ماکرون از نگاه یک منتقد
ایوز مامو
«امانوئل ماکرون، یک احمق بهدردبخور برای اسلامگرایان»؛ این عنوانی است که ایوز مامو برای نوشته انتقادی خود درباره امانوئل ماکرون برگزیده است. او در این یاددشات خود از ماکرون به دلیل حمایتش از چندفرهنگی انتقاد کرده است.
امانوئل ماکرون حامی تروریسم یا اسلامگرایی نیست، بلکه بدتر از آن، اصلاً به خطری که از جانب اسلامگرایان فرانسه را تهدید میکند توجّهی ندارد. شبهنظامیان اخوانالمسلمین در حرکت سیاسیِ ماکرون نفوذ کردهاند. او پیرو حملاتی که در نوامبر سال 2015 در پاریس صورت گرفت، دلیل حملات را آن دانست که شانس مسلمانان برای اشتغال یک چهارم شانس غیرمسلمانان است. از نظر ماکرون، کسانی که کلاشینکوف به دوش و کمربند انتحاری به کمر از سوریه راهی فرانسه میشوند، احتمالاً به خاطر اعتراض به بیکاری و مشکلات اشتغال مسلمانان دست به اقدامات تروریستی میزنند!
ماکرون تقریباً فرانسویها را به نژادپرستی و اسلامهراسی متّهم میکند و میگوید: "علّت قوی شدنِ توتالیتاریسم (تمامیتخواهی) آن است که اجازه دادهایم بیاعتمادی در جامعهمان ریشه بدواند و… لذا باید بخشی از مسئولیتِ معضل جهادگرایی را متحمّل شویم." ماکرون میگوید جامعۀ فرانسه باید تغییر کند و جامعهای آزادتر باشد؛ منظور او آن است که جامعه باید بیشتر پذیرای اسلام باشد و آزادی مسلمانان افزایش پیدا کند.
در بیست و چهارم آوریل، «اتحادیۀ سازمانهای اسلامی فرانسه» که به عنوان نمایندۀ اخوانالمسلمین در این کشور شناخته شده، علناً از مسلمانان خواست تا به ماکرون رأی دهند.
چرا؟ آیا ماکرون مروّج اسلامگرایی است؟ بهتر است بگوییم او طرفدار جهانیشدن است و علناً از تعدّدفرهنگی حمایت میکند. لذا میتوان گفت ماکرون اسلامگرایی را تهدیدی برای ملّت فرانسه تلقّی نمیکند، چراکه از نظر او، ملّت و فرهنگِ فرانسوی اصلاً وجود خارجی ندارد. او منکر آن است که کشور فرانسه از یک فرهنگ، تاریخ، ادبیات یا هنرِ مختصّ به خود برخوردار است. ماکرون میگوید فرهنگِ فرانسوی وجود ندارد و ما در فرانسه با فرهنگی متنوّع مواجه هستیم. به عبارت دیگر ماکرون معتقد است که در خاک فرانسه، فرهنگ و سنّتهای فرانسوی بر فرهنگهای وارداتی اولویت و ارجحیتی ندارد.
اینکه امتقاد یک فاشیست یا ملی گرا باید باشد. هدف از ترجمه و بازنشر آن در اینجا چه بود؟!!!!!