مطهری: گلشیفته هم توبه کند، به دامن اسلام بازخواهد گشت

اعتماد در اولین شماره هفته از پاسخ علی مطهری درباره رای به اعتبارنامه فرضی مینو خالقی نوشته و در کنار اشاره به سخنان رهبر انقلاب و برخی دیگر از شخصیت ها درباره امام خمینی، از «جنبش جنگل» و «تغییر نام تیم ابومسلم» نوشته است.

مطهری: گلشیفته هم توبه کند، به دامن اسلام بازخواهد گشت
این روزنامه در صفحه 6 مناظره علی مطهری با قدیری ابیانه به میزبانی مجمع فرهنگی تحقیقاتی بینش مطهر اصفهان را منعکس ساخته و پاسخ مطهری به سوال قدیری ابیانه درباره رای او به اعتبارنامه فرضی مینو خالقی در مجلس شورای اسلامی را چنین روایت کرده است: «اگر اعتبارنامه خانم خالقی در مجلس بررسی می‌شد من به ایشان رای مثبت می‌دادم به خاطر اینکه یک خانمی که متدین و معتقد به حجاب است و خودش هم پژوهشگر قرآن است اگر جایی اشتباه کرده و یک‌بار، دو بار، سه بار جایی بی‌حجاب هم بوده اشکال ندارد؛ الان آمده اصلاح کرده، معتقد به حجاب است و سیره‌اش سیره یک زن مسلمان و مومن است و ما حق اینکه آبروی او را ببریم نداریم.»
 
مطهری در واکنش به سوال قدیری ابیانه در مورد رای دادن به گلشیفته فراهانی نیز گفته است: «اگر حتی او هم توبه کند هیچ اشکالی ندارد و می‌تواند برگردد به دامان اسلام، البته این را باید از فقها سوال کنیم، ولی فکر می‌کنم هر گناهی قابل توبه کردن است.»
 
فرزند شهید مطهری در بخش دیگری از سخنان خود، با بازدانستن راه تفکر گفته است: «غرب برخلاف اسلام می‌گوید که آزادی عقیده را مطرح می‌کند و رسیدن به این نقطه ناشی از افراط‌گرایی کلیسای قرون وسطی و شخصی دانستن دین است. غرب برخلاف اسلام آزادی فرد را تا جایی می‌داند که فقط به دیگران ضرر نزند، درحالی که اسلام آزادی فرد را تا جایی می‌داند که به جامعه، خود و آیندگان ضرر نزند و لذا مصلحت خود فرد، جامعه و آیندگان محدودیت‌هایی برای آزادی فرد به وجود می‌آورد.»
 
 
 
رهبر انقلاب: استکبار از هر دو شاخه «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار» حمایت می‌کند/ رییس‌جمهوری: دانش امام به مسائل جهان و علوم دینی و اسلامی از جمله علل پیروزی انقلاب بود/ سیدحسن خمینی: خدایی بودن از خصایص بزرگ انقلاب است/حدادعادل: تبلور سیاسی حکومت دینی در ولایت فقیه است
روزنامه اعتماد در صفحه 1 سخنان رهبر انقلاب در مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) را منعکس ساخته و از قول ایشان با تاکید بر تغییر ریل حرکت کشور به سمت هدف‌های بزرگ یعنی «حاکمیت دین خدا» توسط امام(ره) آورده است: «حاکمیت دین خدا عبارت است از تحقق عدالت اجتماعی واقعی، ریشه‌کنی فقر و جهل، ریشه‌کنی استضعاف و آسیب‌های اجتماعی، برقراری منظومه ارزش‌های اسلامی، تامین سلامت جسمی و اخلاقی و معنوی، پیشرفت علمی کشور، تامین عزت و هویت ملی و اقتدار بین‌المللی و فعال کردن ظرفیت‌های کشور.»
 
رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنان، «پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی»، «هدف‌گیری مستمر آرمان‌ها و همت بلند برای رسیدن به آنها»، «پایبندی به استقلال همه‌جانبه کشور»، «حساسیت در برابر دشمن و تبعیت نکردن از او» و «تقوای دینی و سیاسی» را به عنوان معیارهای اصلی انقلابی‌گری به شمار آورده و در تبیین شاخص اول افزودند: «اعتقاد به اسلام ناب در مقابل اسلام امریکایی»، اصلی‌ترین نکته این شاخص است. اسلام امریکایی دو شاخه «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار» دارد که استکبار از هر دو شاخه حمایت می‌کند.
 

 

اعتماد در صفحه 2 سخنان رییس‌جمهوری در شب چهاردهم خرداد در حرم امام خمینی (ره) را منعکس ساخته و از «انقلاب اسلامی»، «نظام جمهوری اسلامی» و «رهبری ولایت فقیه» به عنوان یادگاران بر جامانده از ایشان یاد کرده است.
 
حسن روحانی با بیان اینکه مستکبران در جهان چنین شایع کرده بودند که دوران حاکمیت ایمان و دین به سر آمده و هیچ کس نمی‌تواند با مبانی اسلام و قرآن حاکمیت سیاسی جامعه را بر عهده بگیرد، خاطرنشان کرد: «امام مانند حضرت ابراهیم(ع) علیه مستکبران جهان به پا خاست و به تنهایی، خود یک ملت و امت بود.»
 

 این روزنامه در گزارشی دیگر، از حضور سیدحسن خمینی در برنامه نگاه یک، با عنوان «ناپرهیزی صداوسیما» یاد کرده و سخنرانی در مراسم ارتحال بنیانگذار انقلاب را دومین حضور سید حسن در رسانه ملی تحت مدیریت «علی عسکری» دانسته است.

او در بیست و هفتمین بزرگداشت امام خمینی(س) با اشاره به نکاتی پیرامون انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن، از خدایی بودن به عنوان یکی  از دو خصیصه بزرگ انقلاب یاد کرده و گفت: «حتما جامعه الهی جامعه‌ای آمیخته و توأمان با وحدت است. ما در موارد بسیاری در قرآن سراغ داریم که خداوند وقتی می‌خواهد با مومنین صحبت کند با مردم به عنوان یک جمع و یک واحد حرف می‌زند و توجه می‌دهد که اگر از هم جدا شوید خداوند عظمت‌تان را می‌برد.»
 
 
اعتماد همچنین در صفحه 6 نیز گفتگوی وحید یامین‌پور مجری با غلامعلی حدادعادل در یکی از برنامه های تلویزیون در نیمه خرداد را بازتاب داده و از قول او  بزرگ‌ترین میراث امام(ره) را حکومت دینی دانسته و افزوده است: «تبلور سیاسی حکومت دینی در ولایت فقیه است، یعنی فقیهی که مطابق با سازوکار قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی و مجلس خبرگان به ولایت و رهبر جامعه انتخاب شده و مثل خود امام جامعه را اداره کند و این بزرگ‌ترین میراث امام(ره) است.»

روزنامه اعتماد همچنین در صفحه 3 موضعگیری برخی از چهره های سیاسی در مورد ادعای «بی‌بی‌سی» از مکاتبات حضرت امام(ره) با دولت امریکا را به چاپ رسانده و با اشاره به واکنش منفی رهبری در این درباره، از قول ابراهیم یزدی، وزیر خارجه دولت موقت، حمید انصاری، قائم‌مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) و سردار شریف، مسئول روابط عمومی سپاه و عبدالله شهبازی، مورخ به نادرستی این گزارش اشاره کرده است.
 

 
 
معاون شورای سیاستگذاری ائمه جمعه: موفقیت دولت، باعث افتخار روحانیت است
این روزنامه در صفحه 2 از هشدار معاون شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درباره تخریب دولت از برخی تریبون‌های نماز جمعه گفته و از قول وی در مراسم تودیع و معارفه امام جمعه رامسر آورده است: «امروزه هر کسی در هر مقام و جایگاهی باشد، حق ندارد به گونه‌ای عمل کند که مردم را نسبت به نظام ناامید کند؛ زیرا شرایط حساس و دشوار است.»
 
او با تاکید بر لزوم پیروی از مقام معظم رهبری در حمایت از مسئولان، افزوده است: «لباس روحانیت یعنی خدمت به دین و متدینین و جامعه و قرآن و اهل بیت است و اگر قدمی برداشته شود باعث افتخار روحانیت است.»
 
 
 
میرزا و ایجاد حکومت خودمختار سوسیالیستی
اعتماد به مناسبت سالروز اعلامیه جنبش جنگل، نگاهی به این حرکت تاریخی انداخته و شعار جنگلی‌ها را «ایران برای ایرانیان» دانسته است. این گزارش با اشاره به تاثیرگذاری قیام جنگل در تاریخ معاصر، از عدم تاریخ‌نگاری دقیق و عالمانه‌ از آن سخن گفته و از تاسیس حکومت جمهوری در رشت و معرفی هیات دولت جمهوری (هیات اتحاد اسلامی) در نیمه خرداد ۱۲۹۹ خورشیدی یاد کرده و هیات اتحاد اسلام را نامی دانسته که طرفداران عثمانی در کشورهای مختلف اسلامی برای خود انتخاب می‌کردند.
 

این نوشتار با اشاره به تحصیلات دینی میرزاکوچک‌خان در مدارس علمیه «حاج حسن» و «جامع» رشت، «صالحیه» قزوین و «محمودیه» تهران، به آغاز فعالیت سیاسی او با تشکیل انجمن طلاب در رشت و  هم صدا کردن عده‌ای از روحانیون با خود و ترغیب آنان به مشق نظامی و پوشیدن لباس متحدالشکل جنگی اشاره کرده است.
 
در بخشی از این گزارش می خوانیم: «میرزاکوچک خان در دومین دور قیام و پس از ملاقات با نماینده شوروی در انزلی، با آنها بر سر ایجاد یک حکومت خودمختار سوسیالیستی (با تمایلات چپ‌گرایانه و البته حفظ شعایر دینی) در محدوده گیلان به توافق می‌رسد و این مقدمه‌ای بر تشکیل کمیته انقلاب و برقراری حکومت جمهوری می‌شود…»
 
 
 
با اوتوریته آن مکان مقدس، دیگران الکی هم شده به نفعتان عقب می‌روند
روزنامه اعتماد در صفحه 16 یادداشت سید علی میرفتاح با عنوان «ابومسلم علیه ما علیه» را به چاپ رسانده و از وجود مردانی در سیاست گفته که بدون دیدن دوره یا داشتن تجربه ای، از دیپلماسی و کشاورزی تا ورزش و اقتصاد را مورد نقد قرار داده و از خود رای صائب صادر می‌کنند.
 
او با تاکید بر اینکه شخصا صنمی با ابومسلم ندارد، درباره تغییر نام تیم فوتبال ابومسلم به مشهدالرضا پرداخته و نوشته است: «یک بار اگر در عمر با برکت‌تان به استادیوم رفته بودید، چنین اشتباهی نمی‌کردید و اگر یک بار پای نود نشسته و بحث‌های فوتبالی را دنبال کرده بودید به چنین ایده‌ای نمی‌رسیدید. آیا واقعا از دیدن بازی باشگاه ابومسلم شما یاد ابومسلم می‌افتید و درباره مقام و منزلت او به شک و شبهه می‌افتید؟»
 
او در ادامه نوشته است: «در ورزش و اقتصاد هم بهتر است به جای اظهارنظر عمرو و زید،کارها را به کاردان‌ها بسپریم و بگذاریم خود اهل فن به نتیجه‌ای که می‌خواهند برسند. ولی اینطوری با اوتوریته آن مکان مقدس شما وارد هر بحثی شوید آن بحث مختومه می‌شود و دیگران پا پس می‌کشند و الکی هم شده به نفع‌تان عقب می‌روند. با شما که نمی‌شود بحث کرد. بعد هم بحث چه بکنند؟ در اینجا هر بحثی حمل بر این می‌شود که مخالفین شما می‌خواهند از ابومسلم علیه ما علیه دفاع کنند، حال آنکه فوتبال خراسان چه ربطی به ابومسلم  دارد…»
 
 
 
از کجا به فلسفه وارد شوم؟
اعتماد در صفحه 16 یادداشت هفتگی محسن آزموده در ستون «فلسفه در خیابان» را به چاپ رسانده و زیر عنوان «مساله چیست؟»، به سوال فرد دارای استقلال فکری و آشنا به فلسفه درباره «از کجا به فلسفه وارد شوم؟» اشاره کرده و نوشته است: «در وهله نخست ما نیز از کسی که می‌خواهد به جهان اندیشه‌های فلسفی گام بگذارد، باید بپرسیم: چرا می‌خواهی فلسفه بخوانی؟ از کجا به این نتیجه رسیدی که باید فلسفه بخوانی؟»
 
او در ادامه افزوده است: «مساله داشتن در رویارویی با فلسفه و پرسشگری دردمندانه از آن اما موجب می‌شود که درگیری با مسائل و موضوعات فلسفی از سطح کنجکاوی بازی‌گوشانه فراتر رود و جوینده حقیقت را به لحاظ وجودی با پرسش‌ها و پاسخ‌هایی درگیر کند که نه فقط تاثیری مشخص در حیات ذهنی و عینی فرد دارد، بلکه اصولا جهان او را بر سازد و افق‌هایی نو و ناگشوده از هستی و جهان را به روی او بگشاید.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
 صدیقی، امام جمعه موقت تهران: خدا نکند نماینده‌ای ملتزم به بیانات رهبری نباشد.
 
 محسن رضایی: اگر ولایت فقیه نبود در چهار دوره ماشین ملت ایران از جاده خارج می‌شد.
 
 آیت‌الله هاشمی شاهرودی: هیچ‌کس حق ندارد بر سر اختلافات فقهی وحدت اسلام را زیر پا بگذارد.
 
سید علی خمینی: اگر روحانیت فقط از نظام تعریف کند مردم زده می‌شوند./ اختلاف‌ها هرچقدر پایین‌تر بیاید و به سطح خیابان برسد دوری‌ها و جدایی‌ها هم بیشتر می‌شود. باید با برگزاری جلسات مشکلات را حل کرد.
 
پس از اجرای بلافاصله حکم شلاق دانشجویان حاضر در یک پارتی اطراف قزوین در اوایل خرداد و سخنان محسنی‌اژه‌ای درباره هدایت برگزاری برخی از پارتی‌های شبانه توسط افرادی خاص، هفته گذشته ۱۳۲ نفر دیگر در دو پارتی شبانه در تهران و بندرعباس دستگیر شدند.
 
 سردار سلامی: مقابله با تکفیری‌ها را در عراق و سوریه ادامه می‌دهیم.
 
شوقی علام، مفتی مصر حکم اعدام محمد مرسی، رییس‌جمهوری پیشین این کشور را که به اتهام جاسوسی و فرار از زندان وادی النطرون صادر شده است، تایید کرد.

 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.