سخنی با مبلغان مذهبی
روحانی محترمی در تلویزیون میگفت: «صدها و شاید حدود هزار روایت دربارۀ امانتداری در کتابهای دینی، موجود است.» درست میگوید، ولی:
روایات دینی، برخی فضایل اخلاقی را بسیار برجسته میکنند؛ آن قدر که انسان معاصر، دلیل این میزان از تأکید و برجستهسازی را نمیفهمد؛ مثل همین «ردّ امانت به صاحبش» یا «اکرام یتیم». میزان روایاتی که دربارۀ یتیمنوازی و امانتداری در کتابهای روایی وجود دارد، بسیار بیش از احساس نیاز انسان معاصر به چنین توصیههایی است. گویا، اموری مانند پس دادن امانت به صاحبش، از مسائل مهم روزگار قدیم بوده است. تاریخ را هم که میخوانیم، میبینیم یکی از مشکلات جدی مردم قدیم هنگام مسافرت، امنیت اموال نقدی و حتی غیر نقدیشان بوده است. مردم در آن روزگاران، معمولا پیش از سفر یا به هر دلیل دیگری، پول و اشیای ارزشمندشان را نزد آدمهای امین میبردند و از آنان میخواستند که تا بازگشتشان از سفر، از آن نگهداری کنند. این آدمهای بهظاهر امانتدار، گاهی حاضر به استرداد اموال مردم نبودند. روایات بیشماری که دربارۀ امانتداری وارد شده است، در واقع ناظر به این مسئلۀ عام البلوی در آن روزگاران است. اما امروزه سیستم بانکداری این مشکل را تقریبا حل کرده است و الان کسی، نقدینهاش را نزد کسی به امانت نمیگذارد.
فراوانی روایات دربارۀ یتیمنوازی هم تقریبا چنین داستانی دارد. درصد ایتام در گذشته بسیار بیش از الان بوده و مرکز یا نهادی هم برای سرپرستی آنان نبوده است. به همین دلیل، روایاتی که محبت به یتیمان را توصیه میکنند، به لحاظ مقدار و محتوا، تناسب آشکاری با آن روزگاران دارند.
در مقابل، انسان معاصر مشکلاتی دارد که تقریبا جدید و رهاورد دنیای مدرن است؛ مثل تجاوز به حریم خصوصی. بهسختی میتوان چند روایت دینی دربارۀ این معضل اجتماعی و ابعاد آن یافت. در آن چند روایت هم، حریم خصوصی یعنی حریم خانه و خانواده. مسئلۀ حریم خصوصی به معنای امروزینش – بر خلاف مسائلی مانند امانتداری – مسئلۀ مردم قدیم نبوده است؛ به دو دلیل: اولا حریم خصوصی بیشتر از راه تکنولوژی آسیبپذیر شده است و این راه در قدیم تقریبا مسدود بود؛ ثانیا حریم خصوصی و حقوق شهروندی و … بیشتر از مفاهیم مدرن است.
بنابراین افزونی روایات در ذیل موضوعی، نباید علت اصلی در انتخاب آن موضوع برای سخنرانی، تألیف، تأسیس مراکز علمی و دیگر فعالیتهای دینی باشد.
به نقل از صفحه فیسبوک نویسنده
روحانی محترمی در تلویزیون میگفت: «صدها و شاید حدود هزار روایت دربارۀ امانتداری در کتابهای دینی، موجود است.» درست میگوید، ولی:
رضا بابایی
خیلی خوب بود تشکر استاد
خب البته این حرفهایی که از سر دغدغه بیان می شوند را پاسخگویی لازم نیست اما گمانم بشود به این نکته توجه داد که بعضی بیانها ممکن است در خدمت بعضی اغراض قرار بگیرند که صحت نیت کمتری داشته باشند، اینکه: “بر روی امانتداری تاکید شده چون مساله مردم قدیم بوده و الان آنقدرها مساله نیست و به جایش مساله مردم امروز مثلا تجاوز به حریم خصوصیست و در دین آنقدرها تاکید نشده” به راحتی در خدمت تلقین این معنا قرار می گیرد که “دین و پرداختهای دین به شدت زمانمند و بعضا تاریخ گذشته اند و در مقابل در عرصه ها نوین زندگی بشری ناکارآمد و الکن هستند”…. و البته گمان ما بر تصدیق این مدعا از سوی نویسنده نیستلذا ذکر این توجه خالی از فایده نیست:اولا امانتداری هنوز هم که هنوز است از مهمترین ابتلایات زندگی اجتماعیست..از امانتهای مالی نظیر آنچه در دست دولتها، شرکتها، بانکها و مانند اینهاست و معلوم نیست در راه مورد نظر امانتگذار مصرف بشوند و یا آنچنانکه او می خواهد به او عودت گردند تا امانتهای غیر مادی مثل اخبار، نظرات، رای و مانند اینها که در بسیاری موارد با چالش امانتداری مواجهندثانیا اینکه مساله عموم مردم امروز بیش از بحث امنتداری، بحث تجاوز به حریم شخصیست را کدام آمار و ارقامی ثابت می کند؟گو اینکه عموم موضوعاتی را که احتمالا ایشان ذیل بحث حقوق شخصی دسته بندی می کنند را با نگاه امانت و امانتداری میتوان پاسخ داد و به آنها پرداخت!در نهایت متون دینی را صرفا پاسخی به وضع زمانه دانستن که بدون هیچگونه مهندسی یا دید بلند مدت صادر شده اند و در پی رفع تکلیف و حل مسالئل فوری بوده اند به نظر ظالمانه می آید!اگر بسیار در مورد امانت سخن هست می باید که بوده باشد! و توجه به آنها هم به همان میزان باید افزونی یابد.. گرچه که توجه به یک موضوع نباد انسان را از توجه به سایر جهات غافل کندموفق باشید