آثار امام خمینی به خوبی تلاش میکنند و اگر بعضی خشکهمقدسها یا دلواپسها گاهی اذیتهایی میکنند، همانهایی هستند که قبلا هم امام را اذیت میکردند اما همه به خوبی میدانیم که جامعه این خانواده را قبول دارند.»
نباید در حوزه اسلامی به سر بُرد ولی عینک غرب به چشم داشت
جمهوری اسلامی در صفحه ۳، بخش چهارم و پایانی مقاله «عظمت زن در فرهنگ وحی» را منتشر کرده و نوشته است: «این مقاله برگرفته از کتاب «زن در آئینه جلال و جمال» تالیف حضرت آیتالله جوادی آملی است و توسط دفتر ایشان در تهران به مناسبت ایام مبارک ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) برای انتشار در روزنامه جمهوری اسلامی ارسال شده بود.»
در فراز پایانی این مقاله آمده است: « مسئولیت افراد عادی به اندازه ائمه(ع) نیست و امامان و رهبران وظایف بیشتری دارند؛ چون اندیشهها و افکار معلّم میتواند گروهی را بسوزاند یا بپروراند. به هر روی، صاحبان مسئولیتهای بیشتر، چنانچه به وظایف خود با دید تکریم بنگرند به خدا نزدیک ترند؛ هرچند فاقد منصب و مقام دنیایی باشند؛ زیرا مقامهای دنیایی برای همیشه پایدار نیست؛ چون مقام حقیقی نیستند؛ بنابر این نباید در حوزه اسلامی به سر برد ولی عینک غرب به چشم داشت؛ بلکه انسان باید در برج بلندی بایستد و گذشته دور و آینده نا محدود را بنگرد، آنگاه در مییابد که در این مسیر نا محدود، زن اگر موفقتر نباشد، کمتر نیست.»
سفرهای غیر رسمی به قم برای دیدارهایی علمایی و عرض ارادتی در جمکران
این روزنامه همچنین به خبر منتشره از سوی پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله خامنهای پرداخته و نوشته است که ایشان در دو سفر نوروزی و غیر رسمی به قم، با آیتعظام وحید خراسانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، سبحانی و نوری همدانی دیدار داشته و در پایان نیز برای مناجات و عبادت به مسجد مقدس جمکران مشرف شدند.
متاسفم که امر به معروف، خیابانی شده و به عرصه مسایل اساسی کشور وارد نمی شود/ انقلاب امام برای تحول رویکرد جامعه به دین بود
جمهوری اسلامی در مطلبی دیگر، به سخنرانی رئیس جمهور در همایش «بانوی انقلاب» اشاره کرده و از قول وی می نویسد: «زن و مرد در مسایل اجتماعی، تفوق ذاتی بر یکدیگر ندارند و اینکه در نگاه برخی، امر به معروف و نهی از منکر از جایگاه رفیع خود، محدود به تذکر در خیابان ها شده است، جای تاسف بسیار دارد. امروز بزرگترین منکر جامعه، بیکاری است و بزرگترین معروف، پیشرفت. نباید امر به معروف و نهی از منکر از عرصه مسایل اساسی کشور به چند مساله فرعی محدود شود. این سخن هرگز به معنای آن نیست که فروع در جامعه اهمیت ندارند، اما باید به اهم و مهم مسایل و نیازمندیهای جامعه نیز توجه کنیم.»
در بخش دیگری از این خبر آمده است: «بُعد سیاسی انقلاب معمولاً بر ابعاد دیگر آن سایه میاندازد، در حالی که انقلابی که امام راهبری کرد، پیش از آنکه سیاسی باشد در تحول رویکرد جامعه به دین آغاز شد. امام راحل بابی را به روی مردم گشود که از آن صدها باب سعادت به روی جامعه باز شد. تفسیر و تبیین دیگری از معارف اسلام به جامعه ارایه کرد که اسلام و ایرانی که امروز به آن افتخار میکنیم، بییاد و نام امام معنایی ندارد.»
حکایت تلاش هایی برای برجسته شدن دین در قانون اساسی
روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه حوزه، به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله سیدمحمد رضا گلپایگانی، با مرور زندگی 96 ساله ایشان، به شرح اقدامات و خدمات وی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی پرداخته است.
در بخشی از این مطلب می خوانیم: «ایشان با این که دیدگاههای خود راجع به اصول پیشنهادی را برای تدوین کنندگان آن ارسال کرده بود اما با انتشار رسمی پیش نویس قانون اساسی در بیست و چهارم خرداد ۱۳۵۸، مجددا در تاریخ بیست و نهم همان ماه با انتشار اطلاعیهای بار دیگر نقطه نظرات خود را ابراز کرد. در این اطلاعیه آمده است: لازم به تذکر است بعد از آنکه دین و نظام حکومتی ما اسلام و به عنوان جمهوری اسلامی است هر گونه قانون که با اسلام مخالفت داشته باشد با آن تناقض دارد.»
ایشان در پایان به صراحت اعلام میدارند: «اینجانب از الان ابلاغ میکنم اگر قانون اساسی به طور کامل طبق قوانین شرع تدوین نشود و مسئله اتکاء حکومت به نظام امامت و ولایت فقیه در آن روشن نشود، حکومت بر اساس آن طاغوتی و ظالمانه خواهد بود. باید به عنایت این انقلاب، نظام حاکم به نظام امانت متکی و به منبع آن متصل گردد تا قوا همه در یک مسیر واقع شود و همه برای ترقی و سعادت و خیر جامعه و اعلاء کلمهالله و برقراری عدل اسلام و شکوفائی استعداد افراد و استقرار جامعت توحیدی اسلام و رفع استضعاف و استکبار بسیج شود.»
در این مطلب آمده است: «آیتالله گلپایگانی همچنین در بیستم تیرماه ۱۳۵۸ در پیامی که به مناسبت نیمه شعبان صادر کردند، متذکر قانون اساسی شده و مرقوم داشتند: آنچه که به عنوان قانون اساسی تدوین میشود، باید اعلام تجدید عهد با اسلام و تجدید بیعت با خدا و رسول و ولی امر و راهگشای عصر جدید اسلامی که عصر جهاد و عمل نامیده میشود، باشد.»
خودسانسوری سخن حق، محکوم قرآن است
صفحه حوزه همچنین میزبان گفتاری از حجت الاسلام سروش محلاتی با عنوان «کتمان حق»، یادداشتی برای «جدایی ناپذیری روحانیت و سیاست» و معرفی کتاب «اعتدال در اسلام» به قلم حجت الاسلام اصغر رضوانی دهاقانی است که با پژوهشی گسترده در آیات و روایات و منابع تاریخی، به ارزیابی و تحلیل این موضوع پرداخته است.
در سوتیترهایی که برای گفتار «کتمان حق» انتخاب شده، می خوانیم: «هر کس بنا به جایگاه و موقعیت خود اگر در جایگاهی قرار دارد که باید مطلبی را بیان کند و حقیقتی را اعلام کند، اگر اعلام نکند این کتمان است»، «همانطور که جبرئیل این حق را ندارد و پیامبر این حق را به طریق «اولی» ندارد، علمای دین نیز این حق را نخواهند داشت که حقایق الهی را کتمان کنند»، «قرآن میگوید آنان که حقایق را بیان نمیکنند، بخاطر معامله است، اگر بیان کنند موقعیت، جایگاه و امتیازات خود را از دست میدهند» و «یک نوعی از کتمان که در بین علمای ادیان گذشته وجود داشته، این بود که آنها حلالهای خدا را کتمان میکردند چون دکان برای خودشان باز کرده بودند»
تفاوت جمهوری اسلامی و کیهان؛ نقد جنگ یمن بدون فحش و ناسزا
جمهوری اسلامی که همچون کیهان مطالب پرشماری در خصوص جنگ در یمن منتشر کرده است، تلاش می کند بر خلاف آن روزنامه که این کار را با نثار فحش و ناسزا به آل سعود ادامه می دهد، به شکلی معقول و مناسب به این موضوع بپردازد. در شماره امروز جمهوری اسلامی، این مطالب در خصوص جنگ در یمن منتشر شده است: «آتش تروریسم»، «بحران در گذرگاه اشک»، «هزینه – فایده عربستان در حمله به یمن»، «وزیر خارجه عربستان: ما درحال جنگ با ایران نیستیم»، «دو هفته کشتار زنان و کودکان در یمن/آل سعود تنها مانده است»، «نیروهای مردمی یمن، یک پایگاه مرزی عربستان را تصرف کردند»، «هشدار به اخوانیهای یمن درباره ائتلاف با محور سعودی – صهیونیستی»، «هجمه رسانهای ارتجاع عرب به حسنین هیکل به دلیل انتقاد از حمله عربستان به یمن»، «معاون وزیر دفاع اسبق مصر: مخالفت پاکستان با مشارکت در جنگ یمن، ارتش مصر را به دردسر انداخت» و «پاسخ منفی مجلس پاکستان به درخواست آل سعود، خواست مردم بود/ ۹۵ درصد مردم پاکستان از آل سعود نفرت دارند»
دیگر عناوین قابل توجه در روزنامه جمهوری اسلامی نیز به این شرح است:
«نحوه بررسی طرحها و لوایح در مجلس تغییر کرد»، «رئیس جمهور: ملت و دولت ایران تسلیم شدنی نیست»، «آرشیو مطبوعات آستانقدس رضوی، بزرگترین آرشیو مطبوعاتی ایران»، «ناکامی دیپلماتیک آمریکا/ ایران عضو هیات رئیسه نهاد زنان سازمان ملل شد»، «وزیر ارشاد: عربستان قول اشد مجازات مرتکبین حادثه فرودگاه جده را داده است»، «ارسال ۱۱۷ هزار بسته پستی و الکترونیکی به ۸۰ کشور جهان توسط آستان قدس رضوی»، «داعش: یازده سپتامبر را تکرار میکنیم»، «اولین زن محجبه در یک تلویزیون آمریکایی»، «ابتکار روحانیون انگلیس برای مقابله با داعش»، «اعدام دومین رهبر افراطی، بنگلادش را ملتهب کرد»، «ثروتمندان و فقرا در آمریکا چگونه پول خرج میکنند؟»، «پاپ از کشتار ارامنه رسما با عنوان نسل کشی یاد کرد»، «معرفی اسلام با فنآوریهای ارتباطی در مسجد برادفورد»، «اوباما: هیلاری کلینتون رئیسجمهور فوقالعادهای خواهد شد»، «گاف معنادار شاه سعودی در یهودی خواندن پادشاهان سابق» و «مردی با درخواست «عدالت اجتماعی» خود را در مقابل کنگره آمریکا کشت»
پاسخ به سهیل محمودی؛ این عربستان و طالبان و داعشاند که نگاه حداکثری دارند/ما نگاه حداکثری نداریم، هر چند خیلی هم بد نیست!
روزنامه رسالت در صفحه نخست، یادداشتی دارد با عنوان «نگاه حداکثری به مثابه جان پناه» که دکتر بهزاد حمیدیه در آن به گفتگوی شماره ۱۶۲ نشریه «حریم امام» با سهیل محمودی، شاعر و منتقد ادبی اشاره کرده و انتقاداتی را متوجه او ساخته است.
نگارنده به این سخنان محمودی انتقاد دارد که گفته است: «یکی از آسیب های جدی ما بعد از انقلاب، نگاه حداکثری بود»، «می خواستیم همه بشوند علامه حلی و شیخ مفید و مقدس اردبیلی و سید بحر العلوم. اما این جامعه را تحویل دادیم که خیلی ها همه چیز را منکر شدند. جوری آموزش و پرورش حداکثری و افراطی درست کردیم که نتیجه این شد»، «امروزه حرف نو زدن و نگاه متفاوت داشتن جرم است … ما یک گفتمان رسمی داشتیم که از رسانه ها منتشر شده و میشود و یک جریان غیر رسمی که آن را شدیدا سرکوب کردیم … ما جلوی روایت ها و زاویه های دیگر را گرفته ایم» و «این همه آسیب ها و شرایط دشوار اجتماعی الان بر کشور حاکم است … خیلی ها همه چیز را منکر شدند»
دکتر حمیدیه نوشته با جمع بندی سخنان محمودی به این نتیجه رسیده است که وی نگاه حداقلی را مطلوب و بایسته میداند، زیرا «نگاه حداکثری» برای وی فقط این دو نمود را دارد:1-تلاش و شاید فشار آوردن بر مردم جهت ارتقای همه آنها به حد و اندازه بزرگانی همچون علامه حلی و شیخ مفید 2-تحمیل یک گفتمان رسمی بر همه مردم؛ و این پرسش ها را مطرح ساخته است که: 1-آیا «نگاه حداکثری» به روایتی که جناب سهیل محمودی گفته اند، در دوران پس از انقلاب تا کنون، تحقق یافته است؟ و به راستی حکومت اعم از نهاد رهبری، دولت، مجلس، صدا و سیما و مراکز دولتی بر اساس نگاه حداکثری، فعالیت کرده اند؟ 2- آیا نتایج سوئی که آقای سهیل محمودی ذکر کرده اند «این همه آسیب ها و شرایط دشوار اجتماعی الان بر کشور حاکم است … خیلی ها همه چیز را منکر شدند»، ناشی از «نگاه حداکثری» به روایت مزبور است؟ 3-آیا اصولا و فارغ از نتایج، «نگاه حداکثری» صحیح است یا نگاه حداقلی؟
نگارنده که مطالعه میدانی و بررسی های مورد به مورد را برای تعیین میزان نگاه حداکثری از سوی حاکمیت را ضروری دانسته و معتقد است تعیین نوع دیدگاه به دین و فرهنگ، بر سیاست گذاری های کلان مملکت تاثیری عمیق خواهد داشت، نوشته است: «امروزه، باب ادیب شدن، هنرپیشه شدن، مهندس شدن یا فیلسوف شدن بر هیچ کس بسته نیست و فکر و حرف نو و متفاوت فراوانی در محافل علمی، نشریات و سخنرانیها چه در حوزه های علمیه و چه در دانشگاه ها زده میشود، هرچند میتوان با به فراموشی سپردن این همه و استناد به موارد معدود برخورد، اخراج از دانشگاه یا پیگرد قضائی، فضایی تیره و تار از کشور ترسیم نمود و از «شدیدا سرکوب» کردن فکرهای نو و متفاوت سخن گفت، اما این قضاوت نامنصفانه و عوامانه، از فردی فرهیخته همچون استاد سهیل محمودی مورد انتظار نیست.»
در ادامه این یادداشت می خوانیم: «آیا برخورد با نویسنده ای که در روزنامه، به عاشورا یا غدیر اهانتی میکند یا «روشنفکر»ی که صریحا قرآن کریم را مشتمل بر اغلاط میشمارد و این زعم خود را در کتاب، رسانه یا جمع عامه مردم بازگو میکند، عملی سرکوبگرانه و مبتنی بر «نگاه حداکثری» است یا پژواک مطالبه مردم متدین است؟ امروزه به صورت مشاهدات روزمره، به متدینین فراوانی برمیخوریم که اشکالات شرعی فراوانی بر رسانه ملی میگیرند. اگر «نگاه حداکثری» بر رسانه ملی ما حاکم بود، این اشکالات به حداقل میرسید. گسترش پدیده بدحجابی، استفاده از ماهواره، تکثیر فرقه های نوپدید معنویت گرا و … که با برخوردی بسیار رقیق و موردی همراهند، نشان دیگری از عدم تحقق «نگاه حداکثری» به فرهنگ و دین هستند. نگاه حداکثری را در سیاستهای وهابی در شهر مکه و مدینه باید جست. نگاه حداکثری را نزد طالبان و امروزه نزد داعش میشود یافت…»
وی معتقد است: «اصولا به لحاظ تعریف، دین آنچنان است که همه ابعاد وجودی انسان را حول محوریتی واحد سامان میدهد و «دین سکولار»، دینی مجعول و ساخته دست انسان است نه برآمده از وحی. حداقلی کردن دین و کاستن از اجزا و بخشهای آن، هیچ حد یقف و مرز نهایی ندارد و میتواند تا جایی پیش رود که یک اپسیلون دین بماند یا حتی آن هم نماند. البته اینکه بر اجرای کامل احکام دین و تفسیر راستین متون دینی در جامعه اصرار بورزیم، به معنای خشونت ورزی و توجه نکردن به ظرفیت افراد و ظرافت های روانشناختی نیست.»
نگارنده در پایان اینگونه نتیجه می گیرد که: «اگر به برخی اتفاقات نامیمون فرهنگی، برخوردهای تند و نامناسب و فشارهای نامعقول اعتراض داریم، این اعتراض، مجوز آن نخواهد بود که از «نگاه حداقلی» سخن بگوییم. نگاهی که ایرادات نظری و عملی فراوان دارد و با نصوص دینی نیز متعارض است. نباید از «نگاه حداکثری» طفره رفت که این نگاه اگر با راهبردهای فرهنگی مناسب، طولانی مدت و مبتنی بر واقعیات اجتماعی ایران همراه شود، میتواند در کوران آسیب های جهانی برآمده از مدرنیته و پست مدرنیته، جان پناه مستحکمی برای جامعه، فرهنگ و دین ما باشد.»
در شماره امروز رسالت این مطالب در خصوص جنگ در یمن منتشر شده است:
«عربستان نخستین قربانی بحران یمن خواهد بود»، «صف آرایی قارون های نفتی در برابر پابرهنگان یمنی»، «تجاوز آلسعود به یمن برای جلوگیری از بیداری اسلامی است»، «دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی: یمن گورستان سعودیها خواهد شد»، «عمار حکیم: جنگ یمن آخرین میخ بر تابوت همکاری منطقهای است» و «با کشته شدن دهها نظامی سعودی، مرزهای یمن با عربستان برای متجاوزان ناامن شد»
دیگر عناوین قابل توجه روزنامه رسالت نیز عبارتند از:
«کودکان و وسایل نوین ارتباطی»، «چرکنویسی کی پایان مییابد؟»، «استفاده افراطی از فضای مجازی»، «آسیب های ابزارهای نوین ارتباطی»، «سال ۹۴، سال تکمیل مصلای تهران»، «تبلت برای کودکان خوب است یا نه؟»، «در سازمان تامین اجتماعی چه میگذرد؟»، «کودکان و تلفن همراه،آسیب ها و فرصت ها»، «رئیس جمهوری: بانو ثقفی حق بزرگی بر گردن ملت دارند»، «محمدی گلپایگانی: مسئولان گرد فقر را از چهره مردم بزدایند»، «آماده شدن ویزای ۴۰ ناشر خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب»، «نماینده مردم خوی: لزوم توقف سفر حج عمره برای حفظ حرمت زائران ایرانی»، «اسماعیل آذر: تحقق شعار سال ۱۳۹۴ ایران را به بهشت اخلاق تبدیل میکند»، «انتشار بازی استراتژی در کافه بازار/مبارزه با دشمنان را در بازی عملیات روباه تجربه کنید»، «رونمایی از پنج کتاب در بزرگداشت بانو خدیجه ثقفی/ خاطرات دیدار حضرت آیت الله خامنه ای و بانوی انقلاب»، «دستاوردهای نداشته اولاند!»، «عتاب کاخ سفید به مک کین !»، «نبرد رسانه ای غرب در قلب لوزان
رفتارشناسی کری در مذاکرات لوزان»، «تودیزمان: نفوذ فزاینده ایران در خاورمیانه ترکیه را به حاشیه رانده است» و «کارشکنی جدید اوباما و فابیوس؛ تحریم ها مرحله بهمرحله برداشته می شود!»
در روزنامه های جمهوری اسلامی و رسالت امروز، به مطالب متنوعی پرداخته شده که این عناوین اقتباسی را برای مرور آنها برگزیده ایم: «آتشی که در خیمه مرتجعین عرب روشن خواهد شد»، «ظلمها، زندانهای بیجا، سرکوبها و حقوق ضایع شده مردم فراموش شدنی نیست/خشکهمقدسها یا دلواپسهایی که امروز گاهی اذیت میکنند، همانهایی هستند که قبلا هم امام را اذیت میکردند»، «نباید در حوزه اسلامی به سر بُرد ولی عینک غرب به چشم داشت»، «سفرهای غیر رسمی به قم برای دیدارهایی علمایی و عرض ارادتی در جمکران»، «انقلاب امام برای تحول رویکرد جامعه به دین بود»، «حکایت تلاش هایی برای برجسته شدن دین در قانون اساسی»، «خودسانسوری سخن حق، محکوم قرآن است»، «تفاوت جمهوری اسلامی و کیهان؛ نقد جنگ یمن بدون فحش و ناسزا» و «پاسخ به سهیل محمودی؛ این عربستان و طالبان و داعشاند که نگاه حداکثری دارند/ما نگاه حداکثری نداریم، هر چند خیلی هم بد نیست!»بررسی مطبوعات/ دوشنبه ۲۴ فروردین (۱)