علمالهدی، نص قرآن و سفارشی بالاتر از توصیه رهبری
سیداحمد علمالهدی، در خطبه نماز جمعه 20 بهمن با استناد به آیه 120 سوره توبه، شرکت در راهپیمایی 22 بهمن را یک تکلیف شرعی، «حرف خدا» دانسته و گفته است: «نص صریح آیه 120 سوره مبارکه توبه میگوید راهپیمایی 22 بهمن بالاترین عبادت است.» او حتی با اشاره به اینکه رهبری و مراجع به شرکت در راهپیمایی “توصیه” کردهاند، نظر حود را بالاتر از این توصیهها دانسته است.
امام جمعه مشهد با اشاره به این آیه گفته است: "راهپیمایی روز یکشنبه به نص صریح قرآن بزرگترین عبادت است. مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و نهادهای سیاسی اجتماعی توصیه کردند، من میگویم بالاتر از اینها، نص صریح آیه 120 سوره مبارکه توبه میگوید راهپیمایی 22 بهمن بالاترین عبادت است، عناصر متحجری که به این انقلاب نگرویدند و در راهپیمایی 22 بهمن شرکت نمیکنند، اگر به خدا و قرآن معتقدند، با فضیلتترین عبادت را از دست میدهند … هیچچیز به اندازه راهپیمایی 22 بهمن کفار را به غیظ و غضب نمیاندازد. این راهپیمایی آنان را به غیظ و غضب میآورد … این نص صریح آیه قرآن است، این از فتوای هر مرجع و توصیه هر مقامی بالاتر است. این حرف خداست، قرآن را قبول دارید و بهعنوان یک عبادت ارزشمند برحسب نص صریح آیه قرآن آیه 120 سوره توبه، باید در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنید."
نکته جنجالبرانگیز در کلمات آقای علمالهدی آنجاست که ایشان ضرورت حضور در راهپیمایی را مستفاد از نص آیه قرآن میداند. این در حالی است که در اصطلاح علوم قرآنی، نص کلامی صریح و آشکار است که احتمال خلاف و تاویل در آن نباشد و جز یک معنا از آن برنیاید، به طوری که غیر آن معنا در کلام احتمال داده نمیشود.
پیش از این نیز آقای علمالهدی بارها برای استدلالهای عمدتاً سیاسی خویش به قرآن استناد کرده است، اما تفاوت استناد ایشان برای ضرورت حضور در راهپیمایی 22 بهمن آن است که ایشان معتقد است نص آیه مذکور دلالت بر آن مفهوم دارد!
ناگفته نماند که ایشان در بسیاری از موضعگیریهای جنجالی خود به قرآن اشاره کرده است، چنانکه در ماجرای ممنوعیت کنسرت در شهر مشهد نیز به قرآن استناد کرده بود. ایشان در خطبههای نماز جمعه خرداد 96 با اشاره به اینکه فلسطین قداستش براساس مسجد الاقصی است و این نص صریح قرآن است، گفته بود: "چطور این حکم برای فلسطین میتواند صادق باشد اما برای مشهد که شهر امام رضا(ع) است صادق نباشد؟ آیا تربت پاک امام رضا(ع) به اندازه آن شهر قداست ندارد؟ اینکه نظر بنده نیست که بگویند تو را قبول نداریم این آیه قرآن است."
همچنین ایشان بدون آنکه به آیه مشخصی از قرآن اشاره کند در همایش تجلیل از فعالان و مروجان فرهنگ عفاف و حجاب ملاک برخورد با بدحجابی را نص قرآن دانسته است: "ملاک برخورد ما با این مفاسد نص صریح قرآن و تعالیم پیامبر(ص) است و چون از چنین پشتوانه محکمی برخورداریم نباید در مقابل آن کوتاه آمد."
پیشتر نیز در شهریور 1392 و در نخستین روزهای دولت حسن روحانی با انتقاد از انتصاب خانم افخم به عنوان سخنگوی وزارت خارجه گفته بود: "در دیدارم در حاشیه اجلاس خبرگان با روحانی به آیه 18 سوره مبارکه زخرف اشاره کردم و گفتم از جنابعالی در این خصوص انتظار نداشتیم. البته باید از زنان عالمه و فاضله در دولت استفاده کرد اما سخنگوی وزارت خارجه بیانگر سیاست خارجی یک دولت اسلامی و دینی است، لذا نباید در این خصوص خلاف آیه قرآن عمل کرد."
وی همچنین مهر ماه سال 94 مقوله انتخابات را یک خطر بالقوه برای نظام دانست و با استناد به آیه 67 سوره مائده از خطر احتمالی توده مردم برای پیامبر اسلام گفته بود و هشدار داده بود: "این آیه، اعلام خطر به ما هم هست. اگر شما بنا شد از مردم مراقبت نکنید، همان به سر ما میآید که ۱۲۰ هزار نفر یک طرف میایستند و پشت سر امام حسین ۷۲ نفر بیشتر نیستند. این به سر ما میآید. خطر توده در جریان انتخابات است، در دروازه مردمسالاری کشور است، جابهجاکردن توده خطرش در دروازه مردمسالاری کشور است."
بیشتر از این، استنادات امام جمعه مشهد به قرآن در بسیاری از اظهارنظرهای جنجالی وی دیده میشود، چنانکه ممکن است بسیاری از سخنرانان و مبلغان نیز کلمات و ادعاهایی را به ظاهر قرآن و احادیث مستند کنند اما باید دید تعریف ایشان از نص قرآن جیست که در چنین مواردی، ظواهر آیات قرآن را که معانی مختلف برمیدارد مطابق با مدعای خویش میداند و بدان استناد میکند و قاطعانه از دلالت نص قرآن بر بیان خویش میگوید!
گر تو قرآن بدین نمط خوانی ببری رونق مسلمانی سعدی نتیجه این تاویل وتحریف ها اینست که جوان امروزی را به هیچ وجه نمیتوانی دعوت به اسلام بکنی چه برسد به انقلاب و سایرمظاهرآن……!!!!
با سلام
در خصوص شرکت در راهپیمایی خوب می دانید که مفهوم آیه درست است حالا نص صریح قران یا تفسیر آن چی شده که شما مغرضان جبهه میگیرید الله می داند.وگرنه قران این کتاب اسمانی برای همه چیز ما برنامه دارم این ماهستیم که باید تدبر کنیم ودرس بگیریم
ان شاءالله عاقبت به خیر شوید
خداوند شاهد است که عدالت ندارید .آقای روحانی چندین بار برای دفاع از توافق دولت خود با ایالات متحده از آیات قرآن استفاده کرد و شما سکوت کردید حال ایشان که از راهپیمایی انقلاب اسلامی(به عنوان یک حرکت جهادی) به نصوص قرآنی رجوع کردند به ایشان می تازید . به لیبرالیست های سیاسی خود بفرمایید که عدالت را حداقل در مواضع خود رعایت کنید .
آقای روحانی گفته است نص قرآن؟ کسی بگوید در قرآن نص نداریم درباره چیزی لیبرال است؟
برادر عزیز آقای روحانی برای دفاع از توافق برجام آن را گونه ای از گفت و گوی حضرت سیهد الشهدا(ع) و عمر سعد قلمداد فرمودند که این خود بازی با روایات است .یکی از ویژگی های بارز لیبرالیسم سیاسی این است که باور ها و اعتقادت انقلابی و جهادی هیچ جایگاهی در سیاست گذاری ها ندارند .به گفته پی یر منان(متفکر و سیاست دان فرانسوی) انقلابی گری برای لیبرال ها همان غوغا سالاری و یا موبوکراسی است .
سخن گفتن درباره توافق حضرت سیدالشهدا با عمرسعد، استناد به روایات است؟ استباط از روایات با آیات حتی اگر استبعاد هم داشته باشد چیزی است و اینکه بگوییم فلان چیز نص قرآن است چیز دیگر.
شاخص جناب عالی برای باور انقلابی و جهادی چیست؟
سخن بنده آن است که حضرت اباعبدالله (ع) از همان ابتدای قیامشان قصد برکناری حکومت توتالیتر اموی را داشتند و خیر هیچ گونه توافقی میان امام حسین(ع) و بنی امیه حاصل نشد و امام ایشان را نصیحت فرمودند. لَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ(قدم برنمی دارند مگر برای غیظ کفار. سوره مبارکه توبه آیه۱۲۰ این نص صریح قرآن مبنی بر یک حرکت دسته جمعی است که منجر به خشم دشمنان گفتمان می شود .
پایبندی مخلصانه بر اصول اسلامگرایی و سیادت اسلام خواهی (که هم در آثار امام راحل و همچنین سخنان ولی فقیه وجود دارد) متضمن باور جهادی و انقلابی است .
از سایت محترم دین آنلاین تقاضا داریم که از همه بزرگان علوم انسانی بهره بجویید .