پیشنهاد یک مرجع تقلید؛ نظارت خبرگان حوزه علمیه بر برنامه های شاد
روزنامه اعتماد در شماره امروز، از احضار مدیرکل ارشاد قم توسط آیت الله مکارم شیرازی خبر داده و در کنار معرفی دو کتاب فلسفی، به بررسی رابطه تاریخی ایران و عثمانی پرداخته است.
روزنامه اعتماد در صفحه 2 از ادامه دار شدن سریال انتقادها از وزارت ارشاد نوشته و در عنوان این گزارش، از احضار مدیرکل ارشاد قم توسط آیتالله مکارمشیرازی خبر داده است.
این گزارش، موضوع کنسرتها را چالشی میان دولت و روحانیون قم دانسته و از قول این مرجع تقلید نوشته است: «گویا وزارت ارشاد اجرای کنسرت را در همه شهرها و حتی در قم که قداست خاص آن بر هیچکس پوشیده نیست با آن حواشی زننده از واجبترین واجبات خود میشمرد که این همه روی آن پافشاری و سرمایهگذاری میکنند و توجه ندارند که این کار موجب تضعیف دولت و فاصله گرفتن از مراجع دینی و آثار نامطلوب در برنامههای آینده خواهد شد.»
وی پیشنهاد کرده برگزاری برنامه های شاد، با هماهنگی خبرگان حوزه علمیه برگزار شود تا از هرگونه مسائل خلاف شرع و هماهنگ با فرهنگ اسلامی خالی باشد.
یک تاریخنگار: رقابت ایران و عثمانی به شیعه شدن ما مربوط نبود
اعتماد در صفحه 7 گزارش عاطفه شمس از نشست روابط ایران و عثمانی که با سخنرانی کاوه بیات، تاریخ نگار و پژوهشگر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شده را به چاپ رسانده و عنوان «رابطه مهر و کین دو همسایه» را برای آن انتخاب نموده است.
کاوه بیات در سخنان خود به این نکات اشاره نموده است:
– قدمت رقابت و رویارویی سرزمینی از آن جهت مهم است که گاه در تاریخ نگاری ما، بهطور مثال در حوزههای مذهبی این انتقاد مطرح میشود که اگر ما شیعه نمیشدیم این رقابت به وجود نمیآمد و بحث سلسله و تشیع صفوی را مطرح میکنند اما باید توجه داشت این رقابت از دیرباز و قبل از صفویه وجود داشته و احتمالا ادامه خواهد داشت که البته منوط به چشمانداز جهانی شدن است.
– زمانی که نزدیکی ایران و ترکیه یا به تعبیر دقیقتر ایران رضاخان سردارسپه و ترکیه مصطفی کمال پیش میآید، ما با دو گزینه سیاسی رو به رو هستیم. یکی، «تمایل اتحاد شوروی به ایجاد یک اتحاد آسیایی» است و دیگری، «منفک کردن عنصر دین از سیاست» بود. در این دوره شاهد خاتمه این جدال و رویارویی دیرینهای بودیم که در آخرین شکل آن، در قالب جدال سنی و شیعه رخ نموده بود و در مراحل اخیر و با برگشت دین به عرصه سیاست در هر دو کشور به آن خاتمه داده شد.
– در جمعبندی ما از این بحث، سه عنصر مهم وجود دارد؛ یکی، عنصر کردی است که هنوز هم میتواند کماکان مورد نظر باشد. دیگری، جلوگیری از اعاده بحث سنی و شیعه است که باید به آن توجه داشت. عنصر سومی نیز که در حال حاضر رفع شده اما همواره باید به آن توجه داشت بحث روسیه است.
از طبیعت آدمی تا فلسفه تراژدی
این روزنامه در صفحه 7 دو کتاب «رسالهای درباره طبیعت آدمی»، اثر دیوید هیوم و «فلسفه تراژدی»، نوشته جولیان یانگ را معرفی نموده و در بررسی کتاب اول، نظام فلسفی هیوم را در قالب نظام فلسفی آمیخته به مغالطه و روانشناسیگرایی، بیش از همه در پی سست ساختن پایههای اندیشه قلمداد کرده است.
در بخشی از این گزارش می خوانیم: «رسالهای درباره طبیعت آدمی، اصلیترین اثر دیوید هیوم است که منظومه فکری و فلسفی این فیلسوف بزرگ انگلیسی در قرن هجدهم بیش از همه در این اثر قابل ردیابی است. «رسالهای درباره طبیعت آدمی» دیوید هیوم با ترجمه جلال پیکانی به تازگی توسط انتشارات «ققنوس» منتشر و روانه بازار کتاب شده است. این کتاب مشتمل بر چهار بخش است که در آن به مباحثی از قبیل منشا تصورات آدمی، تصورات انتزاعی، تصورات حافظه و تخیل، تصورات مکان و زمان، چرا علت همیشه ضروری است، تاثیر باور، تصور پیوند ضروری، شکاکیت در باب عقل، فلسفه باستان، فلسفه جدید، هویت فردی و… پرداخته شده است.»
تراژدی در نظر فیلسوفان
اعتماد در معرفی کتاب «فلسفه تراژدی»، به قلم جولیان یانگ نیز با طرح این سوال که تراژدی چرا بزرگترین فلاسفه را به تفکر واداشته؟ نوشته است: «بسیاری از فلاسفه به لذت و فراغت به خصوصی توجه کردهاند که از تراژدی حاصل میشود و بسیاری دیگر نیز ارزش تراژدی را در فراهم آوردن معرفت روانشناختی، اخلاقی و اشارت آن به مسائلی بنیادین چون تقدیر، آزادی، معنای زندگی و مرگ و نامیرایی انسان دانستهاند. این کتاب روایتی جامع از تاریخ فلسفه تراژدی است که به شرح افکار گوناگون فلاسفه بزرگ از دوران باستان تا امروز درباره تراژدی میپردازد.»
این کتاب به معنا و اهمیت «تراژدی» نزد فیلسوفانی از قبیل افلاطون، ارسطو، هیوم، هگل، کی یر کگور، نیچه، اشمیت، هایدگر، آلبر کامو، آرتور میلر و ژیژک میپردازد.
بی مهری رسانه های رسمی به سمینار «حقوق مردم در حکومت دینی»
روزنامه اعتماد در صفحه 16 یادداشت سیدمحمدعلی ابطحی با عنوان «بلانسبت حاج حسن آقای خمینی» را ارائه نموده و با بیان خاطره ای از سخنرانی در مراسم چهلم حافظ اسد در بندر لاذقیه، از حس خوب خود درباره برگزاری سمیناری با نام «حقوق مردم در حکومت دینی» توسط پژوهشکده امام خمینی(ره) و مرقد امام نوشته و معتقد است: «در این شرایط کمتر کسی این نوع نگاهها را به امام خمینی و حکومت دینی دارد. معمولا در برنامههای مختلف صدا و سیما یا بلندگوهای رسمی، کمتر کسی به این بخش از خصوصیات حکومت دینی میپردازد. شاید عمدا تلاش میشود امام و حکومت دینی را سمبل خشونت و بداخمی نشان دهند. در حالی که انقلاب اسلامی بر اساس نگاه مردممحوری شکل گرفت.»
او با انتقاد از عدم پوشش این مراسم در اخبار رسمی و ممانعت از حضور آقای خاتمی، دبیر علمی این نشست، افزوده است: «مراکز علمی حکومتی و اندیشکدهها وصدا وسیما باید فهرستی از سوالات مبنایی واقعی مردم را پیدا کنند و در این دورانی که همه مخاطب همه هستند، برای آنها جواب تهیه کنند. همه اگر تلاش کنیم مخاطبان انقلاب و حکومت را زیاد کنیم، هنر کردهایم. این موضوعات مثل حقوق مردم در حکومت دینی و هرموضوع دیگری که بتواند نشان دهد با اتکا به مردم میشود حکومت کرد، به نفع کشور است.»
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
حجتالله ایوبی، رییس سازمان سینمایی: در فضای فعلی که وجود دارد خیلی بعید میدانم که بشود به اکران فوری فیلم «رستاخیز» بر خلاف امید گذشتهام، فکر کرد.
معاون حقوقی رییسجمهوری: تخریب در جامعه اسلامی قابل پذیرش نیست./ در اخلاق عاشورایی حتی نسبت به دشمن نمیشود توهین کرد و تهمت زد، رمز ماندگاری کربلا و نهضت امام حسین(ع) همین است./ امروز وظیفه همه شیعیان و همه مجالس سیدالشهدا(ع) و همه گویندگان، مداحان و سخنوران این است که از چهره مظلوم و غبارگرفته اسلام دفاع کنند.
معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح: جمعآوری گیرنده ماهوارهای از منازل «قانون بدی» بود./ تصویب قوانین در موضوع امر به معروف و نهی از منکر باید با نگرش و تدبیر بیشتری صورت گیرد. نباید طوری رفتار شود که مجریان امر به معروف و نهی از منکر خود را گروهی در برابر مردم بدانند.
دبیرکل حزب الله لبنان: تمامی مذاهب اسلامی بقایشان نشات گرفته از خون و فداکاریهای امام حسین(ع) است./داعش و همقطارانش با قتل و سر بریدنها «خود را به خدا نزدیک میدانند» اما آنها نوادگان «مسلم بن عقبه»هستند.
رجب طیب اردوغان: بعد از اینکه موصل از دست داعش آزاد شد، فقط اعراب سنی، ترکمنها و کردهای سنی باید در آنجا باقی بمانند و این شهر نباید به دست شیعیان بیفتد.