خانیکی: اگر آثار شریعتی گرفتار ضوابط I.S.I بود، خوانده نمیشد
اعتماد در اولین شماره این هفته خود، از مراسم رونمایی یک کتاب نوشته و در کنار روایت ماجرای لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد توسط دادستان این شهر، به حضور خیل عظیم زائران حسینی در مراسم پیاده روی اربعین پرداخته است.
روزنامه اعتماد در صفحه ۷ گزارش عاطفه شمس از مراسم رونمایی از کتاب «پیشنگارش؛ گام نخست در فرآیند پژوهش» با سخنرانی حمیدرضا رحمانیزاده دهکردی، هادی خانیکی و محمدجواد غلامرضا کاشی را زیر عنوان «گوهری در حصر» را به چاپ رسانده و در مقدمه ای آورده است: «کتاب «پیشنگارش؛ گام نخست در فرآیند پژوهش» نوشته رحمانیزاده دهکردی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، حاوی مطالب و اسنادی درباره چگونگی آغاز و تدوین ایدههای پژوهشی و تلفیقی از تجربه زیستی نگارنده و جمعآوری اطلاعات کمتر مورد توجه قرارگرفته اندیشمندان علوم انسانی است.»
فعالیتهای خلاقانه قبل از نوشتن
حمیدرضا رحمانیزاده دهکردی، نگارنده این کتاب در سخنان خود به این نکات پرداخته است:
– منظور از پیشنگارش، فعالیتهایی است که قبل از نوشتن مقاله یا کتاب و هر مطلب نوشتنی که نیاز به تامل و تفکر دارد، لازم است.
– غرب، از چند سده گذشته فعالیتهای کنشگران را در عرصههای مختلف رصد کرده و از آنها یک نظام آگاهی درست کرده است که متاسفانه ما با خیلی از آنها آشنایی نداریم.
– در این کتاب، ما به حدود ۲۲ تکنیک نوشتن و نگارش اشاره کردهایم؛ مراحلی که متفکرین مختلف برای خلق ایده از آنها استفاده کردهاند.
فرمالیسم و بستهبندی اندیشه
هادی خانیکی، مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز در سخنانی گفته است:
– ما در فضایی به سر میبریم که متاسفانه فضای دانشگاه بهشدت به سمت فرمالیسم و نوعی بستهبندی اندیشه و ارایه تزئینی نزدیک شده و میشود.
– این کتاب به دنبال این است که بتواند به پژوهشها روح و به مقالات معنا دهد و آن معنا را در یک فرایند، دنبال کند. زیرا همه ما دانشگاهیان همواره از این مساله رنج ببریم که چرا حرفهای اندیشورانه خود را از حرفهای دانشورانه خود، تفکیک میکنیم.
– نمی دانم آیا شاید اگر آثار مرحوم شریعتی گرفتار ضوابط I.S.I و رفرنسهای معمول بود خوانده میشد؟
نوشتن، گوهری در حصرهای مختلف
محمدجواد غلامرضاکاشی، استاد حقوق و علوم سیاسی نیز در سخنان خود به این موارد اشاره نموده است:
– معتقد هستم که مشکل ما در نوشتن است. گویا نوشتن برای ما دانشگاهیان یک شغل و تکنیک است. شاید تا حدی آن را بلد باشیم تا اساسا بتوانیم ظهور آکادمیک داشته باشیم، بنابراین به منزله یک تکنیک صرف به آن نگاه میکنیم.
– نوشتن، گوهری است که در حصرهای مختلف است و اگر قرار باشد که نوشتار، نوشتن و البته خواندن، گوهرهای خود را پدیدار کند، باید دید چه حصارهایی وجود دارد که باید از آنها بیرون بیاید. در غیر این صورت، در آن حصارها خفه شده و در میان مجموعهای از تکنیکهای تکرار و تکرار باقی مانده است.
– نوشتن آزاد، قادر است الگویی از تفکر پیشااندیشیده را به الگویی دیگر تحویل کند یا دستکم ابعادی به الگوی ساختار یافته تفکر پیشین بیفزاید. توفان ذهن نیز راهی برای گریز از این حصار است.
– متن، خود میتواند حصاری برای خود باشد. وقتی متنی مینویسیم که در انتقال معنا موفق است و کم و بیش فرم و ساختارهای متعارف و شناخته شده را رعایت کرده، دست به آن نمیزنیم و به خود جرات فراتر رفتن از آن را نمیدهیم. به این ترتیب متن به حصار خود تبدیل میشود.
– کتاب «پیشنگارش؛ گام نخست در فرآیند پژوهش» کتاب کوچک و کم حجمی است، خیلی ساده و روان نگاشته شده و از هر بحث نظری و تئوریکی تهی است. هیچ گندهگویی در کتاب نیست. به ظاهر یک کتاب آموزشی و کارگاهی است. اما گویا برای ما ناگفتههایی نیز دارد.
سخنرانی «تحلیل واقعه کربلا» در مشهد ممنوع شد
اعتماد در صفحه ۳ گزارشی از ماجرای لغو سخنرانی علی مطهری، نایب رییس مجلس در مشهد را به چاپ رسانده و به این نکات و گفته ها اشاره نموده است:
«حزب مجمع مشورتی اصلاحطلبان استان خراسان دیروز قرار بود میزبان علی مطهری باشد اما نه تنها سخنرانی لغو شد بلکه دفترشان را نیز پلمب شده یافتند. اعضای مجمع مشورتی اصلاحطلبان استان خراسان از ده روز پیش در تدارک این برنامه بودند و همه مجوزهای قانونی را نیز برای این برنامه از سوی استانداری و فرمانداری کسب کرده بودند و قرار بود سخنرانی مطهری با عنوان «تحلیل واقعه کربلا» در تالار دانشکده رازی برگزار شود….»
نامه سرگشاده علی مطهری به رییسجمهور: پدر من در رژیم شاه به زندان رفت و پس از آزادیاش بدون هیچ مانعی به دانشگاه میرفت و تدریس میکرد، حال چطور شده که من به عنوان نماینده مردم نمیتوانم در دانشگاه سخنرانی کنم؟/ برنامه سخنرانی اینجانب در مشهد در روز اربعین تحت عنوان «تحلیل واقعه کربلا» به دستور دادستان مشهد و به قول خودش بر اساس نامهای که به او رسیده است لغو شد. امیدوارم این نامه از آقای علمالهدی امام جمعه مشهد نباشد.
مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی: ما مکاتبه کردیم و اعلام کردیم این برنامه مشکل خاصی ندارد، سخنران هم قرار است در رابطه با اربعین سخنرانی کند اما موافقت نشد./ پیگیریهای لازم از سوی استانداری انجام شد تا دادستان از نظرشان برگردند اما بنا به دلایلی که خودشان میدانند موافقت نشد.
بتول گندمی، دبیرکل مجمع مشورتی اصلاحطلبان مشهد: سخنرانی آقای مطهری در مشهد کاملا مذهبی بود./ متاسفانه مجموعه اصلاحطلبان همواره از سوی رقبا به این موضوع متهم هستند که به مسائل مذهبی نمیپردازند، اما امروز شاهد هستیم که در همین رابطه نیز همکاریهای لازم با جریانهای اصلاحطلب صورت نمیگیرد. / برای ما حرمت اربعین از همهچیز مهمتر است. ما میخواستیم به عنوان یک تشکل سیاسی اصلاحطلب، مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برپا کنیم. اما شنیدیم که به این مساله متهم شدهایم که قرار بوده در این مراسم در خصوص مسائلی از جمله محصوران صحبت شود، در حالی که بنده ضمن تکذیب این خبر تاکید میکنم که از ابتدا نیز قرار بود در مورد عاشورا و قیام امام حسین(ع) در این مراسم صحبت شود.
حمید ناقدی یکی از برگزارکنندگان این برنامه: دیگ نذری که قرار بود بعد از سخنرانی بین مردم پخش شود، در دفتر پلمب شده بود که بعد از یک ساعت صحبت و کشمکش ماموران راضی شدند دست کم دیگ نذری را پس بدهند تا بین مردم پخش شود.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد: وزارت کشور و مسوولان اجرایی استان باید پاسخگوی این خودمختاری خودخوانده در شهر مقدس مشهد باشند.
محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید: جایز نیست در اربعین سالار شهیدان در پایتخت معنوی جهان اسلام شاهد ممانعت از حقوق مصرحه در قانون اساسی باشیم.
عبدالکریم حسینزاده، نایبرییس فراکسیون امید: آیا سخنرانی نایبرییس مجلس هم حکم کنسرت دارد که در مشهد لغو شد؟
سنّیام اما زایران اربعین را رایگان جابهجا میکنم
این روزنامه در صفحه ۱۳ گزارش حمیدرضا خالدی درباره برگزاری مراسم پیاده روی اربعین حسینی را به چاپ رسانده و نوشته است: «دیروز کربلا، نقطه ثقل جهان اسلام بود. شهری که به خاطر خیل عظیم سیاهپوشان اربعینی، به تابلو فرشی با رنگ سیاه تبدیل شده بود. خیل عظیمی که به گفته استاندار کربلا رکورد ۲۰ میلیونی زایران را شکستند تا ثابت کنند که سالار شهیدان همچنان محبوبترین مظلوم عالم است. دیروز هم حتی ۳ نقطه مرزی خروجی زایران ایرانی گرچه کمتر، اما باز هم محل پذیرایی از زایرینی بود که همچنان عازم کربلا بودند….»
او در بخشی از این گزارش از قول یک مسوول امنیتی، کنترل زوار را مشکل توصیف کرده و آورده است: «هر لحظه ممکن یکی از نیروهای تروریستی، در قالب زایر خودش را جا بزند و بخواهد عملیاتی انجام دهد. برای همین باید خیلی حواس بچههای ما جمع باشد به هر حال مسوولیت فوقالعاده سنگینی است.»
نگارنده همچنین از استقرار و گشتزنی ماموران سبزپوش با سگهای مخصوص در مرز شلمچه نوشته و افزوده است: «با وجود تمام شدن اربعین، باز هم موکبهای عزاداری خودجوش و مردمی برپا هستند تا به هموطنانشان که از مرز باز میگردند باز هم خدمت کنند. خیلیهایشان میگویند که تا ۲۸ صفر یعنی یک هفته دیگر همچنان در مرزها باقی میمانند تا وقتی که آخرین زایر هم به خانهاش بازگردد. موکب دارانی که خیلیهایشان هنوز خودشان موفق به زیارت کربلا و ضریح شش گوشه مولایشان نشدهاند و تنها از لب مرز به سوی گنبد ایستاده و سلامی گفتهاند…»
از موکب تایلندی ها تا کوچکترین زایر امام حسین(ع)
روزنامه اعتماد در همین صفحه گزارشی از حال و هوای اربعین در فضای مجازی نیز منتشر ساخته و در بخشی از آن آورده است: «پیادهروی اربعین اتفاقی است که دو هفتهای میشود بخشی از دنیای مجازی را به خود اختصاص داده و آدمهایی که در این رویداد مذهبی شرکت دارند هر کدام در حسابهای شخصیشان روایت خود را از این رویداد با دیگران به اشتراک میگذارند. برای یک نفر موکب تایلندیها جذاب است و پذیرایی صمیمانهای که از زایران اربعینی کربلا دارند، برای دیگری کودکانی که در این مسیر پابه پای پدر و مادر همراه شدهاند تا در روزهای نزدیک به اربعین زایر امام حسین(ع) باشند. هیچ چیزی از نگاه تیزبین دوربینها مخفی نمیماند….»
این گزارش با اشاره به کثرت اشتراک گزارشها و روایتهای هنرمندانی که به سفر کربلا رفته بودند، در شبکه های اجتماعی، در بخشی دیگر نوشته است: «دوربینهای زایران تصاویر زیادی را از زوایای مختلف این رویداد بزرگ شیعی ثبت کردهاند، در این بین یکی از تصاویر، مورد توجه بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفته است. در این تصویر روی شیشه پشتی ماشین انتقال زایران اربعین، نوشتهای به زبان عربی درج شده با این مضمون: «من سنّی هستم اما از سر دشمنی با داعش، زایران (اربعین) را به صورت رایگان جابهجا میکنم.» …. یکی از خبرنگاران در مسیر نجف به کربلا با نوزاد چند روزهای برخورد میکند و با پرس و جو از خانواده متوجه میشود نوزاد در مسیر پیادهروی متولد شده و خانواده نامش را رقیه گذاشتهاند. این نوزاد که در شبکههای اجتماعی به کوچکترین زایر امام حسین(ع) شهرت پیدا کرده است، در فاصلهای کوتاه از تولدش شهرتی برای خود دست و پا کرد….»
زائری: امسال نایبالزیاره وزیر امور خارجهام
اعتماد همچنین در صفحه ۲ نیز گزارشی درباره مسئولانی که در پیادهروی اربعین شرکت کردند، منتشر ساخته و از معاون اول رییسجمهور به عنوان شناختهشدهترین چهره این مراسم یاد کرده است.
در بخشی از این گزارش می خوانیم: «علاوه بر این عکسهایی از دیگر چهرههای شناخته شده و مسوولان هم در حال پیادهروی منتشر شد که نظر برخی از کاربران اینترنت و سایتهای خبری را به خود جلب کرد…. عکس حمید چیتچیان، وزیر نیرو که کوله بر پشت همراه رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در پیادهروی نجف تا کربلا شرکت کرده بود یکی از تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی بود. محمدرضا زائری هم که امسال در این مراسم شرکت کرده است در صفحه اینستاگرام خود نوشت که نایبالزیاره وزیر امور خارجه است: «الان در نجف هستم، و اگر خدا بخواهد عازمیم به سمت کربلا… و توی همین دقایق جایی خواندم که با لحنی بیادبانه از غیبت وزیر محترم خارجه در پیاده روی اربعین گلایه کرده بود! همان جا نیت کردم که امسال من نایبالزیاره ایشان باشم.»
سید حسن خمینی: عاشورا زنگ هشداری است برای همیشه تاریخ
این روزنامه در صفحه ۲ سخنان سید حسن خمینی در دیدار اعضای شورای هماهنگی هیاتهای مذهبی مهاجرین افغانستانی مقیم ایران را روایت کرده و به نقل از پایگاه جماران به این نکات اشاره نموده است:
– عاشورا هشدار به این مهم است که شمرهای درون خودمان را دریابیم، هشدار به این است که نام سیدالشهدا(ع) را سرلوحه رفتار خودمان برای استمرار پیام پیامبر(ص) قرار دهیم.
– در روزگار غربت امام، مردم افغانستان در هر جایی که حضور داشتند، امام را تنها نگذاشتند. وقتی که امام از ایران به نجف تبعید شدند یکی از قویترین مجموعههایی که در دفاع از ایشان در آن فضای تحجرآمیز، به هم ریخته و سرشار از دشمنی در کنار امام ایستاد دوستانی بودند که ملبس به لباس روحانیت و از مناطق مختلف افغانستان بودند.
– روزگاری دین صرفا بر زبانها معلق بوده است. وجود مبارک سیدالشهدا(ع) بنای اسلام را قوام بخشید و باقی داشت و میتوان گفت یک بنای منهدم شده را از نو تجدید کرد.
– در جامعه ماتم زده و دنیا زده آن روز خود شیعهها نیز احتیاج داشتند که هشداری به آنها داده شود تا خودشان را بازیابی کنند؛ لذا سیدالشهدا(ع) علم بقای اسلام است.
– عاشورا زنگ هشداری است برای همیشه تاریخ که حقیقت اسلام چیست، زنگ هشداری است که در زندگی روزمره خود گم نشویم.
ترجمه گزیده مجلدات ۶۳ تا ۶۸ دانشنامه استنفورد منتشر شد
این روزنامه در صفحه ۷ به معرفی دایرهالمعارف فلسفی استنفورد و ترجمه مجلدات ۶۳ تا ۶۸ آن پرداخته که توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «انتشارات ققنوس چندی است با ترجمه گزیدهای از مجلدات این دایرهالمعارف فلسفی توانسته این مجموعه گرانقدر و کم نظیر را در دسترس خوانندگان فارسی ایرانی و فارسی زبان قرار دهد. مهمترین مباحث فلسفی در این مجموعه با بیان ساده و البته اصولی طرح شده که به همین دلیل توانسته برای خوانندگانی که در مواجهه با آثار فلسفی چندان حرفهای نیستند قابل فهم و درک باشد….»
عناوین مجلدات ۶۳ تا ۶۸ به ترتیب عبارتند از: «فلسفه اخلاق کانت» نوشته رابرت.ن.جانسون، «فلسفه تکنولوژی» نوشته مارتن فرانسن و دیگران، «ذهن و آگاهی از خود در نظریه کانت» نوشته اندرو بروک، «یاکوبی» نوشته جورج دی جووانی، «تعریف هنر و زیبایی» نوشته تامس آداجیان و کریسپین سارتول و «اعتماد» نوشته کرولین مک لاود و مترجمان این آثار به ترتیب عبارتند از: مهدی اخوان، مریم هاشمیان و داود میرزایی. فائزه جعفریان، محمدمهدی اردبیلی و امیر حسین خداپرست.
من هم مسلمان میشوم
روزنامه اعتماد در صفحه ۱۱ گزارش میثم سلیمانی زیر عنوان «حاشیههای جنجالی یک انتخاب» را به چاپ رسانده و از ادامه ابهام در فضای پساانتخاباتی امریکا روایت کرده است.
او با اشاره به دوپارگی جامعه آمریکا در این انتخابات آورده است: «یک رهبر برجسته حقوق یهودیان روز شنبه اعلام کرد که اگر دونالد ترامپ بخواهد یک پایگاه داده از مسلمانان در ایالات متحده ایجاد کند او هم ثبتنام خواهد کرد. جاناتان گرینبلات از جمله رهبران یهودیان امریکا معتقد است که ما خاطرات دردناکی از یهودی ستیزی داریم و حالا ثبت نام و برچسب خوردن بسیار بد است. وی به خبرگزاری فرانسه گفت که من هم در چنین پایگاهی برای جمعآوری اطلاعات مسلمانان ثبت نام میکنم و این به دلیل تعهد و ارزشهای اصلی ما در امریکا است.»
در بخشی از این گزارش میخوانیم: «دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود از بحث ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده سخن گفته و تاکید کرده بود که یک سامانه برای جمعآوری اطلاعات مسلمانان در سراسر کشور ایجاد خواهد کرد. ترامپ در نوامبر سال ۲۰۱۵ در پاسخ به این سوال که شما پس از ورود به کاخ سفید یک سیستم پایگاه داده برای مسلمانان راهاندازی میکنید گفت بله البته قطعا آن را اجرا میکنم. او همچنین در پاسخ به این سوال که ایجاد چنین پایگاه داده ثبت نام یهودیها را در آلمان نازی یادآوری نمیکند به سادگی گفت: تو به من بگو.»
«برادر حسن» موسسه کیهان
اعتماد در صفحه ۱۶ یادداشت علی شکوهی درباره مرحوم حسن شایانفر، از مسئولان موسسه کیهان را منتشر ساخته و با بیان شیوه کار او درباره اشخاص و حوادث و رویدادهای تاریخی، از مخالفت خود با این شیوه نوشته و آورده است: «نخستین آشنایی من با حسن شایانفر مربوط به زمانی است که او اسم مستعار «برادر معصومی» را داشت و در بخش فرهنگی زندان قزلحصار به همراه «حسین شریعتمداری» فعالیت میکرد…. شایانفر برخی زندانیان تواب را برای نوشتن مطلب یا انجام مصاحبه به ما معرفی میکرد و خودش نیز به همین دلیل به تحریریه کیهان هوایی رفت و آمد داشت. همگان میدانند بعد از آنکه مرحوم لاجوردی از سازمان زندانها کنار گذاشته شد، فضای داخلی زندانها برای اعضا و هواداران گروهکها خیلی بهتر شد و امکان تماس با زندانیان از موضع فرهنگی و با روش بحث و گفتوگو فراهم آمد. پیشتازان این رویه جدید در زندان قزلحصار همین «برادر حسین» و «برادر معصومی» بودند که با مباحثه و برقراری ارتباط عاطفی و اخلاقی موفق شدند جمعی از اعضا و هواداران گروهکهای مارکسیستی و منافقین را جذب اسلام و انقلاب کرده و از موضع ضدیت با دین یا انقلاب دورشان کنند.»
او بر این باور است که در کنار ذکر سادگی و برخوردهای اخلاقی مرحوم شایان فر، باید تاکید شود او به راهش ایمان و در پیمودن آن همت داشت.
حرکت مردم از محل دیدن نوشتارها رخ میدهد
این روزنامه در صفحه ۱۶ یادداشت «کتاب؛ روح زندگی» به قلم محمد زینالی اُناری، پژوهشگر فرهنگ عامه را به چاپ رسانده و با اشاره به اینکه «دریافت کتابهای مقدس، شنیدنیترین بخش داستان انبیا بوده و برای آن مدتها به سیر و سلوک پرداختهاند تا راز خلقت و آفرینش آدمی را از خدای بزرگ بگیرند و از خلال این راز، اخلاق و زندگی را برای انسانیت رمزگشایی کنند» آورده است: «کتاب، تذکره زندگی است. کالایی که امروزه حامل اساسی ذات زبان، بیانات قدسی، افسانههای رمزی و حتی داستانهای امروزی است. اگر در ظاهر آن، میبینیم این موجود یک جسم سهبعدی که قابل حمل و جابهجایی است، در دل آن، به قول هاتف آفتابی در میان است که سرشار از اشعههای تابش و روشنی است.»
او با اعتقاد بر اینکه «کتابخانهها و نمایشگاههای کتاب، روح یا وجدان شهر را شکل میدهند، افزوده است: «حرکت مردم، به صورت ذهنی و از محل دیدن نوشتارها رخ میدهد و آنها در ذهن خود زمین را طی میکنند و به کنه مفاهیم میرسند و خود را در دنیای شهرنشین جدید مییابند، در حال مطالعه، حین نوشتن و به کار بستن این مفاهیم در زندگی روزمره.»
چرا نتوانیم کینه و نقار ده، دوازده ساله را از میانبرداریم؟
سید علی میرفتاح در یادداشتی با عنوان «قدرت بیبدیل»، سیدالشهدا را تنها مفهوم و معنایی دانسته که می تواند چند میلیون جان شیفته را از طبقات مختلف در زیر یک بیرق گرد آورد و افزوده است: «حقیقت این است که این موهبت بیبدیل را جز به شیعیان ندادهاند. در هیچکجا و در هیچ آیینی، اسمی وجود ندارد که بتواند این جمعیت میلیونی را دور هم جمع کند.»
او در بخشی از این نوشتار آورده است: «نیازی به اعتقاد و دینداری و همدلی و همراهی نیست. اتفاقا برای اهل انکار باید تعجبآورتر باشد؛ دهریها بیشتر باید حیرت کنند از چنین قابلیتی که بعد از ۱۴ قرن همچنان در باطن اسم امامحسین(ع) و یاران شهیدش منطوی است.»
میرفتاح در بخشی دیگر به بیان تفاوت حج و زیارت امام حسین پرداخته و آورده است: «حج کنگره عظیمی است که مسلمانان را اعم از شیعه و سنی به حجاز میخواند و آنها را به شوق کعبه در تحمل خارمغیلان و جور آلسعود دلیر میکند. اما حج، واجب دینی است و مسلمان تا حاجی نشود دینش کامل نمیشود….لاکن زیارت کربلا در اربعین نه واجب است و نه ترکش عقوبتی درپی دارد و امری هم از سوی بزرگان دین صادر نشده که زیارت کربلا را –خصوصا در این ایام- از دست ندهید…. اما اسم امامحسین(ع) خلجانی در دلشان پدید میآورد که بیگدار به آب و آتش میزنند و به هزار زور و ضرب خود را به مهران و خسروانی میرسانند….»
او با بیان اینکه «نمیگویم کربلا کلیدی است که همه قفلها را باز میکند» اضافه کرده است: «وقتی با اسم سیدالشهدا میشود این همه نیروهای متفرق را متحد کرد چرا نتوانیم جامعهمان را متحد کنیم؟ چرا نتوانیم این کینه و نقار ده، دوازده ساله را از میانبرداریم؟ نمیگویم جا و بیجا اسم اولیاالله را مصرف کنیم و هر وقت کم آوردیم از آنها هزینه کنیم. نه. عرضم این است که وقتی به این نیروی حیرتانگیز واقف باشیم، آن وقت از موضع و منظر دیگری با خودمان و با عالم مواجه میشویم.»
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
وزیر کشور: مساله اربعین نباید دولتی شود.
بخشی از یک خبر؛ همزمان با اربعین حسینی، صبح روز گذشته، تعدادی از جاماندگان اربعین از میدان امامحسین تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) راهپیمایی کردند. راهپیمایان که جمعیت آنها چندین هزار نفر برآورد میشود، از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه با تجمع در میدان امامحسین مسیر ۱۵ کیلومتری میدان امامحسین تا حرم عبدالعظیم حسنی را طی کردند.
پیام عفت مرعشی همسر آیتالله هاشمی رفسنجانی: مرحومه مرضیه حدیدچی، نماد یک بانوی اصیل اسلامی به عنوان یک دختر، همسر و مادر نمونه و مبارز بود.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان: ما هیچ نگرانی از مذاکره با هر نهاد، مرجع و کشوری که باشد نداریم؛ بهدلیل اینکه اصول و مبانی ما ثابت و متقن است و اسلام اصولا یک دین حقوق بشری است و هیچ نگرانی از عرضه مبانی دینی در حوزه حقوق بشر نداریم./ باید دقت کنیم این مذاکرات منجر به تحمیل نظرات دیگران نشود؛ منجر به محدودسازی ما در حوزه دینی نشود.
بخشی از یک گزارش: پس از چند ماه تعویق، احمدینژاد سفرهایش را از سر گرفته است و به نظر اینبار، او و نزدیکانش پس از منتفی شدن حضورش در انتخابات سال آینده کمی تغییر تاکتیک دادهاند و به جای سخنرانیهای رسمی، مکانها و موقعیتهای مذهبی را برای حضور عمومی انتخاب کردهاند، یعنی موقعیتهایی که مردم حضور دارند. شاید از همین رو روز اربعین و حرم دانیال نبی انتخاب آنها بوده است.
خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس: آنچه اسراییل به عنوان یک رژیم اشغالگر در مسجدالاقصی انجام میدهد و همچنین تلاش برای ممنوعیت پخش اذان در قدس «بازی با آتش» است و این اقدامات با واکنش شدید ملت فلسطین روبهرو خواهد شد./ اسراییل پس از واکنشها و ترس از اینکه، این قانون بهانهای برای توقف مناسک یهودی باشد از نهایی کردن آن منصرف شد.
عکسنوشت / ۳۹ گردشگر از سه قاره جهان با قطار به مشهد رسیدند. مسافران خارجی مشهد در ایام عزاداری به این شهر مذهبی رسیدند و همراه با بقیه زایران ایرانی به حرم امام رضا رفتند و همینطور که در عکس میبینید در زیارت و عزاداری روز اربعین با زایران ایرانی همراه شدند.
گزارش تصویری از مراسم پیاده روی اربعین