فاضلمیبدی: کاش همچون دستور پاپ برای اسکان آوارگان ولو در کلیساها، بزرگان دینی ما نیز پیام و کلامی سرنوشتساز صادر می کردند
«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «فاضلمیبدی: متولیان دین و علمای اسلام؛ دغدغه دینیمان چه شد؟ / بهتر نیست عالمان و دانشمندان و حاکمان اسلامی به جای صدراعظم آلمان پناهگاه مردم سوریه و افغانستان باشند؟/پاپ به پیروانش دستور داد آوارگان را ولو در کلیساها پناه دهند اما هیچ پیام و کلام سرنوشتسازی از سوی بزرگان دینی ما صادر نشد»، «عضو شورای فقهی بانک مرکزی: مرابحه می تواند جایگزین جعاله، فروش اقساطی و مضاربه شود/ چون در بانکداری ربوی نظارتی وجود ندارد، اهمیتی ندارد وامگیرنده با پول چه می کند»، «داود میریاقری: با دوستانی که کارهایی میسازند که ترجمه مستقیم ۲۰ آیه یا حدیث است، مشکل دارم/ برای قابل قبول بودن یک اثر هنری مذهبی، پشتوانه ایمانی باید با سواد و دانش فنی ممزوج شود»، «سیل مهاجران مسلمان، مبارزه با داعش و جنگ یمن، خوراک این روزهای روزنامه های جهان»، «حسین انصاری راد: در جامعهای فاقد شرایط لازم برای فعالیت جوانان، حرفزدن یک واعظ اثر کمی دارد/مداحان سیاسی شده فاقد علم دینی، نمیتوانند اثری در جامعه بگذارند» و «صلاحالدین دمیرتاش: فقط عربستان و قطر حامی سیاستهای آنکارا هستند»
روزنامه شرق در صفحه نخست، یادداشت «حفظ دین، حفظ جان انسان» به قلم محمدتقی فاضلمیبدی را به چاپ رسانده و در آن ضمن تحسین تلاش برخی کشورهای اروپایی برای پذیرش پناهجویان عمدتا مسلمان، به بی تفاوتی و گاه اقدامات سوء برخی کشوهای مسلمان انتقاد شده است.
در این یادداشت می خوانیم:
«اینروزها جهان شاهد یکی از تلخترین رویدادهای تاریخ بشری است. مهاجرت هزاران انسان عمدتا مسلمان، از سوریه، افغانستان و عراق به کشورهای اروپایی بهویژه آلمان و اتریش و پذیرش گرم ملت و دولت این دو کشور از چشم جهانیان پوشیده نیست. باید به ملت و دولت دو کشور یادشده دستمریزاد گفت که حاضر شدهاند قریب به ۸۰۰ هزار مهاجر جنگزده را پذیرا شوند. اصلیترین عاملی که مسلمانان را از کشور خود فراری داده، جنگهای داخلی بهاصطلاح مذهبی و قبیلهای در این کشورها است.
کشورهای اسلامی منطقه بهجای تفاهم و همزبانی برای حل بحران و فرونشاندن آتش این جنگهای خانمانسوز، یا جانب حکومتها را گرفتند یا با گروههای جنگجو و آدمکش همسو شدند. آنها میلیاردها دلار از بیتالمال مسلمانان را برای برافروختن این جنگها هزینه کردند تا یکی بر دیگری غلبه یابد.
اگر همه این آوارگیها، غرقشدنها و سایر فلاکتها را نادیده بگیریم، غرقشدن آن طفل سهساله -که قلب تماشاگران را در سراسر جهان جریحهدار کرد – از سینه تاریخ پاکشدنی نیست. پرسشی که همیشه باقی است اینکه چه کسانی و با چه عقیده و آیینی سبب شدند این صحنه دلخراش به وجود آید و چند میلیون انسان در عراق، افغانستان و سوریه بیخانمان شوند؟ امروز مصاحبهای از یکی از مهاجران مسلمان پخش شد که میگفت اروپا را انتخاب کردیم چون در این منطقه صلح و امنیت وجود دارد. در اینجا از حکومتهای منطقه چندان انتظاری نیست اما سؤال نگارنده از متولیان دین و علمای اسلام این است که دغدغه دینیمان چه شد؟
مگر از پیامبر نیاموختهایم که فرمود: «من اصبح ولم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» و چندین حدیث با این مضمون. در ایام حج هستیم و مسلمانان زیادی از کشورها، نژادها و طوایف مختلف خانه خدا میگردند. از آن سو مسلمانان زیادی گرفتار جنگهای داخلی و آوارگی هستند. اگر در کنگره حج، نهتنها گرفتاری و نجات مسلمین در اولویت نباشد، بلکه وحدت مسلمانان هم جای خود را به تقابل مذاهب داده باشد، ثمره این حج چه خواهد بود؟
دولتهای اروپایی بعد از گذراندن پدیدههای تلخ قاره خود، سرانجام به «اتحادیه اروپا» رسیدند و مرزهای جفرافیایی را پس از برداشتن مرزهای اعتقادی، کمرنگ کردند تا صلح و نوعدوستی در آنجا حاکم شود. چرا این اتفاق در کشورهای اسلامی به وقوع نمیپیوندد؟
چرا باید این بلای بزرگ بر سر مردم یمن بیاید و خمپاره و موشک بر سر مردم ریخته شود؟ «خادمین حرمین شریفین» بهجای تفاهم و همفکری با دیگر کشورهای مسلمان برای حل این معضل، چرا به سیاست جنگ دامن میزنند؟ از سوی دیگر برخی رسانهها، گروه دیگری را تشویق به جنگ میکنند. امروز در پیشگاه خداوند هیچ کاری واجبتر از نجات مسلمانان جنگزده نیست، نجات آوارگانی که به کوه و دریا میزنند تا خود را نجات دهند.
میلیاردها دلار نفتی که میتواند عراق، افغانستان و سوریه را به بهشت برین تبدیل کند، خرج سلاح یا فساد اداری و رانتخواری میشود و در کنار آن میلیونها انسان، گرسنه سر بر بالین میگذارند. به نظر میرسد علمای بزرگ اسلام؛ اعم از شیعه و سنی، که در این عصر زندگی میکنند، باید پاسخگو باشند و حاکمان و سیاستمداران را وادار به راه صلح و عدالت کنند. چرا علمای مسلمان نمیتوانند با یک تفاهم کلی در گفتوگو با حکومتها مشکل سوریه را حل کنند؟
پناهگاه مردم سوریه و افغانستان باید صدراعظم آلمان باشد یا عالمان و دانشمندان و در مرحله بعد حاکمان اسلامی؟ در این چند روز هیچ پیام و کلام سرنوشتسازی، برای ثبت در تاریخ هم که باشد، از سوی بزرگان دینی صادر نشد .پاپ، رهبر کاتولیکهای جهان به پیروانش دستور داد آوارگان را ولو در کلیساها پناه دهند.
در هر صورت تقاضای نگارنده این است که برای نجات این مردم به پا خاسته و کاری کنیم. حفظ دین یعنی حفظ جان انسانها. قرآن کریم قتل یک فرد را معادل قتل همه آدمیان دانسته است. سعدی در برگردان سخن پیامبر، بنیآدم را اعضای یک پیکر دانسته است و حافظ هم میگوید: درونها تیره شد باشد که از غیب/ چراغی برکند خلوتنشینی»
عضو شورای فقهی بانک مرکزی: مرابحه می تواند جایگزین جعاله، فروش اقساطی و مضاربه شود/ چون در بانکداری ربوی نظارتی وجود ندارد، اهمیتی ندارد وامگیرنده با پول چه می کند
شرق در صفحه ۴، از قول حجتالاسلام سید عباس موسویان، به امکان جایگزینی مرابحه به جای جعاله، فروش اقساطی و مضاربه خبر داده و با اشاره به امکان طراحی و انتشار اوراق مرابحه، افزوده است:
– فروش اقساطی فقط برای کالاهای محدود و معینی قابل استفاده است، درحالیکه مرابحه منحصر به کالای خاصی نیست و میتوان آن را برای تمام کالاهای مصرفی و با دوام موردنیاز خانوارها، مؤسسات تولیدی، صنعتی و بازرگانی استفاده کرد.
– مرابحه همچنین برای خدمات نیز استفاده میشود، درحالیکه فروش اقساطی چنین امکانی ندارد و از لحاظ شیوه پرداخت، فروش اقساطی عموما شیوه پرداخت اقساطی تدریجی را مورد توجه قرار میدهد، درحالیکه مرابحه سایر شیوههای پرداخت در عقد بیع اعم از بیع نقدی، بیع نسیه دفعی و بیع نسیه اقساطی را دربر میگیرد.
– در بانکداری ربوی، بهره، بهره پول است اما در بانکداری اسلامی سود از معامله یا فعالیتهای اقتصادی حاصل میشود و این سود، سود فعالیت واقعی اقتصاد است. همچنین در بانکداری اسلامی، سود ناشی از بازدهی اقتصادی است. ضمن اینکه نظارت در بانکداری ربوی وجود ندارد و اساسا هیچ اهمیتی ندارد که وامگیرنده چه میکند. بهعبارت سادهتر، اعتبارسنجی و ارزیابی پروژه اهمیتی ندارد.
داود میریاقری: با دوستانی که کارهایی میسازند که ترجمه مستقیم ۲۰ آیه یا حدیث است، مشکل دارم/ برای قابل قبول بودن یک اثر هنری مذهبی، پشتوانه ایمانی باید با سواد و دانش فنی ممزوج شود
این روزنامه در صفحه هنر(۱۱)، دومین بخش از گفتگوی خسرو دهقان، منتقد پیشکسوت سینما با داوود میرباقری را با تنظیم بهناز شیربانی منتشر ساخته است.
خسرو دهقان در بخشی از این گفتگو، سوال خود را چنین مطرح ساخته است:
– این بخش از پرسش برای کسانی است که با آثار تو آشنایی دارند و گرنه بهتر است این بخش را نخوانند. آن هم بحث ارزشها در تجربه اخیر(دندون طلا) توست. به هر حال در کارنامه داوود میرباقری تنوع عجیبی از آثار وجود دارد و ممکن است بعضی با خود فکر کنند بحث ارزشها در تازهترین اثر میرباقری کجا است؟
میرباقری: هرآن چیزی که از ذهن من تراوش میکند، براساس تفکر و دیدگاهی است که آن دیدگاه هدفش خوشبختی و دوستی است و البته اندیشهای است که من به آن ایمان دارم. اگر روزی امامعلی (ع) را کار کنم هم، باز همین ویژگی را قائلم. چند روز پیش اتفاقا مقالهای خواندم که برایم جذاب بود و تیتر زده بود که «دندون طلا»، کاری دینی و اخلاقی و بدون هیچ ادعایی است. همیشه معتقدم به اینکه روح آنچه به آن میاندیشی و ایمانداری باید در اثر متبلور شود. بحث ما در حوزه هنر بحث فن و بستر مناسب است. من با دوستانی که کارهایی میسازند که ترجمه مستقیم ۲۰ آیه یا حدیث است مشکل دارم. به نظر من بهتر است، طوری اثر ساخته شود و روی شکل و فرم آن و مسائل محتوایی بهگونهای کار شود که به جان مخاطب بنشیند. چهبسا که بعضی آثار بستری دارد که حتی نیاز است متناقض با آن مفهوم حرکت کنیم تا اثرگذار باشد.
بدون مبالغه عرض میکنم، فکر میکنم چیزی که امروز کمی از آن فاصله گرفتیم این است که ریختی را در کارهای فرهنگی به کار گرفتیم که گاه ضد خودش عمل کرده است و گاه به جای اینکه نگاهی را تبلیغ کند، نتیجه ضد اخلاقی داشته است. مهم این است که محصولی بیافرینی که دارای شکل و شمایل و ساختاری باشد که آن ساختار بتواند اهداف و روح خودش را درست به بیننده منتقل کند. پشتوانه ایمانی و فکری آدمها همراه با سواد و دانش فنی آنها میتواند به این مقوله کمک کند؛ هر دوی آنها باید باشد تا بالاخره به نتیجه قابل قبولی منجر شود که وقتی ما اثری را میبینم، با صراحت حرفی از مذهب نزده باشد، اما روحش این ویژگی را داشته باشد که شما را در آن حالوهوا قرار بدهد. بنابراین فکر میکنم در کارهایم هیچوقت این تفکیک را قائل نبودم که اگر کار تاریخی انجام میدهم، مذهبیتر است و زمانی که «دندون طلا» را کار میکردم اینچنین نیست.
سیل مهاجران مسلمان، مبارزه با داعش و جنگ یمن، خوراک این روزهای روزنامه های جهان
روزنامه شرق در صفحه «روزنامه»(۱۶) که به صفحات اول و عناوین روزنامه های منتخب خارجی اختصاص دارد، تیترهای متتوعی در خصوص بحران مهاجران و جنگ یمن را منعکس ساخته است. سحر طلوعی در این صفحه آورده است:
* روزنامه گاردین/ من کشتار داعشیها را با مدل آمریکایی پذیرفتم
دو شهروند بریتانیایی که برای داعشیها در رقه سوریه میجنگیدهاند، تابستان امسال توسط هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار میگیرند و کشته میشوند. این اتفاق با تأیید نخستوزیر دیوید کامرون، صورت میگیرد، اما پارلمان بریتانیا، از آقای نخستوزیر سؤال میکند تا دلایل او را برای حمله به مواضع داعش در سوریه بشنود و بداند چرا بریتانیا باید با مدل آمریکایی به جنگ داعش برود. تیتر یک روزنامه گاردین، درباره این موضوع است. کامرون صریح و شفاف گفته، این حملات با اجازه من صورت گرفته و من موافق کشتار داعشیها با مدل آمریکایی – هدفگیری با هواپیماهای بدون سرنشین – هستم.
روزنامه گاردین در عکس یک خود یکی از شهروندان بریتانیایی عضو داعش را که در رقه کشته شده، نشان میدهد. «ریاد خان» از شهر کاردیف بریتانیا راهی رقه سوریه میشود و برای داعشیها میجنگد. او تابستان امسال با شلیک هواپیماهای بدون سرنشین کشته میشود. کامرون در پارلمان از این مدل مبارزه علیه داعش دفاع کرده و از مشروعیت آن گفته است.
روزنامه گاردین در گزارشی دیگر خبر میدهد بریتانیا هم متعهد شده دروازههایش را به روی مهاجران و آوارگان باز کند. چندروز پیش کامرون به صراحت گفته بود بریتانیا هرگز با طرح پذیرش مهاجران موافق نیست. چراکه این طرح باعث تحریک بیشتر مردم خاورمیانه به مهاجرت میشود، اما حالا گاردین خبر میدهد، بریتانیا در پنج سال ۲۰ هزار مهاجر و آواره سوری را پذیرش میکند.
نکته: خاورمیانه دوباره به صفحه یک روزنامه گاردین بازگشته است.
* روزنامه نشنالنیوز / آنها هرگز فراموش نمیشوند
سه روز عزای عمومی امارات، برای گرامیداشت سربازان کشتهشده این کشور در یمن هنوز تمام نشده است. صفحه یک روزنامه نشنالنیوز تحتتأثیر این اتفاق با رنگ سیاه لوگو منتشرشده و صفحه یک همچنان در اختیار این موضوع است. در تیتر یک میخوانیم آنها هرگز فراموش نمیشوند. منظور از آنها، سربازان اماراتی کشته شده در یمن است. ۴۵ سرباز اماراتی در یمن با برخورد راکت حوثیها جان خود را از دست دادهاند و جامعه امارات را عزادار کردهاند.
دولت امارات سه روز عزای عمومی اعلام کرده و اینطور که عکس یک روزنامه نشنالنیوز نشان میدهد، مسئولان دولت به خانه این سربازان رفتهاند تا رسما تسلیت بگویند. در این دیدارها، شیخ محمد بن رشید، شیخ محمد بن زاید، حضور داشتهاند. در عکس میبینیم این دو مسئول حکومتی امارات فرزندان این سربازان را در آغوش گرفتهاند تا به آنها تسلی خاطر بدهند و… شیخ محمد بن رشید، در دیدار با این خانوادهها گفته: وفاداری و کرامت این خانواده ستودنی است.
اجساد سربازان اماراتی به فرودگاه الباتین ابوظبی رسیده است. امارات برای تشییع با شکوه آماده میشود. خبر دیگری هم که در صفحه یک نشنالنیوز به چشم میخورد، باز درباره یمن است. نشنالنیوز مدعی است تجارت با سرعت بسیار کم به خلیج عدن بازگشته است. امارات و عربستان در پی این هستند، آرامش کامل را به خلیج عدن بازگردانند تا این شهر استراتژیک را تا مدتی بهعنوان پایتخت یمن معرفی کنند. آنها میخواهند منصور هادی به یمن بازگردد و فعالیتش را در سمت ریاستجمهوری این کشور از سر بگیرد.
نکته: جز یمن و مسئله سربازان اماراتی خبر دیگری در صفحه یک نشنالنیوز به چشم نمیخورد.
* والاستریت ژورنال اروپا / بار مهاجران را تقسیم کنید
وسط هیاهوی مهاجران و پذیرش آنها در اروپا، یک موضوع دیگر هم گریبان مسئولان اروپا را گرفته است؛ اعتراض کشاورزان به کاهش درآمد….
یکی از تیترهای مهم روزنامه والاستریت ژورنال اروپا، درباره درخواست مرکل از سران اروپایی است. صدر اعظم آلمان، از سران اروپا خواسته بار مهاجران خاورمیانهای را در کشورهای اروپایی تقسیم کنند تا فقط یکی، دو کشور این فشار سنگین را تحمل نکنند. با بروز موج مهاجرت در اروپا، آلمان و دیگر کشورهای اروپای غربی جزء آن دسته کشورهایی بهشمار میرفتند که دروازههایشان را یکی در میان به روی مهاجران بستند و اجازه ندادند جمعیت بزرگی وارد کشورشان شود، اما بعد از غرق شدن آیلان کوردی، این کشورها هم مجبور شدند طرحهای نوشته خودشان را به اجرای کامل نزدیک کنند.
* تودیززمان / دیگر بس است
مخاطب این تیتر کوتاه روزنامه تودیززمان ترکیه، بیشک دولت موقت ترکیه است. دولتی که وامدار اردوغان و سیاستهایش است. هر چند که فعلا اردوغانی در کار نیست و تصمیم گیریها به عهده داوود اوغلو است. صفحه یک روزنامه تودیززمان با تیتر «کافی است»، از رئیس دولت موقت میخواهد، برای توقف کشتار سربازان ترکیه در غائلهای که به نام داعش راه افتاد و حالا به بحرانی داخلی تبدیل شده، چارهای بیندیشد.
پیش از اینکه تکلیف دولت در ترکیه مشخص شود، دولت اردوغان تصمیم گرفت به ائتلاف ضدداعش بپیوندند و علاوه بر اینکه پایگاههای نظامی هوایی ترکیه را در اختیار آمریکا قرار دهد، خودش هم خودی نشان دهد و مواضع داعش را هدف بگیرد، اما معلوم نیست چرا به جای مواضع داعش، به سمت گروههای کرد در حال جنگ با داعش شلیک کرد و پ. ک. ک را به جان نظامیان ترکیه انداخت. اردوغان میخواست از کردها به خاطر شکست در انتخابات پارلمانی انتقام بگیرد؟ جواب این پرسش خیلی مهم نیست. مهم این است که با تصمیم اردوغان، ارتش ترکیه و نیروهای امنیتی و انتظامی این کشور هر روز تلفات دادهاند. آنها توسط بمبهای جادهای و عملیات تروریستی پکک در شهرهای کردنشین کشته میشوند. بههمینخاطر روزنامه تودیززمان تمام قد همه صفحه یک خود را به این موضوع اختصاص داده و تیتر زده: «کافی است». طرحی هم که این روزنامه برای صفحه یک در نظر گرفته جالب توجه و تأثیرگذار است. پس زمینه سیاه رنگ عکس، از سوگ جامعه ترکیه نشان دارد و سوژه اصلی هم که تعدادی سرباز هستند که تابوت همرزمشان را حمل میکنند. تابوت با پرچم ترکیه پوشیده شده است. ترکیه روزهای پرآشوبی را پشت سر میگذارد.
نکته: بهترین صفحه یک روزنامه تودیززمان را در روزهای اخیر مشاهده میکنید.
* دیلینیوز / ما در امانیم
با توصیه پاپ و تلاش فعالان حقوقبشر، دروازههای اروپای غربی روی مهاجران سوری و دیگر خاورمیانهایها بیشتر از گذشته باز شد. حالا مهاجران سوری خسته از جنگ، به مقصدی چون آلمان و اتریش امیدوارتر هستند. شاید تیتر یک روزنامه دیلینیوز آمریکا کمی اغراقآمیز باشد، اما همین که مهاجران میتوانند در ذهنشان، چیزی به نام سر پناه، کمپ و حتی چادر تصور کنند، باز هم خوب است.
همین که میدانند بعد از این پیادهروی طاقتفرسا، شهروندانی هستند که آب دستشان بدهند تا گلویی تازه کنند، چیزی برای خوردن تعارف کنند، لباسی برای پوشیدن هدیه کنند و جای خوابی برایشان درنظر بگیرند، هزار بار از این دور باطل بهتر است.
مهاجران، پناهجویان و آوارگان سوری حالا محکمتر قدم برمیدارند. آنها به اعتبار توصیههای پاپ به مسیحیان، راه غرب اروپا را پیش گرفتهاند، پاپی که قرار است دو خانواده مهاجر را در واتیکان پناه دهد.
حسین انصاری راد: در جامعهای فاقد شرایط لازم برای فعالیت جوانان، حرفزدن یک واعظ اثر کمی دارد/مداحان سیاسی شده فاقد علم دینی، نمیتوانند اثری در جامعه بگذارند
حسین انصاری راد، نماینده سابق مجلس، به سوالات خبرنگار شرق در خصوص «طرح آموزش ۱۳هزار روحانی و مداح برای پیشگیری از اعتیاد در میان نوجوانان و جوانان» پاسخ داده است. این طرح توسط سازمان تبلیغات اسلامی و با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرا می شود. در این گفت و شنود می خوانیم:
– نقش مداحان و روحانیون در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مثل اعتیاد چیست؟
* مسئله اعتیاد یا دیگر ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی اولین درمان و معالجهاش این است که زمینه اشتغال و فعالیت سالم برای جوانان فراهم شود. دولت، مسئولان، کارکنان و کارگزاران باید بتوانند اعتماد جوانان را جلب کنند. اگر قرار باشد اعتماد بین مسئولان و جوانان وجود نداشته باشد، مسئولان نتوانند مدیریت صحیح، علمی و عادلانه ارائه دهند و جوانان بیکار باشند یا نتوانند از امکانات رفاهی و تفریحی استفاده کنند، بهعنوان کسی که عمرم را در زمینه فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و تبلیغی صرف کردهام، میگویم حرفزدن هیچ شخص یا نهادی تأثیری بر جوانان نخواهد گذاشت. در جامعهای که شرایط لازم برای فعالیت جوانان در همه جنبهها به وجود نیامده، حرفزدن یک واعظ اثر کمی دارد. در وهله نخست برای معالجه مسائل اخلاقی و اجتماعی باید مبانی مدیریت علمی و عادلانه اجتماعی فراهم شود.
- اما در تاریخ ایران نمونههای بسیار زیادی وجود دارد که وعاظ توانستهاند مردم را در زمینه موضوعی اجتماعی آگاه و با هم بسیج کنند.
* اولا باید بگویم بین مداح و واعظ فرق هست؛ وعاظ و روحانیونی که نقشی در تاریخ ایفا کردهاند، حسابشان جداست. این وعاظ و روحانیون چون منابع دینی و عقیدتی در اختیار داشته و دارند، نقشی اساسی در بنیاد فرهنگ اجتماعی کشور داشتهاند و در تاریخ نقش آنها بسیار مؤثر بوده است اما برخی مداحان که علم این کار را ندارند و از طرف دیگر وارد موضوعات سیاسی هم شدهاند نمیتوانند اثری در جامعه بهجا بگذارند.
– وعظ باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا بتواند در بین عموم جامعه اثرگذار شود؟
* وعظ و پند و اندرز روحانی که عالم و آشنا به مبانی دینی است میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. نقش واعظ دراینمیان بسیار مهم است؛ واعظی که عالم به مباحث دینی و از تقوا و پرهیزکاری برخوردار باشد و مردم به او اعتماد داشته باشند میتواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. ما از این دست روحانیون همیشه در طول تاریخ در کشورمان داشتهایم. اما همانطور که گفتم، مسئله اول یعنی نقش دولتها مهمتر از نقش روحانیون است. روحانیون میتوانند در کنار دولت و رسانهها مثل رسانه ملی در این زمینه فعالیت کنند.
دیگر عناوین منتشر شده در «شرق» امروز:
«فقط عربستان و قطر حامی سیاستهای آنکارا هستند»؛ گفتگو با «صلاحالدین دمیرتاش» رهبر حزب «دموکراتیک خلقها»ی ترکیه/با تنظیم آزاد حاجیآقایی / اکنون بهجز عربستان سعودی و قطر هیچ کشوری از سیاستهای حزب عدالت و توسعه پشتیبانی نمیکند و فقط موردی که سیاستهای این دو کشور را با ترکیه گره میزند، داشتن استراتژی مشترک در ارتباط با سوریه، «جبهه النصره» و «القاعده» است.
نبردی سرنوشتساز برای تسخیر صنعا / آغاز عملیات زمینی ائتلاف، تحت رهبری عربستان در یمن
«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «فاضلمیبدی: متولیان دین و علمای اسلام؛ دغدغه دینیمان چه شد؟ / بهتر نیست عالمان و دانشمندان و حاکمان اسلامی به جای صدراعظم آلمان پناهگاه مردم سوریه و افغانستان باشند؟/پاپ به پیروانش دستور داد آوارگان را ولو در کلیساها پناه دهند اما هیچ پیام و کلام سرنوشتسازی از سوی بزرگان دینی ما صادر نشد»، «عضو شورای فقهی بانک مرکزی: مرابحه می تواند جایگزین جعاله، فروش اقساطی و مضاربه شود/ چون در بانکداری ربوی نظارتی وجود ندارد، اهمیتی ندارد وامگیرنده با پول چه می کند»، «داود میریاقری: با دوستانی که کارهایی میسازند که ترجمه مستقیم ۲۰ آیه یا حدیث است، مشکل دارم/ برای قابل قبول بودن یک اثر هنری مذهبی، پشتوانه ایمانی باید با سواد و دانش فنی ممزوج شود»، «سیل مهاجران مسلمان، مبارزه با داعش و جنگ یمن، خوراک این روزهای روزنامه های جهان»، «حسین انصاری راد: در جامعهای فاقد شرایط لازم برای فعالیت جوانان، حرفزدن یک واعظ اثر کمی دارد/مداحان سیاسی شده فاقد علم دینی، نمیتوانند اثری در جامعه بگذارند» و «صلاحالدین دمیرتاش: فقط عربستان و قطر حامی سیاستهای آنکارا هستند»مرور مطبوعات/ چهارشنبه ۱۸ شهریور/ روزنامه شرق