سینمای مذهبیترین شهر ایران ۴۶ ساله شد
اعتماد در این شماره از قول سیدحسن خمینی به بزرگترین معضل جامعه انسانی پرداخته و با مرور سخنان «ضیاء موحد» به مناسبت روز جهانی فلسفه، به معرفی چند کتاب پرداخته است.
روزنامه اعتماد در صفحه 16 یادداشت «امیرحسین علمالهدی» به مناسبت چهل و ششمین سالگرد افتتاح نخستین سینما در قم را منتشر نموده و با انتخاب عنوان «فرهنگ و هنر مذهبی و غیرمذهبی ندارد»، نوشته است:
– هرکشوری که تعداد سالنهای سینمایش بیشتر باشد، حال خوب مردمانش هم بیشتر است و قدرت فرهنگی آن جامعه هم بیشتر.
– عادت به سینما رفتن، فارغ از مذهبی یا غیرمذهبی بودن شهرها، یک عادت فاخر اجتماعی است.
– سالنهای سینما در کشور ما که سینمایی ملی و اسلامی دارد، یکی از عناصر مهم رشد فرهنگی است.
– سینما رفتن عادت خوب و مفیدی است که باعث میشود فرهنگسازی در جامعه ملی و اسلامی ما به شکل درست و مناسبی اتفاق بیفتد و هرچقدر زیرساختهای فرهنگی ما قویتر شوند، رشد فرهنگ هم در جامعه بیشتر میشود و حتی از طریق همین سینما و فیلمسازی است که میشود آرمانها و حرفهای خوب جامعه ایرانی، چه مذهبی و چه غیرمذهبی به جهان اعلام شود و رسالت بزرگ سینما به انجام برسد.
سید حسن خمینی: منیت بزرگترین معضل جامعه انسانی است
روزنامه اعتماد در صفحه 3 جدیدترین سخنان سید حسن خمینی در دیدار با گروهی از دانشجویان برگزیده را منعکس ساخته و از قول او، «منیت» را بزرگترین معضل جامعه انسانی برشمرده است. وی با بیان ضرورت همدوشی و شفقت با یکدیگر، آن را بخشی از مسیر رسیدن به حقیقت دانسته است.
در بخش های دیگر این گزارش می خوانیم:
– انسان دارای سه ساحت درونی و دو ساحت بیرونی است که ساحتهای درونی شامل «اعتقادات و باورها»، «هیجانات و شوق ها» و «بایدها و الزامات» است. دلیل اطلاق عنوان «درونی» به سه ساحت وجود انسان این است که غیر از خود انسان کسی از باورها، هیجانات و بایدهای او مطلع نیست. در مقابل، دو ساحت بیرونی یعنی گفتار و کردار هم وجود دارد و دلیل بیرونی بودن ساحتهای ذکر شده، این است که دیگران از آنها مطلع میشوند.
– ساحات بیرونی ریشه در ساحات درونی دارد و انسان بدون آنچه درونش وجود دارد به یک فعل و گفته نمیرسد. البته در میان فلاسفه و اندیشمندان اسلامی تمایزی میان رفتار و گفتار نمیگذاریم؛ بلکه هر دو آنها فعل انسان هستند که برخی از آنها توسط زبان و بعضی هم توسط اعضای دیگر انجام میشود. بنابراین، هر کاری که میکنیم، چه وقتی سخن میگوییم و چه وقتی حرکتی انجام میدهیم، در صورتی که ارادی باشد تابع مقدمات درونی است.
– اگر فرض کنیم فردی مقابل ما نشسته و مطلبی ارتدادآمیز را بیان کرده است، باید بدانیم آیا هدف ما هدایت کردن طرف مقابل است یا اینکه میخواهیم در بحث، طرف مقابل را به زمین بزنیم که دیگر نتواند از جای خود بلند شود و یا از طریق ضربه میخواهیم کاری کنیم که حساب کار دست دیگران هم بیاید؛ بنابراین چرایی صحبت کردن و گفتوگو با یکدیگر را باید بشناسیم.
ضیاء موحد: داد و ستد بین علم و فلسفه و منطق یکی از میراثهای فلسفه تحلیلی است
اعتماد در صفحه 7 گفتار ضیاء موحد به مناسبت روز جهانی فلسفه را منعکس ساخته و روایت محسن آزموده از این سخنرانی را چنین بازتاب داده است:
– چارچوب فلسفه تحلیلی را ارسطو بنا نهاده است و در فرهنگ ایران نیز ابن سینا سر دسته فیلسوفان مشایی است.
– چطور شد که ابن سینا به نتایجی رسیده و پیش از او ارسطو و دیگران به آنها نرسیدهاند؟ زیرا زبان عربی زبان منطق و فلسفه نبود. او این زبان را میسازد و روی آن کار میکند و تحلیل منطقی میکند. این ذات و جوهر فلسفه تحلیلی است.
– همان طور که در فلسفه ارسطو منطق در مرکز قرار داشت، در فلسفه تحلیلی نیز منطق جدید در مرکز قرار دارد. این منطق جدید تفاوت بنیادی با منطق قدیم دارد و مساله اجمال و تفصیل نیست. وقتی تحلیل از زبان تغییر کند، معناشناسی نیز دگرگون میشود و زمانی که معناشناسی تغییر کند، رابطه زبان با جهان خارج تغییر میکند.
– میراثی که به ما از فلسفه تحلیلی رسیده چه تغییراتی را به وجود آورده است؟ نخست سبک روشن برای استدلال فلسفی در چارچوب زبان پاکیزه دور از حشو و زواید است. بعد از اینکه این زبان پاک را انتخاب میکنید، بحث معنا پیش میآید. یعنی دقیقا دلالتشناسی زبان غیرصوری مشخص شود. مرحله بعدی کاربرد زبانهای صوری و منطقهای گوناگون است.
میراث نهایی ادغام معرفت علمی (ریاضی، زیستشناسی، فیزیک، روانشناسی و…) با فلسفه است. این سخن را کسانی میگویند که مدعیاند فلسفه و منطق باید پابه پای علم حرکت کند. یعنی داد و ستد بین علم و فلسفه و منطق یکی از میراثهای فلسفه تحلیلی است.
در کتابخانه
این روزنامه در صفحه 7 به معرفی چند کتاب فلسفی و روانشناختی پرداخته است:
نیچه و پستمدرنیسم
کتاب نیچه و پستمدرنیسم میکوشد آثار این فیلسوف برجسته و پرنفوذ را در بستری پسامدرن مورد تامل قرار دهد و ریشههای آثار برخی از بزرگترین اندیشمندان این نحله را در اندیشههای او تبارشناسی کند. اهمیت کتاب از آن جهت است که همواره از نیچه به عنوان نیای باورهای پستمدرن یاد میشود؛ نکتهای که آثار بسیاری از فلاسفه پستمدرن مانند دریدا و فوکو موید آن است….
فروید و سندروم حافظه کاذب
کتاب فروید و سندروم حافظه کاذبِ فیل مالن به بررسی صحت و سقم این ادعاها میپردازد و روایتی موجز از تجربیات بالینی اولیه فروید و نظریات سرکوب و ماهیت حافظه وی ارایه میکند. بحث ملون درباره برخی پروندههای ابتدایی فروید این امکان را برای خواننده فراهم میسازد تا درباره ریشههای بسط نظریات فروید تصوری به دست آورد
ویتگنشتاین و روانکاوی
جان هیتون شرحی دقیق و روشنی از دیدگاههای ویتگنشتاین و پیوندش با روانکاوی ارایه میدهد و کتابی همه فهم و در عین حال جدی تدارک دیده است. هیتون، رواندرمانگر است و دورهای با رونالد دیوید لینگ همکار بود. او چندین کتاب راجع به روانکاوی و نیز کتاب دیگری درباره ویتگنشتاین نوشته است….
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
پاسخ آیتالله مومن به مواضع هاشمیرفسنجانی؛ «ولی امر» فقط یک نفر است
وزیر راه و شهرسازی: متاسفانه با وجود اینکه امام راحل در نامه خود به رهبر وقت شوروی رسما اعلام کردند نظام سوسیالیستی و مارکسیستی به تاریخ پیوسته هنوز در کشور ما کسانی هستند که میخواهند با استفاده از رژیم قیمتگذاری اقتصاد کشور را مدیریت کنند. حضراتی که اینچنین دست در جیب مردم میکنند در حالی که مدعی طرفداری از مردم هستند؛ مسلمان نیستند.
پاسخهای زیرکانه ظریف به سوالات پرحاشیه خبرنگار نیویورکر؛ حضورمان در سوریه هم قانونی و هم مشروع است
اعتماد در این شماره از قول سیدحسن خمینی به بزرگترین معضل جامعه انسانی پرداخته و با مرور سخنان «ضیاء موحد» به مناسبت روز جهانی فلسفه، به معرفی چند کتاب پرداخته است.مرور مطبوعات/ یکشنبه 29 آذر / روزنامه اعتماد