مرور مطبوعات (اعتماد) / ادبیات ما در نماز جمعهها روزبهروز خشنتر شده است
24 تیرماه 1397
اعتماد پروندهای را ویژه مولانا تدارک دیده است. اعتماد مسائل اجتماعی را نیز از نظر دور نداشته است. «مسئله پارازیت تا سیاسی است، حل نمیشود»، «مسجد جامع ساری، میراث سوخته»، «ایران و افکار عمومی عراق»، «مردان نیز ملزم به رعایت حجابند»، «آیا آیتالله جنتی فقط یک رأی دارد؟»، «فقیه مخالف و قدرتمند»، «بیش از سی میلیون نفر، فیلتر تلگرام را دور میزنند»، «حضور۶۰ درصد فارسیزبانان ضدانقلاب فضای مجازی در عربستان»، «ادبیات ما در نماز جمعهها روزبهروز خشنتر شده است»، «امیرانتظام هرگز خسته نمیشد»، «ورود سپاه به جناحبندیهای داخلی حرام است»، «شورای شهر از تصمیم وزیر ارتباطات استقبال میکند»، «ادامه برنامههایی مثل «بیراهه» واکنشهای تندی ایجاد میکند»، «مطالبات مردم باید شنیده شود»، « فیلترینگ اینستاگرام منبع موثقی ندارد»، «انتظارات مردم بالا رفته است»، «برق با شایعه تولید نمیشود»، «مولانا در جهان در گفتوگو با توفیق سبحانی»، «نگاهی به آثاری درباره زندگینامه مولانا» و «نگاهی به ویرایش جدید مناقبالعارفین»، از عناوین این شماره اعتماد است.
اعتماد در واکنش به سخنان آذری جهرمی درباره نصب نمایشگرهای وضعیت فرکانسی، به مصاحبه با محمد غرضی وزیر اسبق پست و تلگراف و تلفن دست زده است.
غرضی در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که پیشنهاد وزیر ارتباطات برای نمایش تشعشعات و امواج را چطور میبینید، میگوید: به هر حال تجربه جدیدی برای دولت است و نمیتوان پدیدههایی از این دست را نهی کرد چرا که زمانی همین درگیریها در مورد موبایل وجود داشت. بسیاری از نهادها، مجلس، نهادهای فرهنگی و سیاستمداران با موبایل مخالف بودند اما الان نسل این مخالفان هم تغییر کرده است. اما اینکه چرا مخالفت با موبایل خیلی زودتر به اتمام رسید و عادی شد به خاطر خاصیت ارتباط دوسویه بودن است.
مسجد جامع ساری، میراث سوخته
عباس آخوندی در یادداشتی به ماجرای آتشسوزی مسجد جامع ساری پرداخته و به قدمت تاریخی آن که مربوط به دورههای اولیه اسلامی است اشاره میکند.
وی در نقد عدم توجه به حفظ و نگهداری این قبیل بناهای تاریخی مینویسد: نگهداری ساختمانهای میراثی نیازمند سازمان، صلاحیت و منابع خاص خویش است. شوربختانه آنقدر هیاهوی مسائل جاری همهجا را گرفته که مفهوم اولویت در تخصیص منابع به حفظ و نگهداری اثرهای فاخری از این دست که یادآور هویت تاریخی ملی ما است، فراموش میشود. کاش میشد اثربخشی میلیاردها تومان بودجههای فرهنگی در حد مقدماتی ارزیابی میشد تا شاید میراثهای ایرانشهری سهم درخورتری مییافتند.
ایران و افکار عمومی عراق
اعتماد در نوشتاری به مسئله اعتراضات مردم عمدتاً شیعه جنوب عراق به اوضاع نابسامان آب و برق در این مناطق پرداخته و از این گفته است که مردم معترض شعارهایی بر ضد جمهوری اسلامی سر میدادهاند.
نویسنده مدعی است دیدگاه شهروندان عراقی به ایران، به دلیل سیاستهای صحیح و رفتارهای شایسته ایران، بسیار مثبت و صمیمانه بود، امروز این دیدگاه عوض شده است. اما چرا چنین اتفاقی روی داد؟
نویسنده پاسخ خود را چنین میدهد که: واقعیت تلخ این است که جمهوری اسلامی ایران با وجود همه این مناسبات، ارتباطها و نفوذی که داشت، از فردای سقوط نظام بعثی در عراق، در مارس ٢٠٠٣ یا فروردین ١٣٨٢ تاکنون، نتوانسته از ظرفیتها و تواناییهای خود در رابطه با عراق بهرهبرداری شایستهای بکند. ایران، بعد از سقوط صدام این فرصت را داشت که در راستای منافع ملی ایران و منافع مردم عراق، چه در راستای مصالح عالیه جهان اسلام و بهخصوص شیعیان از روابط خود با گروههای سیاسی و اجتماعی عراقی بهرهبرداری کند. همین امر باعث شده است که امروز شاهد باشیم، ذهنیت مردم عراق سرشار از شائبهها و شایعهها، علیه جمهوری اسلامی ایران و ایرانیان است. اصلیترین عامل این امر را میتوان در ناهماهنگی و فقدان استراتژی وحدتبخش میان نهادهای دستاندرکار جمهوری اسلامی ایران در امور عراق دید. به صورت مشخص هماهنگی لازم میان سیاستگذاری دستگاه سیاست خارجی در دولت با نیروهای برونمرزی سپاه یا نیروی قدس و سایر نهادهای موثر از جمله شبکه تلویزیونی عربزبان صدا و سیما، شبکه العالم و سایر رسانههای برونمرزی چه رسانههای ایرانی و چه رسانههایی که در قالب همکاری مشترک با کشورهای اسلامی تاسیس شدهاند، وجود نداشت.
مردان نیز ملزم به رعایت حجابند
فاطمه ذوالقدر در این یادداشت به مسئله حجاب و رعایت آن از سوی مردان پرداخته است. وی معتقد است مردان نیز مقید به رعایت حدودی هستند. چرا که فلسفه حجاب مصونیت است و چه زن و چه مرد نباید با نوع لباس و پوشش و شکل ظاهری خود به نحوی عمل کند که به حریم اجتماعی تعدیای شکل بگیرد و بر این اساس حجاب امری نیست که صرفاً به موضوع پوشش مرتبط باشد بلکه امری رفتاری نیز به حساب میآید.
نویسنده معتقد از پرداختن بیش از حد در نظام آموزشی و فرهنگی کشور به مقوله ظاهری حجاب نه تنها باعث شده که مفهوم حقیقی حجاب در میان نسل جوان شکل نگیرد بلکه تفاوت معنیداری بین دیدگاه جوانان و میانسالان درباره ضرورت رعایت حجاب پدیدار شده که عدم انتقال صحیح و درونی کردن ارزشها و هنجارهای اجتماعی در ساختار شخصیتی فرد و ضعف تعلق به فرهنگ خودی، بیقیدی و بیمسوولیتیای را در رعایت قواعد اجتماعی به همراه داشته است و موضوع حجاب که یک امر ارزشی و درونی برای پاسداشت کیان خانواده و جامعه به حساب میآید به عرصهای تبدیل میشود که نوجوانان و جوانان از آن به عنوان یک ابزار برای مقابله با سایر ناکامیهای که از جامعه دریافت کردهاند، بهره میبرند و تمام کاستیها و دیر رسیدنها و فقدانها را به پای یک موضوعی همانند حجاب مینویسند.
آیا آیتالله جنتی فقط یک رأی دارد؟
نظرات متفاوت آیتالله جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان و علی مطهری نماینده مجلس درباره جایگاه و نفوذ رأی آیتالله جنتی در تصمیمگیریهای شورای نگهبان، مطلبی است که مرجان زهرانی به آن پرداخته است.
وی مینویسد: حضور مدام و بلندمدت آیتالله جنتی در جایگاههای مختلف در جمهوری اسلامی شکی باقی نمیگذارد که وی یکی از روحانیون تأثیرگذار است. شاید همین موضوع هم باعث شده تأثیرپذیری رأی دیگران از رأی و نظر جنتی، گزارهای چندان دور از ذهن نباشد. او شاید از جایگاه شورای نگهبان بتواند به بهانه کهولت سن، آیتالله هاشمیرفسنجانی را که یکی از اضلاع پیروزی انقلاب میدانستند، رد صلاحیت کند یا از استاندار گمنام اردبیل و شهردار پرحاشیه تهران یک رئیسجمهوری بسازد؛ با این حال گفتههای جنتی نشان میدهد که تمایلی ندارد او را تا این حد تأثیرگذار بدانند.
وی سپس به نظرات علی مطهری پرداخته و از قول او نوشته است: مهمترین انتقاد من به آقای جنتی این است که دافعه ایشان بیشتر از جاذبهشان است. به عبارت دیگر بیان ایشان چکشی و به تعبیر شهید مطهری میخدار است و به جای آنکه دلها و قلبها را نرم کند، سخت و دلگیر میکند. ایشان ولایتفقیه را به گونهای مطرح میکند که گویی با آزادی بیان و انتخابات و رأی مردم سازگار نیست. نحوه بیان ایشان جوانها را از دین و انقلاب فراری میدهد گرچه نوعی صفای باطن و صداقت بدون حکمت و تدبیر در کلام ایشان احساس میشود.
فقیه مخالف و قدرتمند
همزمان با بازنشر مصاحبه مطهری، محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفتوگویی با اعتمادآنلاین در خلال صحبتهای خود در مورد وضعیت سپنتا نیکنام به تأثیرگذاری یکی از فقهای شورای نگهبان اشاره میکند. فقیهی که گویا آنقدر در این نهاد قدرتمند و تأثیرگذار است که همه از پاسخ او دلنگراناند.
صدر در پاسخ به سؤالی در مورد مخالفان حضور نیکنام در شورا و به طور کلی حضور اقلیتها اینگونه پاسخ داده است که یکی از آقایان شورای نگهبان از مخالفان اصلی به حساب میآید که ممکن است آنجا باز هم صحبت کنند و تأثیرگذار باشند. باید دید در جلسه چه میشود و نهایتاً چه نتیجهای حاصل میشود.»
او البته در پاسخ به سؤال بعدی تأکید کرده است که منظور او یکی از فقها است. موضوعی که احتمالاً مرد شماره یک شورای نگهبان را نشانه گرفته؛ چراکه از منظر حضور و نفوذ، هیچکس به گرد پای دبیر ٩٢ ساله شورای نگهبان نمیرسد. با این حال همه این توضیح و تفسیرها از گلایهها و نقدها به این نهاد نظارتی کم نمیکند، چرا که همواره این سؤال وجود داشته که حوزه نظارت ١٢ فقیه و حقوقدانان شورای نگهبان چه گسترهای را در بر میگیرد؟
بیش از سی میلیون نفر، فیلتر تلگرام را دور میزنند
اعتماد به نقل از ایسنا نوشته است: عبدالصمد آبادی، معاون دادستان کل کشور میگوید: بر اساس آماری که مرکز ملی فضای مجازی در تاریخ نوزدهم تیر ماه ۱۳۹۷ اعلام کرده، تعداد ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از طریق فیلترشکنهای هاتگرام و تلگرام طلایی، فیلتر تلگرام را دور میزنند و اینترنت بدون فیلتر هاتگرام و تلگرام طلایی را وزارت ارتباطات تأمین میکند. از آنجا که فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی هم مانع از فراگیر شدن پیامرسانهای داخلی و هم موجب دسترسی بیگانگان به دادههای عظیم کشور خواهد شد، لذا فعالیت این دو نرمافزار برخلاف مصوبه شورای عالی فضای مجازی است. اینکه نهادهای ذیربط منتظر بمانند تا تلگرام و سایر پیامرسانهای خارجی بستر ارتباطاتی مردم در فضای مجازی کشور را فراهم و شرکتهای داخلی را به عمله تلگرام تبدیل کنند، نهایت تنبلی است. برای فراگیر کردن پیامرسانهای مستقل داخلی باید کمر همت را محکم بست، انشاءالله این اتفاقهای مبارک به زودی خواهد افتاد.»
حضور۶۰ درصد فارسیزبانان ضدانقلاب فضای مجازی در عربستان
اعتماد به نقل از تسنیم نیز خبری را منتشر کرده است مبنی بر این که سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفته ما در حوزه سایبری با پدیدهای ویژه روبهرو هستیم و آن فارسیزبانان ضدانقلاب هستند؛ افرادی که در فضای سایبری حضور دارند و فارسی مینویسند اما بخش اعظم آنها در داخل کشور نیستند. طبق اطلاعات تیمهای اطلاعاتی ما، حدود ۶٠ درصد از اینها در عربستان سعودی حضور دارند که احتمالاً منافقین هستند. بخشی دیگر از این فارسی زبانان ضدانقلابها هستند و عده دیگر هم داخل کشور آنها را دنبال میکنند و اینکه میبینیم در فضای سایبری بر یک موضوع پرداخته میشود، نشان میدهد که این تیمهای ضدانقلاب در خارج و آن عده معدود در داخل در کارشان خوب عمل کردند.
ادبیات ما در نماز جمعهها روزبهروز خشنتر شده است
محمدتقی فاضل میبدی به اعتمادآنلاین گفته است: در حالی از تغییر رویکرد سخن میگوییم که رویکردهای ما روزبهروز خشنتر میشود. یعنی هم حملههای به یکدیگر بیشتر میشود، هم ادبیات ما در نماز جمعهها و در خطبهها روزبهروز خشنتر شده است. خطیبی که میآید در نماز جمعه بهگونهای سخن میگوید که گویی نصف مردم ایران غرق در گناه هستند و باید با آنها برخورد شود؛ اینها مسائلی است که باید تغییر کند. تفکر ما باید تغییر کند. اینکه بخواهیم مداوم به کشورهای خارجی فحاشی کنیم و بگوییم تمام تقصیرات بر گردن خارج از کشور و شبکههای اجتماعی است، مسئلهای را حل نمیکند. باید توجه کرد که ریشه اصلی مسائل در این است که ما به وعدههای خود عمل نمیکنیم، ادبیات خشن داریم و گفتوگوی ملی را جدی نمیگیریم. تا زمانی که رویکرد مسئولان ما بر اساس بنیاد اخلاقی و رقابت سیاسی در کشور بر مبنای عقلانیت جمعی نباشد، ما مشکل داریم.
امیرانتظام هرگز خسته نمیشد
هاشم صباغیان در شماره امروز به تاریخچه فعالیتهای امیرانتظام و روحیات وی پرداخته است. وی در وصف امیرانتظام مینویسد: امیرانتظام در راه تامین آزادی و دفاع از ایران تلاشهای بسیاری کرد. تمام سعی او بر این بود که از ایران، آزادی و جوانب مختلف دموکراسی دفاع کند. در این مسیر زجرهای بسیاری کشید و سالهای سخت زندان را تحمل کرد اما از مواضع خود عقبنشینی نکرد.
ورود سپاه به جناحبندیهای داخلی حرام است
عبدالله حاج صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه گفته است: آنچه سپاه از آن دوری میکند، دخالت در جبههبندیهای سیاسی در کشور است. سپاه برای خود یک امر واجب و یک امر حرام تعریف کرده است؛ بر ما واجب است و شرط بصیرت انقلابی اقتضا میکند که بصیرت و درک درستی از وضعیت کشور، تکالیف و وظایف خود، دشمن و نقشههای او و برنامهریزی برای مقابله با این نقشهها داشته باشیم اما از طرف دیگر ورود به جناحبندیها و محدود شدن به برخی جناحهای سیاسی بر ما حرام است و این را نیز بارها امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تأکید کردهاند.
حسن رسولی در گفتوگو با «اعتماد»:
شورای شهر از تصمیم وزیر ارتباطات استقبال میکند
اعتماد به نقل از حسن رسولی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفته است که نصب نمایشگرهای فرکانسی در شهرهای مختلف اقدامی مثبت است، اگر بتواند جنبه عملیاتی پیدا کند. او همچنین بیان میکند که در صورت اقدام جدی دولت، شورای شهر تهران از تصمیم وزیر استقبال خواهد کرد. وی این سخنان را در مصاحبهای با اعتماد به زبان آورده است.
رسولی در بخشی از این مصاحبه میگوید: نفس چنین تجهیزات و نمایشگرهایی میتواند علامتها و هشدارهایی را به مراجع مربوطه منتقل بکند و مردم نیز با استفاده از این سیستمها از وضعیت پارازیتها مطلع شوند. هماکنون نمایشگرهای آلودگی هوا که در نقاط مختلف شهر باعث شده که ستاد مدیریت بحران و نهادهای مربوطه از این ایستگاهها گزارش دریافت کنند و تصمیمات لازم در این زمینه را اتخاذ کنند. اگر این وعده وزیر عملی شود، علاوه بر اینکه در جهت انجام وظایفشان عمل کرده و در ایجاد شفافیت و اطلاعرسانی یک قدم به جلو برداشته است، میتواند تصمیمات سایر دستگاهها و مراجع ذیربط را تسهیل کند.
ادامه برنامههایی مثل «بیراهه» واکنشهای تندی ایجاد میکند
ماجرای مستند بیراهه تمامی ندارد و اینبار محمد سلطانیفر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره اظهار نظر کرده است که تهیه و تولید این نوع برنامهها میتواند افکار عمومی را جریحهدار کند و همچنین با ایجاد روندهای پرتنش، باعث بدبینی نسبت به رسانه ملی یا رسانههایی میشود که پشت تولید این برنامهها هستند؛ بنابراین باید با احتیاط بیشتری نسبت به این مسائل برخورد شود.
وی ادامه میدهد: باید مواظب باشیم که بیشتر از این اعتبار سازمان صداوسیما را با گفتههای خود دچار خدشه نکنیم و اگر ساخت و پخش این نوع برنامهها تداوم پیدا کند، قطعاً واکنشهای تندی را ایجاد خواهد کرد. در واقع تبعات این قضیه بسیار خطرناک است و در حال حاضر هیچیک از نهادها حاضر به پذیرش مسئولیت در قبال تهیه و پخش این مستند، نیستند؛ بنابراین ما باید بیشتر در این مسائل محتاط باشیم.
مطالبات مردم باید شنیده شود
محمد حسین مقیمی، استاندار تهران درباره تعیین مکانهایی در تهران برای بیان اعتراضات و مطالبات شهروندان از سوی دولت، گفته است، بدین ترتیب که: دولت یک مصوبهای را اعلام کرده است که بر اساس آن در محلهایی مردم میتوانند مطالبات و خواستههای خود را بیان کنند. مردم به هر حال مطالبات، حرفها، خواستهها و سخنهایی دارند که باید شنیده شود. کسانی که قصد تجمع در این مکانها و بیان مطالبات و خواستههای خود را دارند، باید اجازه بگیرند، بدون داشتن مجوز این کار خلاف است؛ باید مشخص شود افراد برای چه در این مکانها میخواهند حضور پیدا کنند؟ قصد بازگو کردن چه مطلبی را دارند و چه کسانی میخواهند در آن شرکت کنند؟ مردم باید نظراتشان را اعلام کنند، اگر ایراد یا مشکلی مشاهده میکنند باید آن را مطرح کنند، لازم است حرفشان به دستگاهها، سازمانها و مدیران منعکس شود و مشکلی هم نیست.
فیلترینگ اینستاگرام منبع موثقی ندارد
طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص اخباری که اخیراً مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام منتشر شده است، بیان کرد: به اعتقاد من حق دسترسی آزاد به اطلاعات حق بدیهی مردم است و در قانون اساسی هم بر آن تأکید شده است، علاوه بر این، دولت هم در دوران تبلیغات انتخاباتیاش و حتی بعد از آن بارها براین موضوع تأکید کرد که حق دسترسی آزاد به اطلاعات برای مردم محفوظ میماند.
وی گفته است: فیلترینگ اینستاگرام هم نتیجهای همچون فیلتر تلگرام دارد. همانطور که دیدیم و با توجه به آماری که مبنی بر خارج شدن افراد از تلگرام پس از فیلترینگ اعلام شد، درصد پایینی از مردم از تلگرام خارج شده بودند و مابقی با فیلترشکن به تلگرام میآمدند، اینستاگرام هم اگر فیلتر شود، همین نتیجه را در پی دارد. ضمن اینکه اینستاگرام هم فرصت است و هم تهدید و متأسفانه نتوانستهایم از فرصتهای آن به اندازه کافی بهره ببریم، با فیلتر کردن اینستاگرام فرصت تهدید آن از بین نمیرود. البته بحث فیلتر اینستاگرام منبع موثقی ندارد اما اینکه نوجوانان مجبور شوند با فیلترشکن وارد اینستا شوند راهها را برای ورود آنها به فضاهایی باز میکند که اصلاً مناسب نیست.
انتظارات مردم بالا رفته است
اعتماد تحلیل جوادییگانه جامعهشناس را درباره واکنشهای مردم و صاحبنظران نسبت به قطع برق و بینظمیهای مربوط به آن را در نوشتاری پیش روی مخاطب قرار داده است.
نویسنده ابتدا مقایسهای میکند بین قطعی برق در دهه شصت و حال حاضر. سپس بعد از طرح نظرات شهروندان و دغدغههایشان درباره این مسئله به سراغ برخی اظهارنظرها و فضاسازیها میرود و مینویسد: یکی از فضاسازیها علیه قطع برق که رسانههای اصولگرا آن را تدارک دیدند، ارتباط دادن قطع برق به معاهده زیست محیطی پاریس بود که بر اساس آن ایران متعهد است مصرف سوخت فسیلی خود را کاهش دهد.
برخی نیز کمآبی را دلیل خاموشیهای اخیر میدانند. عدهای از منتقدان دولت نیز صادرات برق را دلیل اصلی کمبود آن در کشور و قطعی آن میدانند. رضا اردکانیان وزیر نیرو اما با رد این شایعات رسماً اعلام کرده است که برخلاف شایعات و اظهارنظرهای غیرکارشناسی در حال حاضر صادرات آب و برق به صفر رسیده است.
حقوق شهروندی موضوع چالش برانگیز بعدی است که خیلیها معتقدند با قطع شدن پی در پی برق، تضعیف شده است. دکتر «محمدرضا جوادییگانه»، جامعهشناس، در تحلیل رفتارهای اجتماعی شهروندان در چند هفته اخیر و هنگام مواجهه با قطعی مکرر برق میگوید: ریشه این مسئله را میتوان در دو محور اصلی کنکاش کرد. اول اینکه در برهه کنونی، رسانه یا انجمن و نهادی را نداریم که بتواند نقطه نظرات واقعی مردم را منعکس کند و در عین حال شهروندان هم به آن اعتماد داشته باشند. از سوی دیگر واقعیت این است که انتظارات مردم بیش از حد بالا رفته به طوری که دیگر در حد جامعه ایران نیست. البته این خوب است که مردم آگاه باشند و مطالبهگر. ولی باید مطالباتشان منطبق بر اخبار واقعی و حقیقی باشد نه هر خبر و تحلیلی که از طریق شبکههای مجازی منتشر میشود. چرا که مطالبهگری حقیقی باعث میشود مسئولان پاسخگو و به فکر حل مسئله باشند.
مولانا در جهان در گفتوگو با توفیق سبحانی
محسن آزموده مولانا را موضوع گفتوگوی خود با استاد توفیق سبحانی قرار داده است. این گفتوگو به بهانه چاپ جدید مناقب العارفین حاصل کار استاد به انجام رسیده است.
در بخشی از این گفتوگو به زندگی و آثار مولانا و رابطهاش با شمس پرداخته شده است. سپس سخن به وجود مقبره شمس در خوی کشیده میشود. وی گرچه عملاً صحت این انتساب را تأیید نمیکند اما با اشاره به قرینههایی میگوید: اگر شمس آرامگاهی داشته باشد، معقولتر از همه آن است که در خوی باشد.
سبحانی در ادامه به مذهب مولانا و این که او را پیروان سایر ادیان از مسیحیان، یهودیان و سایر مذاهب و اقوام رابطه داشته اشاره میکند.
نگاهی به آثاری درباره زندگینامه مولانا
کاوه رهنما نیز در مطلبی دیگر به شرح آثار نگاشته شده درباره مولانا میپردازد و مینویسد: از میان تحقیقات معاصرین درباره زندگی و روزگار مولانا به زبان فارسی، بدون شک در وهله نخست باید از رساله تحقیق احوال و زندگانی مولانا جلالالدین محمد مشهور به مولوی (١٣١۵) نوشته بدیعالزمان فروزانفر، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و ادیب معاصر یاد کرد. اولین کتابی است که با استناد و ارجاعات فراوان به متون معتبر و مشهور و بر اساس سالها تحقیق و تفحص و با نگاهی تیزبین و انتقادی درباره حیات کمنظیر و شگفتانگیز مولانا جلالالدین محمد بلخی رومی، حکیم و شاعر و ادیب و عارف بزرگ ایرانی نگاشته شده است.
نگاهی به ویرایش جدید مناقبالعارفین
علی ورامینی نیز به ویرایش جدید مناقب العارفین که به همت توفیق سبحانی منتشر شده میپردازد و مینویسد: نشر دوستان به تازگی ویرایشی جدید از مناقبالعارفین را منتشر کرده که مزیت آن نسبت به چاپ قبلی، ویرایش و اضافات «توفیق سبحانی» است. سبحانی که با یازیچی ارتباط و همکاریهایی داشته است سعی کرده تا غلطهای یازیچی را اصلاح کند و این کار را هم به اذن او انجام داده است. فهرست آیات قرآن، نامها، جاها، لغات، احادیث و شجرهنامه خاندان مولانا که ضمیمه مناقبالعارفین در این مجلد است، استفاده و بهرهبری از این کتاب را راحت کرده است.
امان از افراط و تفریط
سید عبدالجواد موسوی به کلیپی اشاره میکند که این روزها دست به دست در فضای مجازی میچرخد. در این کلیپ آتشنشانان کروات در حال تماشای آخرین ضربه پنالتی تیمشان در جام جهانی هستند که زنگ آتشنشانی به صدا درمیآید. آتشنشانان بیدرنگ بدون توجه به حساسیت مسابقه عازم مأموریت خود میشوند. پایین کلیپ نوشته شده است: حالا اگر ایرانیها بودند… این جمله را خودش هم تکرار میکند: واقعا اگر ایرانیها بودند حاضر بودند این مسابقه مهم را از دست بدهند؟ نویسنده سپس در پاسخ به این سؤال مطرح شده در کلیپ اینگونه جواب میدهد: قطعا آتشنشانان ایرانی هم همین کار را میکردند! و بعد برایش شاهد مثال میآورم از رشادتهای آتشنشانان. از رشادتهایی که شنیدهام. از ماجرای ساختمان پلاسکو که هنوز داغش تازه است. و از دیگر داستانهایی که خود او هم شنیده بود.
وی در ادامه به نقل خاطرهای از زندگی خود و بروز آتشسوزی در منزلش میپردازد که بلافاصله آتشنشانان در محل حاضر شده و به اطفا حریق پرداختهاند.
پس چرا خودت؟
نویسنده در این نوشتار به نقد یکی از واکنشهای اجتماعی مردم پرداخته است که در مقابل منتقدان و معترضانشان میگویند: پس چرا خودت؟ این جمله پرسشی کوتاه، فشرده تمام روشهایی است که در رسانههای رسمی و غیررسمیمان، برای پاسخ دادن به منتقدان و معترضان به کار میرود. البته پس چرا خودت؟ فقط منحصر به رسانهها نیست و در گفتوگوها و مجادلات شخصی نیز رواج دارد.
وی مینویسد: بنیان این پاسخ بر یک چیز است: ضایع کردنِ منتقد و معترض به جای تأمل در سخن او و پاسخگویی منطقی و مسئولانه به انتقاد و اعتراض.