مرور مطبوعات / حکم سپنتا نیکنام موقت است
هشتم مرداد 1397
روزنامههای امروز ویترین پرباری داشتند؛ از فلسفه گرفته تا حوزه و روحانیت و معرفی و نقد کتاب. «تمدن ما را تدین ما تعیین میکند»، «عقل سرخ حکیم»، «هوش مصنوعی شخصیت افراد را پیش بینی میکند»، «دیکتاتوری حزبی»، «درآمدی به فلسفه دین»، «در موارد بسیاری باید به آرای عمومی مراجعه کنیم»، «در پیچ وخم لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان»، «مراکز تخصصی حوزوی در نگاه کلی»، «هویت اخلاقی روحانیت»، «تخفیف مجازات اعدام گام نوین عدلیه»، «افراد کودک آزار در فضای مجازی پیگرد قضایی میشوند»، «فوتبال شرعی زنان را پخش کنید»، «صدرای فلسفه اسلامی»، «مسئله مرگ»، «چیستی ملال»، «سرعت مجاز عدالتخواهی»، «حکم سپنتا نیکنام موقت است»، «هرجا زنان آمدند کار را تمام کردند»، «جنبش مدگرایی جوانان را جدی بگیرید»، «احتمال تجدید نظر دادستانی کل در خصوص فیلترینگ تلگرام» و «کاهش ۴ درصدی «شکاف جنسیتی» در حوزه دیجیتال» عناوین برجسته شمارههای امروزند.
کاهش ۴ درصدی «شکاف جنسیتی» در حوزه دیجیتال
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در حال بررسی قانون حمایت از حقوق کودکان است، گفت: در این قانون مسائل مربوط به فضای مجازی، اینترنت و مجرمانی که از این طریق به سوءاستفاده از کودکان و نوجوانان میپردازند، گنجانده شده است.
معصومه ابتکار در سمینار بینالمللی نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توانمندسازی زنان، افزود: طرح اشتغال «تکاپو» موجب توانافزایی زنان میشود و ICT کلیدی است که به سطح توانمندی، نوآوری و خلاقیت زنان، بهویژه در اشتغال و کارآفرینی کمک میکند. وی ضمن اعلام آمادگی معاونت زنان و خانواده برای همکاری با وزارت ارتباطات اظهار کرد: در ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه به عدالت جنسیتی و عدالت در دسترسی پرداخته شده است که بر اساس اعلام وزارت ارتباطات، شاهد کاهش چهاردرصدی شکاف جنسیتی در حوزه دیجیتال هستیم.
وزیر ارتباطات خبر داد:
احتمال تجدید نظر دادستانی کل در خصوص فیلترینگ تلگرام
شرق به نقل از خبرگزاری مهر نوشت: محمدجواد آذریجهرمی در حاشیه سمینار نقش ارتباطات در توانمندسازی زنان گفت: رفع فیلترینگ تلگرام صرفاً با دستور دادستانی ممکن است و فکر میکنم اگر پیامرسانهای داخلی بتوانند ظرفیتهای موجود در کشور را جذب کنند، این احتمال وجود داشته باشد که دادستانی کل در این مورد تجدید نظر کند.
او درباره فیلترینگ توییتر هم تأکید کرد: در مسئله فیلترینگ توییتر دادستانی حکمی صادر کرده و درحالحاضر برخی وزرا هم امضاهایی را مبنی بر تجدیدنظر دادستانی جمعآوری کردهاند و در دستور کار است.
جنبش مدگرایی جوانان را جدی بگیرید
دکتر امانالله قراییمقدم جامعهشناس و استاد دانشگاه به بررسی مدگرایی جوانان به عنوان یک ضدفرهنگ پرداخته است. وی مینویسد: آیا مدگرایی یک پادفرهنگ است و آیا ما در ایران با یک مسئله فرهنگی جدید روبهرو هستیم؟ آیا ما در بطن جامعه با یک جنبش فرهنگی روبهرو هستیم که فرهنگ گذشته و سنتی را مورد پرسش جدی قرار داده؟ آرایشهای غلیظ، لباسها و شلوار پارهپوره، عقبکشیدن روسری و برسرچوبکردن آن، خالکوبی و موی هدهدی، لاکچری و میخکوبی گوش، رقص تانگو و والس و چاچا در جلوی جمع در مترو، رفتارهای عجیب و غریب. آنچه میبینیم آن است که جوانان با سنتها و ارزشهای فرهنگی جامعه درگیر شدهاند و پیوستن آنها به یکدیگر، پارهفرهنگ جدید را تقویت میکند که برای سنتگرایان بسیار خطرساز است و تفاوت نسلی را شدت میبخشد. البته این پادفرهنگ از گذشتههای دور چنان که در آثار بزرگان و نویسندگان و شعرا ملاحظه میشود، همواره وجود داشته و اعلام خطر کردهاند، اما گوش شنوایی وجود نداشته. چنانکه اکنون وجود ندارد و گفته و نوشتهاند که جوانان میخواهند «فلک را سقف بشکافند و طرحی نو دراندازند».
اعتماد
مولاوردی با استناد به قول رییسجمهور:
هرجا زنان آمدند کار را تمام کردند
«شهیندخت مولاوردی» دستیار ویژه حقوق شهروندی رئیسجمهور در مصاحبهای به نقش زنان در توسعه مناطق محروم از نظر حقوق شهروندی تأکید کرده است.
وی میگوید: با ارادهای که دولت و تکاپویی که زنان نشان دادند یک اتفاقی حداقل برای زنان منطقه سیستان و بلوچستان افتاده است و اینکه توسط دولت دیده شدند، ولی در کردستان با این معضل هنوز مواجه هستیم. هنوز زنان کردستان آنچنان که باید و شاید نتوانستند پیشرفت کنند و جایگاه مناسب خود را در مدیریت استان به دست آورند. البته در آذربایجانغربی هم همینطور است. اگر آذربایجانغربی را که مشابهتهای بسیاری با کردستان دارد از نظر بگذرانیم، میبینیم که وضعیت زنان در آن استان هم مناسب نیست و به تازگی یک زن، بخشدار مرکزی شده است. شاید تحتتاثیر و متاثر از فرهنگ و نگاه خاص حاکم بر آن استانها باشد که شاهد وضعیت موجود هستیم.
حکم سپنتا نیکنام موقت است
حجـتالاســلام روانبخش، از شاگردان آیتالله مصباح و از مسوولان موسسه پرتو سخن در یادداشتی به موضوع سپنتا نیکنام وارد شده و معتقد است با وجود آنکه با رایگیری مجمع، ورود اهل کتاب به شوراها قانونی است اما با توجه به «پیوست جدید» رهبر معظم انقلاب اسلامی به مجمع این حکم محل تردید است.
او به مصاحبه آیتالله شاهرودی اشاره کرده که گفته بود: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که اگر مجمع، مصلحت دانست قانونی را که شورای نگهبان خلاف شرع و قانونی اساسی دانسته است بنا بر مصلحت تصویب کند باید زماندار باشد و مطلق نباشد.
وی به عواقب ورود اهل کتاب به مناصب تصمیمگیر اشاره کرده و میگوید: هیچ بعید ندانید که در انتخابات آینده در شهرهای بزرگ از جمله تهران، تعداد قابل توجهی از اهل کتاب به شورای اسلامی شهر راه یابند. همه امور شهری در اختیار شوراها و شهرداریهاست. از غسل و کفن و دفن مرده مردم گرفته تا المانها و بیلبوردها در اختیار اهل کتاب قرار میگیرد در این صورت ببینید چه اتفاقی میافتد؟! باتوجه به اینکه نظارتی مانند نظارت شورای نگهبان بر مصوبات وجود ندارد، ممکن است در آینده بسیاری از شاخصها در مدیریت شهری براساس شاخصهای اهل کتاب تغییر کند. در این صورت به مرور زمان و به تدریج، فاجعه سلطه کفار در ابعاد مختلف بر مسلمانان اتفاق خواهد افتاد.
سرعت مجاز عدالتخواهی
اعتماد سرمقاله روزنامه فرهیختگان را مورد بررسی قرار داده که به بهانه عروسی لاکچری دختر سفیر ایران در دانمارک به مسئله عدالتخواهی پرداخته است.
در بخشی از این سرمقاله آمده است: واقعیت ماجرا این است که حتیالمقدور و غیر از شرایط اضطرار نباید مسوولی با سبک زندگی اشرافی بر مسندهای گوناگون تکیه بزند و این خود میتواند یکی از محورهای مطالبه مردم باشد. نویسنده در ادامه به نحوه ورود به این مصداق پرداخته و تقبیح فسق آشکار را مباح دانسته اما در ادامه هشدار میدهد که این بحث نباید «لوث» شود: «مطالبه شفافیت و عدالتخواهی و مقابله با مصادیق اشرافیت حتما پیچیدگیهایی دارد و باید بهگونهای برخورد شود که اصل مطالبه به بهانه اجتماعی کردن آن لوث نشود. پایین آوردن سطح بحث در سطح قیمت فلان ساعت و بهمان لباس که ممکن است اشتباه هم در تشخیص آنها وجود داشته باشد، حتما نازل کردن سطح عدالتخواهی و دور شدن از ریشهها را در پی خواهد داشت.
چیستی ملال
«فلسفه ملال» نوشته اسونسن کتابی است با رویکردی بینارشتهای که اعتماد به معرفی آن پرداخته است.
در بخشی از معرفی این کتاب آمده است: ملال همواره به نوعی با انسان همراه بوده است. این پدیده که در دوران پیشامدرن به اشراف و برخی طبقات خاص محدود بود از دوران رمانتیسم گسترش یافت و به تدریج به یکی از ویژگیهای انسان مدرن تبدیل شد. ملال مردم را از درون میخورد و همچون خاکستر بر دست و چهرهمان مینشیند. برخی ملال را ریشه تمام شرها مینامند، برخی دیگر آن را امتیاز انسان مدرن و حتی وجه تمایز انسان و حیوان میدانند و گروهی دیگر بر این باورند که ملال انسان را از انسانیت تهی میکند. برخی ملال را ثمره کوچ معنا از زندگی انسان مدرن میدانند و برخی دیگر آن را چیزی میدانند که به معنای بزرگ نهفتهای اشاره دارد. ملال با معنای هستی سر و کار دارد و همین کافی است تا اسونسن، آن را موضع فلسفه بداند. او در کتاب «فلسفه ملال» میکوشد با رویکردی بینارشتهای و با بهرهگیری از متونی از رشتههای فلسفه، ادبیات، روانشناسی، الهیات و جامعهشناسی و بررسی آرای فیلسوفانی همچون کانت، کییرکگور، نیچه و هایدگر و تحلیل مسائلی همچون رابطه ملال با رومانتیسم و مدرنیته، کار و فراغت، مرگ و زندگی ما را به درک بهتری از ابعاد مختلف این مفهوم و نقشی که در زندگی ما ایفا میکند و به واکنشهای مختلفی که میتوان در برابر آن نشان داد برساند. «فلسفه ملال» نوشته لارس اسونسن با ترجمه افشین خاکباز برای پنجمین بار توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده است. از مهمتریم بخشهای این کتاب میتوان به مساله ملال، داستانهای ملال، پدیدارشناسی ملال و اخلاق ملال اشاره کرد.
مسئله مرگ
دیگر کتابی که اعتماد به معرفی آن پرداخته، «همه میمیرند» است.
اعتماد در معرفی این اثر و نویسندهاش مینویسد: سیمون دوبووار در یک خانواده بورژوای کاتولیک به دنیا آمد و پس از گذراندن امتحانات دوره لیسانس ریاضیات و فلسفه، به تحصیل ریاضیات در Institut Catholique و زبان و ادبیات در موسسه سنتمارین و پس از آن فلسفه در دانشگاه سوربن پرداخت. وی در حلقه فلسفی دوستانه گروهی از دانشجویان مدرسه اکول نورمال پاریس عضو بود که ژان پل سارتر نیز در آن عضویت داشت ولی خود بووار دانشجوی این مدرسه نبود. با وجود آنکه زنان در آن دوره کمتر به تدریس فلسفه میپرداختند، او تصمیم گرفت مدرس فلسفه شود و در آزمونی که به این منظور گذراند، با ژان پل سارتر آشنا شد. بووار و سارتر هر دو در ۱۹۲۹ در این آزمون شرکت کردند، سارتر رتبه اول و بووار رتبه دوم را کسب کرد. با این وجود، بووار صاحب عنوان جوانترین پذیرفتهشده این آزمون تا آن زمان شد. بووار به عنوان مادر فمینیسم بعد از ۱۹۶۸ شناخته میشود. معروفترین اثر وی جنس دوم نام دارد که در سال ۱۹۴۹ نوشته شده است. «همه میمیرند» از مشهورترین رمانهای این استاد فلسفه فرانسوی است که به تازگی توسط نشر نو با ترجمه مهدی سحابی بازنشر شده است.
صدرای فلسفه اسلامی
«ملاصدرا» سومین کتاب فلسفی است که اعتماد آن را معرفی کرده است. نویسنده در این پژوهش تفکر برانگیز، زندگی و اندیشه ملاصدرا را در زمینه پیچیده تشیع، تصوف و سنت دیرین فلسفه در میان مسلمانان میکاود و دلالت و اهمیت این فیلسوف را در مکتب و معارف اسلامی نشان میدهد.
کتاب «ملاصدرا» نگاه و اندیشه ملاصدرا و آرای فلسفی او را با شرحی رسا و روشن تفسیر میکند و تاثیر و نفوذ او را در کشور خود و خارج از آن معلوم میدارد. بنابراین یک متن مفید برای علاقهمندان خواندن روایتی موثق و عمیق از زندگی و اندیشه کسی است که نماینده اوج سنت فکری در برهه حساسی از تاریخ تمدن اسلامی محسوب میشود.
«ملاصدرا» نوشته سایه میثمی با ترجمه محمدرضا مرادی طادی توسط نشر نامک منتشر شده که از مهمترین بخشهای آن میتوان به زندگی و آثار ملاصدرا، حکمت متعالیه، وجود و ماهیت، کثرت در وحدت، معرفت و وجود، حرکت جوهری، وجود خدا، علم الهی، اراده الهی، مبدا و معاد و… اشاره کرد.
فوتبال شرعی زنان را پخش کنید
خبر اظهار شادمانی مریم ایراندوست، سرمربی تیم فوتبال بانوان ملوان، بابت حضور مجدد این تیم به لیگ برتر فوتبال بانوان (به اخبار کوتاه در همین ستون بنگرید)، نکتهای بسیار اندیشیده و کمتر بیانشده را به ذهن هر خوانندهای متبادر میکند و آن اینکه آیا پس از ۱۰ سال برگزاری لیگ برتر فوتبال بانوان در کشورمان، وقتش نرسیده است که این مسابقات از تلویزیون ایران پخش شود؟ میفرمایید پخش فوتبال زنان اشکال شرعی دارد. ولی مگر نه اینکه فوتبال زنان با پوشش و مقررات اسلامی و به اذن نظام اسلامی ما برگزار میشود؟
برخی علما و روحانیون حتی نظری فراتر از این دارند و معتقدند پخش فوتبال زنان، وقتی که تیم زنان ایران با تیم زنان یک کشور دیگر مسابقه دارد، شرعا بلااشکال است. مثلا محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم، در این باره گفته است: «الان در صدا و سیمای ما فیلمهایی خارجی پخش میشود که زنان سر و قسمتی از بدنشان لخت است. یعنی این فیلمها در جمهوری اسلامی پخش میشود. همان پاسخی که ما برای توجیه پخش آن فیلمها داریم، درباره فوتبال زنان و سایر ورزشهای بانوان ایرانی در خارج از کشور هم صدق میکند. هر دو یک مبنا دارند. اگر چنین چیزی در سینما اشکال ندارد، در ورزش هم اشکال ندارد. این همان بحث مقتضیات زمان و مکان در فقه است. در ورزش هم شرایط زمان و مکان تاثیر میکند. لذا میتوان فتوا داد به جواز پخش مسابقات فوتبال یا والیبال زنان ایران با کشورهای دیگر.
جمهوری اسلامی
افراد کودک آزار در فضای مجازی پیگرد قضایی میشوند
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، از بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: یکی از مهمترین بخشهای این لایحه لزوم پیگرد قضایی سوءاستفاده کنندگان از کودکان در فضای مجازی است.
به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار داشت: لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس درحال پیگیری است و یکی از مهمترین زمینهها در این لایحه توجه به فضای مجازی و اینترنت برای کودکان است. برخورد با متخلفانی که کودکان و نوجوانان را در اینترنت مورد سوءاستفاده قرار میدهند، در این لایحه پیشبینی شده است.
وی اضافه کرد: طرح ملی گفتوگوی بین خانوادهها در 20 استان کشور آغاز شده است و امیدواریم این طرح در تمام کشور اجرایی شود. اکنون گفتوگو در خانواده ایرانی دچار اختلال شده است درحالی که خانواده پر گفتوگو میتواند مسائل خود را از طریق تعامل و گفتگو حل کند و تاب آوری بیشتری داشته باشد؛ براساس آمارها، مدت زمان گفتوگو در بین خانوادهها به کمتر از 20 دقیقه رسیده است.
تخفیف مجازات اعدام گام نوین عدلیه
عباس جعفری دولتآبادی دادستان تهران، در نخستین جلسه دادستانی تهران در حوزه آسیبهای اجتماعی با موضوع مواد مخدر گفته بود که با الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر و تبدیل مجازات اعدام در برخی موارد به حبس، تاکنون 1700 درخواست محکومان اعدام و حبس ابد براساس قانون جدید در دادگاهها بازنگری شده است.
جعفری دولت آبادی گفته بود که این تعداد درخواست از سه هزار درخواست مرتبط با محکومان به اعدام و حبس ابد اخذ شده در تهران بوده که مورد بازنگری قرار گرفته است و بیشتر احکام به حبس تخفیف یافته و 1300 تقاضای دیگر باقی مانده است که امیدواریم دادگاهها در اسرع وقت نسبت به آنها تصمیم بگیرند.
همچنین حجتالاسلام منتظری دادستان کل کشور نیز در حاشیه مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران گفت که قانون مبارزه با مواد مخدر حتما نیاز به اصلاح دارد و اصلاحی که اخیرا در مجلس شورای اسلامی نسبت به مجازات اعدام انجام شده است، ناقص است. منتظری از پیشنهاد دادستانی کل درباره اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت که این پیشنهاد در شرف تقدیم به ریاست قوه قضاییه است.
هویت اخلاقی روحانیت
آیتالله مظاهری استاد حوزه علمیه اصفهان و استادان برجسته اخلاق در نوشتاری به مسئله هویت اخلاقی روحانیت پرداخته است.
وی در بخشی از این نوشتار میگوید: طلبهای که قدر و منزلت روحانیت را میداند، دیگر در برابر سختیها و مشکلات دنیوی خسته و مایوس نمیشود، بلکه در مسیر تهذیب نفس، سختیهای پیش آمده را نردبان کمال و ترقی خودش قرار میدهد. از همان زمان امام صادق علیهالسلام که حوزه علمیه تشیع شکل گرفت، سختیهای بسیار و بیسابقهای وجود داشت. طلبههای حضرت در خفقان عجیبی بودند. تا یک فرصتی پیدا میشد، مثل زنبور عسل که اطراف شیرینی جمع میشوند، دور آقا را میگرفتند و کسب علم میکردند. ابن ابیعمیر یک طلبه بود که چندین بار به درون خانهاش هجوم آوردند تا کتابهای فقهی را از او بگیرند. او به جرم طلبه بودن، هفت سال در زندان همراه با شکنجه بود. بنابراین مگر زمانی بود که طلبه شیعه در آرامش و سعه اقتصادی بوده باشد؟! همیشه سختی، همیشه تقیه، همیشه شکنجه و گرسنگی بوده است. در همین دوره پهلوی، ما را به جرم طلبگی، دستهجمعی زندانی میکردند.
رسالت ما طلبهها ایجاب میکند که برنامه خودسازی داشته باشیم و این خودسازی باید به اینجا منتهی شود که علم، شهرت و مقام در مسیر دین و ترویج آن استفاده شود. اگر غیر از این باشد، بهتر است که فرمایش امام سجاد علیهالسلام محقق شود که فرمود: اگر دل ما چراگاه شیطان بشود، نبودنمان در دنیا بهتر است. اگر خودسازی صورت نگیرد، خطرناک است؛ زیرا به همان اندازه که علممان بیشتر میشود، به همان اندازه که شهرت ما بیشتر میشود، وزر و وبالمان نیز بیشتر میشود. اساساً پرنده هرچه بالاتر برود سقوطش خطرناکتر است.
مراکز تخصصی حوزوی در نگاه کلی
حجتالاسلام مهدی رستمنژاد معاون آموزش حوزههای علمیه در گفتوگویی با خبرگزاری حوزه، فعالیتهای مراکز و رشتههای تخصصی حوزههای علمیه را تشریح کرد.
وی درباره مراکز تخصصی حوزه گفت: در این عرصه درختواره دانشی داریم که درحال تدوین و نهایی شدن است؛ درختواره دانش تمام نیازها را یک جا میبیند که در آن 12 حوزه دانشی مرتبط به حوزه شناسایی و مصوب شده است و بر اساس آن تمام نیازهای جامعه و نظام در آن درختواره دیده میشود و برای آن رشته وگرایش دیده میشود؛ حتی فقه رسانه نیز در آن درختواره دیده شده است که اولا نقشه راه علمی حوزه ترسیم شود که این مساله درحال وقوع است و تا کنون 5عرصه دانشی(به علاوه زیر رشتههای مرتبط) حوزه شامل تفسیر، قرآن، حدیث، ادبیات، فرق و ادیان، فرق و مذاهب و کلام نهایی شده است؛ این پنج عرصه در شورای گسترش نهایی و مابقی در انتظار تایید شورای گسترش هستند.
ایران
در پیچ وخم لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان
میترا امام رئیس هیأت مدیره انجمن پرنده درخت کوچک درباره تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان مینویسد: نوجوان بزهکار همانقدر به حمایت نیاز دارد که نوجوان بزه دیده. نوجوانى که مرتکب جرم مى شود علت ماجرا نیست بلکه خود معلول شرایط خاص زندگى است. شرایط نابسامان خانواده از لحاظ اقتصادی وفرهنگى، نداشتن سرپرست مناسب وهزاران عامل دیگر که باعث ارتکاب جرم توسط کودک مى شوند. پس نوجوان بزهکار حتى بیش از دیگران نیاز به حمایت اجتماعى و توانمندسازى دارد ومجازات او با هدف حمایت اجتماعى وجامعه پذیرى باید باشد.
این لایحه بهطور خاص بیشتر به کودکان در وضعیت مخاطرهآمیز مى پردازد و نقش حمایت اجتماعى از همه کودکان در آن کمرنگ است. مثلاً در قسمت آموزش جا دارد ابتدا آموزش با کیفیت و رایگان بدون تنبیه وتشویق براى همه کودکان ونوجوانان قید شود.آموزش حقوق کودک براى مدیران وکارکنان آموزشی وادارى از نقاط قوت این لایحه است. حمایت اجتماعى از کودک، گامى است در رسیدن به توسعه پایدار. با تبریک به مناسبت تصویب این لایحه وتشکر از نمایندگانى که دلسوزانه پیگیر تصویب این لایحه هستند، امیدواریم با اصلاحاتى در بعضى بندهاى آن بزودى شاهد اجراى آن باشیم.
سخنگوی فراکسیون امید:
در موارد بسیاری باید به آرای عمومی مراجعه کنیم
سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به چالشها و اختلاف نظرهایی که در حوزههای مختلف در کشور وجود دارد، رجوع به آرای عمومی یا همهپرسی را یکی از راههای حل این معضلات دانست و با تأکید گفت که میتوانیم رفراندوم را احیا کنیم. در بسیاری موارد باید به آرای مردم رجوع کنیم که البته در رابطه با آن لازم است عقلای قوم هم به یک جمعبندی برسند. در بسیاری از موارد دیگر میتوانیم به آرای مردم رجوع کنیم؛ بحث شفافیت از دیگر موضوعاتی است که میتوان به رفراندوم گذاشت. بنابراین مصادیق برای رجوع به این اصل قانون اساسی وجود دارد و تنها عزم این کار است که هنوز مشاهده نمیشود در حالی که در کشورهای دیگر مانند سوئیس سالی چند بار رفراندوم برگزار میشود.
درآمدی به فلسفه دین
«درآمدی به فلسفه دین» عنوان کتابی است به قلم چادمایستر استاد فلسفه کالج تبل و دانشگاه بینالمللی ترینیتی که با ترجمه محمد یوسف ثانی از سوی نشر نو در سال 1395 منتشر شده بود و اکنون چاپ دوم آن به بازار آمد. چادمایستر در فصل نخست کتاب با بررسی معنای عبارت فلسفه و فلسفه دین آغاز میکند و به این پرسش مهم میپردازد که باورها و اعمال دینی درباره چه هستند؟
در فصل دوم این بررسی را با کنکاش در پدیده روبهرشد تنوع دینی ادامه میدهد و بهطور خاص بر پنج دین بزرگ جهان متمرکز است: ادیان هندویی، بودایی، یهودیت، مسیحیت و اسلام. نویسنده در این فصل همچنین به امر ارزیابی نظامهای دینی، معیارهای ممکن برای انجام این ارزیابیها و لزوم تساهل دینی میپردازد. فیلسوفان دین علاوه بر علاقه به بررسی مفهوم خدا مشتاقاند بدانند که آیا چنین مفهومی واقعیت نیز دارد و آیا خدایی وجود دارد یا خیر. در فصلهای 4، 5 و 6 سه نوع عمده از براهین اثبات وجود خدا بررسی میشود، براهین کیهان شناختی، غایت شناختی و هستی شناختی. هر یک از این براهین موضوع بحثها و نوآوریهای بسیاری در دهههای اخیر بودهاند و…
دیکتاتوری حزبی
«تأملاتی درباره دیکتاتوری حزبی و مالکیت دولتی» عنوان کتابی به قلم محمدحسن شاهکویی است که از سوی نشر نشانه به چاپ دوم رسید. این کتاب در چند بخش به مسائل و مباحثی چون چرا شوروی فرو پاشید؟ آیا انقلاب فرهنگی چین، استراتژی حفظ استقلال ملی در برابر شوروی و امپریالیسم نبود؟ خروشچفیسم و اختلافات ایدئولوژیکی در جنبش کمونیستی، جامعه مدنی و ماهیت دولت، آیا سوسیالیسم در جوامع آسیایی قابل تحقق است؟ و… میپردازد.شاهکویی اعتقاد دارد: فروپاشی شوروی به دست یلتسین و یارانش، یعنی همه دبیران اول احزاب کمونیست در جمهوریهای این کشور، اگر هم محتوم نبوده باشد، علتش تخریب ایدئولوژیک حزب کمونیست شوروی و مستقیماً نتیجه فساد و پوسیده شدن حکومت بورژوازی دیوانسالار و نوظهور شوروی بوده است. براین اساس مؤلف میکوشد تا همه جنبههای این شکست و عارضههای جهانی آن را منصفانه بررسی کند.
هوش مصنوعی شخصیت افراد را پیش بینی میکند
محققان استرالیایی با استفاده از هوش مصنوعی، یک الگوریتم آموزش ماشین را توسعه دادند که میتواند ارتباط بین حرکات چشم و شخصیت افراد را شناسایی کند. بر اساس این تحقیقات حرکات چشم شخص نشان میدهد که او شخصیت اجتماعی دارد، محافظه کار است یا کنجکاو. برای این منظور محققان حرکات چشم 42 داوطلب را هنگام انجام امور روزمره در محیط یک دانشکده ردگیری کردند و سپس با استفاده از پرسشنامههای مفصل، ویژگیهای شخصیتی این افراد را گردآوری کردند و در پایان از این اطلاعات برای توسعه الگوریتم هوشمند خود بهره گرفتند.
روباتها وکامپیوترهای کنونی نسبت به جامعه آگاه نیستند و نمیتوانند نشانههای غیرکلامی را شناسایی کنند بههمین دلیل هم نتایج این تحقیقات، در بهبود ارتباط بین انسان و ماشین کاربرد دارد و امکان ارائه خدمات سفارشی توسط روباتها و کامپیوترها را فراهم میکند.
عقل سرخ حکیم
حسن سیدعرب پژوهشگر فلسفه اسلامی به مناسبت هشتصد و شصت و چهارمین سالگرد کشته شدن سهروردی به بررسی آثار او پرداخته است.
او به بررسی مسئله امام و حاکمیت معنویت در جامعه از نظر سهروردی پرداخته و مینویسد: به گزارش شارحان سهروردی، کیومرث و کیخسرو حکومت معنوی داشته و حکومت آنان مرتبه نازلی از حکومت انبیا علیهمالسلام است. خلافت و ولایت وارثان محمدی کاملترین ظهور توحید است. کمالات انبیا علیهمالسلام در باطن حضرت علی علیهالسلام نهفته است. حکیم متأله، به حسب تعبد و تعقل، شایسته قانونگذاری است. نیز شایستگی او به حسب فهم وحی و درک آن و اجرای قوانین است. بعضی از حکیمان از ارباب تأله در هر عصر محسوب میشوند. قطب یا پیر بهعنوان راهبر آدمیان در طریق الیالله است. کار او تعلیم و تهذیب نفوس است. او از حیث احراز این دو صفت در کمال است. دنیای آدمیان را آراسته میکند، بدون آنکه تعلقی به آن داشته باشد. اخلاق حسنه را در میان آنان رواج میدهد و اسوه فضایل است. او بهعنوان قطب، ولایت و ریاست ظاهری و باطنی داشته و فرمان او قابل اطاعت است. قطب، در رأس هرم ولایت است. در این عصر وجود مقدس حضرت ولیالله الاعظم حضرت حجه بن الحسن العسکری، روحی و ارواح العالمین له الفداه، تنها خلیفه خداوند بر زمین است. ایشان به نیابت از انبیا علیهم السلام دارای مقام ولایت کلی الهی است.
رسالت
آیتالله جوادی آملی:
تمدن ما را تدین ما تعیین میکند
آیتالله جوادی آملی استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: تمدن ما را تدین ما تعیین میکند. بر اساس تحلیل علمی، ما باید بدانیم که باسواد شدن معصیت نیست، یک؛ باید بدانیم آنکه در دست و پای خیلیها ریخته است این را هم نمیگویند سواد، این دو؛ یک جان کَندن میخواهد به ما هم گفتند همه چیز را. آن وقت میشویم عاقل. آن وقت چندین میلیون آدم با هم دعوا نمیکنیم! ما میتوانیم بهتر از این زندگی کنیم، ما میتوانیم شهرمان را، کشورمان را، مدینه فاضله قرار بدهیم. اینکه خدا فرمود: دوستی اهل بیت مزد رسالت است، فرمود: ما اگر مزد رسالت را بدهیم، دوست این خاندان باشیم، راحت هستیم؛ منتها مشکل ما این است که خیال میکنیم صرف دوستی کافی است! این فِی الْقُرْبَی ، مفعول واسطه برای مودت نیست، بلکه مفعول واسطه است متعلق است به «المستقره» که بین این دو کلمه واقع است، قُل لاَ أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّهَ «المستقره» فِی الْقُرْبَی ، آن وقت این میشود فهم. میشود فهم قرآن؛ یعنی تمام محبت مان باید به این دودمان بسته باشد، به جای دیگر دل نبندیم. او میشود اجر رسالت؛ آن وقت آن کشور میشود کشور امن. وگرنه کسی ممکن نیست که علی و اولاد علی(علیهم السلام) را بشناسد و نسبت به اینها دوستی نداشته باشد.