روایت دعایی از نظر امام در هزینه وجوهات برای ساخت مدرسه رفاه
اعتماد در آخرین روز هفته از اندیشه و سلوک امام روایت کرده و در کنار اشاره به سخنان سیدحسن و سیدعلی خمینی درباره ایشان، به گفتگو با وزیر کشور دولت اصلاحات درباره لزوم اجتهاد در اندیشه و آرای بنیانگذار انقلاب پرداخته است.
این روزنامه در صفحه 6 مصاحبه پایگاه خبرآنلاین با سید محمود دعایی، را زیر عنوان «خاطرات یک کهنهسرباز» به چاپ رسانده و در کنار بازگویی از زوایای کمتر دیده شده از خلق و خو و مشی و مسلک حضرت امام، روایتهای دست اولی از امام درباره شریعتی، بنیصدر و یزدی را بیان نموده است.
دعایی میگوید: «پایدارترین و موثرترین حرکت سازنده مذهبی که در دانشگاه شروع شد، به ابتکار مرحوم بازرگان و سحابی بود که با بهرهگیری از محضر دانشمندانی چون مرحوم طالقانی، مرحوم زنجانیها و مرحوم مطهری انجمنهای اسلامی مانند انجمنهای اسلامی دانشجویان، مهندسان، پزشکان و… را تاسیس کرده بودند که در آنها شخصیتهایی ماهانه جلساتی را تشکیل میدادند و سخنرانیهایی صورت میگرفت. امام به این قسم تحرکات علمی و اجتماعی آشنا بودند و آن را ارج و قدر مینهادند.
او با بیان اینکه امام در ابراهیم یزدی صداقت و آگاهی و احاطه و شایستگی دیدند، از تعیین او به عنوان نماینده ایشان گفته و افزوده است: «امام حتی اجازه دادند یک پنجم وجوهاتی که دریافت میکند، اختیار و اجازه دارد در مصارفی که خودش تشخیص میدهد صرف کند. این نهایت توجه و عنایت یک روحانی به یک دانشجوی غیرروحانی بود.»
دعایی در بخش دیگری از سخن، اگرچه صادقانه میگوید تمام آرای شریعتی را درست نمیداند اما او را در زمره کسانی میگنجاند که درد دین داشتند. دعایی در خصوص واکنش امام به درگذشت شریعتی می گوید: «در پاسخ به موج وسیع پیامهای تسلیت رسیده از اروپا و امریکا، ما متنی را تنظیم کردم که امام در آن شهادت را نپذیرفتند و از واژه «مرگ» استفاده کردند. آقای یزدی از این موضوع گلایهمند شدند و استدلالشان هم این بود که خود رژیم شاه تبلیغ میکند که شریعتی مرده است و شهید نشده. اگر ما آن را تایید کنیم کمک به شاه است. امام بعد از شنیدن این استدلالها پذیرفتند که به جای کلمه مرگ از فقدان استفاده کنند که هم شامل شهادت باشد هم نباشد.»
این مبارز پیش از انقلاب در بخش دیگری از سخن، به ماجرای واکنش امام به مصرف وجوهات شرعی برای تاسیس یک دبیرستان دخترانه مشابه مدرسه علوی اشاره کرده و با بیان مخالفت اولیه امام با این امر حسب اطلاعاتی که به ایشان ارائه شده بود، از نامه آیت الله هاشمی در این باره و پاسخ زیبای امام گفته و از قول ایشان گفته است: «اگر من به امورغیبی آگاه بودم خیرات زیادی نصیبم میشد و چون نمیدانستم آن نظر را دادم و الان که شما توضیح دادید نه تنها از نظر قبلی برگشتم بلکه تاکید میکنم در این مسیر فعالتر و کوشاتر باشید و هر هزینهای دارد انجام دهید و به آن بزرگواری که آن نامه را دریافت کرده بگویید آن نامه را معدوم کند.»
امام آنگونه که ما شناختیم
روزنامه اعتماد در صفحه 1 یادداشت الیاس حضرتی، مدیرمسئول این روزنامه و نماینده مردم تهران در مجلس دهم را به چاپ رسانده و با اشاره به آنچه «جدایی عملی دین و سیاست در سلوک بسیاری از مراجع تقلید پیش از انقلاب» نامیده، از مقابله امام خمینی با تحجر و جمود موجود در حوزههای علمیه آن زمان یاد کرده و نوشته است: «رویکرد امام به مبارزه و تاسیس حکومت، نگاه دینی و تکلیفمحور بود و نه رویکردی معطوف به قدرت و رسیدن به نتایج سیاسی آن.»
او با تصریح بر نوآوری امام در بازشدن پای مصلحت در فقه شیعه، از ضرورت توجه به مصلحت مسلمانان و نظام اسلامی در صدور فتوا و تصویب قوانین یاد کرده و نوشته است: «تا پیش از امام چنین وضعی را شاهد نبودیم و بیشتر، علمای اهل سنت بودند که به مقوله مصلحت توجه نشان میدادند اما در عالم تشیع، شاید بتوان امام خمینی را برجستهترین فقیهی دانست که به عنصر مصلحت و ضرورت توجه به آن در امور حکومتی توجه نشان داد و حتی نهادی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام را پدید آورد که در صورت نیاز بتواند حتی خلاف احکام اولیه و ثانویه، به موضوعات وارد شود و از فوت مصلحت نظام اسلامی جلوگیری کند.»
علی اصغر شعردوست نیز در یادداشتی با عنوان «مرثیه آفتاب» امام راحل را عالم نستوهی دانسته که با گره زدن حیات خویش با عزت و سربلندی مسلمانان جهان، به بازیابی هویت آنان و بازسازی دین و دنیای آنان مدد رسانده است. او در بخش دیگری از این یادداشت آورده است: «این معلم بزرگ با الهام از پیامهای ناب مکتب تعالی بخش اسلام در هویت بخشی به روحانیت ظلمستیز شیعه که امر ابلاغ مفاهیم دینی را به عهده دارند و بیشترین سهم را در نشر تعالیم مکتب عهدهدار هستند، کاری شگفت صورت داد تا به آنجا که تحرک در حوزههای دینی را باید محصول کوششهای آن پیر فرزانه محسوب داشت.»
علی شکوهی در دیگر یادداشت امروز اعتماد، با اشاره به وجود «حامیان نظامهای سیاسی سکولار و غیردینی» و «طرفداران احیای نظام خلافت دینی» در اول انقلاب، از سخن امام خمینی از منظر سازگاری این دو مفهوم با یکدیگر نوشته و افزوده است: «متاسفانه جریانی سعی کرد با تکیه بر برخی از عبارات و تعابیر به کار رفته در مواضع و بیانات امام، این گونه وانمود کند که ایشان برای مردم در مشروعیت نظام سیاسی شأنی قائل نبود و حتی با تحریف آشکار و اتهامزنی مدعی شدند که سخنان امام در پاریس نوعی خدعه سیاسی بوده و ایشان اعتقادی به مردمسالاری نداشته است.»
او برای نمونه از مواضع امام خمینی در خصوص «خطرناک دانستن اختصاص امر انتخابات به مجتهدین»، «بستگی داشتن تولّی امور مسلمین و تشکیل حکومت به آرای اکثریت مسلمین» و «حذف شرط مرجعیت از شرایط رهبری» نوشته و افزوده است: «با اینکه امام خمینی را باید مدافع «نظریه نصب» فقها دانست و نه طرفدار «نظریه انتخاب» اما ایشان، نفوذ رای ولی فقیه را از این حیث میداند که مردم خبرگان را برگزیدند و آنان هم رهبری را تعیین کردند. حتی ایشان به صراحت از تعبیر «ولی منتخب مردم» سخن به میان میآورند که بسیار مهم است و میتواند دریچهای تازه برای فهم نظریه ولایت فقیه امام خمینی باز کند.»
سیدحسن خمینی: اسلام کامل، هم سیاست دارد و هم غیر سیاسی است
این روزنامه در صفحه 2 از حضور سیدحسن خمینی در برنامه تلویزیونی نگاه یک و همچنین دیدار وی با عبدالعلی علیعسگری، رئیس جدید صداوسیما در مرقد امام نوشته و در انعکاس سخنان او در مراسم افتتاحیه همایش بینالمللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی(س)، اسلام سیاسی را به معنای جهات سیاسی اسلام دانسته و افزوده است: «اسلام کامل، اسلامی است که هم سیاست دارد و هم غیر سیاسی است.»
یادگار امام با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی باید براساس آنچه اکثریت مردم میگویند حاکمیت خود را شکل دهد، گفته است: «در این صورت است که هر کس تفنگ دارد بر نمیخیزد. اگر بپذیریم که مردمسالاری دینی جوهره جامعه باشد، رقابت سالم درون خانواده جامعه اسلامی شکل میگیرد و همه تلاش میکنند قول خود را به گوش مردم برسانند و آنها را به سوی خود جلب کنند.»
او با تاکید بر اینکه امروز عدهای از متحجران، سردمداران اندیشهای شدهاند و دیگران را به محاکمه کشانده و معیار تشخیص حق از باطل شدهاند، تصریح کرد: «امام در هیچ دورهای ترور و بمبگذاری را تایید نکرده بودند؛ ایشان در برخی موارد با جریاناتی که به اسم اسلام ترور میکردند، واکنش نشان دادند و فرمودند که این ترورها ربطی به مبارزه ما ندارد و در واقع امام جز حرکتهایی را که از طریق مردم انجام میشد، نمیپذیرفتند.»
موسوی لاری: ایجاد مرتب محدودیت دفاع از دین نیست
روزنامه اعتماد در صفحه 8 گفتگوی عظیم محمودآبادی و عاطفه شمس با سید عبدالواحد موسوی لاری در مورد خط امام را منتشر ساخته و از قول وی نوشته است: «بعد از گذشت نزدیک به سه دهه از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی لازم است در اندیشه و آرای ایشان اجتهاد کرد تا محکمات و متشابهات اندیشه ایشان از هم تمییز داده شود.»
او با اشاره به تاکید امام بر مکمل بودن دو رکن اسلامیت و جمهوریت می گوید: «امام هم ولایت فقیه را به عنوان یک اصل پذیرفته شده در فقه سیاسی شیعی و هم مردم را به عنوان صاحب حق در عصر غیبت قبول داشت.»
وزیر کشور دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنان به اهمیت دین برای دو جریان سیاسی عمده کشور اشاره کرده و گفته است: «حرف یک جریان این است که اینکه شما مرتب محدودیت ایجاد کنید، امر و نهی کنید و افراد را همین طور مثل برگ خزان به بهانه اینکه به اسلام التزام ندارند در انتخابات بزنید و حذف کنید، این دفاع از دین نیست. در حقیقت از منظر کسی که دغدغه حاکمیت مردم در او پر رنگتر شده این نوع رفتارها با دین نیز مغایرت دارد. یعنی پایههای دین را تضعیف میکند در حالی که آن طرف مقابل میگوید آن خانم چون روسریاش را محکم نبسته نوعی دهن کجی به دین است و باید با او برخورد کرد تا کسی دیگر دهن کجی نکند. این نوع دغدغههاست که در نوع رفتار یا روشها که اختلاف پیدا میشود.»
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
سیدعلی خمینی: نباید ما طلبهها از همهچیز جمهوری اسلامی چشم بسته حمایت کنیم./نقد لازم و دستور دینی و شرعی ما است، اگر ما نقد نکنیم و هشدار ندهیم، ضد انقلاب از این فرصت سوءاستفاده کرده و سیاه نمایی میکند.
محمد مقدم، عضو مجمع روحانیون مبارز مقدم: هنر امام (ره) پیوند سیاست با اخلاق بود.
محسنیاژهای، سخنگوی قوه قضاییه: اجرای حکم شلاق تعدادی از دختران و پسران در قزوین که در یک پارتی شبانه دستگیر شده بودند، کاملا منطبق با قانون آیین دادرسی بوده است./ قرائن و شواهدی پیدا شده که برگزاری پارتی ها از جای دیگر هدایت میشود که سیستمهای اطلاعاتی و انتظامی باید آن را پیگیری کنند.
موافقت پلیس با فعالیت سینماها در ماه رمضان/ سردار سعید منتظرالمهدی: بنا بر درخواست اهالی سینما و سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع فعالیت سینماها تا سحر در شبهای ماه مبارک رمضان به جز لیالی قدر بررسی و در نهایت مورد موافقت قرار گرفت.