اینترنت و دین داری
کرم¬الهی، نعمت¬الله. اینترنت و دین¬داری. قم: موسسه بوستان کتاب، 1390. 472 صفحه. شابک: 1-0959-09-964-978.
مقدمه
اینترنت یا شبکه شبکهها، بزرگراهی اطلاعاتی است که گاه بهطور اختصار «نت» خوانده میشود. این شبکه فنآوری جدیدی است که با اتصال شبکههای رایانهای مستقر در اقصی نقاط جهان رشد یافت و مفهوم تازه «بین شبکهای» را پدید آورد. تعاریف مربوط به اینترنت را میتوان، بهطور کلی، به دو گروه عمده تقسیم کرد: تعاریف نظاممدار و تعاریف کاربرمدار. تعاریف نظاممدار با تأکید بر جنبههای فنی و فنآوری مورد استفاده اینترنت ارائه شدهاند؛ تعاریف کاربرمدار، به جای توضیح درباره فنآوری مورد استفاده اینترنت، درباره کاربرانی که از این فنآوری استفاده میکنند، بحث میکند. در این تعریف، اینترنت، مجموعهای محلی از عقاید و آرای گوناگون است که در آنجا، اطلاعات و ارتباطهای جهانی همواره در حال تغییر و تحول است (رضایی شریفآبادی، 1381).
دیدگاه واقعنگرانه، اینترنت را فنآوری پیچیده و متناقضنمایی میداند که دارای آثاری ناهمگون بر کاربران ناهمگون است. از دید ولمن، تاثیر اینترنت بر کاربران نه یکسان، بلکه متنوع و تابع نوع استفاده اینترنتی آنهاست. آثار مثبت و منفی اینترنت، ساحتهای گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی – تربیتی را دربرمیگیرد (کرمالهی، 1390، ص 143- 144).
در باب اینترنت و تاثیرات آن بر ابعاد مختلف زندگی بشر، تحقیقات زیادی انجام گرفته است. یکی از عرصههای مهم زندگی که بر سایر ابعاد نیز تاثیر شگرفی دارد، دین است. بدون شک در مواجهه با فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی جدید و دگرگون شدن و درهمآمیختن عقاید، فرهنگها و شیوههای زیستی، دین انسان نیز دستخوش تحولاتی میشود.
به طور کلی، از دیدگاه صاحبنظران علوم ارتباطات، دو رویکرد کلی در رابطه رسانه و دین، در تقابل با یکدیگر وجود دارند. یکی، رویکرد فنآوری محور یا ذاتگرایانه[1] و دیگری، رویکرد محتوامحور یا ابزارگرایانه[2]. این دو دیدگاه را میتوان دو سر یک طیف در نظر آورد که در میان آنها انبوهی از دیدگاههای تلفیقی و تا اندازهای نامشخص وجود دارد. در یک سوی طیف، میتوان رویکرد ابزارگرایانه را قرار داد که معتقد است رسانه، تنها یک ابزار است که میتواند در خدمت هر هدفی قرار بگیرد. در سوی دیگر طیف، رویکرد ذاتگرایانه قرار دارد که به عقیده آن، رسانه فقط ابزار نیست، بلکه ماهیتی دارد که اغراض خاصی را به آن ملحق میسازد (بختیاری، 1390).
کلارک[3] معتقد است تعریف هیچ مفهومی به اندازه مفهوم دین دشوار نیست. برخی پا را از این نیز فراتر نهاده و هر گونه تلاش برای تعریف دین را کاری عبث میدانند. عدهای نیز بر این باورند هرچند امکان تعریف دقیق دین وجود ندارد، هم چنان که تعریف دقیق بسیاری از امور دیگر زندگی نیز ممکن نیست، میتوان برخی از ویژگیهای آن را مشخص کرد. مفهوم دین یک مفهوم کلی و اعتباری است که موضوع هیچ یک از مفاهیم سهگانه کلی (مفاهیم ماهوی، مفاهیم فلسفی و مفاهیم منطقی) قرار نمیگیرد. بنابراین، تعریف حقیقی[4] برنمیتابد و به همین علت، دینپژوهان در تعیین معنا مدلول دین برای مخاطبان، ناگریز از اکتفا به تعاریف لفظی آن هستند (کرمالهی، 1390، ص 194 – 197). با این وجود به رغم وجود اختلافها در تعریف دینداری، امروزه در پرتو مطالعات متعدد، پژوهشگران به موضعی مشترک در خصوص چند ساحتی بودن دینداری و لزوم توجه به ساحتهای مختلف آن در تحقیق دست یافتهاند. ابعاد دینداری، ناظر به ابعاد دین است. بنابراین، ابعاد دینداری اولا، به انسانشناسی ادیان و ثانیا، به تامیت و کمال هر دین بستگی دارد و نمیتوان الگوی دینداری یک آیین را برای ارزیابی پیروان آیین دیگر به کار برد (همان، ص 210).
معرفی نویسنده
نعمت الله کرمالهی (دکتری جامعهشناسی)، عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام است. وی از پایاننامه دکتری خود، با عنوان «بررسی جامعهشناختی آثار استفاده از اینترنت بر دینداری جوانان» در سال 1387 دفاع کرده است. وی دارای تحقیقات و تالیفات فراوانی هستند که مرتبطترین آنها با موضوع کتاب اینترنت و دینداری، عبارتند از: بررسی وضعیت التزام دانشجویان به ابعاد و نشانههای دینداری (پژوهشنامه علوم اجتماعی گرمسار، سال سوم، شماره 2، تابستان 1388 ص 7 – 34) و طرح پژوهشی طراحی الگوی بومی سنجش دینداری و بررسی وضعیت دینداری جوانان (مجری، شهر قم، 88-1387).
ایشان راهنمایی و مشاوره بیش از ده پایاننامه را نیز بر عهده داشتهاند که با بررسی عناوین این پایاننامهها به گرایش وی به این موضوع میتوان پی برد. عناوینی از قبیل: بررسی انتقادی مدلهای بومی سنجش دینداری و ارایه مدل پیشنهادی (قاسم جوکار)، دین در دنیای مجازی (سمانه خالدی)، بررسی تأثیر خانواده و گروه دوستان بر میزان التزام به ابعاد و نشانههای دینداری(امیرمجتبی ادیب) و ….
معرفی کتاب
اینترنت و دینداری، برگرفته از طرح پژوهشی گستردهای بوده است، لذا رئوس مطالب کتاب نیز دقیقا منطبق با یک تحقیق پیمایشی است. فصل اول به کلیات تحقیق اختصاص دارد. بیان مسئله، اهمیت موضوع و ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق و پیشینه موضوع و بررسی سابقه تحقیقات، مطالب این فصل را تشکیل میدهند. پیشینهها در دو بخش تحقیقات اینترنت و تحقیقات دینداری بررسی شدهاند و نویسنده یادآوری میکند به دلیل وجود تعداد زیادی تحقیقات داخلی درباره دینداری از ذکر تحقیقات خارجی در این زمینه خودداری شده است. نکته قابل توجه در قسمت بررسی سابقه تحقیقات، ترتیب پیشینههاست. تحقیقات خارجی اینترنت براساس تاریخ و از قدیم به جدید مرتب شدهاند، تحقیقات داخلی اینترنت بدون ترتیب مشخص و تحقیقات دینداری نیز به ترتیب تاریخ و از قدیم به جدید هستند. نویسنده تحقیقی پیمایشی با عنوان «رابطه استفاده از اینترنت و هویت دینی» را دارای بیشترین مشابهت با تحقیق خود میداند. نکته دیگر در این قسمت، اختصاص 73 صفحه از کتاب برای این بخش است که نویسنده با رویکردی کاملا تحلیلی و انتقادی به بررسی پیشینهها میپردازد و نکات قوت و ضعف آنها را ذکر میکند و با این کار به نوعی ضرورت و اهمیت تحقیق خود را یادآور میشود.
فصل دوم، شامل مبانی و چارچوب نظری تحقیق است که محتوای فصل در 4 بخش جداگانه تنظیم شده است. ابتدا نظریات ارتباطات (سطوح و انواع تاثیر رسانه بر مخاطب و نظریات تاثیر شامل: نظریه گلولهای یا سوزن تزریقی، نظریه استفاده خشنودی، نظریه برجستهسازی، نظریه مارپیچ سکوت، نظریه کاشت، نظریههای ترکیبی، رویکرد نظری کاتز و نظریه وابستگی)، سپس به بحث درباره اینترنت میپردازد. در این قسمت ابتدا تاریخچه اینترنت و سپس دیدگاههای گوناگون در باب آثار اینترنت (دیدگاه خوشبینانه، بدبینانه و واقعنگرانه)، در ادامه آثار اجتماعی اینترنت، آثار فرهنگی اینترنت، آثار اخلاقی – تربیتی اینترنت، ویژگیهای فضای مجازی (نامتعادلسازی حواس، دگرگونسازی ادراک، فضای نامحدود، انعطافپذیری زمانی، انعطاف هویتی، کاهش مسئولیت اجتماعی، آزار مجازی، برابرسازی پایگاه اجتماعی، دگرگونسازی زندگی اجتماعی و احساس حضور اجتماعی)، شدت و نوع استفاده از اینترنت و در آخر اعتیاد اینترنتی بحث شده است. در بخش سوم بعد از تعریف دین و دینداری و معرفی ابعاد دین، به معرفی مدلهای سنجش دینداری شامل 5 مدل غربی و 4 مدل داخلی میپردازد و در نهایت مدل پیشنهادی سنجش دینداری را ارائه میدهد. و در نهایت فهرست متغیرهای مستخرج از نظریات تاثیر، مباحث اینترنتی و فرضیات تحقیق را بیان میکند. نکته قابل ذکر در این فصل طولانی بودن بحث نظری تحقیق است که بیش از 40 درصد از کل مطلب کتاب را شامل میشود.
در فصل سوم با عنوان روش تحقیق؛ شامل نوع روش، جمعیت آماری، حجم نمونه آماری و روش نمونهگیری، سنجش متغیرها، ابزار گردآوری اطلاعات، اعتبار و پایایی مقیاسها و روشها و تکنیکهای تحلیل اطلاعات و نیکویی برازش مدل است.
فصل چهارم اختصاص به تجزیه و تحلیل اطلاعات دارد و فصل پنجم استنتاج نهایی و ارائه پیشنهادها را شامل میشود. برخی از نتایج محقق عبارتند از:
۱. در مجموع میزان پایبندی غیرکاربران به باورهای دینی بیشتر از کاربران است.
۲. میانگین التزام کاربران اینترنت به اخلاق دینی بیشتر از غیرکاربران است.
۳. در بین انواع چهارگانه فعالیتهای اینترنتی (اطلاعاتی، ارتباطی، تفریحی و تجاری)، استفاده اطلاعاتی از اینترنت دارای بیشترین میانگین است.
۴. میزان درگیری شناختی کاربران با اینترنت بیشتر از درگیری عاطفی آنان با این رسانه است.
۵. برخی یافتهها از تفاوت معنادار میان وضعیت کاربران و غیرکاربران به ابعاد و نشانههای دینداری حکایت میکنند.
براساس مقیاس نهایی التزام به ابعاد و نشانههای دینداری، تفاوت معناداری بین کاربران و غیرکاربران وجود ندارد. تنایج به دست آمده، موید درستی موضع واقعنگرانه و تلفیقی حاضر در بررسی آثار اینترنت بر ساحتهای مختلف معرفتی، عاطفی و رفتاری کاربران، به ویژه آثار آن بر وضعیت دینداری آنان است. براساس یافتههای تحقیق، نه صرف دسترسی به اینترنت، بلکه نوع استفاده از آن، دارای رابطه معنادار با وضعیت التزام کاربران به ابعاد و نشانههای دینداری است. در مجموع میتوان گفت: فضای مجازی به عنوان یک میدان، متاثر از فرهنگ و فضای جهانی و غربی است. بنابراین، کاربران مختلف متاثر از طبیعت ثانویه خود، هنگام استفاده از این رسانه پیچیده و چندساحتی، با مخاطراتی مواجه میشوند. گرچه این مخاطرات از یک جنس نبوده و میزان آسیبزایی آنها نیز یکسان نیست. با توجه به این نکته که از یک طرف دینداری دانشجویان فاقد استحکام معرفتی و نظری لازم است و از طرف دیگر اینترنت برای دانشجویان جذابیت زیادی دارد، بیشترین آسیب را متوجه دینداری آنان میکند.
نکته پایانی اینکه، نتایج به دست آمده در باب وضعیت دینداری دانشجویان، نشاندهنده پراکندگی قابل توجه میزان پایبندی آنان به ابعاد مختلف دینداری است، به طوری که در هر دو گروه کاربر و غیرکاربر، پاسخگویان در ابعاد اعتقادات دینی، اخلاقی و تکالیف فردی بیشترین نمره و در عبادات جمعی، احکام سیاسی، تعظیم شعائر دینی و مشارکت دینی کمترین نمره را اخذ کردهاند.
مزایا و کاستیها
محقق در کل مراحل تحقیق اعم از بررسی پیشینهها و همچنین بررسی مدلهای سنجش دینداری رویکردی تحلیلی و انتقادی دارد. منصوریان (1391، ص 127) درباره رویکرد تحلیلی و انتقادی در تحقیق معتقد است: «رویکرد تحلیلی و انتقادی در مقاله به آن عمق میبخشد و برای خواننده افقهای تازهای میگشاید. سهم نویسنده در پردازش موضوع و ارائه تحلیلهای عمیق به متن مقاله پختگی و اعتبار ویژهای میدهد و خواننده را برای مطالعه بیشتر با خود همراه میسازد. مقالهای که چنین رویکردی نداشته باشد در حد نوشتهای سطحی و توصیفی باقی میماند». از این منظر، خواننده با مطلبی عمیق و پخته روبروست نه نوشتاری خام و سطحی. با توجه به تجربیات و تالیفات قبلی نویسنده در این زمینه اشراف موضوعی نویسنده نیز مشخص است.
کتاب توسط ناشری معتبر منتشر شده و دانشگاه باقرالعلوم (ع) نیز تهیهکنندگی آن را برعهده داشته که این موضوع بر ارزش کار میافزاید. نمایه موضوعی و نمایه اعلام انتهای کتاب نیز به بازیابی موثر مطالب کمک میکند و از نقاط قوت کتاب محسوب میشود. طرح روی جلد کتاب نیز به خوبی نشانگر ابعاد مثبت و منفی اینترنت به صورت توامان است.
همان طور که اشاره شد، نویسنده در این تحقیق برای سنجش دینداری بعد از بررسی مدلهای موجود و مشخص کردن نقاط قوت و ضعف آنها، مدلی بومی و متناسب با آموزههای اسلام ارائه میدهد که نکته مهم و قابل توجهی است. در کل میتوان نتیجه گرفت، خواننده با کتابی پرمحتوا روبروست که در سطحی کلان با بررسی عمیق و دقیق موضوع و ارائه مدلی بومی و سنجش آن در یک جامعه آماری وسیع به نتایج مهم و قابل تاملی دست یافته که در برنامهریزیها و سیاستگذایهای فرهنگی کشور بسیار موثر است. نقاط ضعف کتاب را میتوان در چند بعد بررسی کرد:
۱. جدانویسی افراطی: خط فارسی دارای پیچیدگیهای فراوانی است و از آنجا که خط در تأمین و حفظ پیوستگى فرهنگى نقش اساسى دارد، نباید شیوهاى برگزید که چهرهٔ خطّ فارسى به صورتى تغییر کند که مشابهت خود را با آنچه در ذخایر فرهنگى زبان فارسى به جا مانده است بهکلّى از دست بدهد. در کتاب حاضر جدانویسی کلمات به شکل نامتعارف و افراطی دیده میشود، به عنوان مثال: جایگزین (17)، پیآمد (26، 76، 82، 191، 223)، دانشجو (68)، همساز (23، 68)، جست و جو (26)، گمنام (27)، راهکار (28)، دسترسی (35، 50، 67، 89)، یکسان (40، 71)، همآهنگ (44، 162، 165)، یکپارچه (44، 67، 162)، هدفمند (54)، کنجکاو (59، 170)، بزهکار (63) صاحبنظر (72)، بیانگر (83)، پژوهشگر (94)، دانشمند (203)، یکنواخت (169) و …. که تبعات این جدانویسیها علاوه بر دشوار شدن تلفظ واژه و درک معنا، عدم یکدستی در نوشتن کلمات است، زیرا کلماتی مثل دانشجو، همسان، یکسان، دانشمند، صاحبنظر، اندیشوران، جایگزین، پیامد و … به هر دو صورت جدا و پیوسته نوشته شدهاند و البته مشکل اصلی و بزرگتر دشواری و یا حتی عدم بازیابی اطلاعات را نیز در پی دارد.
۲. استنادات: استنادات در متن به دو شیوه متفاوت مشاهده میشود و تلفیقی از ارجاع درون متنی و پانویس است. به عنوان مثال در صفحه 102، 176، 194، 209 و … در یک پارگراف قسمتی از متن به صورت درون متنی و قسمتی دیگر به صورت پانویس ارجاع داده شده است و همچنین در فهرست منابع انتهای کتاب نیز به منابع فارسی با شیوه شیکاگو و به منابع لاتین با شیوه APA استناد شده است.
۳. اکثر اسامی خارجی معادل لاتین ندارند. شامل صفحات: 30، 31، 32، 34، 38، 39، 42، 47، 127، 174 و ….
۴. در سراسر کتاب غلطهای تایپی، بسیار کم و قابل اغماض است ولی مواردی از جمله: در پاورقی صفحه 40، در متن صفحات 70 و … مشاهده میشود.
۵. در صفحه 292، جمعیت آماری، دانشجویان رشتههای علوم انسانی و علوم پایه شاغل به تحصیل در دانشگاه قم و دانشگاه آزاد اسلامی شهر قم در سال تحصیلی 1388- 1378 معرفی شدهاند، که عبارت صحیح آن 88-1387 است.
۶. اصطلاحات فراوانی در متن وجود دارد که معادل لاتین آنها در پانویس ذکر شده است که مناسب بود، واژهنامهای از آنها تهیه میشد.
نتیجهگیری
اینترنت را باید بزرگترین سامانهای دانست که تاکنون به دست انسان طرّاحی، مهندسی و اجرا گردیدهاست. اینترنت به دلیل خصوصیاتی چون قابلیت استفاده و دسترسی گسترده آن، اشکال کاملاً جدیدی از تعاملات، فعالیتها، و سازماندهیهای اجتماعی را پدید آورده است. وبگاههای شبکههای اجتماعی روشهای جدیدی برای معاشرت و تعامل خلق کردهاند. دهه اول سده بیست و یکم، شاهد پرورش اولین نسلی است که در شرایطی رندگی میکنند که اینترنت به گستردگی در دسترس میباشد. این مسایل و نگرانیهایی را به دنبال دارد از جمله مسئله حفظ حریم خصوصی و هویت و توزیع غیر مجاز مواردی که تحت قانون کپی رایت محافظت میشوند. این بومیان دیجیتال با انبوهی از مسایلی مواجه میشوند که در مورد نسلهای قبلی وجود نداشت (اینترنت).
در گذشته، سهم عمدهای از معارف دینی از طریق ارتباطات چهره به چهره و در قالب دانش محلی و سنتی، آموخته و درونی میشد. بسته و محدود بودن داده و ستاده در جوامع مذکور، از گستره و ژرفا و سرعت دگرگونیهای اجتماعی و فرهنگی میکاست و همین امر به نوبه خود، موجب انتشار آرام و تدریجی فرهنگ شده، در نتیجه ایستایی نسبی جامعه را فراهم میآورد. اما امروزه گسترش اعجابانگیز فنآوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه تعاملات اجتماعی و مبادلات جهانی را به گونهای بنیادین دگرگون ساخته است. (کرمالهی، 1390، ص 17).
دیدگاه واقعنگرانه، قائل به نوعی رابطه تعاملی میان نوع استفاده از اینترنت و متغیرهای جمعیتشناختی (متغیرهای زمینهای و خصیصهای) در تعیین میزان و چگونگی تاثیرپذیری از اینترنت است (همان، ص 143). با توجه به این موضوع که آمار ضریب نفوذ اینترنت در بین دانشجویان بالا است و از طرفی دیگر این رسانه به دلیل پیچیده و چندساحتی بودن آن و فضای حاکم بر دنیای مجازی، بسیار بر قشر جوان تاثیرگذار است، محقق بر آن شده است که تاثیر اینترنت را بر دینداری دانشجویان بسنجد. محققان اغلب برای سنجش دینداری ازمدلهای غربی که مبتنی بر دین مسیحیت بوده، استفاده میکردهاند که نامتناسب بودن این مدلها مشهود است و تعداد معدودی هم که به ارائه مدل سنجش جدید اقدام کردهاند به دلیل تعریف ناقص یا عدم تعریف درست از دین، به ارائه مدلی جامع و مانع نائل نشدهاند، در تحقیق حاضر نویسنده پس از بررسی پیشینههای موجود با دید انتقادی و طرح مباحث نظری مفصل از آثار اینترنت و تعریف کامل دین و ابعاد دینداری، مدل پیشنهادی سنجش دینداری را ارائه و سپس یافتههای خود را از تحقیقی که به صورت پیمایشی انجام داده است، ارائه میکند. نتایج بدست آمده از تحقیق در خور توجه است و میتواند مسئولین و مدیران فرهنگی کشور را در سیاستگذاریهای آتی در مقوله فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی از یک طرف و همچنین مقوله دیانت از سوی دیگر، یاری رساند.
منابع
۱. اینترنت. دانشنامه آزاد ویکیپدیا. بازیابی در 5 فروردین 1392. برگرفته از: htp://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA
۲. بختیاری، مهدی (تابستان 1390). بررسی رابطه بین مصرف رسانههای ارتباط جمعی (ماهواره، رادیو، تلویزیون، روزنامه، اینترنت و ویدئو) و دینداری با تاکید بر مصرف رادیو و تلویزیون (مطالعه موردی شهر قم). دین و رسانه، شماره 3، صص 64 – 84.
۳. رضایی شریفآبادی، سعید (1381). اینترنت. در دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی. (ج. 1، ص 430 – 433). تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
۴. کرمالهی، نعمتالله (1390). اینترنت و دینداری. قم: بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم).
۵. منصوریان، یزدان (1391). مبانی نگارش علمی. تهران: نشر کتابدار.
[1]. Essentialist Approach.
[2]. Instrumentalistic Approach.
[3] clark
[4].تعریف حقیقی تعریفی است که هدف آن نه کشف و شناسایی مدلول لفظ که شناختن ذات، حقیقت و ماهیت شیء است.
کرم¬الهی، نعمت¬الله. اینترنت و دین¬داری. قم: موسسه بوستان کتاب، 1390. 472 صفحه. شابک: 1-0959-09-964-978.
نیره خداداد شهری کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی