همیشه دشمنِ دشمنِ من، دوست من نیست
مرتضی آقامحمدی
گرچه انور سادات دوست شاه مخلوع و دشمن انقلاب ما بود و از حامیان اسرائیل و غرب به شمار میرفت، اما جریانهای اسلامی ضد سادات یا حسنی مبارکها خطر بالقوه بیشتری برای ما داشتند.
نمونه دیگر این داستان جهیمان العتیبی، پدر فکری بسیاری از فعالان سلفی جهادی امروز و چهرههایی همچون مقدسی و زرقاوی است. او در سال 1979 میلادی مسجدالحرام را اشغال و به مخالفت و قیامی مسلحانه علیه خاندان سعود برخاست. این قیام دو هفته به طول انجامید، تا اینکه در نهایت به کمک نیروهای نظامی خارجی و به ویژه فرانسویها غائله خاتمه یافت و جهیمان و دوستان باقیماندهاش دستگیر و اعدام شدند. این در زمانی بود که شیعه عربستان از حکومت رضایت نداشت و به همین سبب اقدام جهیمان به مذاق خیلیها خوش آمد تا جایی که برخی افراد همچون حمزه حسن، معارض شیعی لندننشین او را جهیمان الشهید نامید. همه اینها در حالی بود که جهیمان به چند دلیل حکومت آل سعود را نامشروع میدانست که از جمله آن اتهامها، عدم اجازه حکومت برای جهاد علیه شیعه بود و اینکه حکومت، شیعیانِ مشرک را هموطن مینامید. در این میان موضعگیری پیشگامانه مرحوم امام(ره) در مورد حادثه اشغال حرم، حاکی از درایت مثالزدنی ایشان است.
به هر حال اینکه انسان در شرایط به وجود آمده از یک حادثه و رخداد علیه دشمن خود استفاده کند امر دیگری است، اما گاه مسئله از این حد فراتر رفته و نوعی وحدت و همدلی با طرفی احساس میشود که به هیچ وجه با ما سنخیتی ندارد. نکته ناگوار در اینجاست که شدیدترین نوع خصومت و دشمنی زمانی است که بر اساس باور دینی باشد و شخص حاضر باشد برای دفاع از عقیده و باور خود، هر چیزی حتی جان خود و خانوادهاش را فدا نماید. اینان اگر در برههای از زمان و از سر ضرورت با ما همراه شوند، در اولین ایستگاه ممکن از قطار ما پیاده خواهند شد.
گرچه انور سادات دوست شاه مخلوع و دشمن انقلاب ما بود و از حامیان اسرائیل و غرب به شمار میرفت، اما جریانهای اسلامی ضد سادات یا حسنی مبارکها خطر بالقوه بیشتری برای ما داشتند.