فقدان تقوای سیاسی و شیوه های درست انتقاد کردن و انتقاد شنیدن، مشروطه را به دیکتاتوری رضاخانی پیوند زد
«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « رسالت » را مرور کرده است: سیاسیون علاقه مند به عاقبت به خیری، خود و مردم را به عمل به رهنمودهای رهبری ترغیب کنند»، «آیتالله مکارم شیرازی: مطرح کردن شبهات واهی شگرد جدید دشمنان اسلام است»، «رضا امیرخانی: ۹۰ درصد ممیزی کتاب به دلیل عدم رعایت خطوط قرمز مسائل قومیتی و مذهبی است» و «دانمارک ذبح اسلامی را ممنوع کرد»
دکتر سعید زاهد و مریم مؤمنی در سرمقاله امروز روزنامه رسالت، به نکوهش عدم توانایی جامعه در انتقاد درست پرداخته و با توجه به حضور رهبری در موضع مرجعیت رفتار های سیاسی و به طور کلی اجتماعی، به جستجوی کلمه انتقاد در سخنان ایشان پرداخته است؛ به این امید که موازین مطلوب و درست انتقاد کردن از میان گفته های ایشان به دست آید…
در این نوشتار آمده است:
«معمولاً وقتی به واژه تقوا بر می خوریم تقوای فردی به ذهنمان متبادر می شود. اما به نظر می رسد نوآوری های رهبری در موضوعات اجتماعی و سیاسی می تواند بحث تقوای اجتماعی را هم در مجموعه محاورات روزمره ما وارد کند. از زمانی که مقام معظم رهبری در مورد تقوای اقتصادی و انتساب آن به اقتصاد مقاومتی گفتند، ذهن ها برای هویت دینی قائل شدن برای هیکل های اجتماعی هم آماده تر شده است. هر چند از ابتدای انقلاب اسلامی هویت دینی قائل شدن برای موضوعات و پدیده های اجتماعی در اغلب ذهن های درگیر در امور اجتماعی وجود داشته است. اساساً تشکیل حکومت اسلامی به همین معنی است؛ هویت دینی به ساختار های اجتماعی دادن.
از نیمه دهه دوم انقلاب بحث مردم سالاری دینی، باز به ابتکار رهبری، بر سر زبان ها افتاد و پیرامون ارکان و اجزاء آن
بحث های مفصل شد و می شود. بحث پیرامون موضوعات سیاسی نظام مردم سالاری دینی از جمله کیفیت وجود احزاب، آزادی بیان، مشارکت های سیاسی، حقوق مردم، حق کارگزاران و … در این خصوص صورت گرفته و هنوز هم در جریان است. یکی از موضوعات بسیار مهم که همواره دغدغه دست اندرکاران و فعالان سیاسی بوده و هست انتقاد از یک دیگر است. اساساً مردم سالاری بدون آزادی بیان و انتقاد از دیگران معنی پیدا نمی کند. اما در همین موضوع در دوران تاریخ معاصر کشورمان بارها تجربه کرده ایم و ندانستن حدود نقد ونقدپذیری کار را به جائی کشانده که موجب درگیری های عمیق و از دست رفتن بسیاری از سرمایه های اجتماعی-سیاسی کشورمان شده است. نگاهی به مذاکرات صورت گرفته در مجالس صدر مشروطه این موضوع را با وضوح بیشتری نمایان می کند. ندانستن شیوه های
درست و معقول انتقاد کردن و انتقاد شنیدن کار را به جائی کشاند که آن انقلاب عظیم را با بحرانی جبران ناپذیر مواجه کرد و سرانجام منجر به دیکتاتوری رضا خانی شد. چرا؟ چون نمی توانستیم درست از یکدیگر انتقاد کنیم و به انتقاد ها توجه کرده اصلاح رفتار در راستای منافع ملی بنمائیم.
همین جاست که باید عنوان تقوای سیاسی به داد ما برسد و راه را برای تنظیم روابط موافقان و مخالفان سیاسی به گونه ای
هموار و تنظیم کند که در نهایت منافع ملی مورد توجه قرار گیرد و رقابت ها و درگیری های سیاسی به نفع کشور که در واقع نفع همه ما در آن است تمام شود…. اگر بخواهیم فعالیت های سیاسی مان در جهت اعتقاداتمان و برای کسب ثواب دنیوی و اخروی باشد لازم است اصول مربوط به تقوای سیاسی را مراعات نمائیم.
در نظام های اجتماعی اسلامی، رسم است مسلمانان مسائل دینی خود را با مراجعه به مراجع دینی خود حل می نمایند. بدون این که بخواهیم وارد مباحثی مانند تفسیر کلمه اولوالامر و یا مرجع سیاسی شویم اغلب به این حد از بصیرت سیاسی و یا ضرورت آن رسیده ایم که طبق موازین شرع و قانون اساسی امروز رهبر معظم انقلاب در موضع مرجعیت رفتار های سیاسی و به طور کلی اجتماعی ما قرار دارند. به این ترتیب ایشان شایسته ترین کسی هستند که می توانیم موازین تقوای سیاسی را از میان رهنمود هایشان استنباط و استخراج کنیم. از همین رو با توجه به سخنرانی های رهبری به جستجوی کلمه انتقاد پرداختیم و تلاش نمودیم موازین مطلوب و درست انتقاد کردن را از میان گفته های ایشان به دست آوریم….
از مجموعه بیانات مقام معظم رهبری در دوران رهبری ایشان که به روایت سایت رسمی ایشان، ۴۴۲ سخنرانی صورت گرفته، تا تاریخ۱/۴/۹۴ در ۶۰ سخنرانی کلمه انتقاد یافت شده است. تمام ۶۰ سخنرانی تک تک مورد توجه قرار گرفت و ویژگی های یک انتقاد صحیح از آن ها استخراج گردید. از مجموع ۵۷ ویژگی برای انتقاد صحیح …. می بینیم که بیشترین فراوانی با فاصله نسبتاً زیاد، متعلق به ویژگی «انصاف» است که رهبری در ۱۵ سخنرانی بر آن تاکید کرده اند و بعد از آن تخریبی نبودن انتقاد (۱۱) و دیدن نقاط ضعف و قوت با هم (۱۱) بیشترین فراوانی را دارند. در مرتبه بعد موجب تضعیف نشدن و منطقی بودن (هریک با ۹مرتبه تکرار) و سپس دلسوزانه بودن نقد (۸)، توهین آمیز نبودن (۵) و در چارچوب قانون بودن (۵) آن از دیگر اولویت های ذکر شده در فرمایشات ایشان است. با توجه به دیگر مشخصاتی که رهبری در مورد نقد صحیح ابراز داشته اند می توان گفت منظومه کاملی برای رهنمودگرفتن برای رعایت تقوای سیاسی در امر انتقادکردن در گفتارهای ایشان وجود دارد….
امید است همه دست اندرکاران سیاسی کشور که عمدتاً از متدینین و علاقه مندان به عاقبت به خیری می باشند، ضمن رعایت نکات فوق دیگران را هم به رعایت آن توصیه نمایند. در صورت رعایت تقوای سیاسی در مورد انتقاد، امید می رود این نقدها در رقابت های تنگاتنگ و فشرده، هم افزایی داشته باشند و موجب اعتلای فضای سیاسی جامعه شوند. امروز به خصوص درست اندرکاران سیاسی جامعه نمی توانند موقیعت منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی را انکار کرده و یا نادیده بگیرند. رفتارهای سیاسی ایشان رفتارهایی هستند که آثار خود را در مقیاس جهانی نشان می دهد. بنابراین از حساسیت زیادی برخوردار بوده و لازم است همگی خود را در حد شهروندان متعهد و مسئول جهانی ارزیابی کنند و رفتار های خود را در این سطح تنظیم نمایند.»
در صفحه «فرهنگی»، این عناوین به چشم میخورد:
یادداشت «نگین درخشان ری»
یادداشت «امام شناسی را از حضرت عبدالعظیم(ع) بیاموزیم»؛ به مناسبت سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، به قلم مهندس محمود یادبودی
یادداشت «شناختنامه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)»
دیگر عناوین منتشر شده در روزنامه امروز، از این قرار است:
• آیتالله مکارم شیرازی: مطرح کردن شبهات واهی شگرد جدید دشمنان اسلام است/دشمنان اسلام چند نوبت اقدام به آتش زدن قرآن کردند و حالا مبارزهای فراتر را آغاز کرده و روح قرآن را مورد هجمه قرار دادهاند./ مطرح کردن شبهات واهی و بیاساس با ظاهری فریبنده در میان علما و جوانان بهویژه دانشگاهیان از شگردهای جدیدی است که بدان روی آوردهاند و باید همه هوشیار و بیدار باشند….
• آیتالله فاضل لنکرانی: مراقب تهاجم گسترده غرب علیه نهاد خانواده باشیم/اعتقاد داریم تمام مسائلی که در مورد زنان و جزء احکام دینی آنهاست، جزء محکمترین مسائل شرعی هستند/دین مبین اسلام در مورد زنان از ابعاد گوناگون اجتماعی، فردی، سیاسی، فرهنگی و… مطالبی دارد که باید به دقت مورد توجه قرار گیرند.
• حجتالاسلام علی شیرازی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه: آمریکا صحنهگردان اصلی تمام جنگها علیه جامعه بشری و جهان اسلام است
• حجتالاسلام عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در قزوین: تعطیل کردن شعار مرگ بر آمریکا، مساوی کنار گذاشتن آیات قرآن است
• رحیم پورازغدی: در بررسی شخصیت امام نباید اجازه دهیم که شخصیتی متحجر یا لیبرال از ایشان جلوه داده شود/امام (ره) مصون از خطا نبود اما بهترین الگوی اسلام در قرن حاضر بود./ امام (ره) با اسلام آخوندهای درباری، اسلام سکولاریستی و موردپسند آمریکا مخالف بود؛ کسی بود که گفت اگر یک زمان دیدید که در سراسر کشور آمریکا شروع به ساخت مسجد کردند، باز هم مرگ بر آمریکا را نباید فراموش کنیم و تاکید داشتند که فریب لبخندها و وعدههای شیطان بزرگ را نخوریم.
• رئیس سازمان حج و زیارت از احتمال آغاز مجدد اعزام زائران به سوریه خبر داد
• رضا امیرخانی: ۹۰ درصد ممیزی کتاب به دلیل عدم رعایت خطوط قرمز مسائل قومیتی و مذهبی است
• دانمارک ذبح اسلامی را ممنوع کرد/وزیر کشاورزی دانمارک مدعی شد که ذبح اسلامی با حقوق حیوانات در تعارض است و به همین دلیل ممنوع شده است/او گفت: «حقوق حیوانات بر دین ارجحیت دارد. وقتی یک حیوان را در حالی که زنده است ذبح کنید او درد زیادی را تحمل خواهد کرد.
• پدیده ای شرم آور رقص به مساجد مصر هم کشیده شد/ مصر بعد از انقلاب سوم ژوئیه با پدیده «رقص» در خیابان ها، مدارس و دانشگاه ها مواجه شده و این پدیده به مساجد هم سرایت کرده است.
• یادداشت «بازی دوسرباخت اردوغان در آنکارا»؛ به قلم: محمد حیدری
«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « رسالت » را مرور کرده است: سیاسیون علاقه مند به عاقبت به خیری، خود و مردم را به عمل به رهنمودهای رهبری ترغیب کنند»، «آیتالله مکارم شیرازی: مطرح کردن شبهات واهی شگرد جدید دشمنان اسلام است»، «رضا امیرخانی: ۹۰ درصد ممیزی کتاب به دلیل عدم رعایت خطوط قرمز مسائل قومیتی و مذهبی است» و «دانمارک ذبح اسلامی را ممنوع کرد»مرور مطبوعات/ شنبه ۱۰ مرداد/ روزنامه رسالت