قرار بود معنویت را به عالم صادر کنیم، اما اکنون میخواهیم جوانان را با جمله عارفانه ۳۵ تومانی عارف کنیم!
دین آنلاین، روزنامه های «اطلاعات» و «فرهیختگان» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «دشمن، اصل موجودیت اسلام را تهدید میکند/ید واحده مسلمین، اجازه نفوذ دشمن به قلمرو دنیای اسلام را ندهد/اگر خود را پیرو امام می دانید باید با اسلام متحجر و اسلام سکولار مرزبندی داشته باشید»، «امام فقه را به زمانه خود عرضه کرد»، «نمیتوان از حوادث مناطقی از سرزمینهای اسلامی سخن گفت و خون گریه نکرد»، «قرار بود معنویت را به عالم صادر کنیم، اما اکنون میخواهیم جوانان را با جمله عارفانه ۳۵ تومانی عارف کنیم!»، «هنر و موسیقی ابزار تعالی روحند و برای توسعه فرهنگی از آن ها حداکثر استفاده را میکنیم»، «چهره ای آماج نقدهای تند و بیمحابا تا چهره ای مورد قبول وجوه مختلف علمی و سیاسی»، «فلسفه نزد فلاسفه اصلی، نردبانی برای صعود به آسمان است نه وسیله ای برای نزول به طبیعت»
روزنامه اطلاعات عنوان اصلی خود را از بین سخنان رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام انتخاب نموده و آورده است: «مکتب امام نقشه راه ما برای دستیابی به عدالت، پیشرفت و اقتدار است»
روزنامه اطلاعات این سخنرانی را با نکات ذیل منعکس ساخته است:
– موضوع منجی آخرالزمان مورد اتفاق همه ادیان ابراهیمی است؛ همه مذاهب اسلامی این منجی را از ذریه پیامبر خاتم و به نام مهدی (عج) می شناسند.
– امید آفرینی بزرگترین خاصیت اعتقاد به ظهور مهدی موعود (عج) است.
– امام بزرگوار برخلاف برخی که سعی می کنند او را در زمان خودش محصور کنند، مظهر حرکت عظیم و تاریخ ساز ملت ایران است و طبعا” تحریف شخصیت او، زیانهای فراوانی را در استمرار این حرکت ایجاد میکند و بنابراین باید دراین زمینه، کاملا” هوشیار بود.
– تحریف شخصیت امام، تحریف راه امام و تلاش برای منحرف کردن صراط مستقیم ملت ایران است و اگر راه امام (ره) گم یا فراموش یا خدای نکرده عمدا” به کنار گذاشته شود، ملت ایران سیلی خواهد خورد. خطر تحریف شخصیت امام بزرگوار (ره) پر اهمیت است و باید به عنوان یک هشدار جدی برای مسئولان، صاحبنظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام، علاقه مندان به راه امام وعموم جوانان و فرزانگان و دانشگاهیان و حوزویان باشد.
– تلاش دشمن از ابتدای انقلاب و در زمان حیات امام (ره) نیز این بود تا در تبلیغات جهانی، ایشان را یک انقلابی خشک و خشن و غیر قابل انعطاف و بدون عاطفه معرفی کند.
– امام عظیم الشان ملت ایران، در مسیرایجاد تحولی بی نظیر در”تاریخ این سرزمین و دنیای اسلام “، نظام پوسیده و غلط سلطنت موروثی را برانداخت و بعد از دوران صدراسلام، اولین حکومت متکی به اسلام را شکل داد و با تمام وجود، حق جهاد در راه خدا را ادا کرد.
– جهاد درونی و معنویت عمیق، مکمل جهاد سیاسی، اجتماعی و فکری امام بزرگوار بود و منظومه فکری ای که امکان این تحولات عظیم را ایجاد کرد مبتنی بر جهان بینی متکی بر توحید بود.
– امام مثل بعضی از تئوری سازان روشنفکر و اندیشه پردازان ذهنی نبود که در محافل، حرفهای زیبا می زنند، اما در میدان عمل کارآیی ندارند.
– بعد از رحلت امام (ره) این جریان ادامه داشت تا جایی که برخی امام را به عنوان یک انسان لیبرال مسلک که هیچ قید و شرطی در رفتارهای سیاسی، فکری و فرهنگی ایشان وجود ندارد معرفی می کنند، در حالیکه این نگاه به شدت غلط و خلاف واقع است. اگر شخصیت امام بر اساس این روش شناخته نشود، ممکن است عده ای امام را براساس سلیقه های فکری خود معرفی کنند.
چند نکته پیرامون اصول هفتگانه مکتب فکری امام (ره):
۱- این اصول به صورت مکرر در بیانات امام تکرار شده و جزو بیّنات امام است
۲- این اصول نباید گزینشی انتخاب و بیان شوند
۳- اصول امام منحصر در این هفت مورد نیست و صاحبنظران می توانند با چارچوب تعیین شده، اصول دیگری از مکتب فکری امام را نیز استخراج کنند.
– بازخوانی اصول مستند مکتب امام، تنها راه مقابله با تحریف شخصیت آن بزرگوار است.
اصول هفتگانه مکتب فکری امام (ره):
۱-اثبات اسلام ناب محمدی (ص) و نفی اسلام آمریکایی
۲- اتکال به کمک الهی و اعتماد به صدق وعده الهی و در مقابل، بی اعتمادی به قدرتهای مستکبر و زورگوی جهانی
۳- اعتقاد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی
۴- حمایت از محرومان و مستضعفان و رد نابرابری اقتصادی و اشرافیگری
۵- حمایت از مظلومان جهان و مخالفت صریح با قلدران بین المللی و مستکبران
۶- تأکید بر استقلال و نفی سلطهپذیری
۷- وحدت ملی و مقابله با توطئههای تفرقهافکن دشمن
– امام (ره) همواره اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی قرار می داد؛ اسلام سکولار و اسلام متحجر دو شاخه اسلام آمریکایی است و امام (ره) همواره افرادی را که قائل به جدایی جامعه و رفتار اجتماعی انسانها از دین بودند در کنار افرادی قرار می دادند که به دین نگاه عقب افتاده و متحجرانه و غیرقابل فهم برای انسانهای نواندیش داشتند.
– هردو شاخه اسلام آمریکایی همواره مورد حمایت زورگویان جهانی و آمریکا قرار داشته است، امروز نیز جریان منحرف داعش و القاعده و همچنین جریانهای به ظاهر اسلامی ولی بیگانه با فقه و شریعت اسلامی، مورد حمایت آمریکا و اسرائیل هستند.
– از دیدگاه امام (ره) اسلام ناب، اسلام مبتنی بر کتاب و سنت است که با دیدگاهی روشن و متناسب با شرایط زمان و مکان، شناخت نیازهای بالفعل جوامع اسلامی و بشر و در نظر گرفتن روشهای دشمن با استفاده از شیوه و متد علمی جا افتاده و تکمیل شده در حوزه های علمیه به دست می آید.
– در مکتب فکری امام (ره)، اسلام آخوندهای درباری و اسلام داعشی از یک طرف و اسلام بی تفاوت در برابر جنایتهای رژیم صهیونیستی و آمریکا و چشم دوخته به قدرتهای بزرگ از طرف دیگر، هر دو به یک نقطه می رسند و هر دو مردود هستند. کسی که خود را پیرو امام (ره) می داند باید با اسلام متحجر واسلام سکولار مرزبندی داشته باشد.
– امام(ره) توکل به خدا را همچون خونی در شریان ملت ایران جاری کرد و ملت نیز اهل توکل به خدا و معتقد به نصرت الهی شد.
– امتداد معرفتی و عملیِ تعبیر”شیطان بزرگ” بسیار زیاد است زیرا وقتی به کسی لقب شیطان داده می شود، رفتار و برخورد و احساسات باید در چارچوب “شیطان صفتی” او باشد.
– مساله فلسطین عرصه یک مجاهدت واجب و لازم اسلامی است و هیچ حادثه ای ما را از مساله فلسطین جدا نخواهد کرد.
– امام بزرگوار ما از ابتدای پیروزی انقلاب در مقابله با توطئه تفرقهافکنی مذهبی و قومی، تکیه کم نظیری بر وحدت ملی و اتحاد آحاد ملت داشتند. در مقابل این توطئه، نگاه جمهوری اسلامی، نگاه «امتساز» و در راستای تحقق امت اسلامی است و ایران بر همین اساس، همان روابطی را که با برادران شیعه حزب الله داشت، با برادران فلسطینی سنّی مذهب داشته است.
– طرح «هلال شیعی» توسط عوامل دست دوم امریکا و مماشات یا کمک آمریکا به جریان های تروریستی در عراق و سوریه نظیر داعش از جمله شواهد سیاست تفرقهافکنی مذهبی استکبار است و همه، چه سنی و چه شیعه باید توجه کنند که بازی دشمن را نخورند. هم آن تسننی که مورد حمایت امریکاست و هم آن تشیعی که از لندن به دنیا صادر میشود، هر دو برادران شیطان و عوامل استکبار و غرب هستند.
– دشمن اصل موجودیت اسلام را تهدید میکند و همه اقوام و مذاهب باید در کنار یکدیگر با تشکیل «ید واحده» اجازه ندهند دشمن به قلمرو وسیع دنیای اسلام نفوذ کند. دشمن با اسلام مخالف است، چون اسلام نیروی مقاوم در مقابل این توطئه است. آنها با ملت ایران هم مخالفند، چون ملت مقابل آنها مثل کوه استوار ایستاده است.
– سیاست دشمنی با ایران به خاطر ایجاد تمدن عظیم اسلامی، اهمیت و ضرورت امت سازی در دنیای اسلام را نشان میدهد و همه باید بدانند که دشمن تمام تلاش خود را میکند که جلوی حرکت اسلامی و پیشرفت و ترقی ملت ایران را بگیرد.
– دشمن در میان ملت با هر کسی ایستادگی بیشتری بکند، بیشتر مخالف است، آنها با عناصر مومن و حزب اللهی و سازمانها و نهادهای انقلابی بیشتر مخالفند چون می دانند که این عناصر سدهای محکم و مستحکمی در مقابل نفوذ دشمن هستند.
امام فقه را به زمانه خود عرضه کرد
روزنامه اطلاعات سخنان رئیس جمهوری در حرم امام را با عنوان «ایران به ملتهای منطقه در مقابله با تروریستها کمک خواهد کرد» منعکس ساخته و به این نکات پرداخته است:
– امام راحل بزرگترین احیا گر اسلام ناب بود و توانست اسلام را از کنج حجرهها، مدرسهها و مساجد به صحن جامعه بیاورد و فقه را به زمانه خود عرضه کند و با آن پاسخ نیازها و مقتضیات زمان را بدهد.
– ملت ایران برای حفظ نظام و وحدت جهان اسلام ، صدا و سخن واحدی دارد و نخواهد گذاشت منافع ملی ، اساس اسلام ، معنویت اسلام و اخلاق محمدی مورد تاخت و تاز این و یا آن قرار گیرد.
– اگر آن فتوای امام راحل نبود که «میزان رأی ملت است»، دشمنان میتوانستند این انقلاب را از ما بگیرند و اگر آن فتوای امام برای حضور مردم در عرصهها و مقابله با مشکلات نبود، امروز نمیتوانستیم در برابر مشکلات و توطئهها ایستادگی و استقامت کنیم.
نمیتوان از حوادث مناطقی از سرزمینهای اسلامی سخن گفت و خون گریه نکرد
این روزنامه همچنین در انعکاس سخنان حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در مراسم سالگرد امام، عنوان «ملت اجازه هیچگونه تعدی به این مملکت را نمیدهد» را برجسته شاخته و این نکات را به چاپ رسانده است:
– روزی اگر تقدیر قرار گیرد و رهبر معظم انقلاب تصمیم بگیرند، اختلافات را در همه سطوح در کشورکنارخواهیم گذاشت و این اختلافات درهمه سطوح برداشته می شود و در مقابل دشمنان این ملت یک کلام خواهیم شد.
– همین امروز در جامعه اسلامی ببینید گروهی که سابقا آنها را مرتجعین منطقه میخواندیم، امروز در کشورهای ارتجاعی ریشه دارند و منطقه را به چه آشوبی کشاندهاند و برادری جامعه اسلامی را مورد هدف قرار دادهاند.
– ما در این روزها نمیتوانیم از آن حوادثی که درعراق، یمن، بحرین و مناطق دیگری از سرزمینهای اسلامی واقع میشود، سخن بگوییم و خون گریه نکنیم.
– امروز جامعه اسلامی، آبستن حوادث بسیار تلخی است که نطفه نامقدس او را بیتردید کسانی گذاشتند که نه فقط هیچ علاقه و عشقی به جامعه اسلامی ندارند ،بلکه سرشار از بغض و کینه هستند.
– امروز گروهی در کنار گوش ما و در کشور همسایهمان نشسته است و به اسم دین سر میبرد و آتش میزند و چهره بدی از سیمای حضرت محمد (ص)جلوه میدهد.
– امروز چه بلایی بر سر جامعه اسلامی آمده که گروهی خشن، نامقدس، غلط و بیراهه تمام تمدن اسلامی را مورد هدف خود قرار داده و این اقدام را هم با نام پیامبر(ص) انجام میدهند؟ ….امروز میبینیم که کنار گوشمان گروهی تحت حمایت خارجیها و در رأس آن صهیونیستها چه فضایی برای جامعه اسلامی به وجود آوردهاند. امروز به گونهای شده است که هر کس به اندازه اسلحهای که در دست دارد فرماندهی میکند.
– وجود امام زمان (عج) آینده بشریت را خواهد ساخت و اسلام آن بزرگوار اسلام رحمت، عطوفت و برادری است.
قرار بود معنویت را به عالم صادر کنیم، اما اکنون میخواهیم جوانان را با جمله عارفانه ۳۵ تومانی عارف کنیم؟
اطلاعات در ستون یادداشت سردبیر، مطلبی با عنوان «تجارت بیپایان» به قلم علیرضا خانی را منتشر نموده و در فراز اصلی آن به پدیده درآمد زایی از امور معنوی شدیدا اعتراض کرده است. در بخش هایی از این یادداشت آمده است:
«آدام اسمیت را پدر علم اقتصاد مدرن و بزرگترین نظریهپرداز سرمایهداری میدانند. اسمیت از قول نظام سرمایهداری جمله تکاندهندهای میگوید: «پدرت را اگر نیک میخرند، بفروش!»؛ شاید هیچ جمله دیگری، عمق تجارتگرایی و سودمحوری نظام سرمایهداری را به این اندازه نشان ندهد. ما قرار نیست به این توصیه نظام سرمایهداری مبتنی بر سود مطلق، ایمان بیاوریم و البته نیک ایمان داریم که ملاک و معیار، اگر در همه عرصهها، سود محض مادی باشد، آنچه میساید و مستهلک میشود معنویت است و انسانیت و دست آخر از مجموعه انسانیت و اخلاق هیچ نمیماند و آنچه میماند مجموعه انسانهای ماشینی مسخ شده سودمحور و سودپنداریاند که از هستی و کائنات جز نفع مادی و ثروتاندوزی و تکاثر و لذتطلبی شبه حیوانی ـ و بل هم اضل ـ هیچ نمیخواهند و نمیدانند…
با این حال شیوع و تکثیر رفتارهای سوداندیشانه محض، در همه عرصهها، اتفاق ناگوار و بلکه حیرتانگیزی است که نمیشود آن را کتمان کرد یا تعمداً ندیده گرفت و به فراموشی سپرد.
از جنجال بر سر رشتههای پولی دانشگاهی زمانی نگذشته بود که موجی برخاست به نام پایاننامهفروشی و مقالهفروشی و تحقیقفروشی که کار به مقامات بالا کشید و …. در کنار این موضوع، تبلیغات «کارشناسی ارشد بدون آزمون» کماکان روی تلفنهای همراه و سایتهای اینترنتی فراوان است …. اما، موضوع فقط مدرک و مقاله نیست. کافیست تلفن همراه داشته باشید تا ببینید که «تجارت» با قدرت تمام پا در عرصه «معنویت» گذاشته است. تبلیغات شگفتانگیز ظاهراً قانونی را نگاه کنید:
«هر روزتان را با یک حدیث آغاز کنید» (هر حدیث ۷۵ تومان)
«شرح اوصاف امامان و اسماء الحسنی» (هر پیام ۵۰ تومان)
«جملات عارفانه عارفان بزرگ» (هر پیام ۳۵ تومان)
و الی ماشاءالله از این تبلیغات شگفت که البته از طریق مخابرات انجام میشود و ظاهراً قانونی هم هست.
کسی نیست که پاسخ دهد، ما که قرار بود معنویت را به عالم صادر کنیم اکنون میخواهیم جوانانمان را در برابر انواع ناهنجاریهای کتمان ناپذیر موجود با جمله عارفانه ۳۵ تومانی عارف کنیم؟ یا با مدرک دیپلم یک ساله غیرحضوری صاحب دانش کنیم؟
خوب است بالاخره یکی از مسئولان پاسخ دهد که کدام عقلانیتی در درون نظام و با کدام استدلال و منطق اجازه میدهد ـ یا حتی سکوت میکند ـ که بیزنس خرید و فروش و کاسبکاری و سوداگری، به همهی عرصات جامعه هجوم آورد و علاوه بر دانشگاه و دبیرستان و مدرسه، مقدسات را هم در معرض تجارت قرار دهد؟
خرید و فروش عنوان علمی، بی حیثیت کردن اعتبار نظام آموزش عالی هشتاد ساله کشور است و دیپلم فوری، دهن کجی به نظام آموزش این سرزمین در طول تاریخ است. اما خرید و فروش حدیث و آیه و روایت و عرفان را چه میتوان نامید؟
چه طور ممکن است کسانی که صبح تا غروب علیه نظام سرمایهداری و ارزشهای مادی آن شعار میدهند، در عمل چشم به روی پدیدههایی ببندند که حتی روح آرام اسمیت را در قبر میلرزاند!»
اطلاعات در صفحه معارف این عناوین را منتشر ساخته است:
شاخصههای عدالت قضایی از منظر امیرالمؤمنین(ع) با رویکردی برآرای امام خمینی(ره)، به قلم آیتالله موسوی بجنوردی، بخش پنجم
«سهم اخلاق در فلسفه سیاسی»، گفتگو با مرتضی نوری، با تنظیم منیره پنجتنی، بخش اول
یادداشت «انتظار فرج از نیمه خرداد کشم»، به قلم دکتر علی اصغر شعردوست
در این شماره روزنامه اطلاعات همچنین این مطالب منتشر شده است:
یادداشت «چراغ سبز مسجد مفتاحیان»، به قلم دکتر احمد مسجدجامعی
یادداشت «پشت پرده حمله به مساجد شیعیان عربستان»، بخش اول
رژیم صهیونیستی: در تماس مداوم با عربستان علیه ایران هستیم
درگیری داعش با جبهه النصره در سوریه ۱۰۰ کشته برجا گذاشت
آمریکا برای نجات عربستان از مهلکه یمن با انصارالله وارد گفتگو شد
نصرالله خطاب به صهیونیست ها: از جنگ با شما نمی هراسیم
اوباما: میانمار به تبعیض علیه مسلمانان روهینگیا پایان دهد
داعش ۱۰عضو طالبان افغانستان را سر برید
روزنامه فرهیختگان در کنار تیتر اصلی «امام(ره) به نیرو و رأی مردم اعتقاد داشت» که از سخنان رهبری در مرقد امام انتخاب شده است، با اشاره به «اخلال در سخنرانی رئیسجمهوری»، گزارش زینب نورانیان در خصوص عرض اندام و حاشیهسازی دوباره دلواپسان را منتشر ساخته است.
هنر و موسیقی ابزار تعالی روحند و برای توسعه فرهنگی از آن ها حداکثر استفاده را میکنیم
فرهیختگان در گزارش جشن فارغالتحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب، از قول حجت الاسلام سید طه هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان «جامعه را نباید از اتفاقهای مباح محروم کرد» را برگزیده و آورده است: « معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در سخنانی کوتاه ضمن تبریک به دانشآموختگان دانشگاه تهران غرب، گفت: «جامعه را نباید از اتفاقهای مباح محروم کرد. موسیقی و هنر حق مسلم هر جامعهای است که عرصههای رشد و تعالی را برای انسان مهیا میکند. کسانی که مانع این مسائل میشوند جلوی رشد و تعالی مردم را میگیرند.» طه هاشمی تصریح کرد: «ما بهعنوان مسئول از هنر و موسیقی برای توسعه فرهنگی حداکثر استفاده را میکنیم، زیرا معتقدیم این موضوعات ابزار تعالی روح انسانها هستند.»
چهره ای آماج نقدهای تند و بیمحابا تا چهره ای مورد قبول وجوه مختلف علمی و سیاسی
روزنامه فرهیختگان در صفحه اندیشه به جایگاه رضا داوریاردکانی در ایران معاصر پرداخته و عنوان «نقطه تعادل ماجرای فکر فلسفی معاصر» را برای گزارش زهرا سلیمانیاقدم برگزیده است.
در این گزارش که به مناسبت هشتاد و سومین سالروز تولد «فیلسوف فرهنگ» تهیه شده آمده است:
«اردکان دانشمندان بزرگی به خود دیده است و عدهای از مورخان بهخاطر همین خاصیت آنجا را یونان کوچک نامیدهاند. خواجه نصیرالدین طوسی مصداق مهم این تمثیل است که قرنها بعد از نسل وی یکی از اندیشمندان حال حاضر سر بر میآورد. رضا داوریاردکانی متولد ۱۳۱۲ در اردکان است. او در یک خانواده نهچندان توانمند، از لحاظ مالی اما دارای سابقه درخشان در علم و دانش به دنیا میآید. اولین کتاب فلسفیای که وی میخواند کتاب کوچکی از روژه گارودی درباره ماتریالیسم است؛ کتابی که آن زمان توسط انتشارات آزاد حزب توده در ایران منتشر شده بود. وی بعدها درباره این کتاب مینویسد «بعدها که کتابهای لنین و استالین را خواندم فهمیدم که گارودی نمیتوانست در کمونیسم رسمی مقیم بماند، زیرا تلقی وی با آنچه استالین و لنین درباره دیالکتیک تاریخ نوشته بودند تفاوت آشکار داشت.»….
دانشگاه تهران
بعضی از علاقهمندیهایش پایش را به حوزه نیز باز میکند. از این رو به مدرسه صدر اصفهان میرود و در آنجا مقدمات صرف و نحو و فقه و اصول را میآموزد. ادامه این مسیر وی را به دانشگاه تهران و آموختن فلسفه میکشاند و جذابیتهای فلسفه او را تا دکتری پیش میبرد. کسی که پیش از این فلسفه را امری مربوط به گذشته میدانست با مواجهه مستقیم با فلسفه نظرش تغییر میکند. …. وی درنهایت در سال ۱۳۴۶ مدرک دکتری خود را اخذ کرد و همین امر او را از تدریس در آموزش و پرورش به تدریس در دانشگاه میکشاند. وی بهعنوان استادیار فلسفه در دانشگاه تهران مشغول تدریس میشود و در مدت چهار سال به سمت دانشیار ارتقا پیدا میکند. وی در این مدت برای مطالعه و تحقیقات به دانشگاههایی چون سوربن در فرانسه و جان هاپکینز در آمریکا سفر میکند. وی دوره تحول دانشگاهها بعد از انقلاب را در انگلستان به سر میبرد. او در سال ۱۳۶۲ به سمت استادی در دانشگاه تهران میرسد و با تاسیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی از اعضای پیوسته آن میشود.
کارنامه
داوریاردکانی علاوهبر تدریس و پرورش دانشجویان و شاگردان بسیاری در حوزه فلسفه با کتابها و آثاری که از خود بر جای گذارده، یکی از افتخارات زنده این کشور محسوب میشود. تالیف بیش از ۵۰ کتاب به زبان فارسی، ترجمه سه کتاب، ترجمه بیش از ۲۰ مقاله، چاپ و ارائه مقاله و سخنرانی در بیش از ۵۰۰ کنفرانس و سمینار و نشریه علمی داخلی، چاپ و ارائه مقاله و سخنرانی در بیش از ۵۰ نشریه و کنفرانس معتبر بینالمللی به زبانهای انگلیسی، عربی و فرانسه و ترجمه بیش از ۳۰ کتاب جزء کارنامه او محسوب میشود. به این لیست بلند باید استاد ممتازی دانشگاه تهران، استاد نمونه کشوردر سالهای ۷۶-۱۳۷۵، چهره ماندگار کشور در سال ۱۳۸۱ و کسب نشان درجه یک دانش هم اضافه کرد.
این روزها
فعالیتهای داوریاردکانی بعد از انقلاب اسلامی و موضعگیریهای فکریاش به مذاق برخی خوش نمیآمد. او در برهههایی آماج نقدهای تند و بیمحابا شد. اما هیچگاه جانب اعتدال و نرمخویی توام با آشکارنویسی در قلمش را کنار نگذاشت. دو سال پیش در مراسمی که به بهانه ۸۰ سالگی و با نگاهی به چهره علمی او برگزار شده بود، حضور چهرههای سیاسی و علمی کشور از جناحهای مختلف با اندیشههای مخالف و موافق نشان از این داشت که تلاش وی گرچه با مشقت همراه بود، بعد از سالها به نتیجه رسیده است و وی هماکنون بهعنوان یک چهره شاخص فلسفی ایران مورد قبول وجوه مختلف علمی و سیاسی کشور است.»
فلسفه نزد فلاسفه اصلی نردبانی برای صعود به آسمان است نه وسیله ای برای نزول به طبیعت
در صفحه اندیشه فرهیختگان همچنین متن سخنرانی غلامعلی حدادعادل در نشست «فلسفه و علوم انسانی» با عنوان «فلسفه و وجود خاص انسان» برای ضرورت تدوین انسانشناسی فلسفی بر پایه فلسفه اسلامی منتشر شده است که در آن می خوانیم: «نکته اول اینکه علم غربی نخستین بار به صورت رسمی در قالب علوم تجربی و فنی ـ مهندسی وارد دارالفنون نظام آموزشی کشور ما شد. نکته دوم این است که علم غربی اعم از علوم تجربی و انسانی ریشه در فلسفه غربی دارد. نکته سوم اینکه که ما در ارتباط با غرب نخست با علم غربی و سپس با فلسفه غرب آشنا شدیم؛ یعنی آشنایی ما با علم غربی بر آشنایی فلسفه غربی مقدم است. نکته چهارم این است که در کشور ما واقعیتی به نام فلسفه اسلامی وجود دارد. به هرحال ما ملتی بیفلسفه نیستیم؛ قطع نظر از اینکه از فلسفه اسلامی خوشمان بیاید یا نیاید، جامعهای هستیم که صاحب سنت فلسفی به نام فلسفه اسلامی است. بیشتر استادان و نمایندگان فلسفه اسلامی، ایرانی بوده و هستند و همین امروز در حوزه علمیه قم مدرسان علوم انسانی اسلامی به صدها نفر میرسند، بنابراین ما از همین امروز تا هزار سال در گذشته میتوانیم به عقب برگردیم و حلقه زنجیره استاد و شاگردی را بدون حلقه مفقوده ترسیم کنیم. فلسفه اسلامی عمدتا حول محور وجود بماهو وجود شکل گرفته است، شما زمانی که متون کلاسیک فلسفه اسلامی را ملاحظه میکنید بحث وجود و ماهیت و الهیات را میبینید، درحالی که در فلسفه غربی از رنسانس تاکنون ما شاهد فلسفهای هستیم که به جای محور قرار دادن وجود بما هو وجود، انسان بما هو انسان را محور تفکر فلسفی قرار داده است.
اگر ما میخواهیم به علوم انسانی اسلامی برسیم در گام نخست باید یک انسانشناسی فلسفی بر پایه فلسفه اسلامی تدوین کنیم، یعنی فلسفهای را که زبانش زبان وجود است به زبانی که به وجود خاص انسان بپردازد، ترجمه کنیم. انسانشناسی فلسفی اسلامی که مقدمه دستیابی به علوم انسانی اسلامی است موضوعاتی از این قبیل را لازم دارد: نخست نفس و حقیقت آن، هویت انسانی و رابطه نفس و بدن، جبر و اختیار، فطرت و… .
همت اصلی فلاسفه اسلامی را باید این گونه بدانیم که آنها با طرح امور عامه و علم کلی به سمت اثبات موضوعات و مقاصد الهیات بالمعنیالاخص میروند. فلسفه نزد فلاسفه اصلی یک نردبان برای صعود به آسمان است نه یک نردبان برای نزول به طبیعت. متافیزیک نزد فلاسفه اسلامی معطوف به طبیعت و به طریق اولی معطوف به علوم انسانی نیست.بنده تصور میکنم اگر فلسفه اسلامی بخواهد به علوم انسانی اسلامی منتهی شود باید این مسیر یک طرفه روبه بالا دو طرفه شود؛ یعنی متافیزیک اسلامی که یک متافیزیکی مبتنیبر وجود و احکام آن است باید هم ناظر به اثبات خدا و حقایق علمی و ماورالطبیعی باشد که اسلامی بودن در آن است و هم بر اصول و لوازم طبیعتشناسی و انسانشناسی مبتنی باشد.
فرهیختگان در صفحه اندیشه به سه خبر کوتاه پرداخته است:
بررسی کارنامه عزتالله فولادوند
به همت گروه تاریخ و همکاریهای میانرشتهای پژوهشکده تاریخ اسلام نشست علمی «بررسی کارنامه عزتالله فولادوند» با حضور وی سهشنبه ۱۹ خرداد برگزار میشود. در این نشست مصطفی ملکیان، حسینعلی نوذری، محمد مالجو و داریوش رحمانیان حضور دارند و در اینباره سخنرانی میکنند. فولادوند که در کارنامه خود تالیفها و ترجمههای پرشمار دارد، در این نشست درباره کارنامه فکری و کتابهایش سخن خواهد گفت. این نشست از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در پژوهشکده تاریخ اسلام واقع در خیابان ولیعصر(عج)، خیابان شهید عباسپور، خیابان رستگاران، کوچه شهروز شرقی پلاک ۹ برپا میشود.
از آزادی تا پیروزی
کتاب «از آزادی تا پیروزی» که به زندگی مرحوم آیتالله طالقانی اختصاص دارد، منتشر میشود. این کتاب که توسط میرزاباقر علیاننژاد تالیف شده است، به بررسی سه بخش از زندگی آیتالله طالقانی میپردازد. بخش اول روزشمار تفصیلی زندگی آیتالله طالقانی از تولد تا رحلت او است. بخش دوم به مجموعه تمام اعلامیهها، پیامها، سخنرانیها و مصاحبههای او از ۸ آبان ۵۷ تا ۲۲ بهمن ۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی میپردازد و بخش پایانی به تصاویر و مستنداتی ازجمله تصویر شناسنامه و مراسم تشییع پیکر وی اختصاص دارد.
جنگ فقر و غنا در اندیشه سیاسی امامخمینی(ره)
پژوهشکده نظریهپردازی سیاسی و روابط بینالملل نشستی با عنوان «جنگ فقر و غنا در اندیشه سیاسی امام خمینی» با سخنرانی محمدعلی فتحاللهی برگزار میکند. این نشست سهشنبه ۱۹ خرداد از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در بزرگراه کردستان، خیابان ایرانشناسی (۶۴)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود.
در این شماره روزنامه فرهیختگان همچنین این مطالب منتشر شده است:
گزارش «پژوهشگاهی در جدال تاریخ»، نگاهی به روند تاسیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی با تنظیم پیوند نیکپی
گزارش « از سانسور صداوسیما تا سعی در به هم ریختن سخنرانی»
یاسر هاشمی: آنچه انسان را از خسران دور میکند، کسب دانش و عمل صالح است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با دانشگاه آزاد: رویهآزاد اندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد
گزارش «جزئیات همکاری سعودی – صهیونیستی» با تنظیم محمدرضا احمدینیا
دین آنلاین، روزنامه های «اطلاعات» و «فرهیختگان» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «دشمن، اصل موجودیت اسلام را تهدید میکند/ید واحده مسلمین، اجازه نفوذ دشمن به قلمرو دنیای اسلام را ندهد/اگر خود را پیرو امام می دانید باید با اسلام متحجر و اسلام سکولار مرزبندی داشته باشید»، «امام فقه را به زمانه خود عرضه کرد»، «نمیتوان از حوادث مناطقی از سرزمینهای اسلامی سخن گفت و خون گریه نکرد»، «قرار بود معنویت را به عالم صادر کنیم، اما اکنون میخواهیم جوانان را با جمله عارفانه ۳۵ تومانی عارف کنیم!»، «هنر و موسیقی ابزار تعالی روحند و برای توسعه فرهنگی از آن ها حداکثر استفاده را میکنیم»، «چهره ای آماج نقدهای تند و بیمحابا تا چهره ای مورد قبول وجوه مختلف علمی و سیاسی»، «فلسفه نزد فلاسفه اصلی، نردبانی برای صعود به آسمان است نه وسیله ای برای نزول به طبیعت»بررسی مطبوعات/ شنبه ۱۶ خرداد (۱)