اصلاحگر مذهبی بزرگی همچون مارتین لوتر، نوسانی از «دعوت به قتل عام» تا «نقد کلیسای فاسد کاتولیک» داشته است
«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «فرهیختگان» را مرور کرده است:«متاسفانه به اسلام و ارزشها، نگاه کاریکاتوری داریم/ما روحانیون به موسیقی و کوتاهی آستین جوانان حساسیم، اما به شکمهای گرسنهای که به تنفروشی افتاده حساس نیستیم»، «بددین هستیم و باعث شدهایم جوانان دینگریز شوند/اسلامی که در جامعه وجود دارد، با اسلام واقعی خیلی فاصله دارد»، «چرا مراسم احیای مرقد امام کلا سانسور شد؟»، «اصلاحگر مذهبی بزرگی همچون مارتین لوتر، نوسانی از «دعوت به قتل عام» تا «نقد کلیسای فاسد کاتولیک» داشته است»، «هدف اصلی کالون از اصلاحات، اصلاح اخلاقیات و آیینهای عبادی کلیسا بود»، «آداب و رسوم ماه رمضان در استان اصفهان/اصفهانیها سالی دو بار عیدی میدهند/سنت «هومبابایی» شاید یادآور هدیه پیامبر(ص) به حسنین باشد»، «آیتالله هاشمیرفسنجانی: همچنانکه مساجد کشور متعلق به هیچکس نیست، دانشگاه آزاد نیز متعلق به کسی نیست و برای خداست» و «سیدحسن نصرالله: یکی از مهمترین عوامل در پیروزی لبنان در جنگ ۲۰۰۶ دعا بود؛ امت ما که از مستکبران و اسرائیل و فتنه تکفیری مصیبت دیده، به دعا نیازمند است»
روزنامه فرهیختگان در کنار تیتر اصلی «توافق هستهای شاید فردا»، این عناوین را برجسته ساخته است:
« راهپیمایی همدلانه »، (راهپیمایی روز قدس)
« صادق زیباکلام: هستهای حل شود روابط عادی میشود»،
یادداشت «فراتر از جهان سوم»، (با موضوع هسته ای)
« ولیالله سیف: زیر بار تهدیدهای موسسههای مالی غیرمجاز نمیرویم»
یادداشت «رقابت ناسالم غیرمجازها»، (با موضوع مؤسسات اعتباری بدون مجوز)
و «ارز تکنرخی زیر ۳ هزار تومان نیست»، (از قول یک تحلیل گر اقتصادی)
متاسفانه به اسلام و ارزشها، نگاه کاریکاتوری داریم/ما روحانیون به موسیقی و کوتاهی آستین جوانان حساسیم، اما به شکمهای گرسنهای که به تنفروشی افتاده حساس نیستیم
فرهیختگان از قول پایگاه «خبرآنلاین» به سخنان محمدحسن معزالدینی، امامجمعه (موقت) یزد پرداخته و نوشته است: «ما روحانیون امروز به آستین کوتاه جوان و موسیقی حساس هستیم ولی به شکمهای گرسنهای که به تنفروشی افتاده حساس نیستیم. بگوییم چرا آستینها کوتاه شد ولی از آن طرف هم بگوییم چرا بیتالمال کم آورد؟ متاسفانه به اسلام و ارزشها نگاه کاریکاتوری داریم.
نواده شهید صدوقی در واکنش به گفته یکی از نمایندگان مجلس که ما دست کسی که توافق بد را امضا کند، میشکنیم، گفت: «ما هم با این گفته موافقیم ولی ای کاش آن آقای نماینده دست کسانی که بیتالمال را غارت کردند هم میشکست.» او افزود: «متاسفانه آنجا خفقان گرفتهایم ولی درمورد مذاکرات مدام حرف میزنیم.»
بددین هستیم و باعث شدهایم جوانان دینگریز شوند/اسلامی که در جامعه وجود دارد، با اسلام واقعی خیلی فاصله دارد
فرهیختگان به نقل از سایت «بهار» نوشته است: آیت الله محمود امجد، استاد اخلاق و عرفان در مراسم شب بیستویکم ماه مبارک رمضان گفته: «این چیزی که به نام اسلام در جامعه وجود دارد، با اسلام واقعی خیلی فاصله دارد.»
او با اشاره به آفات و ناهنجاریهای جامعه، دینگریزی را از پیامدهای تبلیغ و اشاعه نادرست دین و برخی کجرویها دانست و تصریح کرد: «ما باید دست به دست همدیگر بدهیم، چراکه جامعه ما فلج شده است. ما بددین هستیم. ما باعث شدهایم تا جوانان دینگریز شوند.»
چرا مراسم احیای مرقد امام کلا سانسور شد؟
این روزنامه از قول پایگاه «انتخاب» نوشته است: «مراسم احیای شب قدر همزمان با مساجد، حسینیهها، امامزادگان و اماکن مذهبی در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد و این مکان میزبان خیل عظیم شبزندهداران بود؛ با این وجود صداوسیما نهتنها تصاویر زنده از این مراسم را پخش نکرد، بلکه طبق روال متعارفش، حتی تصاویر آرشیوی از این مراسم را هم روی آنتن سیما نبرد؛ این در حالی است که عوامل تصویربرداری سیما در طول برگزاری مراسم شبهای احیا در حرم امام(ره) حضور داشتند اما روشن نیست که اقدام به ضبط تصاویر کردهاند یا خیر. شبکههای مختلف سیما در شبهای نوزدهم و بیستویکم ماه مبارک رمضان تصاویری از مراسم احیا در حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س)، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه تهران، مهدیه تهران و حسینیه همدانیها را پخش کردند اما در این میان مراسم شبهای احیا در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی که در زمره اصلیترین مراسم شبهای قدر به حساب میآید، به شکل معناداری در رسانه ملی حذف شد.»
اصلاحگر مذهبی بزرگی همچون مارتین لوتر، نوسانی از «دعوت به قتل عام» تا «نقد کلیسای فاسد کاتولیک» داشته است
این روزنامه در صفحه اندیشه، یادداشتی با عنوان «چکمه و عقاب» منتشر ساخته و به معرفی کتاب «آلمان نازی» نوشته مایکل لینچ پرداخته است. خواننده در این کتاب در می یابد که لایههای «تاریکتر» آن آلمان، هرگز از «سطح» دور نبوده و مردمان بین خیر و شر در نوسان بودهاند.
در بخش هایی از گزارش علیرضا جاوید می خوانیم:
«تاریخ آلمان همواره بین روشنایی و ظلمت در نوسان بوده است. تفاوت میان این دو سطح یا به تعبیری این دو چهره آلمان را به راحتی میتوان به تفاوت میان خیر و شر تشبیه کرد. در سطح نخست آلمان کلاسیک وجود دارد؛ آلمان شاعران و متفکرانی چون گوته، شیلر، کانت و بتهوون، آلمانِ پارلمانهای لیبرال و قوانین اساسی دموکراتیک، آلمان مسیحیان سلحشور و افسران آقامنش. اما سطح دوم آلمان کهنتر، آلمانِ در ظلمت هم وجود دارد که ریشه در ژرمنتباران توتون دارد. این قبایل گرچه در برابر رومیان جانانه پایداری کردند، در زمانه ما در هیات آلمان میلیتاریسمِ پروسی، آلمان هیتلر و هیملر، آلمان آوشویتس و اساس و بالاخره آلمان فرایکور خودی نشان دادند.
حتی بررسیهای شتابزده و اجمالی دورههای طلایی تاریخ آلمان فاش میکنند که لایههای «تاریکتر» هرگز از «سطح» دور نبودهاند. برای مثال مارتین لوتر اصلاحگر بزرگ مذهبی قرن شانزدهم که کلیسای کاتولیک فاسد را از تیغ نقد خود بینصیب نگذاشت، همان مردی بود که پیش از آن، قاطع و محکم عموم را دعوت به قتلعام دستهای دهقانِ «سارق و آدمکش» کرد، فقط به این دلیل که آنان بهخود جرات داده بودند بر شاهزادگان فئودالشان بشورند.
آلمان در بیشتر دهههای سده هفدهم درگیر برادرکشی و پیامدهای «جنگ سیساله» بود. در مقابل سده هجدهم نیمنگاهی به روح «روشنگری» داشت. به همین دلیل فردریک کبیر (شاه پروس) ولتر را به دربارش دعوت کرد و اصرار داشت به زبان فرانسوی حرف بزند. اما همو بود که سربازان تحت امرش را با قساوت تمام کیفر داد. وی در لحظهای سرنوشتساز و در جریان یکی از نبردهای بیشمارش و زمانی که نیروهای او از ترس به خود میلرزیدند بر سرشان فریاد کشید که «ای فرومایگان، مگر فکر میکنید تا دنیا دنیاست زندهاید؟» همین بیحرمتی به معنای راستین حیات و حرمت و کرامت انسانی است که ردی از خون در سرتاسر تاریخ آلمان برجای گذاشته است و لوتر و فردریک را از طریق بیسمارک به قیصر ویلهلم دوم، ژنرال لودندورف و رهبران «نیروهای ضربت» و به اخلاف ناسیونال سوسیالیستشان پیوند میزند.
در تاریخ روشنفکری آلمان نیز دو سطح روشنایی و ظلمت به چشم میخورد. برجستهترین فیلسوفان آلمانی به نفع سلطنت مطلق )هگل) و ابرانسان (نیچه) رأی دادهاند. کلاوسویتس متفکر نظامی بزرگ آلمانی تعریفی کلاسیک از جنگ ارائه داد تا نشان دهد سیاست به مدد ابزارهای دیگر نیز قابل حصول است. این حال روحی حتی بر غلیان عظیم رومانتیسم آلمانی در موسیقی و ادبیات نیز تاثیرگذار بوده است.
…. مایکل لینچ نویسنده کتاب «آلمان نازی» تلاش کرده است بدون هیچگونه پیشداوری و فقط با استناد به اسناد و منابع درجه اول و صدالبته به زبانی فصیح و همهفهم این برهه از تاریخ آلمان را ترسیم کند. پرداختن به تمام مسائل مرتبط با دوران ظهور و سقوط هیتلر که درنهایت ایجاز بیان شده است خواننده را به درک و دریافت خوبی از این دوره مهم از تاریخ قرن بیستم رهنمون میسازد….»
هدف اصلی کالون از اصلاحات، اصلاح اخلاقیات و آیینهای عبادی کلیسا بود
روزنامه فرهیختگان، یادداشت «نگرش نظاممند به الهیات» را به مناسبت سالروز تولد ژان کالون منتشر ساخته و به فعالیت های اجتماعی و مذهبی وی پرداخته است. در این یادداشت می خوانیم:
«همزمان با قیام لوتر، عدهای از یاران او در برخی فروع دین با او مخالف بودند و تفسیر «خودشان» را از کتابمقدس ارائه میدادند. لوتر و تمام اصلاحگران دینی معتقد بودند که هر کس میتواند کتابمقدس را بخواند و تفسیر کند؛ این عقیده واکنشی بود در مقابل اعتقاد کلیسای کاتولیک که میگفت فقط کلیسا حق تفسیر کتابمقدس را دارد.
افراد برجسته دیگری نیز ظهور کردند که براساس شعار لوتر، دست به تفسیر کتابمقدس زدند و عقاید و اصولی متفاوت با تفسیر لوتر به دست دادند. برجستهترین چهره در این میان، متفکری است فرانسوی، به نام ژان کالون؛ کسی که تاثیر شگرفی بر شکلگیری اعتقادات و آیینها و شیوه اداره کلیساها گذاشت.
نیمه مثبت کالون
ژان کالون در سال ۱۵۳۳ رسما به اعتراضات اصلاحگران پیوست و به همین دلیل هم مجبور به ترک فرانسه شد و به سوئیس رفت و در آنجا به نگارش آثار مذهبی خود پرداخت. سوئیس کشوری بود آزاد و دموکراتیک و هر ایالت آن، توسط یک شورا اداره میشد. پس از کشمکشهایی، بخش فرانسویزبان سوئیس، عقاید اصلاحگران را پذیرفت و یکی از بزرگان این نهضت، کالون را تشویق کرد که در ژنِو بماند و رهبری این نهضت را عهدهدار شود. کالون، به جز دورهای کوتاه، تا پایان عمرش، در سوئیس باقی ماند.
کلیساهایی که تحت تاثیر اصول اعتقادی کالون قرار دارند، به «کلیساهای اصلاحشده» معروفند. کالون به امر تحصیل مردم توجه وافری داشت و نظامی متشکل از سه سطح ابداع کرد که سطح سوم آن آکادمی بود که بعدها تبدیل شد به دانشگاه ژنو. تاکید او بر تحصیلات، بعدها در آمریکا بهدست پیوریتنهای کالوینی بهشکل تاسیس مدارس و کالجها نمودار شد.
کالون در امور مدنی نیز فعال بود. او یک مدرسه شهری را در ژنو سامان و یک آکادمی تشکیل داد. او همچنین بیمارستان و سیستم پیشرفته فاضلاب را در این شهر راه انداخت و کلیساییان را به استفاده از زبان فرانسوی، بهعنوان زبان ادبی تشویق کرد. کالون در این مدت تفسیر جامع خود از کتاب مقدس را نیز کامل کرد. شیوه دموکراتیک و شورایی اداره کلیسا که احتمالا الهامیافته از روش دموکراتیک و شورایی ایالات سوئیس بود، به اشاعه دموکراسی در کشورهای غربی کمک فراوانی کرد. همچنین گفته میشود که تاکید او بر کار و کوشش و تولید همچون عطیهای الهی، سبب شکوفایی سرمایهداری شد.
مهمترین مشخصه کالون، نگرش نظاممند او نسبت به الهیات بود. هدف اصلی کالون از اصلاحات، بیشتر اصلاح اخلاقیات و آیینهای عبادی کلیسا بود. از نظر اصول فکری، رویکرد کالون نسبت به کلیسای کاتولیک، رویکرد معتدلتری بود و شاید به همین دلیل به کلیسای کالون، کلیسای اصلاحشده گفته میشود.»
آداب و رسوم ماه رمضان در استان اصفهان/اصفهانیها سالی دو بار عیدی میدهند/سنت «هومبابایی» شاید یادآور هدیه پیامبر(ص) به حسنین باشد
فرهیختگان در مورد آداب و رسوم بخش دیگری از مردمان ایران زمین در ماه صیام نوشته است:
«ماه رمضان نزد مردم اصفهان حکم عید را دارد. اصفهانیها این ماه را عید رمضان مینامند و نوعروس و دامادها میهمانان ویژه دید و بازدیدهای این عید هستند. معمولا خانواده داماد در این ماه عیدیای، اعم از طلا و جواهر و هدایای قیمتی، برای نوعروس خود تدارک میبینند. جشن رمضان برای اصفهانیها تنها به عیدی دادن و عیدی گرفتن ختم نمیشود. آنها برای استقبال از این ماه دانه گندم خیس میکنند و سبزه میاندازند. پیشتر مردم اصفهان برای دیدن هلال آغاز ماه رمضان با سبزه و آینه و آب به بام خانههایشان میرفتند. آنها دیدن اولین هلال ماه رمضان را به فال نیک میگرفتند.
از آداب و رسوم متفاوت اصفهانیها نوع بیدار شدنشان هنگام سحر است. اصفهانیها در گذشته برای بیدار کردن یکدیگر به دیوار خانه همسایهشان میکوبیدند و به این ترتیب ساکنان هر خانه پی در پی همسایه بغلی خود را از خواب بیدار میکردند. در گذشته نوجوانان اصفهانی در روز پانزدهم رمضان (که آن را روز میانه مینامند) به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) دور هم جمع میشدند و گروهی متشکل از ۲۰ نفر تشکیل میدادند. بین آنها شخصی به نام میاندار با سردادن ترانهای موسوم به «هومبابایی» مردم را از خانههای خود به بیرون فرامیخواند و شخصی به نام صندوقدار از آنها هدیه و خیریه طلب میکرد، باقی افراد گروه نیز وظیفه همسرایی با خواننده را برعهده داشتند و بعد از هر مصرع او ترجیعبند «هومبابایی، هومبابایی» را تکرار میکردند. اگر صاحبخانه به سفیران این خیریه سیار کمکی نمیکرد با اشعاری به او اعتراض میکردند و اگر بالعکس آن رخ میداد، با اشعاری ستایشآمیز از شخص خیر تقدیر به عمل میآوردند. دو روایت برای شکلگیری این سنت وجود دارد. گفته میشود پیامبر اسلام در چنین شبی به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هدایایی داده است. از طرفی نقل است امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پس از ضربت خوردن حضرت علی(ع) به دنبال شیر در کوچههای کوفه سرگردان بودند و این سنت به نیت همدلی با این دو امام برگزار میشود….»
در صفحه «اندیشه» به این اخبار کوتاه نیز پرداخته شده است:
مربیگری فلسفه برای کودکان
کارگاه تابستانه مربیگری فلسفه برای کودکان با مدیریت و هدایتگری یحیی قائدی سهشنبه ۳۰ تیر تا پنجشنبه هشتم مرداد برگزار میشود. این کارگاه آموزشی با هدف یاددهی مهارتهای عمومی مربی تسهیلگر، پرسشگری، تفکر منطقی، روایتگری فلسفی و انواع مغالطات برگزار میشود. مدت زمان این دوره آموزشی ۱۰۰ ساعت خواهد بود. در پایان این دوره، گواهی پایان دوره مربیگری فلسفه برای کودکان اعطا میشود.
همایش ستارگان محراب
هشتمین همایش ستارگان محراب، با هدف بزرگداشت و گرامیداشت مقام مرحوم منیرالدین حدیدی، امام جماعت مسجد محمد مصطفی(ص) برگزار میشود.
دیگر عناوین منتشر شده در روزنامه امروز، از این قرار است:
کارگر فداکار پتروشیمی مارون درگذشت
آیتالله هاشمیرفسنجانی: همچنانکه مساجد کشور متعلق به هیچکس نیست و تمامی مردم حق استفاده و بهرهبرداری از آنها را دارند دانشگاه آزاد نیز متعلق به هیچکس نیست، بلکه متعلق به خداست.
رئیسجمهور در دیدار با استادان دانشگاه و پزشکان دانشگاه اعتدال را تعریف کرد: دانشگاه اخلاق و آزادی توامان
ناطق نوری: تحمل و گذشت از بین رفته است
محسن رضایی: مقام معظم رهبری مذاکرات هستهای را اداره میکنند
در مراسم افتتاحیه اکران فیلم «رستاخیز» از شش هنرمند راوی نهضت امام حسین(ع) تجلیل می شود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در راهپیمایی روز قدس خبر داد: تسهیلات برای دانشجویان فلسطینی و لبنانی
گزارش «کو دکلخر و دکلفروش» با موضوع راههای جبران خسارت دکلهای گمشده/تنظیم کننده: سهیلا زمانی
گزارش «آسیبهای زنانه»؛ فرهیختگان دلایل هشدار نسبت به زنانه شدن آسیبهای اجتماعی را بررسی میکند/تنظیم کننده: الهام کاظمی
گزارش «طردشدگان»؛ با موضوع افرادی که جامعه با برچسبهای مختلف آنها را طرد کرده است /تنظیم کننده: مطهره واعظیپور
سیدحسن نصرالله: یکی از مهمترین عوامل در پیروزی لبنان در جنگ ۲۰۰۶ دعا بود؛ امت ما که از مستکبران و اسرائیل و فتنه تکفیری مصیبت دیده، به دعا نیازمند است.
آغاز آتشبس در یمن؛ انصارالله: آتشبس یک هفتهای کافی نیست
فرار توریستها از تونس؛ اعمال حالت فوقالعاده در تونس پس از بمبگذاری اخیر باعث کاهش چشمگیر سفر توریستها به این کشور شده است. این کشور ساخت دیوار و حفاری خندق در مرزها با لیبی را آغاز کرده است.
خط و نشان رهبر جدید القاعده یمن؛ رهبر جدید القاعده در یمن آمریکا را به انجام حملات تروریستی تهدید کرد
نتیجه امام ملبس شد
بحران آب
«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «فرهیختگان» را مرور کرده است:«متاسفانه به اسلام و ارزشها، نگاه کاریکاتوری داریم/ما روحانیون به موسیقی و کوتاهی آستین جوانان حساسیم، اما به شکمهای گرسنهای که به تنفروشی افتاده حساس نیستیم»، «بددین هستیم و باعث شدهایم جوانان دینگریز شوند/اسلامی که در جامعه وجود دارد، با اسلام واقعی خیلی فاصله دارد»، «چرا مراسم احیای مرقد امام کلا سانسور شد؟»، «اصلاحگر مذهبی بزرگی همچون مارتین لوتر، نوسانی از «دعوت به قتل عام» تا «نقد کلیسای فاسد کاتولیک» داشته است»، «هدف اصلی کالون از اصلاحات، اصلاح اخلاقیات و آیینهای عبادی کلیسا بود»، «آداب و رسوم ماه رمضان در استان اصفهان/اصفهانیها سالی دو بار عیدی میدهند/سنت «هومبابایی» شاید یادآور هدیه پیامبر(ص) به حسنین باشد»، «آیتالله هاشمیرفسنجانی: همچنانکه مساجد کشور متعلق به هیچکس نیست، دانشگاه آزاد نیز متعلق به کسی نیست و برای خداست» و «سیدحسن نصرالله: یکی از مهمترین عوامل در پیروزی لبنان در جنگ ۲۰۰۶ دعا بود؛ امت ما که از مستکبران و اسرائیل و فتنه تکفیری مصیبت دیده، به دعا نیازمند است»مرور مطبوعات/ شنبه ۲۰ تیر/ روزنامه فرهیختگان