سوپرقهرمان بعدی کمپانی فیلم سازی مارول یک زن مسلمان جوان است
کوکو خان
در نهایت هالیوود مشغول برنامه ریزی برای یک فیلم پرجاذبه شد که در آن یک مسلمان تهدید نیست، بلکه یک شیرزن خفن است.
ساخت این فیلم ریسک بالایی دارد چون مردم فیلم را از زوایای گوناگون خواهند دید و برداشتهای مختلف خواهند داشت. ممکن است برخی از نمادهای مسلمانان به عنوان نمادهای تروریستی تلقی شوند. بنابراین من پیشنهاداتی برای ساخت این فیلم دارم:
این فیلم را دربارۀ حجاب نسازید؛ یکی از حساسترین مواردی که توجه عدۀ زیادی را برانگیخته این است که شخصیت کماله خان تا چه اندازه بر حجاب متمرکز است. میتوان بهترین دوستش را محجبه تصویر کرد اما او را نه. در واقع، بیشتر از اینکه او درگیر لباسی همچون لباس شنا باشد، یک دست لباس سوپرقهرمانی (که شبیه بورکینی هم نباشد) به تن داشته باشد، چه باور کنید چه نکنید بسیاری از زنان مسلمان علایقی فراتر از حجاب دارند؛ علایقی همچون کتاب خواندن و دویدن. موضوعات و سرگرمیهای زیادی وجود دارد که تجربههای زنان مسلمان را شکل میدهند. ممکن است در جنگهای فرهنگی آنها تحت سلطۀ مردانه باشند، اما آنها وجودی واقعی دارند و باید دیده و شنیده بشوند.
یا موضوع ازدواج اجباری موضوعی است که واقعیت دارد و امری شنیع است اما این موضوع در سطح وسیعی در داستانهای دربارۀ زنان مسلمان تکرار شده است. ازدواجی که با رضایت طرفین صورت بگیرد خوب است و ما هم همین کار را میکنیم. از سوی دیگر مراقب تقابل مسلمان خوب و مسلمان بد باشید؛ برای مسلمان خوب و بد چند استعاره وجود دارد، از استعارههای سنتی، سخت کارکردن و سکوت کردن و آرام بودن است، یک مسلمان لیبرال، انسانی واقعی و دارای تصویری خوشایند است.
سؤال این است که آیا میس مارول، میتواند بلک پانتر (پلنگ سیاه) بعدی باشد؟ بلک پانتر هویتهای چندگانۀ سیاهپوست داشت؛ شما اگر رگۀ افریقایی، کارائیبی یا آفریقایی –آمریکایی داشته باشید حس میکنید بلک پانتر نمایندۀ شماست، و میبینید که هست، بدون شک همین باعث موفقیت فیلم شد. آیا فیلمی دربارۀ یک دختر 16 ساله در نیوجرسی میتواند موفق بشود؟ 1.8 میلیارد نفر مسلمان با تنوع و تکثر بسیار، در جهان زندگی میکنند که در جنبههای گوناگون با هم تفاوت دارند و این کار نویسندگان فیلمنامه را بسیار مشکل میکند. بر اساس شایعات آنلاین، هنرپیشهای که نه مسلمان است و نه نوجوان قرار است این نقش را بازی کند؛ بهتر است یک بازیگر مسلمان و نوجوان نقش اصلی را بازی کند. نقش این نوجوان 16 ساله بسیار مهیج است و میتواند جایگاه نوجوانان مسلمان را همچون هری پاتر و کاتنیس اوردین در مجموعۀ داستان بزرگسالان قرار بدهد. هستۀ اصلی داستانهای بزرگسالان جوان، طغیان در برابر والدین، یافتن راه خود در زندگی یا بیداری جنسی است، بنابراین ممکن است چندان جای شگفتی نباشد که داستانهای بزرگسالان جوان در اکثر کشورهای مسلمان رونق چندانی ندارد زیرا این روایتها در این جوامع خودشان به سادگی بحثبرانگیز هستند.
این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی است و زود است که مردم در سراسر جهان در مورد آن هیجانزده باشند و ممکن است خیلی از ما را در انتظار بگذارد.