۸۰درصد مردم امریکا می‌گویند دین در زندگی عمومی تأثیر خود را از دست می‌دهد

یک نظرسنجی جدید از مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد که ۸۰ درصد بزرگسالان آمریکایی می‌گویند نقش دین در زندگی آمریکایی در حال کاهش است؛ درصدی که در نظرسنجی‌های ما به بالاترین میزان خود رسیده است.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از سایت مرکز تحقیقات پیو، بیشتر آمریکایی‌هایی که می‌گویند تاثیر دین در حال کم شدن است، از این موضوع خوشحال نیستند. به طور کلی، 49٪ از بزرگسالان آمریکایی می‌گویند دین در حال از دست دادن قدرت خود است و این مطلب را یک چیز بد می‌دانند. این در حالی است که 8درصد اضافی از بزرگسالان آمریکایی فکر می‌کنند تاثیر دین در حال افزایش است و این مطلب را یک چیز خوب می‌دانند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی می‌گویند برایشان “بسیار” یا “تا حدی” مهم است که رئیس‌جمهوری داشته باشند که باورهای مذهبی قوی داشته باشد، حتی اگر آن باورها با باورهای خودشان متفاوت باشد. اما به طور نسبتاً کمی از آمریکایی‌ها هیچ‌کدام از دو نامزد پیشتاز ریاست‌جمهوری را خیلی مذهبی می‌دانند: ۱۳ درصد آمریکایی‌ها می‌گویند فکر می‌کنند رئیس‌جمهور جو بایدن خیلی مذهبی است و تنها ۴ درصد این را درباره رئیس‌جمهور پیشین دونالد ترامپ می‌گویند.

به طور کلی، نشانه‌های زیادی از نارضایتی نسبت به مسیر دین در زندگی آمریکایی وجود دارد. این نارضایتی فقط مختص آمریکایی‌های دیندار نیست. بلکه بسیاری از آمریکایی‌های دیندار و غیر دیندار می‌گویند که احساس می‌کنند باورهای دینی‌شان آن‌ها را در تضاد با فرهنگ غالب، با مردم اطراف‌شان و با طرف دیگر طیف سیاسی قرار می‌دهد. به عنوان مثال:

۴۸٪ از بزرگسالان آمریکایی می‌گویند که بین باورهای مذهبی‌شان و فرهنگ رایج آمریکایی «تعارض زیادی» یا «برخی تعارض‌ها» وجود دارد، که این رقم از ۴۲٪ در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.
۲۹٪ می‌گویند خود را به عنوان اقلیت‌های مذهبی می‌بینند، که این عدد از ۲۴٪ در سال ۲۰۲۰ بالاتر رفته است.
۴۱٪ معتقدند که بهترین کار این است که اگر کسی با شما مخالف است، اصلاً درباره‌ی مذهب صحبت نکنید، که این رقم از ۳۳٪ در سال ۲۰۱۹ بیشتر شده است.

این‌ها از جمله یافته‌های کلیدی یک بررسی جدید مرکز پژوهش پیو است که از تاریخ ۱۳ تا ۲۵ فوریه ۲۰۲۴ در میان یک نمونه نماینده ملی شامل ۱۲,۶۹۳ بزرگسال آمریکایی انجام شده است.

 

این نظرسنجی همچنین شکاف‌های گسترده‌ای را در میان احزاب در خصوص نقش مناسب دین در جامعه نشان می‌دهد، به طوری که جمهوری‌خواهان نسبت به دموکرات‌ها بیشتر تمایل دارند به تأثیر دین در حکومت و زندگی عمومی. به عنوان مثال:

۴۲ درصد از جمهوری‌خواهان و مستقل‌های متمایل به جمهوری‌خواه می‌گویند که وقتی بین کتاب مقدس و خواست مردم تضاد وجود داشته باشد، کتاب مقدس باید تأثیر بیشتری بر قوانین ایالات متحده نسبت به خواست مردم داشته باشد. تنها ۱۶ درصد از دموکرات‌ها و مستقل‌های متمایل به دموکرات این طور فکر می‌کنند.

۲۱٪ از جمهوری‌خواهان و افرادی که به حزب جمهوری‌خواه تمایل دارند می‌گویند که دولت فدرال باید مسیحیت را به عنوان دین رسمی ایالات متحده اعلام کند، در حالی که این رقم برای دموکرات‌ها و کسانی که به حزب دموکرات تمایل دارند ۷٪ است.

 

 

منبع مرکز تحقیقات پیو
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.