نسخه شورای فقهی بانک مرکزی برای نرخ سپرده ها
دین آنلاین، روزنامه های « اطلاعات »، « شرق » و « ابرار » را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «استقلال، آزادی و دینداری آرزوهای تاریخی ما است»، «چرخی در کلیساهای قرون وسطی»، «ازدواج سفید، روزگار «زنان امروز» را سیاه کرد»، «جامعه ما در مواردی دچار فقر فرهنگی و اجتماعی است/مشکلات با انکار و نادیدهگرفتن حل نمیشوند، بلکه به مرور تبدیل به بحران میشوند/صداوسیما رسانهای پاستوریزه است که واقعیات را با فاصله زیاد نسبت به بطن جامعه نمایش میدهد»، «وزیری دیگر هم گفت رسانه ها اشتباه کردند/ وزیر ارشاد: گفتم کتابهای مناسب اهل سنت خریداری میشود؛ نگفتم از کتب اهل سنت در دانشگاههای شهرهای سنینشین استفاده شود»، «مردم بدون دین و ایمان قدرت ندارند به حیات خود ادامه دهند»، «دینیبودن و دینیماندن از مهمترین ویژگیهای انقلاب اسلامی است/موج اول انقلاب اسلامی، فروپاشی کمونیسم بود و موجهای بعدی، سقوط ظلمهای دیگر است»، «بعد از ۳۶ سال هنوز نمیدانیم چه میخواهیم بکنیم/ دولتی که دستش در جیب فقرا باشد، نه اسلامی و نه ایرانی است/ دولت امام زمان کجا اینگونه است که ۳۵ هزار بار ارزش پول ملی را تضعیف کند؟» و «نسخه شورای فقهی بانک مرکزی برای نرخ سپرده ها»
سبک زندگی اسلامی، نه انحصاری است و نه اجباری/استقلال، آزادی و دینداری آرزوهای تاریخی ما است/ جامعه دینی نه زن سالار است و نه مردسالار؛ جامعه ای است که هرکس در آن توانمندتر باشد، می تواند جایگاهها را در اختیار گیرد
روزنامه اطلاعات که عنوان « یادگار گرامی امام: آینده جامعه در گرو پیوند استقلال، آزادی و دین است» را در صفحه اول منعکس ساخته، به گزارش بازدید حجت الاسلام سیدحسن خمینی از دفتر پرتال امام خمینی پرداخته و از قول وی به این نکات اشاره کرده است:
– جواب اندیشه را حتما باید با اندیشه و بحث داد.
– مطمئن باشید یک نظام ارزشی دینی، باید از راه و روش اخلاقی و دینی محقق شود.
– جریان تحریف کننده اندیشه امام خمینی در بعد جمهوریت نظام، جریان غالبی نیست.
– امروز برای همه کسانی که دل در گرو پیامبر(ص) و اهل بیت پیامبر(ع) و تشیع دارند، یک وظیفه است که نام و یاد امام را زنده نگه دارند.
– استبداد در کشور ما ریشه دار بوده است و لذا آزادی بدست آمده پس از انقلاب را باید قدر دانست و به آن توجه کرد و همین آزادی است که به مردمسالاری دینی منتهی می شود.
– تاریخ شیعه که از دید ما اسلام ناب است، امروز در جمهوری اسلامی جلوه گر شده است. امروز حفظ جمهوری اسلامی وابستگی عمیق به شخص حضرت امام دارد و دکترین جمهوری اسلامی وابسته به اندیشه امام خمینی و شخص امام است.
– امام را آن گونه که هست -نه آن گونه که برخی می خواهند- معرفی کنید و آن گونه که جامعه استبداد زده ما را از یک ورطه هولناک خارج کرد و مژده یک زندگی خوب توأم با آزادی، استقلال، سربلندی و پیشرفت را به مردم داد، بشناسانید؛ اما نه به عنوان فردی در زمان گذشته، بلکه فردی برای آینده معرفی کنید.
– در طول تاریخ، استقلال خواهان و آزادیخواهانی داشته ایم، اما هر کدام به دیگر آرمانها توجه کمتری داشتهاند، البته کسی را نمی خواهم متهم کنم، زیرا شرایط تاریخی هم سخت بوده است و در دوره ای، پارادایم دین ستیزی شرق جدی بود که به تبع آن، در ایران هم جریانی قوی و تأثیرگذار و دارای گفتمان غالب در فضای روشنفکری بود.
– امام امروز به ما نیاز ندارد و از نظر ما در اعلا علیین است؛ این ما هستیم که به امام نیاز داریم، چون احساس می کنیم فردای جامعه ما در گرو تلاقی سه آرزوی تاریخی ماست که به هم پیوند خورده است؛ استقلال، آزادی و دینداری. از دل اینها پیشرفت و تمدن جدید و زندگی بهتر درمیآید. برای این سه خواسته، نمادی که تعریف میکنیم، امام است.
– اگر استقلال، آزادی و دینداری را به هم پیوند دهیم، آینده را تأمین کرده ایم. یکی از این آرمانها دینداری به معنای پذیرش خدا به عنوان قدرت بالاتر و هم یک شریعت است که در جامعه ما هم به طور خاص، تشیع مطرح است؛ دیگری، آزادی است که به عنوان یک قاعده مطرح است و جامعه از راه آن به سعادت می رسد. آرمان دیگر هم استقلال است که ما از بس اکنون در فضای مستقل نسبت به قدرت های بزرگ زندگی میکنیم، یادمان می رود شصت سال قبل قدرتهای بزرگ در تمام تصمیمات مهم در کشور ما موثر بودند. استقلال دستاورد بسیار مهمی است که باید مراقب باشیم به نام خواستهای دیگر از بین نرود.
– ما در ایران آخوند، مرجع و سید زیاد داشته ایم؛ انقلابی هم داشتهایم، اما امام مشکل جامعه را حل کردند و مظهر درمان جامعه شدند؛ ما اگر بخواهیم امروز همان فرد و جایگاه و اندیشه باقی بماند، باید پاسخگوی دردهای جامعه باشیم؛ «آب کم جو. تشنگی آور بدست»؛ شما درد جامعه را بشناس و به جامعه بفهمان که دوای درد چیست؛ بقیه کار با ما نیست.
– به نظر من سبک زندگی بحث بسیار مهمی است؛ از این باب که اولا هنجارهایی است که در فرهنگ جامعه مسلمانان پذیرفته می شود و دوم این که بحثی است که بیشتر به تشویق و فرهنگسازی نیاز دارد تا به قانون که عمدتا در محدوده محرمات و واجبات است؛ حتما باید در این زمینه کار کرد و سبک زندگی آینده ما وابسته به نگاهی است که صاحبان فکر اسلامی آن را در عرصه های مختلف زندگی، هنر، معماری و… ترویج می کنند.
– حضور زنان در تأسیس جمهوری اسلامی و اصل انقلاب، پررنگ و غیرقابل انکار بود. شارع از زنان حجاب و عفاف را خواسته است و نوعی از روابط پذیرفته شده دینی را در جامعه ترویج کرده است و از نوعی اختلاط و ارتباط منع کرده است. اگر محدوده شریعت را رعایت کنیم برای ادامه مسیر، منعی از جانب ارزشهای دینی نیست. البته طبیعتا جامعه دینی نه زن سالار است و نه مردسالار؛ جامعه ای است که هرکس در آن توانمندتر باشد، می تواند جایگاهها را در اختیار گیرد.
– سبک زندگی این است که چه رفتارها، هنجارها و گفتارهایی را برای یک مسلمان در جامعه تعریف می کنیم. شما اگر از دید فقهی نگاه کنید احکام فقه در دایره کلی احکام حرام و واجب است، اما وقتی که مسلمانان می خواهند جامعه و فرهنگ اسلامی را بسازند، حتما نوعی از زندگی را برای جامعه امروز ترجیح می دهند؛ این سخن بیان دیگری از سبک زندگی است که حتما انحصاری نبوده و اجباری نیز نخواهد بود، زیرا آنچه اسلام از ما خواسته، همان واجبات و محرمات است. اما تشویق جامعه باید به سمت جامعه ای باشد که در آن ارزش های دینی و ارزش هایی که در حوزه استحباب شناخته می شود، انجام شود.
چرخی در کلیساهای قرون وسطی
روزنامه اطلاعات در صفحه «نظرها و اندیشه ها» به معرفی کتاب «سیمای کلیسای قرون وسطی در تصاویر نسخههای قدیمی کتابخانه بریتانیا» نوشته "جاستین کلگ" و ترجمه "روحالله امانیمهر" از انتشارات کویر پرداخته و آورده است: « برای بازگشتن و سر زدن به تاریخِ پدیده عظیمی همچون «کلیسای قرون وسطی» هم میتوان به دیدن بنای کلیساهای بازمانده از آن قرنها رفت و هم میشود متون تاریخ سدههای میانه اروپا را خواند؛ اما این کتاب مسیری جدید میان «هنر» و «متن» را برگرفته و از این رهگذر، سیمایی از کلیسای قرون وسطی نشان میدهد که گوشههایی تازه از این تاریخ را بازخوانی میکند، که خصوصاً برای ما که تنها از دور به تاریخ و فرهنگ کلیسا نگاه کردهایم، میتواند جالب توجه باشد.
کار تازه در کتاب حاضر این است که نسخههای خطی قرون وسطایی را بررسی نموده، آثار تصویری و نقاشیهای این کتابهای کهن را هرجا که به موضوع کلیسا مربوط میشده، گردآورده و از مرور این تصاویر، «سیمای کلیسای قرون وسطا» را ارائه میکند.
زمینه کار این کتاب، نسخههای خطی موجود در کتابخانه ملی بریتانیا بوده است و از این مجموعه سه کتاب دیگر «سیمای قدیسان قرون وسطی»، «سیمای نبردهای قرون وسطی» و «سیمای جادوگران قرون وسطی» نیز توسط همین ناشر به چاپ رسیده است.
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «برای درک کلیسای قرون وسطی میتوان انبوه کاتدرالها، صومعهها و کلیساهایی را نظر کرد که هنوز در بسیاری از شهرها و محلات و روستاهای اروپا جلوه بارز و مقتدری دارند. بقایای بسیاری دیگر را نیز میتوان در موزهها و نمایشگاههای هنری دید که مجموعههایی مفصل از صنعتگری، مجسمهسازی، تصویرگری و پارچهبافی را شامل میگردند که هر یک در روزگار خود نقشی قابل توجه در زندگی مذهبی مردمان داشتهاند. ساختمان های کلیسا، به مرور زمان، بسیاری از آرایهها و تزیینات خویش را از دست دادهاند، حال آنکه بسیاری از تزیینات کلیسایی را میتوان دید که در موزهها و مجموعهها، بیآنکه بر سر جایگاه خویش باشند، چون تکهپارههایی از گذشته، به نمایش گذارده شدهاند. اما از آن سو، در دنیای کلیسایی سدههای میانه، عمرهای بسیاری بر سرنوشتن و نگاهداشتن گنجینههای نوشتاری صرف گردیده است.»
روزنامه اطلاعات همچنین در صفحه نظرها و اندیشه ها، دومین بخش از گفتگوی مسعود فریامنش با دکتر فتحالله مجتبایی با عنوان «داستانهای هندی در ادب فارسی»، یادداشت « روزنامهنگاری کنشگر؛ روزنامهنگاری شهروندی…» به قلم دکترهادی خانیکی و همچنین یادداشت « در باب گفتگو» به قلم محمد صادقی را منتشر ساخته است.
در این شماره روزنامه اطلاعات همچنین این مطالب منتشر شده است:
فراخوان جشنواره بینالمللی نامهای به امام رضا(ع)
سرلشکر جعفری: آل سعود در آستانه فروپاشی است
نگاهی به چگونگی تألیف و توزیع کتابهای درسی در ایران
رونمایی از ترجمه اسپانیایی کتابی از امام موسی صدر در شهر کتاب
دکتر ستاری: سالانه هزار میلیارد تومان صرف حقوق کارکنان یک مؤسسه پژوهشی میشود
دعوت کانون حزبالله گلستان از حجتالاسلام والمسلمین حاج سیدحسن خمینی برای سفر به گرگان
پوتین: آمریکا با گروه های تروریستی ارتباط دارد
هیچ انسانی نباید نسبت به رنج مردم یمن بیتفاوت باشد
افشای پیمان نظامی اسرائیل با کشورهای عرب خلیج فارس
وزارت خارجه عربستان:۲مامور خاطی به اشد مجازات میرسند
ایندیپندنت: تبعات حمله عربستان به یمن گریبان اروپا را خواهد گرفت
تل آویو: توان نظامی حزب الله لبنان نسبت به جنگ ۲۰۰۶ ۷ برابر شده است
موافقت نهایی مقامات عراق با تسلیح فوری نیروهای امنیتی در «نینوا» و «الانبار»
بخش پانزدهم مقاله «یمن؛ ویتنام آل سعود/هزینه – فایده عربستان در یورش به یمن»
ازدواج سفید، روزگار «زنان امروز» را سیاه کرد
روزنامه شرق که عبارت های «سیدحسن خمینی: امام را آنگونه که هست معرفی کنید» و « مطهری: نباید از آزادی بیان ترسید/وزیرکشور واقعیت پولکثیف را نگفت » را در صفحه اول برجسته ساخته، در همان صفحه از توقیف ماهنامه «زنانامروز» خبر داده و نوشته است: «مدیرمسئول ماهنامه «زنان امروز» ضمن تأیید خبر توقیف این مجله، توضیح داد: در پی ترویج ازدواج سفید نبودیم؛ توجیه نکردیم، بلکه نقد هم کردیم. شهلا شرکت درباره علت توقیف این ماهنامه گفته است: متأسفانه اولینبار بحث ازدواج سفید را خود وزارت کشور اعلام کرد؛ اگر قرار نبود این مسئله رواج پیدا کند، پس چرا مطرح کردند. مجله «زنان امروز» نیز که به زنان اختصاص دارد، به این موضوع که نیمی از آن مربوط به خانمهاست، پرداخته است. وی با اشاره به اینکه در شماره پنج ماهنامه «زنان امروز» فقط موضوع ازدواج سفید را تشریح کردیم، گفت: تشریح این موضوع کاملا بیطرفانه بود و در بخشی از گزارش هم از کسانی که در حوزه به این مشکل برخوردند، مصاحبه گرفتهایم و در نتیجه گفتهایم که در چنین ضابطههایی حقوق زنان تضعیف میشود؛ بنابراین نمیدانم مشکلشان چه بوده است. «شهلا شرکت» از انتشار خبر توقیف ماهنامه «زنان امروز» در رسانهها، پیش از آنکه این خبر از سوی هیأت نظارت به خود مجله ابلاغ شود، انتقاد کرد و گفت: متأسفانه رسم است که برخی رسانهها پیش از آنکه به نشریات ابلاغ شود، اخبار توقیف را منعکس میکنند. انتظار ما این بود خود ما را بخواهند و توضیح ما را بشنوند.»
جامعه ما در مواردی دچار فقر فرهنگی و اجتماعی است/مشکلات با انکار و نادیدهگرفتن حل نمیشوند، بلکه به مرور تبدیل به بحران میشوند/صداوسیما رسانهای پاستوریزه است که واقعیات را با فاصله زیاد نسبت به بطن جامعه نمایش میدهد
هانیه توسلی نیز در خصوص توقیف «زنان امروز» در صفحه آخر شرق نوشته است: «در دوره جدید چاپ ماهنامه «زنان امروز»، موفق به مطالعه مداوم آن نشدم و در دورههای قبل بیشتر پیگیر مطالبش بودم. اما واقعیت این است که وجود چنین مجلهای در جامعهای که زنان با حقوق اجتماعی خود چندان آشنا نیستند و با مشکلاتی دستوپنجه نرم میکنند، ضروری به نظر میرسد. ولی متأسفانه شاهد توقیف نشریاتی اینچنین هستیم و این نشان میدهد جامعه ما چارچوب و حساسیت زیادی نسبت به انتشار بعضی اخبار یا واقعیتها دارد. رسانه و نشریات از نظر من به سه دسته تقسیم میشوند. دسته اول رسانههایی است که واقعیات را به شکل کاملا پاستوریزه و با فاصله زیاد نسبت به آنچه که در بطن جامعه اتفاق میافتد، برای مخاطب نمایش میدهد. مثل تلویزیون. این رسانهها عملا از وظیفهای که بهعهده دارند فاصله گرفتهاند و کارکرد مؤثری ندارند. دسته دوم، رسانه و نشریاتی هستند که زرد نیستند اما مطالب و اخبار بیخطر را پوشش میدهند. مثل دنیای زنان، خانواده سبز و… که بیشتر به مسائلی مثل مد- پوشاک، تغذیه، آرایشی- بهداشتی و اخبار زندگی خصوصی چهرههای شناختهشده و… توجه میکنند. اما دسته سوم نشریات جدیای هستند که با زاویه دید بُرنده و تیز، به سمت پوشش و بررسی خبرهای واقعی و آنچه که در جامعه میگذرد میروند و طبیعی است حرکت در این مسیر بیخطر نیست. نباید فراموش کرد جامعه ایران که در مواردی دچار فقر فرهنگی و اجتماعی است و مسائل زنان یکی از مهمترین مشکلات آن است؛ به حضور و انتشار نشریاتی از جنس سوم نیاز بیشتری دارد. چراکه مشکلات با انکار و نادیدهگرفتن حل نمیشوند و به مرور تبدیل به بحران میشوند. باید به مشکلات توجه کرد و فرصتی برای دیدهشدن آنها توسط کارشناسان داد تا باور شوند. از توقیف این ماهنامه واقعا متأسف شدم.»
وزیر دیگری هم گفت رسانه ها اشتباه کردهاند/ وزیر ارشاد: گفتم کتابهای مناسب اهل سنت خریداری میشود؛ نگفتم از کتب اهل سنت در دانشگاههای شهرهای سنینشین استفاده شود
شرق در صفحه ۲ به انتشار جوابیه روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت ارشاد در پی انتشار خبری با تیتر «وزیر ارشاد خواستار شد: تدریس کتابهای اهل سنت در استانهای سنینشین» در صفحه ۲ روزنامه «شرق» مورخ شنبه، پنجم اردیبهشت ۱۳۹۴ پرداخته و با توضیح اینکه آن مطلب عینا از خبرگزاری ایسنا نقل شده بود، متن این جوابیه را این گونه منتشر ساخته است: «بهدنبال انتشار خبری در خبرگزاری «ایسنا» با عنوان «وزیر ارشاد عنوان کرد: تدریس کتابهای اهل سنت در استانهای سنینشین» در تاریخ ۹۴/۰۲/۰۴۰ و با کد خبری ۹۴۰۲۰۴۰۱۸۴۹، ضمن تکذیب خبر مذکور، خاطر نشان میشود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان خود در سفر به استان سیستانوبلوچستان اظهار داشت: «ناشران اهل سنت نیز همانند دیگر ناشران میتوانند کتابهای خود را به معاونت فرهنگی عرضه کنند تا کتابهای مناسب آنان با موضوعات وحدت و همگرایی خریداری میشود» و در هیچ بخشی از سخنانش به تدریس کتابهای اهلسنت در استانهای سنینشین اشاره نکرده است. برهمیناساس مطلب درجشده از قول ایشان صحت نداشته و صرفا برداشت شخصی خبرنگار آن رسانه بوده است. لذا دستور فرمایید جهت تنویر افکارعمومی و بنا بر قانون مطبوعات، نسبت به انتشار اصلاحیه این مرکز در همان صفحه و ستون اقدام مبذول دارند.»
همچنین «ایسنا» با اصلاح این خبر بر روی سایت، در انتهای آن آورده است: «لازم به ذکر است گفته وزیر محترم ارشاد درخصوص وجود کتب و منابع اهلسنت در نهاد کتابخانهها بوده که به اشتباه تیتر خبر تحت این عنوان بوده «باید از کتب اهلسنت در دانشگاههای سنینشینی که اکثریت آنها اهل سنت هستند استفاده شود» که اصلاح میشود».
اما مطلب منتشر شده در «شرق» پنجم اردیبهشت ۱۳۹۴چه بود؟
شرق در آن روز ذیل عنوان «وزیر ارشاد خواستار شد: تدریس کتابهای اهل سنت در استانهای سنینشین» نوشته بود: « علی جنتی وزیر ارشاد که به سیستانوبلوچستان سفر کرده بود، پنجشنبه با بیان اینکه داعش از رسانهها و شبکههای اجتماعی برای تبلیغ خود و جذب نیرو استفاده میکند، گفت: مردم مراقب باشند که فریب تبلیغات و نیرنگهای صورتگرفته برای جلب افکار عمومی و تحقق مقاصد پلید و شوم در شبکههای اجتماعی را نخورند. او افزود: «جوانان باید بیشتر بهسوی کارهای فرهنگی و جذاب ترغیب شوند که دراینرابطه نقش رسانهها و بهخصوص رادیو و تلویزیون بسیار حائزاهمیت است. ایجاد برنامههای مفرح و شاد و توجه به سلایق مختلف میتواند مردم را بهسمت برنامههای صداوسیما جلب کند». جنتی ادامه داد: «تعداد زیادی از جوانان بهسمت فضای مجازی و شبکههای اجتماعی سوق پیدا کردهاند که اگر به فرهنگسازی استفاده صحیح از این امکانات توجه نشود، مشکلات و ناهنجاریهای اجتماعی زیادی را در جامعه شاهد خواهیم بود». او گفت: «این روزها بازار استفاده از شبکه اجتماعی چنان داغ است که گاه افراد، ساعات طولانی را در این شبکهها به سر برده و با وجود حضور فیزیکی در خانه، گویی در دنیایی دیگر سیر میکنند که سرشار از تهدید است». جنتی همچنین گفت: «باید از کتب اهل سنت در دانشگاههای سنینشینی که اکثریت آنها اهل سنت هستند استفاده شود».
مردم بدون دین و ایمان قدرت ندارند به حیات خود ادامه دهند/ احتیاج انسان به دین از قبیل احتیاج او به آب و هوا و غذا و لباس و مسکن است
شرق در صفحه ۷ یادداشت منتشر نشدهای از شهید آیتالله مطهری با عنوان «اطاعت از حاکم از نگاه اسلام» را به چاپ رسانده و در مقدمه آن نوشته است: «مطلب زیر بخشی از یادداشتهای استاد مطهری است که در سالهایی که در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل و تدریس علوم دینی بودهاند، به رشته تحریر درآمده است. یادداشتهای استاد مطهری شامل یادداشتهای الفبایی، موضوعی و دفاتر یادداشت است. تاکنون یادداشتهای الفبایی در هفت جلد، یادداشتهای موضوعی در پنج جلد و یک جلد از دفاتر یادداشت توسط «شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهیدمطهری» انتشار یافته است. مطلب زیر از دفاتر یادداشت انتخاب شده است که تاکنون منتشر نشده و به یاری خدا در جلد ۱۵ یادداشتهای استاد مطهری خواهد آمد.»
در بخشی از این یادداشت می خوانیم: «حضرتصادق(ع) در ضمن یک روایت مفصل میفرماید: هر بلدی محتاج است به سهچیز که از آن گریزی نیست: یکی امیر خیر مطاع و دیگری عالم و فقیه دینی و سوم طبیب معالج. «امیر خیر مطاع» از سهجنبه باید بحث شود: یکی لزوم حکومت در اسلام و دیگر شرایط شخص حاکم که حضرت به کلمه «خیر» اشاره فرموده و سوم در لزوم اطاعت مردم از اوامر هیأت حاکمه و مضار سرپیچی مردم از آنها…. توضیح مطلب این است که مردم البته احتیاج به حکومت و هیأت حاکمه دارند که باید تحت سرپرستی او زندگانی آنها اداره شود و بدیهی است که اگر مردم بهطورکلی بیسرپرست باشند، زندگانی آنها هَمَجی و درهموبرهم خواهد شد…. در اسلام هم باید تشکیل حکومت داده شود و حکم حکومت نافذ و واجبالاتباع است و قوانین که وضع میکند لازمالاجراست و رسول اکرم(ص) خودش دارای سه شأن و سه مقام بود: یکی مقام رسالت و سفارت و پیغامبری…. و دیگری مرتبه قضاوت و فصل خصومت که حکمش نافذ و لازمالاتباع بود و بدیهی است که این مطلب راجع به موضوعات است و ربطی به وحی الهی و احکام الهیه ندارد، بلکه به مناط قیام شهود و حلف و سایر امور معتبره در باب قضا حکم میکرد…. و مرتبه دیگر مرتبه زعامت و زمامداری و اداره امور سیاسی است. مثلا یک جا حکم میکند باید جنگید و جای دیگر فرمان میدهد به صلح و گاهی قرارداد و معاهده میبندد. البته اینها هم اموری است که مربوط به شأن رسالت و سفارت و ابلاغ احکام الهی نیست ولکن این منصب را خدا به او داده است و این دو منصب اخیر اوست که باید به جعل و قرارداد و نصب شخصی یا کلی او معین گردد و علیایحال پس این درجه اخیر که مقام زعامت و زمامداری است، در اسلام از مقاماتی است که به رسمیت شناخته شده ولی البته با یک شرایط و موازین مخصوصی که فعلا مجال بیان آن نیست…. تا اینجا مربوط بود به قسمت اول حدیث. و اما قسمت دوم حدیث که فرمود وجود یک نفر عالم و فقیه دینی لازم است، محتاج است به ذکر یک مقدمه که روی آن مقدمه باید اثبات کرد علت احتیاج به دانشمندان مذهبی را و آن این است که مردم احتیاج دارند به دین و ایمان و جنبه معنوی و بدون آن قدرت ندارند به حیات خود ادامه دهند. دین بهطورکلی یک امر فطری و طبیعی است برای بشر که روی احتیاج فطری به وجود آمده. احتیاج انسان به دین از قبیل احتیاج انسان است به آب و هوا و غذا و لباس و مسکن.»
دینیبودن و دینیماندن از مهمترین ویژگیهای انقلاب اسلامی است/موج اول انقلاب اسلامی، فروپاشی کمونیسم بود و موجهای بعدی، سقوط ظلمهای دیگر است/آلسعود خائن، دقیقا پا جای پای اسرائیل و صهیونیست میگذارد
شرق در انعکاس سخنان فرمانده کل سپاه در ششمین جشنواره علمی – تحقیقاتی علوم پزشکی سپاه، عنوان «ملاحظات درباره عربستان باید برداشته شود» را برگزیده و می نویسد: «امروز آلسعود خائن، دقیقا پا جای پای اسرائیل و صهیونیست میگذارد. با پیشرفت انقلاب اسلامی رفتهرفته دست مخالفان رو میشود و دیگر کسی نمیتواند خود را پشتپرده نفاق پنهان کند. امروز آلسعود با بیشرمی و وقاحت، ملتی را که بهدنبال نفی نظام سلطه است، بمباران و قتلعام میکنند»
شرق در ادامه آورده است: «سردار جعفری با بیان اینکه بهدلیل ملاحظاتی که در برخی عرصهها از گذشته داریم، مسئولان ما در خصوص عربستان حرفی نمیزدند، ادامه داد: «حالا که این حملات صورت گرفته باید این ملاحظات برداشته شود، امروز آلسعود در معرض اضمحلال و سقوط است. موج اول انقلاب اسلامی موجب فروپاشی کمونیسم شد و موجهای بعدی انشاءالله، سقوط ظلمهای دیگر را در پی خواهد داشت». جعفری با اظهار تأسف از اینکه برخی پیشرفت را بدون پسوند اسلامیبودن یا با الگوهای غربی میدانند، گفت: «این پیشرفت، پیشرفت ناقصی است». او همدلی ملتهای منطقه با انقلاب اسلامی را اتفاق بزرگی دانست و گفت: «چه کسی تصور میکرد عراقی که روزی تحت سلطه حاکمی جنایتکار بود، امروز متحد و همدل ایران شود. این بُعد بیرونی انقلاب است که باید ابعاد داخلی نیز به موازات بُعد بیرونی پیشرفت کند تا اهداف انقلاب اسلامی محقق شود». او دینیبودن و دینیماندن، مردمیبودن، فراملیبودن و عدم وابستگی به شرق و غرب را از مهمترین ویژگیهای انقلاب اسلامی و برگرفته از بیانات مقاممعظمرهبری دانست و افزود: «دغدغه همه ما باید تلاش در جهت محققکردن پیشروندگی و پیشبرندگی انقلاب اسلامی باشد». فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی تنها محدود به عرصههای داخلی نمیشود، گفت: «بعد فراملی انقلاب اسلامی با هدف ایجاد تمدن اسلامی در کنار پرداختن به ابعاد داخلی دنبال میشود». او با برشمردن چالشها و مسائل پیشروی انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته، افزود: «سلامت و امنیت، دو الزام قطعی پیشرفت هر جامعهای است که ما به برکت خون شهدا از آنها عبور کردهایم، اما این به معنی پایان کار نیست».
بعد از ۳۶ سال هنوز نمیدانیم چه میخواهیم بکنیم/ توسعه، امری الهی و مبدأ آن انسان است/ دولتی که دستش در جیب فقرا باشد، نه اسلامی و نه ایرانی است/ دولت امام زمان کجا اینگونه است که ۳۵ هزار بار ارزش پول ملی را تضعیف کند؟
شرق که در صفحه ۱۰ گفتگویی مفصل با سیدمحمد غرضی را منتشر ساخته است، عنوان «واگذاری مخابرات حرام و غیرقانونی بود» را برجسته ساخته که نکات خلاصه شده آن را در ذیل مرور خواهیم کرد:
– واردات نجس است؛ مگر اجبار باشد.
– شعارم برای انتخابات مجلس، توسعه جمهوریت و اسلامیت است.
– مردم از احمدینژادِ اتوکشیده دیگری مثل آقای جلیلی میترسیدند.
– تکنولوژی موهبتی الهی است که کار را آسان و هزینهها را کم میکند.
– یک فتوایی در زمینه هزینه تبلیغات انتخاباتی دارم، هزینه برای رأی حرام است.
– من نه جامعهشناس هستم و نه سیاستمدار. من هیچچیز نیستم! فقط شواهد را میگویم.
– بر خلاف احزاب، اسلام در زمینه تربیت کادر مدیریت، موفق است و معارضه هم نمیکند.
– مردم سهامدار مخابراتند اما دولت دهم آن را خصوصی کرد که هم غیرقانونی است و هم حرام شرعی.
-وقتی شما ۳۵ هزار بار ارزش پول ملی را تضعیف میکنید، دولت نیستید. دولت امام زمان کجا اینگونه است؟
– چهار میلیون بشکه گازی که هر روز از زمین به سمت خانههای مردم میرود، بزرگترین موهبت الهی است.
– در صدسال گذشته باختهایم، اما نگذاریم صدسال آینده را هم ببازیم. قهر و دعوا راه نیندازیم تا خود را تثبیت کنیم.
– رویکارآمدن آن آقا در سال ۸۴، عکسالعمل به دولت سیدمحمد خاتمی بود. چیزی از دولت اصلاحات نمانده بود.
-هیچ دولتی من را دعوت نکرد. من امام را میشناختم و به همت امام حضور داشتم؛ هیچ دولتی از من خوشش نمیآمد.
– یک نفر بهعنوان رئیسجمهور نمیتواند ۸۰ میلیون را اداره کند؛ پس اجازه دهید مردم هر استان، استاندار را انتخاب کنند.
– من اصلا با دولت روحانی موافق نبودم؛ زیرا من شعار ضد تورم دادم، قادر نبودم با دولتی که با تورم کار میکند، ادامه دهم.
– یکی از جنگهایی که من دارم و در آن قضیه احتمالا شهید زنده هستم و مشخص نیست چه زمانی بمیرم، مخابرات و تلفن است.
– دولتی که دستش در جیب فقرا باشد، نه اسلامی و نه ایرانی است؛ مثل کل صدسال گذشته، هیچ دولتی در ایران موفق نبوده است.
– من تاریخ جهان اسلام را تا جایی که امکانش بود، خواندهام. احزاب نمیتوانند حتی یک اساسنامه درست و واقعنگرانه منتشر کنند.
– توسعه امری الهی و مبدأ آن انسان است. یعنی تا ۱۰ هزار سال دیگر هم زندگی کنیم، این بشر توانایی روحی و توانایی زندگی دارد.
– احزاب همیشه بعد از تحولات اجتماعی بهوجود آمدهاند. نه در مشروطه، نه در ملیشدن صنعت نفت و نه در انقلاب اسلامی مؤثر نبودند.
– مردم توانایی تشخیص دارند که چه کسانی از کجا میبَرند و میخورند. چرا ۲۴ خرداد ۹۲ با تمام مشکلات مردم پای صندوقهای رأی آمدند؟
– مصدق چون کارهای سیاسی بسیار قویای انجام داد، یک شخصیت تأثیرگذار در تاریخ ما است و گرنه کدام دولت را داشتهایم که مردم از آن کاملا راضی باشند؟
– براساس شواهد تاریخی، چپ نمیتواند دولت را نگه دارد؛ راست هم نمیتواند ملت را نگه دارد. ما تنها یک راهکار داریم، توسعه جمهوریت، توسعه اسلامیت. توسعه جمهوریت، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است.
– تاریخ را مرور کنید تا متوجه شوید چه میزان هزینه دادهایم. یکبار مشروطه و یکبار ملیشدن صنعت نفت، یکبار ۲۲ بهمن و بعد هشت سال جنگ، دوم خرداد و سوم تیر و ۲۴ خرداد. اینها روش صحیح کشورداری نیست. ما میدانیم میخواهیم چه کنیم؟ بعید است.
– منظور از فساد سیاسی گروههایی هستند که عقبه اجتماعی ندارند و خود را دارای اعتبار میبینند و پولهای کثیف را گرفته و خرج میکنند، مانند دولت نهم و دهم. بهترین مثال برای این، انتخابات ۹۲ است. انتخابات ۹۲ همه رانتهای پولی قرار بود که برنده انتخابات باشد اما بازنده شد.
– در سال ۹۲ اصلا احزاب و افراد نبودند. آقای خاتمی، آقای هاشمی و سیدحسن؛ هر سه چون معارض دولت قبل بودند و مردم هم که از دولت قبل دل پری داشتند، از روحانی حمایت کردند. مردم به حرف این سه اکتفا کردند و سراغ آقای روحانی رفتند. من میگویم هیهات بر قدرت سیاسیای که متکی به افراد باشد.
-من در تمام عمرم هر تصمیمی گرفتهام، انجام دادهام و به نتیجه آن فکر نکردهام. علت اصلی آمدن من در ۹۲ این بود که در سال ۹۱ احساس کردم جامعه در حالت یأس و ناامیدی است و دائم از دولت، اشخاص، گروهها و… بد گفته میشود. آمده بودم بگویم در انقلاب اعتبار اجتماعی بالاتر از اعتبار سیاسی است.
– همهجا مثل ایران شیر تو شیر نیست که اگر بورس در حال سقوط است، آقای روحانی پنج هزار میلیارد تومان به بورس کمک کند که سرجای خود بماند و شما از او بهدلیل جلوگیری از سقوط بورس تجلیل کنید. بنده با اعتقاد قلبی و تجربیاتم میگویم توانایی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و اطلاعات ما از آمریکاییها کمتر نیست.
– آقای هاشمی اعمالم را قبول داشت، اما افکارم را نه. اولین کسی که طرحهای توسعه را در کشور مطرح کرده است، من بودم. چپها با توسعه همراه نمیشدند، آقای هاشمی با توسعه همراه شد. بعد از آن مسابقه بود که در هفته دولت کدام وزارتخانه تعداد بیشتری افتتاح داشته باشد. آقای فروزش میگفت ما هر تعداد افتتاح میکنیم باز از تو عقبتر هستیم.
– من و آقای روحانی و بقیه، همگی تا سهشنبه در یک سطح بودیم. وقتی آقای هاشمی و خاتمی و سیدحسن خمینی رفتند به آن سمت، مردم هم رفتند که حداقل جلیلی رأی نیاورد؛ مردم به آقای روحانی به این دلیل رأی دادند. من دهها گزارش داشتم، به من گفتند غرضی، ما ۱۰ نفر بودیم و همه تصمیم داشتیم به تو رأی بدهیم، اما به روحانی رأی دادیم؛ اینکه اجبار انتخاباتی است.
– فردی را خدمت فرد دیگری بردند که درباره موبایل توضیح بدهد. هرچه توضیح میدهند، متوجه نمیشود. به حضار میگوید: این دستگاه اذان میگوید؟ جواب میدهند خودش کار خاصی نمیکند. هرچه از آن طرف خط بگویند این دستگاه منتقل میکند. دوباره میپرسدخودش اذان نمیگوید؟ میگویند خیر. آن را به دیوار پرت میکند؛ درک آن زمان از پدیده تلفن به همین میزان بود.
در این شماره روزنامه شرق همچنین این مطالب منتشر شده است:
دعوت کانون حزب الله گلستان از سیدحسن خمینى
حجتالاسلام علی یونسی: رقابت سیاسی نباید به دشمنی کشیده شود
نسخه شورای فقهی بانک مرکزی برای نرخ سپرده ها
روزنامه ابرار در صفحه ۱۰ به پیشنهاد شورای فقهی بانک مرکزی در خصوص عدم اعلام نرخ سود بانکی پرداخته و نوشته است: «عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: شورای فقهی بانک مرکزی، روش محاسبه نرخ سود بانکی را به بانک مرکزی پیشنهاد کرده و در این روش رقمی اعلام نشده و تنها شامل روش کار است.»
ابرار ادامه داده است: «سید عباس موسویان در گفتگو با مهر در پاسخ به این سئوال که آیا شورای فقهی بانک مرکزی پیشنهادی درباره نرخ سود بانکی به بانک مرکزی برای تدوین گزارش نهایی به شورای پول و اعتبار که قرار است روز سه شنبه در جلسه شورا مطرح شود، ارائه کرده است؟ گفت: شورای فقهی بانک مرکزی فقط روش کار و نحوه محاسبه نرخ سود را به بانک مرکزی پیشنهاد کرده است و هیچ رقمی را به عنوان نرخ سود پیشنهادی اعلام نکرده است. در تمام دنیا بر اساس محاسبات انجام شده متوسط نرخ ارزش افزوده بنگاه ها بین ۳ تا ۶ درصد بالای نرخ تورم است. حداکثر نرخی که از یک گیرنده تسهیلات در یک اقتصاد واقعی می توان انتظار داشت و به عنوان سود واقعی مطرح است، نرخ تورم به علاوه ۳ الی ۶ درصد در تسهیلات است.
دین آنلاین، روزنامه های « اطلاعات »، « شرق » و « ابرار » را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «استقلال، آزادی و دینداری آرزوهای تاریخی ما است»، «چرخی در کلیساهای قرون وسطی»، «ازدواج سفید، روزگار «زنان امروز» را سیاه کرد»، «جامعه ما در مواردی دچار فقر فرهنگی و اجتماعی است/مشکلات با انکار و نادیدهگرفتن حل نمیشوند، بلکه به مرور تبدیل به بحران میشوند/صداوسیما رسانهای پاستوریزه است که واقعیات را با فاصله زیاد نسبت به بطن جامعه نمایش میدهد»، «وزیری دیگر هم گفت رسانه ها اشتباه کردند/ وزیر ارشاد: گفتم کتابهای مناسب اهل سنت خریداری میشود؛ نگفتم از کتب اهل سنت در دانشگاههای شهرهای سنینشین استفاده شود»، «مردم بدون دین و ایمان قدرت ندارند به حیات خود ادامه دهند»، «دینیبودن و دینیماندن از مهمترین ویژگیهای انقلاب اسلامی است/موج اول انقلاب اسلامی، فروپاشی کمونیسم بود و موجهای بعدی، سقوط ظلمهای دیگر است»، «بعد از ۳۶ سال هنوز نمیدانیم چه میخواهیم بکنیم/ دولتی که دستش در جیب فقرا باشد، نه اسلامی و نه ایرانی است/ دولت امام زمان کجا اینگونه است که ۳۵ هزار بار ارزش پول ملی را تضعیف کند؟» و «نسخه شورای فقهی بانک مرکزی برای نرخ سپرده ها»بررسی مطبوعات/ سهشنبه ۸ اردیبهشت