سفیر ایران در سعودی: نباید روی مسئله شیعیان تمرکز کنیم

اعتماد در شماره امروز، گفتگوی اختصاصی با سفیر کشورمان در عربستان را منتشر ساخته و در کنار گفتگو با محمدرضا تاجیک درباره «گفتمان» به معرفی چهار کتاب در حوزه اندیشه پرداخته است.

سفیر ایران در عربستان: علمای سعودی و بعضی از سازمان‌ها، کمک‌ به جریان‌های تروریستی را ادامه می دهند
روزنامه اعتماد در صفحه 8 به گفتگو با حسین صادقی، سفیر باسابقه ایران در عربستان پرداخته و روایت او از لحظه‌های پرتنش رابطه‌ تهران-ریاض را منتشر ساخته است.
 
او با اشاره به اینکه اعدام شیخ نمر که مطالبه های اجتماعی داشت، بزرگ‌ترین اشتباه آل‌سعود بود، تعرض به سفارت عربستان سعودی در تهران و سرکنسولگری آن در مشهد را مسبب ضربات بسیار مهلکی به اعتبار سیاسی ایران، مردم، فرهنگ و تمدن ایرانی دانسته است.
 
سفیر ایران در عربستان بر این نظر است که «دنیا می‌داند منشأ بروز افراط‌گرایی و تروریسم و پناه بردن به خشونت، عربستان سعودی بوده است»؛ اما در عین حال می گوید «شاید بگوییم که از مقطعی به بعد دولت عربستان سعودی چنین نقشی را نداشته اما علمای سعودی یا بعضی از سازمان‌ها کمک‌های مالی به جریان‌های تروریستی کرده و می‌کنند و به این رویه ادامه هم می‌دهند.»
 
 
این عضو باسابقه وزارت خارجه به این نکات نیز اشاره کرده است:
-آقای روحانی زحمات بسیاری در نهایی کردن موافقتنامه امنیتی میان ایران و عربستان کشیده بودند و به خوبی متوجه اهمیت آن بودند. ایشان می‌دانستند که اگر اعتماد متقابلی میان دو کشور بزرگ و دو بازیگر اصلی در منطقه شکل بگیرد…. مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم هم آسان‌تر خواهد شد. اما متاسفانه گام‌های بلند و مثبتی که از سوی ایشان برداشته شد با پاسخ درخوری از سوی عربستان روبه‌رو نشد.
 

– برخی کشورهای منطقه نمی‌خواهند در همسایگی خود کشوری داشته باشند که مردم‌سالاری دینی در آن حاکم باشد. کشوری که مردم در آن حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند و اقلیت‌ها به حقوق خود برسند…. در داخل هم عده‌ای بودند که شدیدا مخالف گسترش رابطه با عربستان سعودی بودند.

– اظهارات یکی از ائمه جمعه پس از فوت ملک عبدالله، فضای بسیار منفی را بر روابط دوجانبه ایران و عربستان حاکم کرد و  قفل‌هایی که باز شده بود دوباره بسته  شدند.
 
– سعودی‌ها فکر می‌کردند با فضایی که به وجود آورده‌اند بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی برای قطع رابطه با ایران اقدام کنند که این پیش‌بینی آنها محقق نشد. عربستان سعودی حتی در بین کشورهای شورای همکاری به غیر از بحرین نتوانست موفقیتی را از آن خود کند. کشورهای دیگر هم متوجه اشتباه عربستان در قطع رابطه دیپلماتیک با ایران شده‌اند.

– اگر به عقب و پیش از انقلاب اسلامی برگردم باید بگویم دوره‌ای که عربستان شانس آورد و توانست تا حدودی جایگاه و وضعیت خود را حفظ کند، دوره ریاست‌جمهوری جیمی کارتر بود. در زمان کارتر در نتیجه فشارهایی که در آن مقطع به شاه ایران وارد شد علاوه بر آزادی‌های اقتصادی و اجتماعی، مقداری آزادی‌های سیاسی هم داده شد اما همین فشارها متوجه عربستان سعودی نشد. چند اتفاق افتاد که این فشارها بر ایران زمان پهلوی وارد شد اما بر پادشاهی سعودی وارد نشد. یک مساله شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود و نگرانی‌هایی که در نتیجه این انقلاب به وجود آمد. دومین مساله اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق بود. مسائل منطقه‌ای دیگری هم بود که استراتژی امریکا و برخی کشورهای اروپایی را نسبت به کشورهای منطقه تغییر داد.

– من چندان تمایلی ندارم که روی مساله شیعیان تمرکز کنیم. به نظر من پرداختن به مساله شیعه و سنی و دامن زدن به اختلافات یک توطئه است. اگر عربستان هم در این مسیر حرکت کند و به دنبال تحقق شکاف بین شیعه و سنی باشد ما نباید اجازه آن را بدهیم. ایران به هیچ عنوان نباید اجازه بدهد یا حرکتی را انجام دهد که مترصدان بتوانند اختلافات قومی و مذهبی ایجاد کنند.
 
 
 
گفتمان، منظومه معنایی مرکب در هیبت یک ایدئولوژی بهداشتی
روزنامه اعتماد در صفحه 7 گفتگو با محمد رضا تاجیک، مترجم و استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی درباره فراز و فرود گفتمان‌ها را منتشر ساخته و بر این نکته تاکید کرده که «یک گفتمان برای هژمونیک‌شدن و هژمونیک‌ماندن، نیازمند دفاع و توجیه مستمر درونی و بیرونی است و تمام دقایق و عناصر یک گفتمان باید از چنان غنایی برخوردار باشند که در مواجهه و مقابله با آلترناتیوها و رقبای خود بتوانند از خود دفاع منطقی کنند.»
 

او در بخشی دیگر به خصوصیات یک ایده و آموزه در مسیر تبدیل شدن به یک گفتمان پرداخته و به این ویژگی ها اشاره کرده است:

1.دارای کانون معنادهی مشخص و مستمر باشد.
2.تشکیل یک منظومه معنایی متفاوت از منظومه‌های معنایی دیگر بدهد.
3.متشکل از زنجیره هم‌ارزی و زنجیره تمایزها و تفاوت‌ها باشد.
4.مبتنی بر دقایق واضح و مبرهن گفتمانی باشد.
5.دارای منطق و سازوکارهای تعریف‌شده جذب و حذف باشد.
6.از کرانه‌ و هویت مشخص گفتمانی برخوردار بوده و چیستی و کیستی آن کاملا قابل تحدید و تعریف باشد.
7.مبتنی بر جزییات الهی خاص باشد.
 
– گفتمان یک منظومه معنایی مرکب از علایم و نشانه‌های زبان‌شناختی و ماورای زبان‌شناختی است که در هیبت یک ایدئولوژی بهداشتی یا صورت یک آلترتانیو ایدئولوژی قابلیت تعریف و تدوین و تصویر دارد.
 
 
 
معرفی 4 کتاب در حوزه اندیشه
اعتماد در صفحه 7 به معرفی چهار کتاب «راهنمای مطالعه‌ سنجش خرد ناب»، «دازاین کاوی یا تحلیل دازاین: درآمدی بر روان‌درمانی وجودی هایدگر»، «پدیدار‌شناسی هرمنوتیک» و «هنر: بازی، نماد، فستیوال» پرداخته است.
 
ابزاری برای فهم کانت
در معرفی کتاب «راهنمای مطالعه‌ سنجش خرد ناب»، نوشته «رالف لودویگ» می خوانیم:
اگر چه درباره نظرات ژرف‌اندیشانه و پیچیده کانت، کمتر داوری صورت گرفته، اما درباره‌ زندگی یکنواخت و شیوه‌ زندگی وسواسی ایمانوئل کانت که گفته می‌شود در طول عمرش هرگز از شهر زادگاهش، کونیگسبرگ، پا بیرون ننهاد، داوری فراوانی صورت گرفته است.

نویسنده‌ این کتاب کوشیده تا با زبانی ساده و روشن، پیچیدگی اندیشه‌های کانت را بگشاید. این کتاب در آلمان با استقبال دانشجویان و علاقه‌مندان فلسفه کانت روبه‌رو شده و تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده و متن آن به‌صورت گفتاری روی سی دی انتشار یافته است.
 

 
روانشناسی فلسفی
کتاب «دازاین کاوی یا تحلیل دازاین: درآمدی بر روان‌درمانی وجودی هایدگر»، نوشته «اکبر جباری» اینگونه معرفی شده است:
با وجود اشتهار هایدگر در مقام متفکر، تاثیر عمیق او در روان درمانی انکارناپذیر است که به‌طور عجیبی مورد غفلت قرار گرفته است. مولف کتاب معتقد است کمتر کسی تاکنون به دنبال کشف نفوذ او در روان‌درمانی یا کاربرد آثارش در این حوزه است. سپس نتیجه می‌گیرد که «مهم‌ترین وجوه تفکر هایدگر و ارتباط آن با  درمانی است که هم پدیدار‌شناسانه است و هم اگزیستانسیال»
 
این کتاب برای استفاده روان‌درمان‌گران و دانشجویان حوزه‌های مختلف روانشناسی تالیف شده است و گرچه برای عموم اهل فلسفه نیز می‌تواند مفید واقع شود، شاید برای علاقه‌مندان فلسفه کمی ساده و برای روان‌درمان‌گران کمی دشوار باشد.
 

 
پدیدار‌شناختی میدان نقش جهان
در معرفی کتاب «پدیدار‌شناسی هرمنوتیک» نوشته «مائده انصاری» می خوانیم:
«بی‌جهانی و گمشدگی» به عنوان بحرانی برای انسان امروز مطرح است. از آنجا که مکان یکی از مفاهیم پایه در معماری و شهرسازی است و بی‌مکانی معضلی است که شهرها و بناهای معاصر با آن دست به‌گریبانند، دیدگاه‌های هایدگر می‌تواند در پدیدار کردن مکان بسیار کارگشا باشد.
 
اگرچه مطالعات فراوانی درباره میدان نقش جهان صورت گرفته، این کتاب قصد دارد میدان نقش جهان را به شیوه‌ای خاص بررسی می‌کند. در واقع آنچه این مطالعه را از دیگر تحقیقات متمایز می‌کند، همین روش یعنی پدیدار‌شناسی هرمنوتیک است. مبانی کتاب حاضر بر‌اساس اندیشه‌های مارتین هایدگر شکل گرفته است که با استفاده از آن «مکان» به عنوان یکی از مفاهیم پایه معماری و شهرسازی، در میدان نقش جهان اصفهان توضیح و تبیین می‌شود.
 

 
حقیقت و روش
در معرفی کتاب «هنر: بازی، نماد، فستیوال» نوشته «هانس گئورگ گادامر» آمده است:
در سال‌های اخیر آثار تالیفی و ترجمه زیادی درباره هرمنوتیک به نحو عام و هرمنوتیک فلسفی به نحو خاص منتشر شده. به همین دلیل تقریبا دیگر روشن‌ شده هرمنوتیک فلسفی بیش از همه با نام گادامر گره خورده است. گادامر از این شیوه استفاده کرد تا مانند هایدگر بار دیگر بر رابطه حقیقت و هنر تاکید کند. این مضمون اصلی کتاب «هنر: بازی، نماد، فستیوال» است.
 
جهان تجربه هنری که در اصل در تفکر یونانیان نمایانگر امر قدسی است؛ یعنی حامل محتوا و پیام، در دوران جدید و با ظهور سوبژکتیویسم با ازدست‌رفتن جایگاه و شأن ابژه، اثر هنری به موضوع و متعلق داوری و لذت زیباشناسانه تبدیل و از عالم خود جدا شد. گادامر با همین نقطه‌نظر در حقیقت و روش می‌کوشد درباره سه اصطلاح «بازی»، «فستیوال» و «نماد» که در نظرش نقش عمده‌ای در زیباشناسی دارند، چارچوبی کلی ارایه دهد.
 

 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
نماینده ولی فقیه، معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران: جانباختگان حادثه منا و مسجد الحرام از امروز با عنوان «شهدای منا» اطلاق می‌شوند.
 
ظریف در پاسخ به ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی در افتتاحیه کنفرانس امنیتی مونیخ و در مقام مقایسه سیاست خارجی ایران و عربستان در قبال همسایگان بزرگ خود گفت: نزدیک به ۵۰۰ زایر ما در مراسم حج کشته شدند، اما ما روابط خود را قطع نکردیم، حتی روابط را کاهش هم ندادیم.
 

اعتماد در شماره امروز، گفتگوی اختصاصی با سفیر کشورمان در عربستان را منتشر ساخته و در کنار گفتگو با محمدرضا تاجیک درباره «گفتمان» به معرفی چهار کتاب در حوزه اندیشه پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌‌یک‌شنبه‌ 25 بهمن / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.