یک روزنامه نگار: دیگر از حسنظن اهل سنت درباره تشیع خبری نیست
اعتماد در آخرین شماره هفته از اثرات ورود ایران در جنگ سوریه نوشته و در کنار مطالبی در نقد سخنان منصور ارضی درباره امام حسین(ع)، به روایت خوانش نو داود فیرحی از قیام امام حسین (ع) پرداخته است.
روزنامه اعتماد در صفحه 16 یادداشت علی شکوهی با عناون «وحدتی که آرزویش را داشتیم» را به چاپ رسانده و نکاتی درباره نحوه تعامل با جریانهای طرفدار اسلام سلفی تکفیری و گروههایی مانند داعش را ارائه نموده است.
او در بخش هایی از این یادداشت آورده است:
– جریان اسلام سلفی تکفیری دارای پیشینه تاریخی و فکری و مبانی کلامی و فقهی است و نباید تصور کرد که یک جریان دستساز و فرقه مذهبی «من درآوردی» است. بنابراین با نسبت دادن این جریان به امریکا و دشمنان اسلام میتوان صورت مساله را ساده کرد اما در تبیین درست و شناخت دقیق این جریان دچار اشتباه خواهیم شد و برای مقابله با آن نمیتوانیم درست تدبیر کنیم.
– جریان خلافت در کشورهای اسلامی رو به رشد است و این را تحولات درونی بسیاری از جوامع مسلمان کاملا نشان میدهد. در هر صورت مسلمانان سنی هم در جستوجوی احیای مذهب و قدرت دینی خود هستند و از فرصت ایجاد شده در منطقه برای تحقق این هدف بهره میگیرند.
– در جهان اهل سنت احساس تحقیرشدگی تاریخی وجود دارد و اهل سنت هم از امریکا و اسراییل بیزار است ولی تاکنون تلاشش برای رسیدن به قدرت و مجد و عظمت تاریخی گذشته با شکست مواجه شده است.
– مواضع جمهوری اسلامی در قبال سوریه شاید از منظر منافع ملی قابل دفاع باشد اما از منظر مناسبات میان تشیع و تسنن و اندیشه وحدت اسلامی، محل اشکال است…. ما با این کارمان نظر جهان اهل سنت تا حد زیادی درباره تشیع و انقلاب اسلامی در ایران تغییر کرده و از آن حسنظن سابق دیگر خبری نیست.
مسجدجامعی: ریشه بیاخلاقی به سبب درست نشناختن سیره سیدالشهدا است
اعتماد در صفحه 1 یادداشت احمد مسجدجامعی با عنوان « اخلاقیتر رفتار کنیم» را منتشر ساخته و با اشاره به تاثر میرزای شیرازی مرجع اعلی و صاحب فتوای معروف در برابر این جمله از مقتل که «دخلتْ زینبُ علی ابنِ زِیادٍ و…»، نوشته است: «رفتار میرزا در وهله اول نشان دهنده جایگاه و حرمت زنان نزد این مرجع است…. هرچه معرفت نسبت به بزرگان دین بیشتر باشد، رفتار و اعمال آنها بهصورت عمیقتری فهمیده میشود و هر کس با اندک اطلاعی به خود اجازه نمیدهد درباره شخصیتی همچون سیدالشهدا و خاندان ایشان هرطور که خود یا مجلساش میپسندند، سخن بگوید و بدتر آنکه رسانههای فراگیر هم آن را انعکاس دهند که آن حضرت ناسزا میگفته است!»
او در ادامه به انتقاد از سخنان یک مداح معروف درباره استفاده امام حسین(ع) از ناسزا نوشته است: «صحنه کربلا مملو از ناسزاگویی است، ولی در جانب سپاه خلیفه، اما از این سو امام حسین(ع) و یارانش جز با ادب و امید به هدایت آن سپاهیان سخن نمیگفتند. ریشه بیاخلاقی که نتیجه ظاهرتر آن در گفتار است، به سبب درست نشناختن سیره سیدالشهدا و فرزندان آن بزرگوار است؛ وگرنه وقتی که مرجع اعلایی چون میرزای شیرازی در برابر گزارش آمدن حضرت زینب به نزد ابن زیاد چنین آشفته میشود، چگونه میتوان درباره آزادگان زمان خودمان، که افتخار آنها تلاش در پیروی از سیره زینب (س) است، بدون ادب و به دور از اخلاق، سخن بگوییم.»
بیسواد نیستید اما اشتباه کردید
این روزنامه در صفحه 2 نیز از توصیه حجتالاسلام صادقی، معاونت فرهنگی قوه قضاییه به منصور ارضی برای پذیرش اشتباه و جبران سخنن خود درباره امام حسین(ع) نوشته و در عین حال تاکید کرده که «نباید به جایگاه وی حمله کرده و وجهه او خرد شود. نباید برچسبهای مختلفی نظیر بیسوادی، به راه انداختن امپراتوری و… به وی بزنیم. این کار غلط است، اما باید فورا تذکر داد این سخن غلطی است و از وی بخواهیم اشتباه بزرگی را که مرتکب شده جبران کند».
وی در ادامه با نهی مداحان از استنباط از رفتار امام معصوم(ع)، آن را کار مجتهدان دانسته و عنوان کرده است: «شما نباید به استناد رفتاری که برای شما متشابه است و وجه آن را نمیدانید، برداشت غلطی داشته و با استناد به رفتار امام حکم دهید که ناسزاگویی و فحاشی جایز است!»
او معتقد است «همانطوری که روحانیون وظیفه بزرگی بر دوش دارند تا مردم را در مجالس و منابر با فرهنگ دینی آشنا سازند و تربیت دینی را در سطح جامعه شکل داده و منتقل کنند، مداحان محترم همچین وظیفهای دارند و باید گفت مداحان هنرمندان دینی هستند، لذا نباید جامعه مداحان را تضعیف کرد.»
قدس مکانی مقدس تنها برای مسلمانان است
روزنامه اعتماد در صفحه 1 یادداشت «ستیز اسراییل با تاریخ» به قلم محمود محمدی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه را به چاپ رسانده و قطعنامه اخیر هیات اجرایی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در مورد بیتالمقدس را سبب نوعی چالش در ماهیت رژیم اشغالگر قدس دانسته است.
او در ادامه با اشاره به تصریح این قطعنامه در اسلامی دانستن مسجد الاقصی و عدم ارتباط یهودیت با آن مکان آورده است: «یونسکو تاکید کرده است هیچ ارتباط دینی میان مسجد الاقصی در شهر قدس اشغالی با یهودیان وجود ندارد و قدس مکانی مقدس تنها برای مسلمانان است. به همین خاطر نیز بود که رژیم اسراییل، یونسکو را متهم کرده است که با این کار، تاریخ این منطقه را که هزاران سال با یهودیت پیوند دارد، انکار کرده و به حمایت تروریسم اسلامی پرداخته است.»
رهبر انقلاب: رقابتهای انتخاباتی امریکا نمونهای از نتایج نبود معنویت در صاحبان قدرت است
اعتماد در صفحه ۲ به انعکاس سخنان رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی پرداخته و از قول ایشان به این نکات اشاره نموده است:
– طرف مقابل به اقتضای طبیعت جنگهای عمیق که امروز جنگ نرم نامیده میشود، به باز تولید آفت فرهنگ وابستگی در شکلهای جدید و به ظاهر جذاب روی آورده است.
– جمهوری اسلامی ایران باید به کشوری پیشرفته، قدرتمند، شریف، صاحب حرف نو، دارای عزت، برخوردار از احساس عزت، سرشار از معنویت و ایمان و برافرازنده پرچم تمدن نوین اسلامی تبدیل شود که لازمه رسیدن به این اهداف والا، اهمیت دادن به نخبگان و قدر دانستن این نعمت الهی است.
– رقابتهای انتخاباتی در امریکا و موضوعات مطرح میان دو کاندیدا، نمونهای بارز و آشکار از نتایج نبود معنویت و ایمان در صاحبان قدرت است.
– عدهای تا کلمه دشمن تکرار میشود، ناراحت میشوند اما این تکرار و هشدار، همچون تکرار کلمه شیطان در قرآن مجید، با هدف ایجاد هوشیاری دایم انجام میشود و در واقع، «شناخت توطئه» است نه «توهم توطئه».
– بارها گفتهایم که اگر در هستهای عقبنشینی کنید آنها مساله موشک را پیش میکشند، اگر باز هم عقب بروید بحث حمایت از مقاومت را مطرح میکنند، اگر به عقبنشینی ادامه دادید موضوع حقوق بشر را جلو میآورند، و بعد اگر معیارهای آنها را پذیرفتید سراغ حذف معیارهای دینی در حکومت میروند.
هیچ کسی از صدا و سیما نمیپرسد
این روزنامه در صفحه 2 گفتگوی الیاس حضرتی با خبرنگاران پارلمانی درباره ترمیم کابینه را با اهمیت دانسته و از قول او خواستار معرفی پیوست نهادها، ارگانها و موسسات بانام و بینام استفاده کننده از بودجه فرهنگی شده است.
حضرتی در بخش هایی از سخنان گفته است:
– پیشنهاد دادم وزارت ارشاد منحل شود. این در واقع یک گلایه بود از وضعیت فرهنگ و وزراتخانهای به نام ارشاد اسلامی در کشور چرا که چالش موجود اختصاص به زمان و دوره آقای جنتی ندارد و در ادوار مختلف وزرای ارشاد همیشه با چالش و مشکل مواجه بودند….
– فکر میکنند که تمام مشکلات کشور ریشه در حوزه فرهنگ دارد و تمام مسائل مربوط به فرهنگ را در حوزه و تصویر و چهره وزارت ارشاد میبینند و تمامی حملات به آن سمت است….
– هیچ کسی از صدا و سیما نمیپرسد چرا وضعیت ناهنجاری فرهنگی اینگونه است و چرا مسائل پرورش و تعلیم و مراوداتی که مردم در حوزه اجتماعی دارند اینگونه شده است تنها همه یقه ارشاد را گرفتهاند.
– سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، حوزههای علمیه، دبیر خانه ائمه جمعه و صدها نهاد فرهنگی دیگر چه اقدامی میکنند؟
علی جنتی قربانی وارونه جلوه دادن مسائل نزد عالمان و شخصیتهای دینی
روزنامه اعتماد در صفحه 3 گزارشی از روند استعفای سه وزیر و اقدامات رئیس جمهوری در ترمیم کابینه را ارائه کرده و در بخشی از آن از قول وزیر ارشاد در نامه استعفای او از شدت گرفتن تخریبها علیه وزارت ارشاد در ماههای آینده خبر داده است.
علی جنتی در این نامه با اشاره به ماهیت فرهنگ و هنر و اختلاف نظر عمیق شخصیتهای فرهیخته در زمینه مسائل فرهنگی و هنری از یکسو و تلاش مخالفان و بداندیشان برای عقیم ساختن هرگونه حرکت مثبت فرهنگی، از هجوم گسترده به این وزارتخانه در فضای آلوده به دروغپراکنی، افترا و اتهامات ناروا روایت کرده است.
جنتی در بخشی از این نامه آورده است: «همچنانکه اتاقهای فکر پنهان برای تخریب کلیه دستاوردهای دولت و ناکارآمد نشان دادن آن عزم خود را جزم کردهاند اینجانب و همکارانم هرگز خود را خالی از اشکال ندانسته و همواره از هرگونه نقد سازنده استفاده کردهایم ولی متاسفانه برخی از جریانات سیاسی با زیر پا گذاشتن همه تعهدات اخلاقی سعی در وارونه جلوه دادن مسائل و بدبین ساختن عالمان و شخصیتهای دینی و متدینین نسبت به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند و انتظار میرود در چند ماه آینده اینگونه جوسازیها تشدید شود….»
خروج امام حسین (ع)، خروجی در چارچوب شریعت
اعتماد در صفحه 12 گزارش محسن آزموده از سخنان داود فیرحی، استاد اندیشه سیاسی در اسلام در دانشگاه تهران در سلسله نشستهای «سیاست در عصر عسرت» را منتشر ساخته و خوانش نو او از قیام امام حسین (ع) را روایت کرده است.
او واقعه عاشورا را نیز مانند قرآن، دارای معانی متعدد و بطونی متفاوت دانسته و با تاکید بر اینکه اخلاق شهروندی از جمله الهامهای عاشورا است، می گوید: «خروج امام حسین (ع) خروجی در چارچوب شریعت بود و او به عنوان یک شهروند آگاه میدانست که چگونه اعتراض خودش را پیش ببرد.»
فیرحی با مرور حوادث منتهی به واقعه عاشورا، به نقل دیدگاه های «مرحوم ابوالاعلی مودودی» به عنوان یکی از رهبران منورالفکر تسنن جدید یا سلفیزم جدید درباره حادثه عاشورا پرداخته و از قول او آورده است: «من هیچ کس را نمیشناسم از صحابه یا از تابعین که چه در زمان حیاتش یا چه بعدا از آنها نقل شده باشد که بگویند خروج امام حسین (ع) خروجی نامشروع بود. خروج امام حسین (ع) خروجی در چارچوب شریعت بود. یعنی امام حسین (ع) به عنوان یک شهروند آگاه میداند که چگونه اعتراض خودش را پیش ببرد.»