مرور مطبوعات / مخاطبان درحوزه اندیشه چه کتابهایی بیشتر میخوانند؟
شانزدهم مهرماه 1397
واکنشها به تصویب افایتیاف، اظهارنظرهای مجدد درباره سند 2030 و سخنرانی جنجالی فیضیه از مطالب مورد توجه مطبوعات امروز بود. «رسانه ملی نمیخواهد ائمه جمعه دیده شوند»، «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان حریم خانواده ایرانی را میشکند»، «دروغ جرم است یا گناه؟»، «سند 2030 در دانشگاهها پنهان اجرا میشود»، «بانی پیامکهای تهدیدآمیز به نمایندگان پیدا شد»، «روزی هزار مزاحم تلفنی داریم»، «مخاطبان اندیشه چه میخوانند؟»، «مهارتهای غایب»، «کسی که گفت حوزه سکولار است باید عذرخواهی کند»، «عقلانیت و نوگرایى»، «پاسخ به شبهه سکولار بودن حوزه علمیه»، «روزنامهنگاری؛ راه رفتن در تاریکی»، «اینستاگرام انحصار را از صداوسیما خارج کرده است»، «لاریجانی با نامه رهبری تیر خلاص را زد»، «رسانه وزیر»، «امیدوارم روحانی حضور زنان در ورزشگاهها را پیگیری کند» و «بررسی طرحی در کمیسیون امنیت ملی برای ایرانیان خارج از کشور» عناوین برجسته شمارههای امروزند.
بررسی طرحی در کمیسیون امنیت ملی برای ایرانیان خارج از کشور
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حضور وزیر راه و شهرسازی در جلسه این کمیسیون برای بررسی وضعیت حملونقل بینالمللی کشور خبر داد و گفت: مقدمات پیشنویس طرح اصلاح ماده 989 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران بنا بر پیشنهاد تعدادی از اعضای این کمیسیون بررسی شد. این طرح در راستای مصونکردن اموال ایرانیان مقیم خارج از کشور و بهرهگیری از ظرفیت و امکانات آنها برای توسعه کشور تهیه شده است. اکنون این طرح در سامانه قانونگذاری مجلس قرار دارد تا نمایندگان موافق آن را امضا کنند. دوشنبه هفته پیش نیز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره این طرح نکاتی را گفته بود. حشمتالله فلاحتپیشه گفته بود: کمیسیون امنیت ملی در حال تهیه طرحی برای اصلاح ماده ۹۸۹ قانون مدنی است، این ماده درباره افراد دوتابعیتی است، اما قیدی در آن آورده شده که تاکنون باعث جلوگیری از ورود اموال ایرانیهای خارج از کشور به داخل، مأیوسشدن آنها و عدم سرمایهگذاری در ایران شدند». به گفته او طبق ماده ۹۸۹ قانون مدنی اموال غیرمنقول ایرانیهای دوتابعیتی به فروش میرسد البته اغلب این موضوع اجرائی نشده است، اما اثرات منفی خود را به جای گذاشته، بهطوریکه دوتابعیتیها با وجود داشتن عرق به ایران نمیتوانند در داخل کار کنند.
امیدوارم روحانی حضور زنان در ورزشگاهها را پیگیری کند
رضا صالحیامیری، رئیس کمیته ملی المپیک که دو هفته پیش با توماس باخ، رئیس کمیته بینالمللی المپیک دیدار کرده بود، در حاشیه بازیهای المپیک جوانان در آرژانتین مجددا با او دیدار کرد. رئیس کمیته بینالمللی المپیک پیگیری حضور زنان در ورزشگاهها را یکی از مهمترین محورهای ملاقات با دکتر روحانی عنوان کرد و گفت: بسیار خوشحالم که نگاه رئیسجمهور، دکتر روحانی نیز به این موضوع و مطالبه مهم زنان ایرانی مثبت و حمایتی است. امیدوارم خیلی زودتر از آن چیزی که فکر میکنم، زمینههای این حضور مهم و ارزشمند مهیا شود.
رسانه وزیر
بابک زمانی رئیس انجمن سکته مغزی درباره سخنان پرحاشیه وزیر بهداشت مینویسد: واقعیت آن است که وزیر، سوای هر رسانه عمومی دیگر و سوای تمام تشکیلات زیر دستش، خود بهتنهایی یک رسانه است و شاید مهمترین نقش وزیر هم همین وظیفه رسانهبودنش باشد. گفتمان وزیر نشانه نوع خاصی از نگرش به مسائل و رفتار او ارائه نوعی مدل رفتاری در مواجهه با مشکلات است، بنابراین هر کلمه تأثیری بلافصل و شگرف بر نظام سلامت کشور خواهد گذاشت. آری شخص وزیر یک رسانه است. حداقل همین یک مورد این موضوع را ثابت میکند که مشکل اصلی وزارتخانه ما هم کلمات وزیر نیست، هر فردی در شرایط ایشان ممکن است به زعم خود مطالبی را به زبان آورد. مشکل اساسی عدم برنامهریزی مناسب برای ساختار رسانه وزیر است!
اعتماد
لاریجانی با نامه رهبری تیر خلاص را زد
محسن مهدیان از مدیران خبرگزاری فارس در یادداشتی که بعد از تصویب آخرین لایحه مرتبط با FATF در مجلس معتقد بود که مخالفان نباید روی نظر مخالف رهبری تاکید میکردند. این روزنامهنگار مینویسد: رای کارشناسی مجلس، هرچه بود اما تیرخلاص را آقای لاریجانی با خبر نامه رهبری زدند. نظر رهبری حکم حکومتی نبود و بهتر بود از ابتدا مخالفان محترم به جای تاکید بیاندازه بر نظر رهبری، استدلالشان را تقویت میکردند؛ چه آنکه خبر نامه را پیش از جلسه گرفته بودند. او همچنین با گلایه از نماینده مجلس ادامه میدهد: جلسه مجلس پر از تنش بود. دهها بار مخالف و موافق همدیگر را دروغگو خطاب کردند. این سطح از بگومگو در شأن خانه ملت است؟ با این حال مهدیان این جلسه را درسی آموزنده از سبک مدیریت رهبری دانسته و مینویسد: رهبر معظم انقلاب نظرشان را درباره کنوانسیونها گفته بودند. صریح هم گفتند. اما حاضر نشدند موضعشان در تصمیم مجلس دخالت داده شود و نهاد مردمسالاری صدمه ببیند. طبیعی است که رهبری جایی ورود میکنند که اصل جمهوریت و اسلامیت در خطر باشد، در غیر این صورت جمهوریت را فدای هیچ چیز نمیکنند. توجه کنیم که اگر نامه علنی نمیشد، رای مجلس مخالفت با حکم حکومتی رهبری تلقی میشد ولی رهبر معظم انقلاب حاضر شدند این هزینه را هم بپذیرند اما مجلس در راس امور بماند. این برای همه ما آموزنده است که به جای خونی نشان دادن مسائل و ایدئولوژیک کردن اختلافات، اجازه دهیم سازوکارهای مردمی به منطق خودش عمل کند.
اینستاگرام انحصار را از صداوسیما خارج کرده است
عبدالصمد خرمآبادی، معاون دادستان کل کشور گفت: شبکه اجتماعی اینستاگرام بر خلاف مصوبات شورای عالی فضای مجازی و کمیسیونهای زیرمجموعه آن بدون اینکه سرورهای خود را به داخل منتقل کند و بدون اینکه مقررات قانونی را بپذیرد در فضای مجازی کشور مشغول فعالیت رسانهای است و برخلاف قانون اساسی صوت و تصویر فراگیر را از انحصار سازمان صدا و سیما خارج کرده و بدون هرگونه محدویت قانونی سالهاست که مشغول تهاجم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی است و مسوولان فضای مجازی با وجود تذکرات دلسوزان خم به ابرو نمیآورند.
روزنامهنگاری؛ راه رفتن در تاریکی
اعتماد درباره ذات کار روزنامهنگاری مینویسد: ذات کار روزنامهنگاری بر افشاگری استوار است. کار اصلی روزنامهنگار اطلاعرسانی دقیق و نقد وضعیت موجود است و نقد یعنی بیان آنچه صاحبان قدرت و ذینفعان از انتشار آن ناخرسند میشوند. جوامعی که بتوانند این نقد را تحمل کنند، آن جامعه پایدارتر میشود. روزنامهنگار ماهی زندهای است که نمیتوانیم در دستمان نگه داریم. طبیعتا این ماهی زنده اگر بخواهد به وظیفه حرفهایاش عمل کند، عملکرد او به مذاق خیلیها خوش نمیآید. رسانه مکتوب، رسانه نخبگان است. به این دلیل که این رسانهها تولید فکر میکنند و کالای اندیشه است. این حرف البته به معنی نادیده گرفتن قدرت سایر رسانهها یا شبکههای اجتماعی نیست. اما رسانههای مکتوب به دلیل دروازهبانی خبر ضوابط سختگیرانهای برای انتشار مطالب دارند و زمانی که بتوانند اعتماد مخاطبانشان را به دست بیاورند ارزش کارشان افزایش مییابد. در جهان امروز به طور کلی ما با دو نوع از کشورداری روبهرو هستیم؛ کشورهایی که مبتنی بر گسترش اطلاعرسانی هستند و چرخش آزاد اطلاعات را در نهایت به نفع خودشان ارزیابی میکنند و کشورهایی که عملا در مقابل جریان اطلاعرسانی قرار میگیرند. البته وضعیت صفر و صدی حاکم نیست و شرایط اطلاعرسانی در جوامع مختلف متفاوت است. در عین حال روزنامهنگاری راه رفتن در اتاق تاریک است و هنگام راه رفتن در این اتاق تاریک ممکن است روزنامهنگاران به برخی به صندلیهای درون اتاق برخورد کنند، زمین بخورند و دست و پایشان آسیب ببیند. برخی روزنامهنگاران هم ممکن است به ظرافت در تاریکی راه بروند و از موانع عبور کنند.
جمهوری اسلامی
پاسخ به شبهه سکولار بودن حوزه علمیه
آیتالله العظمی سید حسین علوی بروجردی در نوشتاری درباره شبهه سکولار بودن حوزه میگوید: بعضی از آقایان به حوزه اشکال کردهاند که حوزه سکولار است؛ اما عزیزان بدانید که این عنوان سکولار و عناوینی از این دست که در بین ما وارد و مطرح شده است، معانی مختلف دارد و معنای جزمی ندارد که بیایند حوزه و روحانیت و دین و همه چیز را با آن بسنجند؛ اگر مرادشان این است که حوزه به زندگی و مشکلات و وضعیت و دغدغههای مردم کاری ندارد که این به شهادت تاریخ حوزه دروغ است؛ اصلا تشیع یک مذهب سیاسی است و اصلا نمیتواند نسبت به مردم بیاعتنا باشد؛ آنکه به نظر این آقایان سکولار است حوزههای دیگران است که اطاعت از هر کسی را واجب میدانند؛ آنهایی که فقط برای حکومت ظالمین ایدئولوژی درست میکنند سکولار هستند نه حوزههای شیعه که مراجعش هر وقت در هر جریانی که پیش آمده وارد شدند و ملجا و پناه مردم بودند؛ میرزای شیرزای را ببینید؛ آخوند خراسانی را ببینید؛ میرزای نائینی را ببینید؛ مگر نبوده که این بزرگان در همه امور وارد شدند؟ اگر مرادشان از سکولار این است بحثهایی که در حوزه میشود به دردنخور است من خیلی از بعضی تعجب میکنم؛ گاهی از اوقات میخواهند به حوزه فحش بدهند میگویند آقایان علما در مسائل طهارت ماندهاند؛ ولی در همین طهارت، مسائل ما هنوز حلنشده باقیمانده است؛ در همین طهارت که از نظر این آقایان ساده و پیش پا افتاده است ما امروز مسائل حلنشده داریم؛ من مسائل بسیاری در طهارت به شما نشان میدهم که الان ابتلای عجیب و غریب مردم است و ما برای آن جواب درست و حسابی نداریم؛ بله ما بحث حکومت و بحث حدود داریم؛ اما شما به مشکلاتی هم که برای بحث کردن چنین موضوعاتی وجود دارد توجه داشته باشید؛ حوزه دین و حوزه علم مثل حوزه هنر باید آزاد باشد؛ یعنی چه آزاد باشد؟ یعنی اشخاص آزادانه بحث کنند و مبنا اختیار کنند و نظریهپردازی کنند و یقهشان را کسی نگیرد که چرا اینطور گفتی؟
عقلانیت و نوگرایى
جمهوری اسلامی به تبیین نظرات آیتالله صانعی درباره عقلانیت و نواندیشی پرداخته و مینویسد: وجه جدى و قابل تاملى از تلاشهاى آیتالله صانعى در راه پیشبرد اصلاحگرى در نگرشها و آراى فقهى به درک مسئله عقلانیت و لزوم توجه به تغییرات روز باز مىگردد. ایشان از منظر یک فقیه شیعه به این بازنگرى پرداخته و در این میان، آنچه باید مد نظر ناظر بیرونى و روشنفکران و اندیشمندان دیگر قرار گیرد همین قسمت مسئله است؛ اینکه این احکام و تفاسیر جدید از آموزهها و مبانى دینى از زبان یک «فقیه» عرضه مىشود. در نتیجه باید به پیشفرضهاى ذهنى، نوع نگرش، تاثیرات محیطى حوزه علمیه و توجه به باز خورد بیرونى سخنان وهمچنین مبانى دینى و تاریخى شخص فقیه توجه جدى شود. بدون توجه به این الزامات، نه سخن او درست فهمیده مىشود و نه ارزش «کارى» که کرده و مىکند به روشنى دیده شده و نه توقعات عاقلانه ومنطقى در ذهن ما به عنوان مخاطب بیرونى فعالیتهاى وى نقش مىبندد. ایشان در گفتگو با ساینس مانیتور به توضیح همین نکته پرداخته است: دو عامل مىتواند در پیشرفت نظریات جدید فقهى موثر باشد؛ اول اینکه، حوزههاى علمیه این مسئله را بشکافند و مطالب جدید و نو که مطرح مىگردد را نقد و بررسى کنند و آن را بازگو نمایند، که چنین توفیقى نیازمند زمان است. اما عامل دوم، قدرتهاى قانونگزارى، اجرایى و قضایى است. یعنى حکومت به معناى عام بخواهد و تصمیم بگیرد و اگر هر زمان چنین چیزى را بخواهد از نظر قانون اساسى هم منعى ندارد، چون هر قانونى که با نظر اسلامى یک مجتهد و یک فقیه در حوزههاى علمیه مطابق باشد، مىتوان آن را به صورت قانون تدوین کرد، ولو بقیه قبول نداشته باشند.
ایران
کسی که گفت حوزه سکولار است باید عذرخواهی کند
به گزارش جماران، حجتالاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی گفت: ممکن است عده قلیلی در حوزه بر این باور باشند که در حوزه فقط باید به فقه فردی بپردازند و از فقه اجتماعی، سیاسی، حکومتی به دور باشند. وجود چنین افرادی با این باورها در حوزه به این معنا نیست که حوزه علمیه سکولار شده باشد. این باور در میان برخی از حوزویان قبل از انقلاب تاکنون بوده است. امروزه تعداد اندکی از حوزویان هستند که این دیدگاه را دارند؛ اما بدنه حوزه و مراجع آن این دیدگاه را ندارند و لذا اینکه نسبت میدهند ریشه سکولاریسم در حوزه است، صحیح نیست. وی افزود: کسی که چنین سخنی گفته مدت زمان زیادی است که از حوزه علمیه فاصله گرفته و اطلاعات و دیدگاههایش درباره مسائل درونی حوزه نادرست و ناقص است. بعضی واقعاً اطلاعی ندارند که امروزه در حوزه علمیه درس خارج فقه معاصر، فقه مباحث مستحدثه، فقه حکومتی و… تدریس میشود. خیال میکنند که در حوزه فقط فقه طهارت و صلاه و… تدریس میشود. اینها به خاطر کماطلاعی است و البته سخنان آن شخص مورد اعتراض بسیاری از علما و مراجع تقلید قرار گرفت و هنوز هم به سخنرانی او اعتراض دارند.
مهارتهای غایب
ایران مصاحبهای فراهم کرده است با دکتر روحالله کریمی درباره چیستی «فلسفه برای کودکان». وی در بخشی از این مصاحبه میگوید: «فلسفه برای کودکان» معتقد است که فلسفه باید در قلب آموزش باشد. همانطور که دانشگاه بدون فلسفه چند کالج بیروح است، آموزش بدون فلسفه نیز یک آموزش بیروح است که طی آن دانشها به جزیرههایی میمانند که مجزا از هم عمل میکنند. در این فضا، آنچه میتواند دانشها را بهم ربط داده و به تجربیات و زندگی معنا ببخشد، همواره فلسفه بوده است. بر این اساس، وارد کردن فلسفه به برنامه آموزشی مدارس مهمترین کاری است که نظام آموزشی ما بشدت به آن نیازمند است. کمترین کار فلسفه «ساختن تفکر منظم و پایدار» است که پیششرط ساختن یک دنیای بهتر است. فلسفه همیشه در تاریخ به نوعی فکر کردن به تفکر بوده است و اگر میگوییم فلسفه باید وارد آموزش شود، به این معنا است که کودکان بتوانند به روند یادگیری و تفکر خود از بالا نگاه کرده و به آن بیندیشند و به تعبیری همان اتفاقی را که در تاریخ فلسفه رخ داده است در آموزش آنان بازسازی کنیم. هر انسانی تجربیاتی دارد و باید ضمن ربط دادن این تجربیات به هم، آنها را در مقولات و طبقاتی از واژههای انتزاعی قرار دهد. با «معنادهی به تجربیات»، کودکان نه تنها میتوانند واژههای انتزاعی را درک کنند بلکه از آنجایی که تفکر انتزاعی و انضمامی در تفکر عینی همواره تنیده شده، فلسفه به آنان کمک میکند تا به تجربیات عینیشان معنا دهند. کودک باید بتواند از آنچه یاد گرفته در زندگی خود بهره ببرد. چنین شعاری محقق نخواهد شد، مگر آنکه ما کودک را به مهارتهای تفکر مجهز کنیم، پیششرط این مهم «گفتوگو» است. ادعای برنامه «فلسفه برای کودکان» این است که «تفکر» در دل «گفتوگو» به وجود میآید و در واقع، گفتوگو همان تفکر با صدای بلند است.
مخاطبان اندیشه چه میخوانند؟
ایران گزارشی ترتیب داده از کتابهای پرفروش حوزه اندیشه در نیمه نخست سال 97. در بخشی از این گزارش آمده است: در ادامه، سری هم به ناشران حوزه اندیشه زدیم؛ اکبر قنبری، مدیرمسئول انتشارات نگاه معاصر، کتاب «دارندگی در بسندگی است» اثر سمیوئل الگزاندر، ترجمه غلامعلی کشانی، مقدمه و ویرایش مصطفی ملکیان، کتاب «پرسشهای کشنده» اثر تامس نیگل، ترجمه مصطفی ملکیان و جواد حیدری که در سال 97 به چاپ دوم رسید و کتاب «باستانشناسی سیاستهای جنسی و جنسیتی؛ در پایان عصر قاجار و دوره پهلوی اول» اثر لیلا پاپلی یزدی و مریم دژمخوی را از پرفروشهای انتشارات نگاه معاصر در سال 97 اعلام کرد. به زعم او، مخاطبان در حوزه اندیشه بیشتر به سمت کتابهای ترجمهای تمایل دارند چراکه تألیف نیازمند تولید اندیشه است و تولید اندیشه باید در بستر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پویا صورت گیرد، اما متأسفانه در جامعه ما این بسترها با آسیبهای جدی مواجه شده است به همین دلیل مخاطبان ترجیح میدهند کتابهای ترجمهای از مؤلفان سرشناس را دنبال کنند. وی همچنین در خصوص اینکه مردم بیشتر به خواندن چه موضوعاتی علاقه نشان میدهند، گفت: اقتضای جامعه در اینکه چه موضوعاتی بیشتر خوانده شود، بسیار میتواند اثرگذار باشد و چون امروز ما با مسائلی در عرصه اقتصادی مواجه هستیم، طبیعتاً موضوعاتی که بیشتر در ژانر اقتصاد سیاسی است، با اقبال بیشتری مواجه میشوند چراکه مخاطبان بی توجهی به این حوزه و تئوریپردازی در خصوص آن را عامل آسیبهای اجتماعی و اقتصادی امروز میدانند.
روزی هزار مزاحم تلفنی داریم
پیمان صابریان رئیس اورژانس تهران از تماس روزانه بیش از یک هزار مزاحم تلفنی با اورژانس خبر داد. وی گفت: در هر شبانهروز بالای ۷ هزار تماس در سامانههای اورژانس ثبت میشود که بهطور میانگین روزانه ۱۲۰۰ نفر اقدام به تماسهای مزاحمتآمیز با اورژانس تهران میکنند. وی ضمن اشاره به افزایش 40 درصدی تماسهای شهروندان با اورژانس تهران تصریح کرد: در بازه یکساله اخیر میزان تماسها با اورژانس افزایش محسوسی داشته است که باعث افزایش 35 درصدی مأموریتها شده است. صابریان در رابطه با میزان رضایتمندی شهروندان از اورژانس تهران گفت: در طول یکسال گذشته میزان رضایتمندی شهروندان از نیروهای اورژانس بیشتر شده و بر اساس آمارها رضایت از موتورلانس 71 درصد به صورت کامل و 25 درصد نسبی بوده است در خصوص آمبولانسها نیز 83 درصد رضایت کامل را داشتهایم. وی یکی از مشکلات چالشبرانگیز در کار اورژانس را زمان رسیدن نیروهای اورژانس به محل حادثه دانست و گفت: برخی از تماس گیرندگان وقتی با اندکی تأخیررو به رو میشوند فکر میکنند که نیروی اورژانس سهلانگاری کرده است در صورتی که نیروهای اورژانسی تمام تلاش خود را میکنند تا حداکثر ظرف 15 دقیقه در اوج ترافیک به محل حادثه برسانند. اما باید در نظر داشت در شهری مثل تهران با این حجم ترافیک ممکن است گاهی با تأخیرهای چند دقیقهای به بیماران برسیم. ضمن اینکه برای رسیدن به شرایط آرمانی در کلانشهر تهران نیاز به خرید آمبولانسهای بیشتری هستیم در حال حاضر 220 آمبولانس در تهران فعالیت میکند که برای شهری با جمعیت 14 میلیونی کافی نیست.
بانی پیامکهای تهدیدآمیز به نمایندگان پیدا شد
امروز معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی یک نام را بهعنوان چهره پشت پرده پیامکهای تهدیدآمیزی که به نمایندگان مجلس ارسال میشد معرفی کرد؛ خلیل موحد، عضو سابق شورای شهر مشهد. محمد رحیم نوروزیان معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی دو نکته دیگر را هم گفته؛ اول اینکه این فرد هنوز دستگیر نشده و دوم اینکه بعضی از افرادی که این پیامکها را ارسال کردند، اصلاً نمیدانند FATF چه هست. اما خلیل موحد کیست؟ او را بهعنوان یکی از چهرههای سیاسی وابسته به جبهه پایداری در مشهد میشناسند. نام کاملش خلیل موحدی محصل طوس است و آنطور که خودش را در فضای مجازی معرفی کرده 49 سال سن دارد. موحد عضو سابق شورای شهر مشهد بوده و یکی دو سال میشود که کانال تلگرامی «خط هشتم» را مدیریت میکند. این کانال یکی از مراجع دعوتکننده مردم به تجمعاتی بود که منجر به اعتراضات دی ماه سال 96 شد. خلیل موحد در دوران مذاکرات هستهای، یعنی همان زمان که موج تجمعات موسوم به «دلواپسیم» در برخی شهرها به راه افتاده بود سخنران اصلی این مراسم در شهر مشهد بود. کانال تلگرامی حسینیه قرآن و عترت پس از الحاق ایران به کنوانسیون منع تأمین مالی تروریسم، هنوز هم فعال است و شماره نمایندگان را در کانال خود منتشر میکند و از اعضا میخواهد به نمایندگان پیام ارسال کنند.
رسالت
سند 2030 در دانشگاهها پنهان اجرا میشود
فرشته روح افزا پژوهشگر حوزه زنان و خانواده و مدیر رصد و آمار شورای زنان با اعلام اینکه سند۲۰۳۰ دردانشگاه ها پنهانی اجرا می شود، گفت: در یکی از دانشگاه های دولتی که مسابقات المپیاد دانشآموزی برگزار شد، دختران خارجی که امتحان میدادند، بیحجاب بر سر جلسه حاضر شدند و مستندات آن وجود دارد. مسئولان بایستی پاسخگو باشند. بعد از این اتفاق عدهای از دانشجویان گفتند چرا آنها بیحجاب هستند و بین ما و آنها فرق گذاشته شده است. این طرح به طور پایلوت اجرا شده و بعد از آن هرکسی ممکن است در جامعه ادعا کند که خارجی است. در حالی که قبلا دانشآموزان خارجی خودشان حجاب را رعایت میکردند، حتی سیاستمداران خارجی در سطوح بالا ملزم به رعایت پوشش در ایران هستند. متاسفانه این از تعهدات سند2030 است. وی گفت: متاسفانه دولتها زیاد بر روی حجاب تاکید نداشتند. ما کی درباره حجاب کار کردیم که حالا بخواهیم نتیجه آن را ببینیم؛ بایستی به ما فرصت کار بدهند. ما متصدی امر حجاب در جامعه داریم، اما آنها دغدغه حجاب ندارند. برخی از مدلهای لباس که از طرف برخی از دستگاهها تولید میشود، غیراسلامی است. کارگردانهای مذهبی انگشتشمار داریم؛ در بحثهای فرهنگی ورود درستی نداریم، هماهنگی بین دستگاهها و متولیان دولتی نیست، اگرچه این دستگاهها بودجه برای حجاب میگیرند و بودجه خوبی هم میگیرند، اما متاسفانه به طور صحیح برای حجاب فرهنگسازی نمیشود.
دروغ جرم است یا گناه؟
رسالت درباره جرم یا گناه بودن دروغ مینویسد: موکول کردن محاکمه دروغگو به دادگاه وجدان که یک امر اخلاقی است باعث شده تا زمینه دروغ و دروغگویی در جامعه ما رشد پیدا کند و به علت عدم ضمانت اجرا، دروغگویی رو به افزایش است. در نظام حقوقی کشور ما، دروغگویی وقتی با اوصاف خاصی همراه شود، جنبه مجرمانه پیدا میکند. به عنوان مثال در ماده 698 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب 1375، نشر اکاذیب جرم بسیار سنگینی است به صورتی که اگر فردی مطالبی را منتشر کند چه در سطح ملی (با هدف وارد کردن خدشه به امنیت و منافع ملی که با عنوان تشویش اذهان عمومی نیز از آن یاد میشود) و چه در سطح فردی (هرگونه انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان یا مقامات رسمی) نشر اکاذیب بوده و مستوجب مجازات است. هچنین قانونگذار برای سوگند دروغ در ماده 649 قانون مزبور مقررکرده است. بیش از 40 سال از عمر انقلاب میگذرد و در این مدت که حاکمیت از دوران جنگ و سازندگی عبور کرده است و در وضعیت ثبات به سر میبرد، ارزشهای اخلاقی یکی از اموری است که بیشترین هزینه بودجه کشور بدان اختصاص یافته است و صدا و سیما و سایر رسانهها به همراه تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی بودجههای کلانی را صرف تهذیب اخلاقی شهروندان کشورمان اعم از کودک و نوجوان و… میکنند. اما آنچه که در اینجا به ذهن متبادر می شود و با صرف این بودجهها در تضاد است، اینکه چرا خروجی این هزینههای بالا روی اخلاقیات شهروندان قابل توجه نیست و هر از گاهی نسبت به ضعف اخلاقی شهروندان از سوی صاحبنظران مدعو در رسانه ملی ابراز نگرانی میشود.
لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان حریم خانواده ایرانی را میشکند
رئیس بسیج جامعه زنان تصویب لایحه حمایت ازکودکان را موجب شکسته شدن حریم خانواده ایرانی دانست و گفت: قوانین ناقص غربی عامل اصلی فروپاشی بنیان خانواده غربی بوده است. مینو اصلانی با انتقاد از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان و موافقت مجلس با این لایحه گفت: روح این قانون برگرفته از فرهنگ غرب بوده و با فرهنگ ایرانی همخوانی ندارد. وی با اشاره به اینکه در فرهنگ ایرانی بر خلاف فرهنگ غربی خانواده به صورت هستهای تعریف نمیشود، گفت: این قانون حریم خانواده ایرانی را میشکند و با هر برخورد تربیتی از سوی والدین شاهد حضور یک نهاد مدنی در خانواده خواهیم بود و شاکله خانواده تغییر کرده، اختیارات پدر به نهادهای مدنی سپرده میشود. بر اساس این لایحه خانواده ایرانی به عنوان یک خانواده رها و هستهای تعریف میشود در حالی که در فرهنگ ایرانی حتی پدربزرگها و مادربزرگها هم در تربیت فرزندان نقش داشته و تاثیرگذارند. وی با تاکید بر اینکه برخی خانوادههای ایرانی در حال حاضر با مشکلات تربیتی و ارتباطی مواجهند، گفت: اما چاره و راهحل برای رسیدگی به این چالشها سپردن فرزندان به نهادهای اجتماعی و مدنی نیست. قوانین حمایت مدنی هر نوع ارتباط تربیتی با فرزندان را خشونت تلقی میکند. این لوایح آسیبزا بوده و موجب تزلزل در خانواده ایرانی میشود. درشرع مقدس اسلام پدر و مادر به عنوان مسئول اصلی تربیت فرزندان شناخته میشوند و این مسئولیت به حدی حساس برشمرده شده که آنان را در قبال اسمی که بر فرزند هم میگذارند، مسئول دانسته است و این مسئولیت والدین در قبال فرزندان همراه با محبت و عشق است. اصلانی افزود: قوانین ناقص غربی در حمایت از خانواده باعث شده که نه تنها فرزندان نسبت به مفهوم خانواده تعلق خاطر نداشته باشند بلکه پدر و مادر هم به مسئولیتشان واقف نیستند و این قوانین عامل اصلی فروپاشی بنیان خانواده غربی بوده است.
رسانه ملی نمیخواهد ائمه جمعه دیده شوند
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تصریح کرد: امامان جمعهای مانند حجتالاسلام والمسلمین آلهاشم در این کشور کم نیستند، اما درد صدا و سیما نشان دادن این افراد نیست، در رسانه رسمی جمهوری اسلامی خبری از امام جمعه سرپل ذهاب که تا ماهها بعد از زلزله در چادر زندگی میکند، دیده نمیشود، مگر وقتی که خبرش در شبکههای اجتماعی بپیچد. وحید جلیلی با انتقاد از وضعیت صداوسیمای جمهوری اسلامی، اظهار داشت: رسانه ملی که از پول بیتالمال اداره میشود باید در جهت ساخت فیلمهای مردمی حرکت کند، اما تمامی سریالها بازنمایی از یک طبقه خاص از جامعه است. وی با انتقاد از برخی سریالهای سخیف پخش شده از سیما، ادامه داد: امروز صدا و سیمای جمهوری اسلامی در اختیار یک اقلیت مرعوب و مجذوب غرب قرار گرفته و برخی سریالهای سخیف ساخته و پخش میشود که حتی در برگیرنده یک درصد زندگی مردم نیست. وی با بیان اینکه 30 درصد از مردم ایران در روستاها زندگی میکنند، خطاب به مدیران صدا و سیما گفت: اگر صدا و سیما برای مردم ایران فیلم میسازد، چرا به روستاها نمیرود؟