تعریف علمالهدی از شبکه اجتماعی و تکصدایی رسانهای چیست؟
«بنده با حمله، مسخره و استهزا جا نمیزنم و همچنان سر جایم ایستادهام و میگویم شبکههای اجتماعی و ماهواره بایستی کنترل و یا ممنوع شوند.» امام جمعه مشهد این سخنان را در نماز جمعه در حالی مطرح کرده که پس از روشن شدن مواضع ایشان در مخالفت با شبکههای اجتماعی، بسیاری از فعالان فضای مجازی به برداشت ایشان از هویت شبکههای اجتماعی خرده گرفته اند.
امام جمعه مشهد در نماز جمعه اولین روز از ماه مبارک شعبان گفته است: این کلام خداوند در قرآن است که در سوره انعام میگوید دشمنان پیغمبر با شبکه ارتباطی که برخی به برخی دیگر القا میکنند دشمنی اشان را با پیغمبر اجرایی میکنند و مصداق آن هم همین شبکههای اجتماعی است.
علمالهدی افزوده است: صاحب فیسبوک یک صهیونیست است و صهونیستها بیدلیل میلیارد دلار پول برای یک شبکه اجتماعی پرداخت نمیکنند.
وی با بیان اینکه ما شبکه اجتماعی را میفهمیم و آن را حالیمان میشود گفته است: یک شبکه اجتماعی که کارش دشمنی با پیغمبر است شما باید در مقابل این چه کاری انجام بدهید.
امام جمعه مشهد افزوده است: شما باید زمانی شبکه اجتماعی بگذارید که مدیریتش در دست خود شما باشد و بتوانید مسائل زیانبارش را از بین ببرید.
همچنین در واکنش به سخنان دکتر حسن روحانی در همایش "افق رسانه" که دوران تکصدایی رسانهها به پایان رسیده، امام جمعه مشهد گفته است: اینکه برخی میگویند زمان رسانههای تک صدایی گذشته باید به آنها گفت این حرف را برای چه کسانی میزنید مگر بیبیسی و تایمز تک صدا نیستند و آیا تایمز تک صدا یک صهیونیست نیست و این تک صدایی که میگویید این برای این نیست که از شما راضی باشند.
وی افزوده است: آیا این حرفها را برای یک عده غربی تک صدا میزنید و ما اگر در نماز جمعه نهی از منکر می کنیم میگویید وقت تکصدایی گذشته است و فکر میکنید با این حرفهایی که میزنید چه کسانی به دنبال شما راه میافتند، جز یک عده هوسباز که میخواهند به اوج لذت مستانیشان برسند، اینها که جز ضرر چیزی نگذاشتهاند.
این سخنان امام جمعه مشهد در حالی مطرح میشود که آیتالله استادی نیز چندی پیش در تأیید پایان رسیدن دوران رسانههای تکصدایی نکاتی مهم مطرح کرده بود که مورد استقبال بسیاری از کارشناسان امور تبلیغات دینی قرار گرفته بود.
همچنین این ادعا که مالک فیسبوک، تعلقات صهیونیستی دارد و انگیزههای صهیونیستی برای تأسیس فیسبوک در حالی مطرح میشود که بسیاری از فعالان در فیسبوک نشانی از رهآوردهای صهیونیستی این شبکه اجتماعی ندارند و در واقع، بسیاری از متدینان و متشرعان، این شبکه اجتماعی را به تسخیر خود درآوردهاند.
اما اینکه ایشان فرمودهاند فیسبوک منحصراً در اختیار مخالفان با پیامبر است، ادعایی است که تعیین مصداق بر اساس آن ناممکن به نظر میرسد.
دکتر یونس شکرخواه، استاد ارتباطات دانشگاه تهران، در توضیح رسانه های جدید اجتماعی که از قاعده تکصدایی بیرون آمده اند به طبقهبندی آندریاس کاپلان و مایکل هنلین اشاره می کند. به گزارش شکرخواه این رسانه ها عبارتند از مدلها و ساختارهای مبتنی بر همکاری جویی (ویکی پدیا)، وبلاگها و میکروبلاگها (توئیتر)، جوامع محتوایی (یوتیوب)، جهانهای اجتماعی مجازی (سکندلایف)، جهانهای بازیهای مجازی (وارکرفت ورلد) و سایتهای شبکه های اجتماعی (فیس بوک) و از این رو، باید دید دقیقاً مخالفت آیتالله علمالهدی با تکصدایی رسانه های اجتماعی جدید بر اساس کدام نوع از خواص این دست رسانههاست؟ اگر نگوییم سخنان آیتالله علمالهدی تنها در نقد مواضع فرهنگی دولتیان است.
«بنده با حمله، مسخره و استهزا جا نمیزنم و همچنان سر جایم ایستادهام و میگویم شبکههای اجتماعی و ماهواره بایستی کنترل و یا ممنوع شوند.» امام جمعه مشهد این سخنان را در نماز جمعه در حالی مطرح کرده که پس از روشن شدن مواضع ایشان در مخالفت با شبکههای اجتماعی، بسیاری از فعالان فضای مجازی به برداشت ایشان از هویت شبکههای اجتماعی خرده گرفته اند.