چاره جویی فدراسیون فوتبال؛ ترویج فرهنگ «محرم» در استادیوم
شرق در شماره امروز از قطعی شدن برگزاری مسابقه فوتبال تیم ملی در روز تاسوعا نوشته و در کنار اشاره به نقص تعریف غربیها از مفهوم حقوق بشر، پرسیده است: آیا حریم کنسرتها ۶ کیلومتر است؟
روزنامه شرق در صفحه ۱۸ گزارشی از روند اعتراضات و رایزنی ها درباره برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره در روز تاسوعا به چاپ رسانده و از قول محمدرضا ساکت، مدیر تیمهای ملی، از برگزاری جلسه مسئولان ورزش و دستگاههای دولتی و امنیتی خبر داده و نوشته است: «طرفین با رسیدن به توافق، به این نتیجه رسیدند که بازی ایران – کره همان «تاسوعا» برگزار شود…. البته در این راستا فدراسیون فوتبال تمهیداتی اندیشیده تا همانطورکه پیشتر هم گفته بودند، ورزشگاه آزادی را تبدیل به یک «حسینیه بزرگ» کنند.»
شرق در ادامه نوشته است: «مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان به دنبال پیادهکردن فرهنگ «محرم» در این بازی هم هستند؛ طبق شنیدهها قرار است به تماشاگرانی که خودشان را به ورزشگاه آزادی میرسانند، به جای پرچمهای کوچکی که قبلا اهدا میشد، شالها مشکی با نوشتههای مذهبی داده شود تا در زمان بازی و بین دو نیمه، مراسم عزاداری برپا شود.»
زندانیانی که زیبنده نظام نیستند
شرق در صفحه ۱ یادداشت نعمت احمدی، حقوقدان با عنوان «این تعداد زندانی زیبنده نظام نیست» را منتشر ساخته و با اشاره به آثار اجتماعی نپذیرفتنی و مخرب آن در جامعه، پرسیده است که به چه علت قضات صادرکننده قرارهای منتهی به بازداشت، به موارد سهگانه سیاست کلی نظام قضائی رهبری، دستورالعمل ریاست قوه قضائیه و قانون آیین دادرسی کیفری توجه نمیکنند؟
او معتقد است «باید به قضات دادگاهها بهویژه دادسرا، این مهم را توجه داد که سیاست کلی نظام، جلوگیری از فرستادن متهمان به زندان است و به گفته ریاست محترم قوه قضائیه، فردی که برای یک بار مرتکب خطایی شده و درحالحاضر نادم است و ندامت او نیز برایمان محرز شده، به زندان نفرستیم؛ درحالیکه مجازات جایگزین حبس وجود دارد. با اجرای قانون و با این پیششرط که به گفته رئیس قوه قضائیه «این تعداد زندانی زیبنده جمهوری اسلامی نیست»، از جمعیت کیفری زندانها بکاهیم.»
تعریف غربیها از مفهوم حقوق بشر، حقوق انسانها را زیر پا میگذارد
این روزنامه در صفحه ۲ از قول حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی خواستار تعریف فقه مرتبط با فضای مجازی شده و خاطرنشان ساخته است:
– در فقه ما بنبستی وجود ندارد؛ اما لازم است علمای ما زحمت بیشتری بکشند و فقه را در همه ابعاد زندگی اجتماعی از قبیل هنر، سیاست، اخلاق و تربیت اجتماعی ایجاد کنند.
– علوم انسانی غربی ممکن است در ظاهر حرف ما را بزند؛ اما مبنای آن با مبانی ما متفاوت است.
– ما عمیقا به آزادی بیان و اندیشه اعتقاد داریم؛ اما مبنای ما یک مبنای دینی است و با آنچه آنها میگویند، تفاوت دارد و ما اعتقاد داریم که آنچه تضمینکننده حقوق انسانی است، در اندیشههای دینی مطرح میشود و آنچه حقوق انسانها را زیر پا میگذارد، تعریف غربیها از مفهوم حقوق بشر است.
آیا حریم کنسرتها ۶ کیلومتر است؟
روزنامه شرق در صفحه ۱۴ برگزاری یک کنسرت در نزدیکی قم را با اهمیت دانسته و در گزارشی با اشاره به حواشی کنسرت برگزار شده در شهر قم پرسیده است: «آیا حریم کنسرتها ۶ کیلومتر است؟»
در بخشی از این گزارش می خوانیم: «شش کیلومتر مانده به قم، در بزرگراه تهران به این شهر، سرای گردشگری «مهر و ماه» واقع شده است. این مجتمع بینراهی شنبه، ششم شهریور در حالی افتتاح شد که میهمان ویژهای داشت: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، اما اتفاق ویژهتر این افتتاحیه که از نظرها غایب ماند، اجرای گروه موسیقی «دستان» به خوانندگی سالار عقیلی در آن بود.کنسرت یا «اجرا»ی عقیلی، درست یک ماه قبل از کنسرت یا «اجرا»ی پرحاشیه گروه «مهبد» روی صحنه رفت؛ اتفاقی که شاید به جهت بیرونبودن از محدوده شهر قم، حساسیتی برنینگیخت.»
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به عذرخواهی حجتالاسلام دانشی، مدیرکل ارشاد استان قم در خصوص حواشی پیشآمده در تالار شهید آوینی این شهر، آمده است: «صحنههایی که بعد از اتمام برنامه روز سهشنبه در تالار شهید آوینی بهعنوان تشویق گروه و تقدیر از اعضای آن شکل گرفت، حتی اگر از سوی افراد مَحرم و خانواده اعضای گروه اتفاق افتاده باشد، رفتاری نادرست و ناشایست است و باید برای این حاشیههای غالب بر متن چارهای اندیشید.»
«نذر خون» در محرم
شرق در صفحه ۱۶ نظر رئیس گروه جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون تهران را درباره عوارض قمهزنی و نیز طرح «نذر خون» را به چاپ رسانده و از قول او نوشته است: «باید توجه کرد که اولا این کار از جانب بزرگان دینی ما کاری مذموم شناخته شده و اعلام کردند که مردم این کار را انجام ندهند. از طرفی ما هم بهعنوان بخشی از متولیان بهداشت کشور، به مردم توصیه میکنیم قمه نزنند، چراکه این کار باعث انتقال بیماریهای شدید ویروسی در فرد میشود و کاری غیربهداشتی است.»
بالاخره اوزون برون حلال شد
این روزنامه در صفحه ۱۹ روایتی تازه از حلالشدن ماهی «اوزونبرون» را منتشر ساخته و پیرو مطلب پیشین خود درباره تغییر فتوای امام در این باره پس از گفتگوی مرحوم یدالله سحابی با ایشان، از قول محمد میرمحمدصادقی، معاون وقت وزیر کشاورزی در امر شیلات و مدیرعامل شرکت سهامی شیلات ایران در سالهای ۱۳۶۰-۱۳۶۳ نوشته است:
«در سال ۱۳۵۲ مرحوم آیتالله کمرهای در روزنامههای آن زمان، حلیت آن را اعلام کرد ولی با هجمه مواجه شد و موضوع مسکوت ماند. اینجانب با عنایت به این امر مهم و خطیر، با همکاری و پشتیبانی برخی از روحانیون، جلسه ای در شیلات بندر انزلی برگزار کردی و با نظر کلیه اعضا، ماهی اوزونبرون و سایر ماهیان خاویاری حلال تشخیص داده شد و براساسآن، گزارشی مکتوب خدمت حضرت امام(ره) ارائه شد و حضرت ایشان، آن را منوط به نظر کارشناسان متعهد کردند.»
او با تاکید بر اینکه منظور امام از کارشناس متعهد کسی است که به علم خیانت نکند، افزوده است: «سرانجام در سال ۶۲ یا اوایل ۶۳، در یک برنامه تلویزیونی با خوردن یک دانه خاویار حلیت آن را اعلام کردم. دراینباره رسانههای مختلف جهانی و داخلی مطلبی را درج کردند و در فضای عمومی طنزهای زیادی مطرح شد….»
هشدار جامعه روحانیت درباره سبکگویی، تنقیص، خرافه و وهن مجالس عزاداری
روزنامه شرق در صفحه ۱۹ به انعکاس بیانیه جامعه روحانیت مبارز به مناسبت فرارسیدن محرم پرداخته و تاکید کرده که «کجفهمی سیره حسینی، جامعه را به رخوت و تعارض مبتلا میکند.»
در بخش هایی از این بیانیه می خوانیم:
– جز دشمنان خارجی، گاه برخی دوستان ناآگاه نیز در هنگامهای که جامعه دینی در معرض تهاجم است، مراسم متبرک عزاداری حسینی را مایه سوءاستفاده غرضورزان و بیاعتقادان قرار میدهند.
– تفسیرهای ناصواب و درکهای سطحی از دین، نقش راهبری و احیاگری آن را به حالتی مخرب و بازدارنده تبدیل میکند.
– اسلامناشناسان، گاه، قیام حسینی را چنان مینمایانند که خود، موجب نابودی انسجام جامعه اسلامی میشود.
– متأسفانه امروز برخی پایگاههای اطلاعرسانی، شبکههای ماهوارهای و نشریاتی به نام امام حسین(ع) – که در خارج از کشورند و از بیگانگان مایه و پایه میگیرند-چنان رفتار میکنند که بهجای جلب قلوب بهسوی حسین(ع)، موجب دوری آنها از امام و محبّان او میشوند. ملت آگاه و انقلابی ما که در سایه نظام و ولایت، رنگ و نیرنگ اینان را خوب میشناسد، مراقب است تا کاری خارج از ضوابط شرع رخ ندهد و محیط پاک و مطهّر سوگواری و مداحی خامس آل عبا به بیقیدی و بیمبالاتی و سبکگویی و تنقیص و خرافه و وهن آلوده نشود».
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
محمدرضا نقدی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج: یکی از توریسمهای ما توریسم گردشگری انقلابی است و آزادیخواهان میآیند و از تجربههای ایران میپرسند و سؤال میکنند که چطور جلوی آمریکا ایستادهاید؟/ گروهی غیرمسلمان از ۱۰ هزار کیلومتر آنطرفتر دنیا آمده بودند و وقتی من وارد سالن جلسه شدم، صلوات فرستادند، چنانکه من فکر کردم دوستان به من گزارش اشتباه درباره ملیت و دین آنها دادهاند. خواستم صحبت را شروع کنم؛ اما گفتند یکی از ما قرار است قرآن بخواند و یکی از جوانان آنها با لهجه خاصی سوره توحید را تا آخر خواند.
سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا: ۷۵ هزار نیروی داعشی در فضای مجازی سرتاسر جهان در حال انجام و برنامهریزی برای فعالیتهای تروریستی خود هستند./ در کمیسیون تعیین مصادیق چندینبار تصمیم بر این بود که اینستاگرام فیلتر شود؛ اما دولت با فیلترشدن آن مخالف است. درحالحاضر وزارت ارشاد کارهایی انجام داده تا به صورت هوشمند با صفحات مستهجن برخورد شود؛ اما پلیس فتا سعی دارد صفحات با موضوعات مختلف را که استمرار در ادامه جرمشان دارند شناسایی کرده و به پلیس امنیت اخلاقی ارجاع دهد که دراینبین دستگیریها نیز برعهده پلیس امنیت اخلاقی است.
محمد عطریانفر: دوستان مشارکت از رویکرد هاشمیرفسنجانی در مسیر تسامح و تعدیل بهره گرفتند و اثرپذیر بودند؛ اما در درون هاشمیرفسنجانی به تناسب زمان تحولاتی رخ داده است که از امتیازات و اجتهادات ایشان به حساب میآید./ فرمانده، رهبر و مسئول اول هر کشوری میتواند محدودیتهایی را بنا به اقتضای زمان اعمال کند، تدابیر فرماندهی در عرصه عمل اجتماعی و بحران سیاسی میتواند متفاوت از نظامنامه متعارف باشد. خود امام در نظریات بالاتری ذیل عنوان ولایت فقیه که آن را شعبهای از ولایت رسول اکرم نام بردند، گفتند ولی فقیه میتواند حتی واجبی را موقتا تعطیل کند.