نماینده تهران: نمی توان وقت حسابرسی فرهنگ، فقط وزیر ارشاد را زیر تیغ برد

شرق در این شماره از نگرانی‌های فرهنگی سخن گفته و در کنار یادداشت هایی درباره ماه رمضان، به بررسی عواقب لغو کنسرت ها پرداخته است.

نماینده تهران: نمی توان وقت حسابرسی فرهنگ، فقط وزیر ارشاد را زیر تیغ برد
روزنامه شرق در صفحه 19 از قول فاطمه سعیدی، نماینده تهران در مجلس دهم به عدم موفقیت ادوار مختلف مجلس در انجام تحقیق و تفحص از سازمان صداوسیما اشاره کرده و نوشته است: «هنگام تخصیص بودجه به این نهاد، کسی نمی‌گوید فقط از مالیات اصولگرایان بودجه‌اش را تأمین کنید؛ بودجه صداوسیما بیت‌المال مسلمین است و بدون تردید باید در راستای منافع همه آنها باشد، نه یک جریان و قرائت خاص».
 
نماینده تهران در مجلس با اشاره به پخش ربنای استاد شجریان از تلویزیون به عنوان یک مطالبه عمومی، گفت: «ربنای استاد شجریان همان‌طورکه خود ایشان هم گفته، متعلق به تمامی مردم ایران است و نباید کاری کنیم که مردم لحظاتی قبل از اذان مغرب صدای گیرنده‌های رسمی خود را قطع کنند و از طریق ابزاری مانند تلفن همراه دل به نوای آسمانی ربنا بدهند؛ چه بهتر که این نوا از صداوسیمای ما پخش شود.»

این نماینده مجلس با اشاره به نگرانی‌های جدی رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ، خاطرنشان ساخته است: «باید توجه داشته باشیم که وقتی می‌گوییم حوزه فرهنگ، گستره این موضوع تا کجا را شامل می‌شود و باید از تمامی دستگاه‌ها، اعم از دولتی و غیردولتی، متناسب با بودجه‌ای که در اختیار می‌گیرند، حساب کشید. نمی‌شود شما بخش عمده بودجه را در اختیار نهادهایی بیرون از دولت قرار دهید و موقع حساب‌کشیدن، وزیر فرهنگ و ارشاد را زیر تیغ ببرید.»
 
 

 
ریزش باورهای دینی فاجعه‌بارتر از کشتن انسان هاست
شرق در صفحه 1 یادداشت «ماه خدا و نوید آزادی انسان» به قلم محمدجواد لسانی، استاد دانشگاه را به چاپ رسانده و با اشاره به اسارت نفس به وسیله تمایلات صرفا مادی، محدود و منحصر به ‌خواسته‌های غریزی، راه‌حل را در تغییر دادن نگاه دانسته تا بتوانیم تفسیری واقعی و آزاد از جهان به دست آوریم.
 
او باور به باطن بس وسیع‌تر عالم از آنچه می بینیم را سبب مشاهده اتفاقاتی از جنس آزادی درونی و به اصطلاح تجربه دینی دانسته و معتقد است «اگر آدمی به این واقعه عظیم برسد که چشم دلش باز شود، می‌تواند حقایقی از عالم را مشاهده کند و نغمه‌هایی از موجودات عالم بشنود که تاکنون نسبت به آنها بی‌تفاوت بوده است.»
 
او در بخش دیگری از این یادداشت، با ابراز تاسف از کشتار هم‌کیشان به دست یکدیگر با ندای الله‌اکبر، به کتاب «جامعه‌شناسی ماکس وبر» اثر «ژولین فروند»، نویسنده فرانسوی و مطالعه رفتارهای دینی در دانش جامعه‌شناسی دینی اشاره کرده و نوشته است: «وِبر معتقد است یکی از مهم‌ترین علت‌های خدشه‌پذیری جامعه‌های دینی در اروپای مدرن این بود که در جنگ‌های میان ملت‌های مسیحی، هر قوم، ملت و لشکری، خدا را حامی خود و دشمن طرف مقابل قلمداد می‌کرد و تبعات فاجعه‌بار این قضیه می‌تواند بسیار فراتر از کشتن و خرابی‌های به‌بارآمده باشد و آن خدشه‌پذیری ایمان مذهبی و ریزش باورهای دینی است.»
 
 
 
انسان به بودگی دائمی نیازها و تکرارها معترض است
مینو مرتاضی‌لنگرودی نیز در یادداشت خود با عنوان «گرسنگی آگاهانه؛ اعتراض به روزمرگی» ذهن انسان خواهان ابدیت، بی‌نیازی و زیبایی را علاقمند به برخورداری از انواع گوناگون زندگی مادی و معنایی دانسته و با اشاره به نیاز و تکرار در زندگی تنانه نوشته است: «زندگی معنایی یا فلسفی، زندگی دیگری است که انسان در اعتراض به بودگی دائمی نیازها و تکرارها از طریق رنج‌بردن و برساخت مفاهیم جدید برای خود می‌سازد.»
 
او روزه‌داری را رنجی دانسته که انسان در اعتراض به روزمرگی تمامیت‌خواهی برمی‌گزیند و مقصود از آن را اعتراض و برآشوبیدن علیه جباریتی تنانه و عقلانی دانسته که در واداشتن انسان به کامجویی و لذت‌بری پایان‌ناپذیر از هر امکان و ممکنی درنگ نمی‌کند.
 
 
 
چرا به واپس‌خوردگی فرهنگی کمک می کنیم؟!
شرق در صفحه 11 گفتگوی مریم میری‌ با «کاوه آفاق»، خواننده و «محمدحسین تفرشی»، تهیه‌کننده کنسرت‌های موسیقی را به چاپ رسانده و از لغو کنسرت به عنوان یک زیان فرهنگی بزرگ یاد کرده است.

تفرشی در این گفتگو، با شرح پروسه اخذ مجوز برای یک کنسرت موسیقی، نامه‌نگاری‌ها و پیچیدگی های اداری را یکی از عوامل برگزار نشدن این گونه برنامه ها دانسته و از مورد قبول نبودن برخی از ژانر موسیقی از سوی اداره اماکن به عنوان دلیل لغو یکی دیگر از کنسرت های خود یاد کرده است.
 

او با اشاره به ضرر و زیان مالی لغو کنسرت ها،  ضرر و زیان فرهنگی را از دیگر عوارض این مساله دانسته و افزوده است: «موسیقی سهل‌الوصول‌ترین اتفاق برای اعطای حس آرامش به جامعه است که اگر آن هم اتفاق نیفتد، آمار واپس‌خوردگی فرهنگی از این هم بیشتر خواهد شد. همچنین اگر یک هنرمند مورددار است باید در تمام سالن‌ها اجازه حضور نیابد؛ این تفکیک ممیزی در حوزه هنری به لحاظ مکانی به چه معناست؟»
 
 
 
 
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.