زائری معتقد است سخنان اخیر یکی از مراجع، بدعتی عجیب است
«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «برای فهم علم باید به عصریکردن آن پرداخت»، «علما و سایر مراجع چرا ساکتند؟» و « برخی مؤسسات به اسم ائمه کارهایی میکنند که بههیچوجه عقود دینی نیست»
روزنامه شرق تیتر «بازگشت کربلاییها» و عکس صفحه نخست را به تشییع غواصان شهید اختصاص داده و عناوین «۲۳ شکایت از احمدینژاد در قوه قضائیه»، «نقدی بر تاریخنگاری جنگ» و «تاریخ جامع ایران، سند هویت یک ملت» را در نیز در صفحه اول منعکس نموده است.
برای فهم علم باید به عصریکردن آن پرداخت
عبدالله ناصری در یادداشت «علم دولتی، علم مدنی» که به مناسبت چهلمین روز درگذشت دکتر صادق آئینهوند نوشته شده، به دلایل رد شدن علم دولتی پرداخته است. در این یادداشت می خوانیم:
«یکی از دغدغههای جدی مرحوم دکتر صادق آئینهوند که در مقال دیگر به آن اشاره کردهام، حرکت از تاریخنگاری انقلابی به تمدنپژوهی و تمدننگاری بود. ایشان در همین راستا سعی داشت چه در ساحت نهادهای ذیربط رسمی و چه در شورای تحول علوم انسانی، تبیین کند که نمیتوان علمی را با لباس دولتی تدوین کرد. او با مدد از تجربههای تاریخی اسلام – مثل آنچه خواجهنظامالملک طوسی با تأسیس مدارس نظامیه قصد داشت پیش ببرد- تلاش میکرد این واقعیت را جا بیندازد که چیزی به نام علم دولتی نداریم. علم، «پدیده مدنی» است؛ یعنی در ساحت اجتماع- آن هم جامعهای که به آزاداندیشی باور داشته باشد- علم تولید میشود و رشد میکند. میخواهم به این باور آئینهوند این نکته را اضافه کنم علت اینکه توسعه علمی باید فرایندی مدنی باشد به این جهت است که در روند گسترش علم مدنی، سرمایههای نمادین جامعه هستند که پیوسته در دادوستد فرهنگیاند و در این دادوستد، از «زبان» و «نظام زبانشناسی» آزاد بهره میگیرند درحالیکه در فرایند علم دولتی، دولت است که زبان را در اختیار خود میگیرد….
دکتر آئینهوند هم مانند هر فرهیخته دانشگاهیای معتقد به وجود علم دولتی نبود و اعتقاد داشت برای فهم علم باید به عصریکردن آن پرداخت…. مهم آن است که روح ما علمی باشد نه پوست و ظاهر جامعه. چه زیبا سروده است نزار قبانی که « لقد لبسنا قشرهَ الحضارهْ والروحُ جاهلیّهْ»! خلاصه آنکه باید به نقد تاریخی پرداخت؛ نقدی که با پشتوانه کلام وحی یعنی قرآن، آغاز میشود و این نقد حتی به تعبیر «محمد ارکون»، عقل دینی را دربر میگیرد تا قرائت ایدئولوژیک را کنار بگذارد. در آن صورت است که اسلام اصلی قرآنی از تجلی تاریخی آن یا همان اسلام تاریخی که با روح سنت نبوی و علوی در تعارض است، متمایز میشود. در سایه اسلام قرآنی و وحیانی است که «علم مدنی» قدرت میگیرد.»
زائری معتقد است سخنان اخیر یکی از مراجع، بدعتی عجیب است/علما و سایر مراجع چرا ساکتند؟
شرق در خبری به «واکنش حجتالاسلام محمدرضا زائری در خصوص جمله «پرداختن به مسئله حجاب مهمتر از رباخواری است» پرداخته و از قول صفحه اینستاگرام وی آورده است:
«در خبرها جملاتی از قول یکی از مراجع تقلید خواندم که باورم نشد، احتمال دادم شیطنت رسانهای باشد نسبت به شخصیت محترمی که دوستشان میدارم و مدتی شاگرد درس خارج اصولشان بودهام و برای همین جستوجو کردم ولی دیدم متأسفانه گویا صحت دارد (و البته هنوز امیدوارم که معلوم شود خبر نادرست بوده است)… راستش تا حالا فکر میکردیم طبق کلام امیرالمؤمنین و صدیقه طاهره سلامالله علیهما: «و ترک السرقه إیجابا للعفه» مشکلاتی مانند بیحجابی و جرایر و مفاسد اخلاقی ناشی از فساد مالی و سرقت بیتالمال و رباخواری است، و حالا به ما میگویند رباخواری خیلی مهم نیست!
آقایان علما، بزرگان قم… اگر چنین است، به ما بگویید تا تکلیف خود را بفهمیم و اگر چنین نیست جلو این زاویه خطرناک و بدعت عجیب را در طرح اولویتها بگیرید؛ اینهمه عالم و مرجع تقلید چرا ساکت هستند و حرف نمیزنند؟
آقایان، بزرگواران، علما، مراجع، غیرتمندان به دین و مذهب، من دست و پای شما را میبوسم و نوکریتان را میکنم، شما که عالم و آگاه و باسواد و مطلع هستید آیا نشنیدهاید که «إذا ظهرت البدع فی امتی فعلى العالم أن یظهر علمه وإلا فعلیه لعنه الله و الملائکه أجمعین؟»
برخی مؤسسات به اسم ائمه کارهایی میکنند که بههیچوجه عقود دینی نیست
در صفحه «اقتصاد» روزنامه شرق، عبارت «برخی مؤسسات اعتباری، از بانکها بیرحمترند» از قول ترکان، مشاور عالی رئیسجمهور نقل شده و آمده است:
– مؤسساتی که به اسم ائمه اطهار تشکیل شدهاند، از بانکها بیرحمتر هستند، چون حساب و کتاب و نظارتی ندارند و به اسم ائمه کارهایی میکنند که بههیچوجه عقود دینی نیست.
– اگر دراینباره مشکلی پیش بیاید، مردم دولت را مقصر میدانند و توقع جبران خسارت دارند، چراکه میگویند وقتی یک کفاشی باید مجوز داشته باشد، چگونه مؤسسه مالیای به این بزرگی، بیمجوز مشغول فعالیت است.
– معاملات ما نباید ربوی باشد، بانکها میگویند عقد مشارکت بهمعنای شراکت در سود و زیان، هر دو است، اما شیوهای که اکنون در بانکها رایج است، مشارکت نیست، چراکه تنها در سود شریکاند و در ضرر با مردم شریک نیستند، چون در یکسو، برای بانک سودهای بالا، پاداشهای صد و ۲۰۰ میلیون تومانی است و در سوی دیگر برای مردم، به خاک سیاه نشستن است.
– سراسر ایران باید مملو از کسبوکار حلال باشد، یکی از مهمترین نکات مدِنظر مناطق آزاد، رونق کسبوکار حلال است. کسبوکار حرام، که ممکن است در برخی جاها از بنگاههای اقتصادی گرفته تا کمفروشی کارمند، فروشگاه، معلم، پزشک، پرستار و سایر بخشها شاهد آن باشیم، باید اصلاح شود.
شرق در شماره امروز، این عناوین را نیز منتشر ساخته است:
انتقاد آیتالله طباطبایینژاد امامجمعه اصفهان از تعداد خانمهای فوقلیسانس حقوق
رحمانیفضلی: با ضعف نشاط اجتماعی در کشور مواجهیم«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «برای فهم علم باید به عصریکردن آن پرداخت»، «علما و سایر مراجع چرا ساکتند؟» و « برخی مؤسسات به اسم ائمه کارهایی میکنند که بههیچوجه عقود دینی نیست»مرور مطبوعات/ چهارشنبه ۲۷ خرداد/ روزنامه شرق
عد از اصلاحیه آیت الله سبحانی بر آن نظر منقول از ایشان،عجیب است که روزنامه شرق این نقل قول جناب زاری را آورده است.
فارق از اینکه کلام این مرجع تقلید صحیح است یا خیر؟ زدن چنین تیتری برای فرمایش آقای زائری از دین آنلاین عجیب است:
«زائری معتقد است سخنان اخیر یکی از مراجع، بدعتی عجیب است»
بطلان این تیتر زحمتش خواندن متن است:
«آقایان علما، بزرگان قم… اگر چنین است، به ما بگویید تا تکلیف خود را بفهمیم و اگر چنین نیست جلو این زاویه خطرناک و بدعت عجیب را در طرح اولویتها بگیرید».
کجای عبارت گویای بدعت مراجع است، صریح عبارت این است که مراجع جلوی بدعت را بگیرند نه اینکه خود العیاذ بالله بدعت گذاشته اند.
خبر اصلاح شده شما فتنه به پا نکنید