اکران جدیدترین نسخه گشت ارشاد در خیابانهای شهر
اعتماد در شماره امروز از آغاز دور جدیدی از حضور گشت ارشاد در سطح شهر گفته و در کنار انعکاس سخنان یک نویسنده در مورد اسفبار بودن آموزش فلسفه در آکادمی، از بازگشت به رابطه مثبت فلسفه و علم نوشته است.
این روزنامه در صفحه 13 گزارشی در مورد «استقرار مجدد گشت ارشاد در سطح شهر» به چاپ رسانده و در کنار انعکاس سخنان مسئولان ناجا در این خصوص، از دو پژوهش و دو نتیجه متفاوت سخن گفته است.
در این گزارش با اشاره به بررسیهای صورت گرفته گذشته از سوی مرکز پژوهشهای مجلس در مورد «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب»، از خواسته آن مرکز برای مسکوت ماندن این طرح در مجلس یاد کرده و نوشته است: «اجرای چنین طرحی بین حکومت و مردم شکاف ایجاد میکند و ممکن است به مقاومت مردمی بینجامد.»
اعتماد به نقل از این گزارش، تجربههایی مانند گشت ارشاد و مبارزه پلیس با تجهیزات دریافت امواج ماهواره را ناموفق ارزیابی کرده و خبر از هشدار مرکز پژوهشهای مجلس در این خصوص داده است.
اعتماد در کنار گزارش فوق، از گزارش تهیه شده در نیروی انتظامی یاد کرده و در نتایجی معکوس، از استقبال مردم برای حضور گشت ارشاد در خیابانها نوشته است.
گزارش اعتماد در پایان به سراغ وزارتخانهها و سازمانهای مختلف ذیربط و از وظایف هر کدام در اجرای قانون عفاف و حجاب نوشته است.
یک مترجم و نویسنده: تعریف فلسفه و بودیسم همیشه بیرونی است
روزنامه اعتماد در صفحه 7 گزارش محسن آزموده از سخنرانی «مراد فرهادپور»، مترجم، مدرس و نویسنده فلسفه درباره فلسفه و تمایز آن با سایر حیطههای معرفت را که در موسسه فرهنگی هنری موج نو ایراد شده، به چاپ رسانده است.
این مترجم در آغاز سخن، با اشاره به آنچه «وضعیت اسفبار تدریس فلسفه در آکادمی» و «شیوه تدریس آن در بیرون از آکادمی» خوانده، هدف از برگزاری این جلسات را تعین بخشیدن، مشخصتر کردن و انضمامیتر کردن جریان تدریس فلسفه است دانسته است.
او که مواجهه با فلسفه را طرف شدن با فضایی کلی دانسته، بر این باور است که نمیتوان فلسفه را از بیرون و همچون فیزیک و شیمی تعریف کرد؛ چرا که بخشی از برخورد کلی و مبهم با فلسفه، به دلیل فرهنگی است که ما در آن زندگی میکنیم.
فرهادپور در بیان کلی بودن فلسفه میگوید: «می توان از طریق مقایسه فلسفه با علم از یک طرف و مقایسه فلسفه با حکمت یا دانایی از سوی دیگر فضای فلسفه را روشن کرد….. ولی همین امر یعنی خودتعریفی اتفاقا نشاندهنده ارتباط فلسفه با تفکر و ارتباط آن با حقیقت است و مانع از این نشده است که تمایزش از دیگر حیطههای گفتارهای نظری از بین برود.»
او با تصریح بر اینکه «فلسفه مسدود نمیشود»، فلسفه را در تعریف خود، دستاندر کار دانسته و در کنار آن، فلسفه را درگیر مشکلات فلسفه توصیف نموده و میگوید: « همین سخن را میتوان در مورد بودیسم نیز بیان کرد. یعنی در بودیسم هم شاید بتوان شاخههای مختلف یافت، اما این شاخه نیز بر اساس وصل شدن به یک سری حوادث بیرونی و رخدادهای تاریخی که آن را از سایر مذاهب جدا کرده، شکل گرفته است. در هیچ کدام از این شیوههای تفکر نیز مکانیزم تعریف خود وجود ندارد. در حالی که گفتیم فلسفه را نمیتوان با درگیر شدن با یک سنت خاص فهمید و برای همین باید از یک در خاص به فلسفه پا گذاشت؛ خواه این در، درست انتخاب شده باشد یا خیر.»
رابطه فلسفه با امر مطلق و حقیقت از دست رفته است
اعتماد در صفحه 7 یادداشت ارسلان ریحانزاده با عنوان «بازگشت به رابطه مثبت فلسفه و علم» را منتشر ساخته و بازگشت به رئالیسم در فلسفه قارهای را از نظر «کوئنتین میسو»، فیلسوف معاصر فرانسوی بررسی نموده است.
نگارنده با اشاره به گرایش میسو به فلسفه کلاسیک و بحثهای او درباره مباحثی چون امر مطلق، حدوث و ضرورت، نوشته است: «اهمیت میسو به این خاطر است که در وضعیتی که همه از نوعی نسبیگرایی سخن میگویند و مدعیاند هر چیزی از درون یک فرآیند اجتماعی و تاریخی ساخته میشود، به فلسفه در معنای عام آن میپردازد و از حقیقت مطلق سخن میگوید.»
ریحانزاده با اشاره به امکان ردیابی رابطه فلسفه و علم در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی، معتقد است «امروز فلسفه رابطه خودش را با امر مطلق و حقیقت از دست داده است. در زمانه پست مدرن ما حتی اگر فلسفه در جایی مداخله میکند، این دخالت ارجاعی به مساله حقیقت ندارد و این اهمیت میسو را برای کسی که در فلسفه قارهای نسبت حقیقت و فلسفه برایش مهم است، نشان میدهد.»
اعتماد در شماره امروز از آغاز دور جدیدی از حضور گشت ارشاد در سطح شهر گفته و در کنار انعکاس سخنان یک نویسنده در مورد اسفبار بودن آموزش فلسفه در آکادمی، از بازگشت به رابطه مثبت فلسفه و علم نوشته است.مرور مطبوعات/ یکشنبه 29 فروردین / روزنامه اعتماد