بررسی عناوین دینی روزنامه های منتخب صبح تهران؛ شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

روزنامه‌های اولین روز از آخرین هفته سال ۱۳۹۳ از نظر عناوین دینی، چندان پر و پیمان نیستند اما همین که مجال آن را داشته اند که در روزهای منتهی به تعطیلات نوروزی و موسم خواب بهاره روزنامه های کشور، چند مطلب شاخص دینی را منتشر کنند، غنیمت است. دین آنلاین می‌کوشد از این پس نگاهی به برگزیده عناوین روزنامه‌های کشور بیندازد.

نیما و مذهب
روزنامه رسالت در مطلبی نقلی و خلاصه شده از خبرگزاری فارس با عنوان «تلاش برای جداکردن نیما از مذهب، خیانت به ادبیات است» از قول « مرتضی امیری اسفندقه» استاد ادبیات و پژوهشگر ادبی نوشته است: شعر نیمایی سرشار از ادب و آیین است و فرازی فاخر از شعر آیینی ماست. آنها که تلاش می‌کنند نیما را از مذهب جدا کنند، دارند نیرنگ می زنند و به ادبیات خیانت می‌کنند. این روزنامه در ادامه گفتگو آورده است: بعضی فکر می کنند شعر نیمایی ذاتا دین ستیز است، در حالی که هیچ شعری -اگر شعر باشد- در هر قالبی دین ستیز نیست. خود نیما ادعا می کند یکی از منابع و مراجعش در ابداع وزن شعر نیمایی، نوحه ها هستند. اما متاسفانه به این گفته‌ مهم توجه زیادی از سوی پژوهشگران نشده است.

گزارشی از برگزاری پنجاه و سومین جلسه گروه «فلسفه اخلاق مجمع عالی حکمت اسلامی»
روزنامه قرآنی اعتدال در مطلبی نقلی از خبرگزاری مهر، از برگزاری پنجاه و سومین جلسه گروه علمی «فلسفه اخلاق مجمع عالی حکمت اسلامی» با موضوع «تأملاتی معناشناختی در حقیقت ارزشی اخلاقی» خبر می دهد.
این روزنامه با درج بخش  هایی از سخنرانی حجت الاسلام مبینی آورده است: در برخی نظریات اخلاقی میان حیث معناشناختی و حیث وجودشناختی مقولات ارزشی فاصله افتاده است و حال آن‏که به نظر می‌رسد همسو بودن تبیین وجودشناختی از ارزش با ارتکازات مفهومی و شهودات معناشناختی، معیار مهمی برای موفق بودن آن تبیین است.
سخنران با بیان اینکه در این بحث، با انجام برخی کاوش‌های معناشناختی، انواع مهم خوبی (و بدی) را از یک‏دیگر تشخیص می‏ دهیم، افزوده است: به نظر می‏ رسد متکلمین هنگام بحث از حسن و قبح ذاتی، تا حد زیادی به بعد معناشناختی پای بند بوده ‏اند و نظریات خود را با حفظ این عنصر معنایی ارائه داده ‏اند.
روزنامه اعتدال از قول این محقق و پژوهشگر می نویسد: به نظر می‏ رسد عدم پای بندی به این بعد معناشناختی در نظریه ضرورت بالقیاس الی الغیر به پیامد معرفت‏ شناختی ناخواسته‏ ای دچار می‌شود که بر اساس آن، درک‌های اولیه ما از ارزشمندی امور اخلاقی از اعتبار می‌افتند و دسترسی معرفتی ما را به آنها دشوار می‌سازند؛ خوشایندی و بدایندی‌های اخلاقی ما تابع معرفت‌های اخلاقی ما می‌شوند و به جهت دشواری کسب چنین معرفت‌هایی، احتمال انحراف‌ها و اختلافات معرفتی و در پی آن اختلاف‌های اخلاقی زیاد می‌شود.

فراخوان مقاله همایش«دین و نظریه فرهنگی»
روزنامه اعتدال همچنین در خبر دیگری به نقل از خبرگزاری مهر، از فراخوان مقاله نخستین همایش از سلسله همایش‌های دین و سیاستگذاری فرهنگی با عنوان «دین و نظریه فرهنگی» از سوی شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داده و آورده است: این همایش در شش محور «فلسفه فرهنگ»، «نظریه فرهنگی دینی»، «انقلاب اسلامی و نظریه فرهنگی»، «بازخوانی نظریات فرهنگی»، «نظریه‌های فرهنگی و موضوعات و مسائل فرهنگی» و «نظریه فرهنگی و سایر حوزه‌ها» در مهرماه ۱۳۹۴ در سالن همایش بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء شهر قم برگزار می‌شود که لازم است چکیده مقالات، تا ۲۰ اردیبهشت‌ و اصل مقالات، تا۲۰مرداد ۱۳۹۴ ارسال گردند. 

جانبداری تلویحی امام جمعه شیراز از حمله به مطهری
روزنامه فرهنگی – ‌اجتماعی هفت صبح با درج خبری نقلی از سایت خبری «تیر پرس» درباره حادثه حمله گروهی به دکتر علی مطهری در شیراز، از قول امام جمعه این شهر نوشته است: اگرکسی حریم ولایت و خبرگان و فتنه را شکست، باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید طوفان را درو می کنید.
این روزنامه در ادامه، بخش هایی از سخنرانی آیت الله ایمانی را به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده رهبری در استان فارس آورده است: «بارها تذکر داده ام که از مدتها قبل در زمینه بازگشایی پنجره‌های فتنه در استان نشانه‌هایی دیده می‌شود. یعنی ما می‌بینیم که عده‌ای برای اینکه استان فارس را از آرامش و مسائل اصلی دور نگه دارند، دارند دریچه‌های فتنه را آرام آرام می‌گشایند و این خطری است برای استان و من چندین بار این نکته را متذکر شدم که آرامش و سلامت استان را هدف قرار داده‌اند و هر روز به بهانه‌ای آرامش استان را مورد تهدید قرار می‌دهند. 
روزنامه هفت صبح با مسکوت گذاشتن اینکه مشکلات مد نظر امام جمعه محترم شیراز ثمره دولت تدبیر و امید است یا خیر، سخنان ایشان را به این شرح مخابره می کند: من با تمام وجود نگرانم که مگر ما مشکل بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها را نداریم؟ مگر ما مشکل خشکسالی و حاشیه نشینی را نداریم؟ متاسفانه حاشیه نشینی به مرکز شهر ما رسیده است. متاسفانه کنار حرم که مرکز و کانون شهر شیراز است حاشیه نشینان زندگی می‌کنند. چرا به این مشکلات نمی‌رسیم؟ آیا واقعا مشکل ما این است که هر روز یک سخنران دعوت شود و علی رغم تذکر شورای تامین استان توجه نکنند. مگر این پستها تا کی برای ما می‌ماند؟ شورای تامین بر اساس مصالحی که مد نظرش است، نظر داده است و باید با شورای تامین استان همراهی کنیم.
می بینیم دانشجویان ما مسموم شدند و کسی عکس العمل نشان نمی‌دهد. هیچ نماینده‌ای هم بیانیه صادر نمی‌کند اما حادثه‌ای سیاسی اتفاق می‌افتد و همه دچار التهاب و اضطراب می‌شوند. من سوالم این است اگرکسی حریم ولایت و خبرگان و فتنه را شکست باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید طوفان را درو می‌کنید.
چرا مسائل را مقطعی ارزیابی می‌کنید؟ همه چیز باید با هم مورد ارزیابی قرار گیرد. چرا می‌خواهید دولت را مصادره کنید؟ دولت، دولت تدبیر و امید و دولت همه مردم است و دولت گروه خاصی نیست.
رئیس جمهور محترم ما دقیقا با توجه به تقسیم آرا در کشور، دولت را دولت اعتدال نام گذاشت. ۴۹٫۷ درصد یک طرف و ۵۰٫۳ درصی یک طرف یعنی آمارها خیلی به هم نزدیک است و در این شرایط اعتدال نیاز است. در شرایطی که جامعه دارد دو شقه می‌شود و رئیس جمهور با آن درک و بینش و با دانش حوزوی و دانشگاهی که داشته اعتدال را مطرح کرده است. در این جامعه باید با اعتدال رفتار کرد. نه دولت را مصادره کنیم نه بخواهیم همه چیز در انحصار گروه خاصی باشد. اینها صحیح نیست.
بدانند شیراز هم شیراز دوران طاغوت نیست. شیراز حرم سوم اهل بیت(ع) است؛ یک روز دشمنان جشن هنر را در شیراز برپا کردند. آن خواب سپری شد. الان نزدیک ۱۵۰۰۰ شهید در استان داریم و در این شهر حدود ۵۰۰۰ شهید داریم. مگر خون شهیدان اجازه می‌دهد که شیراز برگردد به دوران طاغوت!؟ شیراز حرم سوم اهل بیت(ع) است و باید همه به الزامات حرم سوم اهل بیت(ع) توجه داشته باشیم»

مجتهد ضد استعمار
روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود و به مناسبت سالروز درگذشت آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی، مطلبی زیر عنوان «مجتهد ضد استعمار» منتشر نموده که در بخشی از آن می¬خوانیم: سیدابوالقاسم در سن ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد نائل شد و در سال‌های بعد به رغم مراجعات مکرر مردم به ایشان برای انتشار رساله عملیه، هرگز تا آخر عمر رساله خود را منتشر نکرد و دلیل آن را نیز همواره لزوم حفظ آمادگی در برابر توطئه‌های بیشمار استعمار انگلیس و مبارزه با این دولت استعمارگر اعلام می‌نمود.
کاشانی از همان دوران جوانی بطور مستقیم در حوادث سیاسی روز حضور فعال داشت و در نهضت مشروطه در کنار آخوند خراسانی قرار گرفت. آیت‌الله کاشانی در حوالی سال ۱۳۰۰ از عراق به ایران عزیمت نمود و از همان زمان فعالیت‌های خود در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی کشور را آغاز کرد که مهم‌ترین این فعالیت‌ها تلاش برای ایجاد وحدت میان روحانیت و مقابله با قدرت‌های حاکم بود.
گزارش این روزنامه با بر شمردن فرازهای شاخص زندگی آیت الله کاشانی، به فعالیت‌ها و مبارزات او برای ملی کردن صنعت نفت، پرداخت و به اختصار از دلایل جدایی دکتر محمد مصدق و ایشان و پیش از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲پرداخته است.
جمهوری اسلامی می نویسد: فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی آیت‌الله کاشانی، حتی پس از کودتای ۲۸ مرداد نیز متوقف نشد و رژیم شاه بار دیگر او را دستگیر و حتی تا پای اعدام نیز برد، اما حمایت‌های یکپارچه علما از آیت‌الله کاشانی، رژیم شاه را ناچار به صرفنظر از اعدام وی نمود و ایشان پس از مدتی از زندان آزاد شد. سرانجام در ۲۳ اسفند ماه سال ۱۳۴۰ پس از سال‌ها مبارزه چشم از جهان فرو بست و پس از تشییع پرشکوه پیکرش توسط مردم، در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد.

سبک زندگی اسلامی براساس روایات
روزنامه قدس در شماره امروز خود به تفصیل به برگزاری پنجمین همایش «عرصه‌ها و روشهای حدیث پژوهی» پرداخته و از قرائت پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی با محوریت «دستیابی به سبک زندگی اسلامی بر اساس احادیث معتبر» خبر داده است که در بخشی از آن آمده است: «امروز ما بدون اغراق می‌توانیم به دنیا اعلام کنیم که فقه اهل البیت علیهم السلام تنها سفینه نجات بشریت از گرفتاری‌ها و امواج فتنه‌ها و کجی‌ها می‌باشد. آنچه انسانی به آن احتیاج دارد، فقه شیعه آن را بیان نموده و بیان خواهد کرد»
این همایش که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردیده، با سخنان آیت ا… مصطفی اشرفی شاهرودی ادامه یافت که اینگونه روایت شده است: «بر اساس اعتقادی که در پیروی از ائمه اطهار(ع) داریم، می دانیم که همه چیز در قرآن موجود است ولی شناخت مجموع آیات قرآن و استخراج همه مفاهیم آن، کار ما نیست و فردی چون امام جواد(ع) لازم است تا با تفسیر از متن قرآن به حقیقت احکام برسد»
در بخش دیگری از سخنان وی که به اهتمام کامل مرحوم کلینی در جمع آوری روایات ائمه اطهار(ع) در طول ۲۰ سال تلاش علمی اشاره شده است، می خوانیم: اگر بنا بود هر حدیثی توسط مرحوم کلینی در اصول کافی نوشته و منتشر شود، این مسأله ۲۰ سال به طول نمی‌انجامید ولی مرحوم کلینی با دقت فراوان بر منبع روایات اهتمام ویژه داشته و تلاش کرده است. برخی می‌گویند تنها ۵۰۰ روایت از کتب اصول کافی معتبر است و مناقشه در اسناد کتب اصول کافی دلیل بر ضعف آن‌هاست اما گرچه کتابهایی چون اصول کافی بزرگترین منبع برای استخراج احادیث به شمار می‌رود اما نمی‌توان به یقین گفت که تمام احادیث این کتاب‌ها از لسان مبارک ائمه اطهار(ع) گفته شده و از طرفی نیز نمی‌توان این همه کوشش بزرگان فن حدیث را نادیده انگاشت.
در ادامه، این روزنامه به سخنان مسؤول دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با عنوان « اجتهاد باید توان انعطاف داشته باشد» اشاره کرده و می نویسد: فقه استنباطی و احکام شریعت مبتنی بر مصادیق اجتهاد است که در رأس آن، قرآن کریم قرار دارد؛ و به همین دلیل در دومین موقعیت مصدریت اجتهاد، سنت نبی اکرم و اوصیای ایشان برای همه مسلمانان لازم‌الاجراست.
قدس از قول مدیر مؤسسه «اندیشه سبز شیعه» به بیان وجوب احیای روش تحلیل فهرستی در روایات، اشاره کرده و می نویسد:« تأکید ائمه معصومین(ع) بر کتابت احادیث تبدیل به مکتب شده است که عصر طلایی آن در دوران امامت امام صادق(ع) روی داد؛ این دوران، با انقلابی، برای باقی نگاه داشتن میراث شیعه برای هدایت آنان به سرانجام رسید»
گزارش با مرور سخنرانی حجت‌الاسلام مهدی خدامیان‌آرانی ادامه یافته و با تجلیل از حجت الاسلام مهدی مهریزی، کارشناس دینی و حدیث پژوه و برگزیدگان حلقه‌های علمی و تبلیغی مرکز تخصصی آخوند خراسانی و مرکز تبلیغی شیخ بهایی خاتمه می یابد.
هر چند برای تهیه این گزارش تولیدی، زمان ویژه¬ای صرف شده است اما به نظر می رسد عدم یکدستی و شفافیت آن بعلت تعجیل در تجمیع و انتشار گزارش، صدمه خورده است.

راهی ناچیز و حداقلی به شاد بودن
روزنامه قدس همچنین در مطلبی با عنوان « شادی حداقلی؛ هدف جنبش‌های نوپدید معنوی» به قلم حجت الاسلام مهدی سالاری می  نویسد: «شادی، آرامش و امید به زندگی این جهانی را می‌توان به‌عنوان عالی‌ترین اهداف جنبش‌های نوپدید معنوی به ‌شمار آورد. بدان‌سبب که تمام این عرفانها، اومانیستی‌اند و اهداف خود را به‌منظور برآوردن نیازهای دنیایی انسان طراحی می‌کنند، لذت و هرآنچه در این مسیر قرار می‌گیرد، همواره مهم است و بحق می‌توان این جنبش‌ها را «مکاتب لذت‌گرا» نامید.
نگارنده به چنگ زدن انسانِ گرفتار در این مرداب، به هر خس ‌و خاشاکی اشاره کرده و می نویسد: « نیاز بشر به شادی و آرامش، دستمایه جنبش‌های نوپدید معنوی قرار گرفت و جانمایه بسیاری از آموزه‌هایشان شده است» «جنبش‌های نوپدید معنوی از شادی، خوب سخن می‌گویند، اما راه رسیدن به شادی را یا معرفی نمی‌کنند یا راهکاری بسیار ناچیز و حداقلی ارایه می‌دهند»
این مقاله به تجویز «تغییر در نگاه» توسط جنبش‌های نوپدید معنوی اشاره کرده و با دروغ خواندن چنین ادعایی ادامه می یابد: « آنها بر این باورند که با تغییر دیدگاه و نگرش، بهتر می‌توان بر رنج‌ها چیره شد. بدان سبب که رنج‌ها، شادی‌ها را می‌ستانند، اگر با تغییر نگاه رنج را رنج نبینیم، آنگاه شاد خواهیم بود. اما اگر سخنان این جنبش‌ها که جهان هستی را یکسره تیره‌وتار می‌دانند و معتقدند همه‌جا را سیاهی، درد، آفت، ضعف، کمبود و رنج فراگرفته است، کنار هم بگذاریم، به نکته‌ای ظریف برخواهیم خورد و آن این است که اگر تمام عالم را رنج و تاریکی فراگرفته، واقعیت تاریک و سیاه است و از آن نمی‌توان گریخت و ادعای شادی کرد»
مقاله با اشاره به وجود «تغییر در نگاه» در اسلام، تفاوت آن اندیشه‌های جنبش‌های نوپدید معنوی را در آن دانسته است که اسلام مبنای همه‌چیز را زیبایی می‌داند و اساس هستی را بر مبنای آرامش، روشنایی و خوبی می‌داند» و نتیجه گرفته است: «در چنین اندیشه‌ای می‌توان با تغییر نگاه به دنبال رسیدن به شادی و آرامش بود. اسلام، اساس عالم را بر نورانیت و خدای سبحان را اصل و منبع نورانیت جهان هستی می‌داند»

ضرورت نیاز سنجی دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها
روزنامه قدس در سومین مطلب دین محور خود، «ملاحظه نیازهای دانشجویان در فرایند آموزش» را شرط موفقیت در تدریس و دستیابی به اهداف آموزشی دروس معارف اسلامی دانسته و ادامه می رهد: «باید به این اصل به عنوان یک مفهوم کلیدی توجه داشت که یادگیری در اختیار و کنترل یادگیرنده است، در این صورت، تا زمانی که آموزش به نیازهای فرد توجه نکند، دانشجویان تمایلی به یادگیری پیدا نخواهند کرد و در نتیجه فرآیند آموزش و اهداف آن مختل می شود»
به نظر نگارنده مقاله، توجه به «شناسایی نیازهای دانشجویان به معنای خاص»، « تعیین نقاط آغاز و عزیمت استاد در مباحث درسی به منظور برقراری ارتباط مؤثر دانشجویان با دروس معارف اسلامی»، « استفاده از ظرفیتهای مختلف روشی و محتوایی برای ارتقای اثربخشی دروس معارف اسلامی بیش از آموزش مفاهیم انتزاعی»، « ایجاد رویکری کاربردی در یادگیری دروس معارف اسلامی و خروج از رکود حاکم بر کلاسهای درسی»، « رهایی از روشهای سخنرانی یکطرفه و خسته کننده»، « ایجاد فضای پویا و زنده در کلاسهای درس معارف اسلامی بر اساس روشهای علمی» و « توجه به نیازهای سطحی و فعلی دانشجویان و انتقال آنان از این نیازها به نیازهای واقعی زندگی» راهگشا خواهد بود.

عیدی به مردم
روزنامه قدس همچنین در خبری کوتاه به نقل از خبرگزاری فارس، به عیدی‌ چهره ماندگار فلسفه ایران به مردم پرداخته و می نویسد: «استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی«ترجمه روان قرآن کریم» را هدیه نوروزی خود به مردم دانسته است تا در تعطیلات نوروز به معانی پیامهای آسمانی توجه کنند.
یحیی یثربی می گوید:«مشکل ما این است که قرآن را تنها زمانی می‌خوانیم که می‌خواهیم ثوابی ببریم نه اینکه معانی آن را درک کنیم، بنابراین همه تلاشم این بوده که مردم به مفهوم اکثر آیات و روایات پی ببرند، از این رو تمام وقتم را گذاشتم تا اثری آماده کنم که در سال جدید منتشر شود»

بالاخره موسیقی، کنسرت یا مطرب بازی در حریم حرم امام رضا !
روزنامه قدس همچنین در گزارشی نقلی از خبرگزاری مهر به سخنان خطیب این هفته نماز جمعه حرم رضوی پرداخته و از قول وی می نویسد: « مشروعیت و اسلامیت ‌این نظام دقت زیادی دارد و تفکرات اسلام حداقلی و تغییر رفتار اسلامی جایی در جامعه ندارد» آیت الله علم الهدی ادامه می دهد: «در جامعه با سه جریان فکری منحرف روبرو هستیم که سوغات تهاجم فرهنگی محسوب می‌شود. جریان نخست معتقدند، اسلام مکتب پهناوری است، اما ما باید به یک حداقلی از آن اکتفا کنیم و اسم جریان خود را «اکتفای به دین حداقلی» گذاشتند، بنابراین رهبری دیروز حرف آخر را زدند و فرمودند که باید اسلام کامل در نظام تحقق پیدا کند. دین حداقلی مربوط به ما نیست، برای مثال همه دیدند که در مشهد به خاطر لغو یک کنسرت جریانها و برنامه‌های زیادی‌ایجاد شد. بحث ما ‌این بود که موسیقی با کنسرت تفاوت دارد و نباید در حریم حرم امام رضا مطرب بازی راه انداخت»
امام جمعه مشهد با اشاره به جریان دوم نیز گفت: «‌این جریان می‌گوید که خودمان باید از اسلام دست برداریم تا اسلام هراسی کم شود. خداوند در‌ایه ۹۱ سوره حجر می‌فرماید، تفرقه اندازها قرآن را تکه تکه می‌کنند و فقط قسمتی از آن را می‌پذیرند، پس آیا خودمان باید سطح اسلام را پایین بیاوریم و بی بند و باری در دانشگاه ها رواج دهیم، به بهانه‌اینکه جوانان از اسلام هراس نداشته باشند؟‌ آیا ما باید مانند جوانان به سمت بی بند و باری برویم یا جوان را زیر پوشش اسلام بیاوریم؟»
خطیب جمعه مشهد تصریح کرد: «جریان سوم نیز عده‌ای هستند که حرکتهای ضد نظام خود را توجیه می‌کنند، آنها نظام و رهبری را تضعیف کرده و اگر با آنها مخالفت شود، می‌گویند که نظر ما تغییر نظام نیست، بلکه تغییر رفتار است، آنها فکر می‌کنند که می‌شود با‌ این توجیه سر من آخوند را کلاه بگذارند. رفتار ما در‌این انقلاب و نظام عملی است و ما آن را برای رفتار سیاسی در جامعه می‌خواهیم. اگر رفتار سیاسی ما عوض شود، نظام و انقلاب عوض می‌شود، رهبری مشخص کردند که‌این گروه ضد انقلاب هستند»

معرفت مصباح ۲۰ ساله شد
روزنامه فرهیختگان در یادداشتی کوتاه، به معرفی نشریه علمی- ترویجی «معرفت» پرداخته است که حاصل تلاش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و دیگر اندیشمندان است و به صاحب امتیازی همان موسسه و سردبیری ابوالفضل ساجدی منتشر می شود و آیت‌الله علامه مصباح‌یزدی نیز بر روند چاپ و داوری مقالات نظارت دارد.
فرهیختگان می نویسد: این نشریه که با داشتن بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت توانسته است ۱۶۵ شـماره را منتشر کند، منعکس کننده فعالیت‌ها و آثار علمی- فرهنگی موسسه آموزشی و ‌پژوهشی امام خمینی(ره) است.
ارائه آماری از مقاله‌های منتشر شده با موضوع علوم انسانی و سهم تالیف و ترجمه و نویسندگان پرکار از موارد دیگری است که به آن پرداخته شده است و علاقه‌مندان می‌توانند به تارنمای اصلی نشریه به آدرس: http://marifat.nashriyat.ir مراجعه نمایند.

9 همایش برای سال ۱۳۹۴
فرهیختگان خبر از برگزاری «همایش ملی نظام فکری مقام معظم رهبری» به عنوان یکی از ۹ عنوان همایش دارای درجه علمی و پژوهشی در سال ۹۴ داد و نوشت: « این همایش ها از سوی معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برپا خواهد شد که همایش ملی نظام فکری مقام معظم رهبری از آن جمله است. برخی از همایشهای پیش رو با عناوین «چهارمین همایش ملی مردم‌سالاری دینی و ‌آینده جهان»، «پنجمین همایش ملی نواندیشی دینی با محوریت مبانی فکری جریان تکفیری»، «همایش ملی علم و دین، همایش ملی فرهنگ مطلوب دانشجویی» و «همایش ملی فرآیند تاریخی علم دینی و دانشگاه اسلامی» برگزار خواهد شد. 

یک خطای رسانه‌ای دیگر؛ معرفی‌آمر به معروف به جای دوست ناراضی
روزنامه فرهیختگان در گزارشی تلاش کرده به زاویه پنهان حادثه موسوم به ضرب و شتم یک آ‌مر به معروف در خیابان جردن بپردازد. حادثه ای که دی‌ماه امسال رخ داد و با یک خطای فاحش رسانه ای و نشر اخبار کذب توسط چند خبرگزاری‌ و سایت‌ خبری ، وضعیت ناگواری را برای زن و شوهر بدشانس رقم زد.
اتفاق پرآب و تاب که از ضرب و شتم یک آمر به معروف پس از تذکر به یک زن بدحجاب خبر می داد، سایت ها و خبرگزاری های عجول را به سمت خط و نشان کشیدن برای ضارب سوق داد حال آنکه با تکمیل تحقیقات پلیس، مرکز اطلاع‌رسانی ناجا اعلام کرد فردی که مورد حمله قرار گرفته آمر به معروف نبوده و مساله یک اختلاف شخصی بوده است.
حالا مشخص شده این فرد آمر به معروف نبوده است، اما انتشار اخبار جعلی در این مورد باعث شده تا متهم به ضرب و شتم مرد مظلوم نما، به دردسر بیفتد و یک شبانه‌روز را در بازداشت بگذراند و حالا هم با وثیقه ۸۵ میلیون تومانی آزاد باشد.
فرهیختگان از قول قربانی این ماجرا نوشته: « پس از حمله ضارب به من، به همراه همسرم رستوران را ترک کردیم اما دو هفته بعد نامه‌ای از پلیس امنیت به دستم رسید و به آنجا احضار شدم. به محض اینکه به پایگاه پلیس امنیت در خیابان گیشا رفتم از سوی ماموران بازداشت شدم و آنجا بود که فهمیدم مرد میانسال از من شکایت کرده و مدعی شده در آن درگیری دستش شکسته است. من یک شبانه‌روز بازداشت بودم و به من گفتند که ممکن است حکم زندان برایم صادر شود. سپس با وثیقه ۸۵ میلیون تومانی آزاد شدم. من در آن درگیری هیچ ضربه‌ای به مرد میانسال نزده بودم و شک نداشتم شکستن دست او یک اشتباه است»
این روزنامه همچنین از تعطیلی اجباری رستوران محل حادثه خبر داد و از زبان مرد قربانی نوشت: « انتشار دروغین اخبار آمر به معروف بودن مهاجم، مرا به‌شدت به دردسر انداخت. در این مدت که پرونده‌ام در جریان بود بارها مورد تهدید قرار گرفتم. از اخراج شدن از محل کارم گرفته تا محکوم شدن به دو تا پنج سال زندان. آرامش زندگی من و همسرم از بین رفته و به‌شدت مضطرب هستیم. می‌خواستم تحت‌عنوان نشر اکاذیب نیز از رسانه‌هایی که این اخبار کذب را منتشر کردند و به این پرونده دامن زدند شکایت کنم، اما گفته شده چون در این رسانه‌ها نامی از من برده نشده است پیگیری پرونده و شکایت بی‌نتیجه خواهد ماند.»
در ادامه این گزارش، مرد بدشانس می گوید: « با آنکه بیش از ۱۵ نفر از مسئولان رستوران را به‌عنوان شاهد به دادگاه معرفی کردم و فیلم دوربین مداربسته رستوران نیز گواه حرف‌های من است، باز هم می‌ترسم که مرد میانسال بتواند از نفوذ خودش استفاده کند و مرا بیش از پیش به دردسر بیندازد»

روزنامه‌های اولین روز از آخرین هفته سال ۱۳۹۳ از نظر عناوین دینی، چندان پر و پیمان نیستند اما همین که مجال آن را داشته اند که در روزهای منتهی به تعطیلات نوروزی و موسم خواب بهاره روزنامه های کشور، چند مطلب شاخص دینی را منتشر کنند، غنیمت است. دین آنلاین می‌کوشد از این پس نگاهی به برگزیده عناوین روزنامه‌های کشور بیندازد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.