مرور مطبوعات / جایگاه فلسفه در دانشگاه است
20 شهریور 1397
مطالب شمارههای امروز بیشتر رنگ و روی اجتماعی داشت اما چند مطلب فلسفی و مصوبه جدید دولت مبنی بر حق تحصیل همگانی از مطالب مورد توجه مطبوعات بود. «سکولاریسمناپذیری اسلام و قرآن»، «تهیه اطلس وضعیت زنان و خانواده پیشرفت ۵۰ درصدی داشته است»، «چگونه گوگل ناجی رسانههای سنتی شد»، «اگر قصوری داشتم عذرخواهی میکنم»، «ابوحیان عصر ما»، «بهدلیل نگرانی از نظارت استصوابی به طرح شفافیت آرای نمایندگان، رای منفی دادم»، «انتشار فیش حقوقی نمایندگان»، «اتهام فساد اخلاقی اعضای شورای شهر بابل اثبات نشده است»، «محرم، تنها ماه عزاداری نیست»، «فراز و فرود نشاط اجتماعی»، «تداوم اندیشه در گرو نقد»، «جایگاه فلسفه در دانشگاه است»، «جامعهشناسی زندگی دیوانی»، «درباره معنای زندگی خوب»، «نااطمینانیهای امروز ما را به آینده مبهم پرتاب میکند»، «ارائه برخی خدمات ضداجتماعی در مشهد تکذیب شد»، «چندان به آن خوشبین نیستم»، «برخورداری همگان از حق تحصیل» و «آقای مصباح «سیاسی مصطلح» نیستند» عناوین برجسته شمارههای امروزند.
آقای مصباح «سیاسی مصطلح» نیستند
محمدجواد حجتی کرمانی گفت: در جلساتی که من در گذشته با آقای مصباح داشتم، ایشان صریحا میگفتند حوصله روزنامهخواندن ندارند و روزنامه را زائد و خواندنش را اتلاف وقت میدانند. لذا مطمئن نیستم که حتی همان مجله «پرتو سخن» که متعلق به ایشان است را هم مطالعه کند. او افزود: سؤالی که من از آقای مصباح یا حوزه علمیه و استادان مطرح کردم، در واقع سؤال از کل شرایطی است که در کشور وجود دارد و آنها تنها بخشی از آن را در بر میگیرند. آنچه مشخص است؛ نظام دچار یک بیماری است و در برابر ناهنجاریها واکسینه نیست. بسیاری از مقامات نیز نظر مساعدی درباره این نوع اقدامات ندارند، ولی توان و نیروی بازدارندهای که باید در برابر برخی افراد باشد، وجود ندارد. وی با اشاره به پیشنهاد مناظرهای که بهتازگی به آیتالله مصباحیزدی داده بود، در پاسخ به این پرسش که علت امتناع آقای مصباح را در چه میداند؛ گفت: خبر ندارم که ایشان امتناع کردند یا نه، حتی نمیدانم به اطلاعش رسیده یا خیر. ازاینرو نمیتوانم حکم کنم که ایشان با اطلاع جواب نمیدهند. اگر میسر بود که من با خود آقای مصباح تماس بگیرم، میتوانستم بفهمم که ایشان این مطلب را خواندهاند یا نه.
برخورداری همگان از حق تحصیل
پایگاه اطلاعرسانی دولت از تصویب «لایحه الحاق یک تبصره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور» در هیئت وزیران خبر داد. لایحهای که قرار است بر «آموزش» بهمثابه بخشی از «حقوق اساسی افراد» صحه بگذارد. انتشار این خبر در روزهایی که بحث دانشجویان ستارهدار دوباره در سرخط خبرها جا باز کرده است، به اقدامی برای پایاندادن به این پدیده تفسیر شد. ایسنا دراینباره نوشت: «لایحه برخورداری همگان از حق تحصیل در دورههای آموزش عالی و حل مسئله دانشجویان ستارهدار با پیشنهاد مورخ 3/5/1397 معاونت حقوقی و پیگیری مستمر این معاونت در تاریخ 18/6/1397 در هیئت محترم وزیران طرح و با اعمال تغییرات مدنظر این هیئت، به تصویب رسید. تصویب این لایحه گام بسیار مهمی در برخورداری همگان از تحصیلات عالی و عدم محرومیت از آموزش است». به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت: «به موجب این اصلاحیه، حق آموزش جزء حقوق اساسی افراد است و هیچکس را نمیتوان به عذری غیر از عدم صلاحیت علمی مقرر، از آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی محروم کرد. در برخورداری از حق آموزش در مقاطع تحصیلی افراد دارای سابقه محکومیت قطعی کیفری به جرائم سازمانیافته، قاچاق انسان، محاربه و جاسوسی مستثنا هستند». این لایحه در ادامه به مجلس فرستاده خواهد شد.
چندان به آن خوشبین نیستم
کامفیروزی درباره لایحه تصویبی دولت درباره حق تحصیل همگانی به شرق میگوید: با توجه به سابقهای که در دست است، به نظرم این بار هم احتمالا شورای نگهبان این لایحه را حتی در صورت تصویب در مجلس، تصویب نخواهد کرد. شورای نگهبان پیشتر هم مصوباتی از مجلس را به دلیل مغایرت با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یا ورود به حیطه وظایف این شورا یا محدودکردن اختیارات آن و… رد کرده است. سوابق این مخالفتها به این دلیل از سوی شورای نگهبان، در روند تصویب همین قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور (که این لایحه قرار است اصلاحیهای بر آن باشد) قابلمشاهده است یا مثلا در هنگام بررسی طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیبرسان به سلامت در رسانههای ارتباطجمعی داخلی و بینالمللی و فضای مجازی، طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، طرح حمایت از تأسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی یا لایحه اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طرح نحوه انجام فعالیتهای تشکلهای دانشجویی و دانشگاهی یا طرح گزینش کشور.
ارائه برخی خدمات ضداجتماعی در مشهد تکذیب شد
حجتالاسلاموالمسلمین نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: براساس گزارشهای وزارتخانههای اطلاعات و کشور، ناجا، سازمان حج و زیارت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شایعات و اتهامات مطرحشده درخصوص بروز برخی معضلات اجتماعی و ارائه برخی خدمات ضداجتماعی در شهر مقدس مشهد رد شد. نماینده مردم مشهد در مجلس یادآور شد: براساس گزارش امروز نیروی انتظامی ۹۷ درصد زائران و گردشگران عراقی به صورت خانوادگی و سهدرصد به صورت زن یا مرد مجرد وارد ایران میشوند. اکثر زوار مجرد عراقی نیز به صورت پیاده از مرز شلمچه به سمت مشهدالرضا پیادهروی میکنند.
نااطمینانیهای امروز ما را به آینده مبهم پرتاب میکند
شرق مطلبی از آرمان امروز را بازنشر کرده است. مقصود فراستخواه در این گفتوگو میگوید: شکاف دولت- ملت در ایران به صورت مزمن وجود داشت. پس از پیروزی انقلاب نیز نتوانستیم این شکاف را کاهش بدهیم، بلکه به شکلهای مختلف آن را تشدید کردیم. این ملت چندبار در سال 76، در دهه 80 و نهایتا سال 92 پا جلو گذاشت و عملا برای تحکیم دولت- ملت در این سرزمین اعلام آمادگی کرد ولی انصافا قدر این دانسته نشده و دوباره با انواع رفتارها و ساختارها اسباب سرخوردگی ایجاد شده است… ما به جای شمول، به سمت انحصار حرکت کردیم… در 40 سال گذشته سازمانهای انحصاری الیت و قلعههای متصلب قدرت و ثروت و نگرش خاص ایجاد شده و نمیگذارد گفتمان تحولخواه جامعه به این قلعههای انحصار نفوذ کند. اتفاقا منشأ خشونت و درگیری در جامعه را باید در همین قلعهها جستوجو کرد. این قلعههای انحصاری پشتگرم به قدرت و ثروتمند و حتی در کار دولت مستقر و پاسخگو نیز اخلال میکنند نمونهاش را در رفتار با ظریف و تیم مذاکرهکننده میبینیم…
درباره معنای زندگی خوب
کتاب «کیفیت زندگی» مقالات برگرفته از همایشی است که در 1988 در هلسینگی برگزار شد و برگزارکنندگان آن مارتا نوسبام و آمارتیا سن بودند. نویسندگانی که مقالاتشان در این مجموعه گردآوری شده همگی بر این نظرند که به پیچیدگیهای فراوان حوزه رفاه باید توجه کرد و در کنار بهرهگیری از اقتصاد و جامعهشناسی و روانشناسی باید از ابزارهای فلسفی – هم فلسفه علم و هم فلسفه اخلاق – برای یافتن راهحلهایی که شمول گسترده دارند مدد گرفت تا اولا به دام آنچه نسبیتباوری محض نامیده میشود نیفیتم، و ثانیا به بهانه این پیچیدگیها از منافع و اهمیت سیاستگذاری در حوزه رفاه چشم نپوشیم. این کتاب اخیرا با ترجمه حسن فشارکی که پیش از این برخی از دیگر آثار مهم آمارتیا سن از جمله «اخلاق و اقتصاد»، «برابری و آزادی» و «توسعه و آزادی» را به فارسی برگردانده بود وارد بازار نشر شده است. در ابتدای کتاب مقدمهای از سن و نوسبام آمده که محورهای مورد بحث در مقالات کتاب را توضیح میدهد. کتاب به دو بخش کلی تقسیم شده است، مقالات بخش اول به مسائل نظری حوزه رفاه همچون کامیابی و ملاکهای مناسب جهت ارزیابی کیفیت زندگی میپردازند و مقالات بخش دوم درباره نحوه اجرای این ملاکها در بطن سنتهای مختلف و پرهیز از افتادن به ورطه نسبیتگرایی است. بعد از هر مقاله، یادداشت کوتاهی در شرح و نقد مقاله مذکور آمده است.
جامعهشناسی زندگی دیوانی
شرق در نوشتاری به معرفی کتاب «جامعهپذیری دیوانی» پرداخته و نوشته است: این کتاب برای مطالعه جامعهپذیری دیوانی، به تحلیل دادههای طولیای میپردازد که از سال 2006 تا 2008 در یکی از شهرهای بزرگ آمریکا جمعآوری شده است. شهری که این پژوهش در آنجا صورت میگیرد از نظر مردمشناختی شبیه سایر شهرهای بزرگ آمریکاست. از نظر سیاستی نیز این شهر نه پیشرو است و نه عقبمانده. اگرچه طرح پژوهشی این کتاب محدودیتهای قابل توجهی دارد، با توجه به دادههای کمی و کیفی که ارائه میدهد، برای کاوش درباره جامعهپذیری دیوانی مفید به نظر میرسد. این کتاب با کاوش درباره تحولاتی که دو مجموعه از کارمندان دونپایه، یعنی افسران پلیس و مددکاران اجتماعی، در دو سال اول استخدام پشت سر میگذارند، به این موضوع میپردازد. همچنین کتاب به بررسی یک منازعه مهم میپردازد، یعنی فرضیههای رقیبی که ریشه در دیدگاههای نهادی و خلقی دارد. بهعلاوه با کاوشی که در شخصیتهای اداری کارمندان کهنهکار میکند، تحلیلهایی تجربی ارائه میدهد.
جایگاه فلسفه در دانشگاه است
کریم مجتهدی در یادداشتی وضعیت فلسفه در دانشگاههای کشور را بررسی کرده و نوشته است: فلسفه بهطور مستقیم با مردم عادی و کوچهوبازار در ارتباط قرار نمیگیرد و تنها میکوشد فیلسوفان را طرف خطاب خود قرار دهد. فیلسوفان الزاما شهرت عامه ندارند و تنها در میان اهالی فلسفه شناخته میشوند. اما مسئلهای که موجب میشود فلاسفه شهرت روزمره پیدا کنند درگیرشدن آنها با مسائل سیاسی است. واقعیت این است که جایگاه پرداخت به مسائل سیاسی در رسانههاست. برایناساس، چنانچه فیلسوفی در مورد موضوعی سیاسی واکنشی اعم از موافقت یا مخالفت نشان دهد، به روزنامهها و به «فضای رسانهای» کشیده میشود و بهتدریج در میان عامه شهرت مییابد. این در حالی است که هم فیلسوفان و هم نفس فلسفه نمیتواند شهرت عامه داشته باشد جز اینکه با مسائل سیاسی توأم شود. برای مثال، هایدگر از جمله متفکرانی است که در دورهای تب آن نهتنها در جامعه ما که در تمام جهان بالا گرفت و هنوز هم تا حدی این جریان وجود دارد. کتابهای بسیاری از او ترجمه شد و محور بسیاری از رسالهها و پایاننامهها قرار گرفت. اما آیا تمام شهرت او به دلیل آرای خاص او در فلسفه بود؟
تداوم اندیشه در گرو نقد
شرق یادداشتی از ایرانآنلاین را که اقبال کتابخوانان به کتب فلسفی را موضوع بحث خود قرار داده بازنشر کرده است: اقبال یکباره به یک فیلسوف خاص چندان در جامعه ما موضوعیتی ندارد، چراکه جامعه ما اساسا کتابخوان نیست. تنها اقلیت نادری داریم که کتاب را جزو ملزومات زندگی خود میدانند و این اقلیت هم عموما به طبقه متوسط تعلق دارند. اما در خصوص اینکه چرا این طبقه کتابخوان بهیکباره به یک متفکر خاص توجه نشان میدهد و تب یک فیلسوف در جامعه بالا میگیرد، باید گفت که گاه چند مترجم تشخیص میدهند که یک متفکر غربی مسائلی را مطرح کرده که برای آن زمان جامعه ما بسیار قابل تأمل است و اندیشه او میتواند در حل و درک مسائل آن روز جامعه ما راهگشا باشد. اینگونه مترجمها، خود سوژههایی هستند که اتفاقا بیشتر هم فکر میکنند و میکوشند خودآئین و مستقل عمل کنند تا اینکه تابع جریان باشند. این خودآئینی باعث میشود تا دیگران را هم در آنچه مهم تلقی کردهاند سهیم کنند. ازاینرو، آرای یک متفکر در زمان مشخصی رواج پیدا میکند و ممکن است بعد از مدتی نیز به فراموشی سپرده شود.
فراز و فرود نشاط اجتماعی
احمد بخارایی مدیر گروه مسائل و آسیبهای اجتماعی در انجمن جامعهشناسی ایران در گفتوگو با شرق درباره نیاز کنونی جامعه به نشاط میگوید: مهمترین شاخص نشاط اجتماعی رضایت از زندگی است. سازمانی مثل سازمان جهانی بهداشت که ایران را در رتبه 109 قرار میدهد، عمدتا ابعاد روانشاختی مانند استرس و افسردگی را در نظر میگیرد. درباره انتشار این آمار باید گفت در داخل کشور ما امکان تحقیقات جدی از سوی سازمانهای بینالمللی وجود ندارد تا متوجه شوند رضایت در زندگی چقدر است که براساس آن نشاط در جامعه را اندازهگیری کنند. این استاد دانشگاه احساس محرومیت را از جمله یکی از عوامل مهم کاهش رضایت از زندگی دانست و افزود: بین احساس محرومیت و وجود محرومیت تفاوت وجود دارد. در روستا افراد محروم هستند، اما خودشان این را احساس نمیکنند و احساس محرومیت است که خطرناک است. در جامعه ما طبقه نوظهوری در چند دهه اخیر بهواسطه رانت اخیر پا به صحنه گذاشتند و شکاف طبقاتی زیادی بین مردم ایجاد شد. طبقه متوسط رانده شد به سمت طبقه ضعیف و احساس نارضایتی شکل گرفت.
اعتماد
محرم، تنها ماه عزاداری نیست
محمدعلی ابطحی در یادداشتی از ماه محرم به عنوان راهی برای ایجاد اتحاد بین گرایشهای مختلف سیاسی یاد کرده و مینویسد: نگرانی و تاسف بعد از ۴ دهه از انقلاب اسلامی در این است که تقریبا در همه محافل عاشورایی پوسته آن باقی مانده است و اثری از مغز و محتوا و شورآفرینی و نقد و نظر در محافل عاشورایی دیده نمیشود. امام حسین(ع) البته آنقدر در درون فرهنگ جامعه شیعی نفوذ عمیق دارد که هیچوقت یادش کمرنگ نشود و حتما یکی از سمبلهای وحدت ملی خواهد ماند.مراسم عزاداریهای حسینی از معدود جاهایی است که همه در آن به نوعی حضور دارند. اما بعد از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی محرم پیوندی با مسائل فکری و اندیشه و تفکر ندارد. بیشتر یک عنوان آیینی دارد. صداوسیما در رواج این فرهنگ خیلی نقش داشته است. مداحیها و سخنرانان تکراری، بیتوجه به نیازهای جامعه و بدون استفاده از چهرههای مورد علاقه یا با سواد نسل جوان را وا میدارد که عاشورایی به سبک خود درست کنند. عاشورا را از عزاداری صرف باید به ایام اندیشهورزی دینی تبدیل کرد.
اتهام فساد اخلاقی اعضای شورای شهر بابل اثبات نشده است
عضو کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به موضوع دستگیری برخی اعضای شورای اسلامی شهر بابل در رابطه با اتهام فساد اخلاقی گفت: این موضوع در مراحل مقدماتی و در حد اتهام است و هنوز هیچ اتهامی اثبات نشده اما متاسفانه نام و تصویر این افراد منتشر شده است. پروانه مافی به ایلنا گفت: به این علت که در تعطیلات مجلس هستیم و امکان پیگیری موضوع از طریق کمیسیون میسر نیست شخصا موضوع را رصد میکنم و پیگیر مباحث هستم. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین پیگیر هستم تا پس از پایان تعطیلات، در نخستین جلسه کمیسیون شوراها که احتمالا اوایل مهر برگزار شود، این موضوع را دردستور کار قرار دهیم.
انتشار فیش حقوقی نمایندگان
احمد امیرآبادی عضو هیاترییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد سامانه متمرکز فیش حقوق و دستمزد کارکنان، گفت: طبق مصوبه هیاترییسه مجلس قرار شده که مجلس نیز به این سامانه بپیوندد. وی با اشاره به جزییات تصمیم هیاترییسه مجلس مبنی بر پیوستن مجلس به سامانه حقوق و دستمزد کارکنان، اظهار داشت: طبق این تصمیم مقرر شده که فیش حقوقی نمایندگان مجلس از پایان شهریور ماه امسال، به طور مستقیم در سامانه حقوق و دستمزد کارکنان قرار گیرد. تاکنون حدود 18 دستگاه به سامانه متمرکز فیش حقوق و دستمزد کارکنان پیوستهاند که از دیگر دستگاهها نیز انتظار میرود، جهت شفافسازی و جلب اعتماد عمومی به این سامانه بپیوندند.
بهدلیل نگرانی از نظارت استصوابی به طرح شفافیت آرای نمایندگان، رای منفی دادم
علی مطهری نایبرئیس مجلس شورای اسلامی درباره رأی خود به طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس گفت: من با شفافیت حضور و غیابها و سفرهای نمایندگان و مانند اینها موافقم اما با شفافیت آرای آنها موافق نیستم زیرا جامعه امروز ما هنوز رشد لازم را در این زمینه پیدا نکرده است. اگر آرای نمایندگان به طرحها و لوایح اعلام عمومی شود، نماینده در حوزه انتخابیه خود مورد آزار و اذیت گروههای فشار قرار میگیرد یا به موجب نظارت استصوابی حق او در انتخابات بعدی ضایع میشود. بههمین جهت ممکن است در محذور واقع شود و رای واقعی خود را اعمال نکند، در حالی که نماینده باید در ابراز رای خود آزاد باشد؛ لذا اینجانب این طرح را امضا نکردم و به فوریت آن هم رای ندادم.
ابوحیان عصر ما
محسن آزموده در یادداشتی به مناسبت ششمین سالگرد درگذشت احسان نراقی مینویسد: پهلوی دوم، گوش شنوایی برای انذارهای روشنفکرانی چون نراقی نداشت و آن شد که شد. در سالهای پایانی عمر، به همان تلخی ابوحیان در سالهای پایانی عمرش بود. دچار اندکی اختلال حواس شده بود و گاهی به دفتر روزنامهها و نشریاتی که میپسندید، سر میزد و با جوانترها بحث میکرد و برایشان نطقهای طولانی سر میداد. چند بار او را در کتابفروشیهای روبهروی دانشگاه دیده بودم، تنها و سر به هوا قدم میزد و گاه جلوی یک ویترین میایستاد و خیره میشد یا در کتابفروشی، کتابی را از روی پیشخوان بر میداشت و قدم میزد. یک بار جرات کردم و جلو رفتم و آشنایی دادم: «سلام آقای نراقی»! برگشت و نگاهم کرد، نگاهی خیره و تهی از معنا. انگار متوجه من نشد، انگار اصلا اطرافش را نمیدید، زیر لب چیزی گفت و گذشت! یادش بخیر پیرمرد.
ایران
اگر قصوری داشتم عذرخواهی میکنم
ایران در گفتوگو با آیتالله دری نجفآبادی به بررسی نسبت روحانیت و حاکمیت پرداخته است. دری نجفآبادی در بخشی از این مصاحبه میگوید: واقعیت این است که روحانیت غالباً نمیخواهد خود را در معرض این قبیل مسائل قرار دهد که بخواهند از خودشان و زندگی سادهشان چیزی بگویند. امام(ره) بارها فرمود که «ما نوکر مردم هستیم» یا «ما خدمتگزار اسلام هستیم.» بنابراین، با توجه به سمتهای متعددی که در قوه قضائیه یا وزارت اطلاعات داشتم، به سهم خودم سعی کردم به مردم خدمت کنم. همین جا، شفاف و از همین تریبون، اگر قصور و تقصیری هم داشتم، از مردم عذرخواهی میکنم زیرا نمیخواهم برای خود جانماز آب بکشیم، ما هم بشر هستیم، معصوم نیستیم و ممکن است هزاران ضعف داشته باشیم. آیتالله سیستانی به خود من فرمودند که مردم نسبت به علمای بلاد اعتماد دارند. منظور از علمای بلاد، چهرههایی مانند آیتالله همدانی، یا آیتالله خادمی در اصفهان، آیتالله حائری در شیراز، در کرمان آیتالله صالحی و در مشهد آیتالله میلانی بوده است. در تهران هم آیتالله خوانساری بودهاند و صدها نمونه دیگر در کشور و جهان تشیع ملجأ و پناه مردم بوده و خواهند بود.این علما در طول تاریخ، چشم و چراغ جامعه و تکیه گاه مردم بودهاند و تکیه گاه و پشتوانه روحانیت هم خود مردم هستند. بنابراین، روحانیت اسلحه یا ابزار دیگری نداشت که انقلاب کرد، امام(ره) با تکیه بر مردم انقلاب کرد و البته شبکه روحانیت در خدمت آرمانهای امام(ره) و انقلاب بود، البته همه این شبکه در خدمت امام نبود و عدهای بودند که همراهی نداشتند.
چگونه گوگل ناجی رسانههای سنتی شد
افزایش تعداد مخاطبان ثابت و مشترکان همیشگی یکی از دغدغههای اصلی روزنامهها محسوب میشود و در حالی که رسانههای کاغذی طی سالهای اخیر به موفقیتهای قابل ملاحظهای در این زمینه دست پیدا نکردهاند، شرکتهای اینترنتی دست بهکار شدند تا مشکل آنها را برطرف کنند. گوگل بهعنوان بزرگترین شرکت اینترنتی جهان، سرویس جدیدی را با نام «سابسکرایب» راهاندازی کرده است که این قابلیت بهعنوان بخشی از طرح جامع گوگل برای پشتیبانی از روزنامهنگاری و صنعت چاپ در اختیار فعالان این عرصه قرار میگیرد. اپلیکیشن «سابسکرایب» که برای دستگاههای موبایلی روی فروشگاههای اینترنتی قرار گرفته به گونهای طراحی شده است که بهروزنامهها کمک میکند آسانتر از گذشته به خوانندگان برسند، با آنها ارتباط مستقیم داشته باشند، نظرات مخاطبان را دریافت کنند و در نهایت تعداد مشترکان ثابت خود را افزایش دهند. هماکنون بخش اعظم روزنامههای بزرگ امریکایی در این اپلیکیشن حضور پیدا کردهاند و گوگل در تلاش است امکان پشتیبانی از زبانهای مختلف برای کاربران غیرانگلیسی زبان را هم فراهم کند.
رسالت
تهیه اطلس وضعیت زنان و خانواده پیشرفت ۵۰ درصدی داشته است
سیاوشی رئیس کمیته ورزش، جوانان و خانواده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تهیه و تدوین این اطلس افرون بر ۵۰ درصد از سوی معاونت زنان ریاست جمهوری پیشرفت داشته است. متاسفانه بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز یک اطلس و آمایش از وضع زنان کشور نداریم. توجه به تهیه اطلس وضعیت زنان برای ششمین بار در موارد قانون برنامه ششم توسع دیده شده است تا نسبت به توسعه حضور و بروز زنان هم در بعد اجتماعی و هم اقتصادی بیش از پیش اهتمام ورزیده شود. فرصتهای محدودی به زنان کشور از سوی بخش حاکمیتی کشور داده است. بر اساس مصوبه شورای عالی اداری در پایان دولت یازدهم باید ۳۰درصد از فرصت های مدیریت اداری کشور در اختیار زنان و جوانان قرار گیرد که متاسفانه باید بگویم تاکنون چنین نشده است.
سکولاریسمناپذیری اسلام و قرآن
مرتضی نجفی قدسی درباره سکولاریسم و حوزه مینویسد: در سوره فتح آمده که حضرت محمد صلی الله علیه و آله پیامبر خداست و هر کس که با او هست اولین ویژگی اش این است که با کفار سر سخت و شدید است ولی همین انسان سرسخت و انقلابی با مسلمانان و برادران دینی خود مهربان است و دیگر توصیفاتی که در ادامه آیه آمده است و به علت اختصار صرفنظر می کنم و بسیارند آیاتی که در همین مقوله هستند و این حقیقت را بیان می کنند که اساساً اسلام یک دین انقلابی است و سکولاریسم در او راه ندارد و اگر در جایی سکولاریسم حاکم شد در حقیقت روح اسلامی از آن جامعه رخت بر بسته است. حال چطور چنین دین و آیینی با سکولاریزم که معتقد به جدایی دین از سیاست است قابل جمع است؟! آیا وقتی امام حسین علیه السلام می فرماید: واقعاً من مرگ را جز سعادت نمیبینم و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمیدانم، چنین دینی که اینطور مبارزه با مستکبران را ترغیب میکند با سکولاریسم قابل جمع است؟!