وزیر آموزش و پرورش: بخش مهمی از آموزشها در مدارس، مربوط به انتقال مفاهیم دینی است
«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « شهروند » را مرور کرده است: «اجبار دانش آموزان به خواندن سالانه ۱۳۰میلیون جلد کتاب در بیش از ۱۰۰۰ عنوان، نشاندهنده قدرت نهاد آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت افراد است/بودجه فرهنگی استان تهران ۱۸۰۰میلیارد است اما شکننده»، «اثر هنری مذهبی، اگر با دل انجام شود، تأثیرگذارتر از زمانی است که برای کاسبی انجام می شود» و «تئاتر داستان حضرت آدم تا ظهور امام زمان(عج) می توانست رکورد دار باشد»
اجبار دانش آموزان به خواندن سالانه ۱۳۰میلیون جلد کتاب در بیش از ۱۰۰۰ عنوان، نشاندهنده قدرت نهاد آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت افراد است/وزیر آموزش و پرورش: بخش مهمی از آموزشها در مدارس، مربوط به انتقال مفاهیم دینی است/بودجه فرهنگی استان تهران ۱۸۰۰میلیارد تومان است اما شکننده
شهروند در صفحه نخست، به گزارش شصت و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تهران با حضور وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخته و خبر از بودجه فرهنگی ۱۸۰۰میلیارد تومانی این استان داده است.
در این گزارش می خوانیم:
…. عبادالله رمضانی، مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی شهرداری تهران نیز در این جلسه با ارایه گزارشی از فعالیتهای مربوط به ماه مبارک رمضان در این نهاد گفت: «جشنواره شمیم» اولین برنامهای بود که در استقبال از این ماه برگزار شد و با دعوت از
۱۶۵۱ واحد از موسسهها، هیاتها، جلسات خانگی قرآنی و مجموعههای ترویج فرهنگ قرآنی، به ارایه کمکهای مختلف به این واحدها پرداخت. کمترین میزان کمک هزینه نقدی ۸۰۰هزار تومان و بیشترین میزان ۵میلیون تومان بود که به دارالقرآنها تعلق گرفت. در این جلسه میثم امرودی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به ایجاد ۳۵۴ خانه قرآن در نقاط مختلف شهر توسط شهرداری تهران گفت: «۲۴ دارالقرآن مستقل هم در تهران تأسیس شده است. هر خانه قرآن ۱۰ کانون مانند کانون مفسران، مبلغان، آموزشهای قرآنی و … دارد که با توجه به نیاز مخاطب شکل گرفتهاند.»
همچنین علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تهران با اشاره به فعالیتهای قرآنی این نهاد گفت: «آموزش و پرورش مهمترین نهاد انتقال فرهنگ است، سالانه ۱۳۰میلیون جلد کتاب در بیش از ۱۰۰۰ عنوان منتشر میشود که دانشآموزان بهطور اجباری موظفند آنها را تهیه کرده و بخوانند، این نشاندهنده قدرت نهاد آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت افراد است. بخش مهمی از آموزشها نیز مربوط به انتقال مفاهیم دینی است. برای همه پایههای تحصیلی، آموزش قرآن در نظر گرفته شده است.»
فانی با بیان اینکه به جز آموزشهای رسمی، فعالیتهای فوقبرنامه هم به آموزشهای دینی اختصاص یافتهاند اظهار کرد: «تنها در شهر تهران،۲۲ واحد دارالقرآن با وجود تعطیلی مدارس مشغول فعالیت هستند. ۳۷۵ پایگاه اوقات فراغت با عنوان محافل انس با قرآن فعالیت میکنند. علاوه بر این ۱۲۷ باب مدرسه قرآنی به آموزشهای تخصصی قرآنی میپردازند. همه این فعالیتها ذیل اداره کل نماز، قرآن و عترت تعریف میشوند.»
فانی با تأکید بر تاثیرگذاری نهاد آموزش و پرورش بر انتقال فرهنگ گفت: «۵/۱۳میلیون دانشآموز در ۱۰۵هزار مدرسه کشور درحال تحصیل هستند، امیدوارم با توسعه مشارکت با دستگاههای دیگر بتوانیم فعالیتهای قرآنی را گسترش دهیم.»
در شصت و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تهران که با حضور ائمه جمعه شهرستانها برگزار شد، حجتالاسلام حجتالله اسماعیلی، با گفت: «برای ترویج فرهنگ قرآنی در شهرستانها باید اعتبارات بیشتری در نظر گرفته شود تا بتوانیم برنامههای هدفمندتری برگزار کنیم.»
سیدحسینهاشمی استاندار تهران در پاسخ به انتقاد امام جمعه شهرستان قرچک در خصوص کمبود بودجه شهرستانها گفت: «بودجه هر شهرستان بهطور جداگانه تعیین میشود و اعتبار هیچ شهری به شهر دیگر تعلق نمیگیرد. بودجه فرهنگی استان تهران ۱۸۰۰میلیارد تومان است، رقمی که هرچند کم نیست اما با توجه به جمعیت ۹ میلیونی تهران هنوز با انجام فعالیتهای کامل و خوب فاصله داریم. در شهرستانها بودجه بسیار شکننده است.»
اثر هنری مذهبی، اگر با دل انجام شود، تأثیرگذارتر از زمانی است که برای کاسبی انجام می شود
شهروند در صفحه ۶ به انتشار یادداشتی از عبدالله اسکندری، گریمور سرشناس با عنوان «انجام هر کاری از ته دل، پاداش دارد» پرداخته و معتقد است پیش زمینه قبلی یک هنرمند از موضوع کار، سبب تطابق بیشتر اثر با واقعیت خواهد بود. در بخش هایی از این یادداشت آمده است:
«اگر قرار باشد کار گریم برای یک پروژه درباره شخصیت حضرت مسیح انجام دهم، چون مسیحی نیستم، نمیتوانم برای آن از عمق وجودم مایه بگذارم. اما در مورد کارهای اسلامی اینطور نیستم. چون جد در جد من مسلمان بودهاند، بنابراین یک پیشزمینه و آگاهی از قبل دارم، بر این موضوع مسلطتر هستم. برای همه ما اینطور است، هر مسلمانی از مالک اشتر، حضرت علی(ع)، عمار و…. تصوراتی دارد. اما اگر برای ما از حواریون بگویند تا زمانی که درباره آنها مطالعه نکنیم، هیچ تصوری از آنها نداریم. حتی به نظرم تأثیرگذاری کاری که یک هنرمند بومی و متعلق به آن فضا انجام میدهد، بسیار بیشتر است و آن هنرمند میتواند حس بیشتری القا کند یا شخصیتی را خلق کند که با واقعیت تطابق بیشتری دارد. یعنی اگر یک گریمور اروپایی بخواهد در پروژهای درباره تاریخ اسلام کار کند، مسلما نمیتواند شخصیتهای تأثیرگذار و مشابه واقعیتی بسازد.
حضور در یک پروژه مذهبی قطعا تأثیرگذار است؛ اما باز هم بستگی به درون هنرمند دارد. چرا که زمانی کاری را با دلت انجام میدهی و زمانی هم به دنبال کاسبی هستید. پس زمانی که با دل و عشق در کاری حضور پیدا میکنید، قطعا تأثیر میگذارد و انرژی مثبت میگیرید. بنابراین من هم از حضورم در سریالهای امام علی(ع) و مختارنامه حسهای مثبتی گرفتم. شما هر کاری را که از ته دل و به خاطر خلق خدا انجام دهید، درنهایت حتما پاداش آن را میگیرید و آن کار در روانتان تأثیر مثبت و خوبی خواهد گذاشت.
یادم هست در سریال امام علی(ع) برای نزدیکی شخصیت قطام به روایات تلاش بسیاری کردیم. به دنبال بازیگری میگشتیم که زیبا و فریبنده باشد. چون به نظرمان زنی که میتواند مردی را ترغیب به کشتن امام علی(ع) کند باید تفاوتهایی با دیگر زنها میداشت. بالاخره این مرد به وسوسه او دست به این کار زده بود. اگر یک هنرپیشه با گریم معمولی میگذاشتیم، تماشاگران از ما خرده میگرفتند که زنان زیادی شبیه قطام هستند، چرا یک مرد باید به خاطر وسوسه گرفتن جواب مثبت از او حاضر به کشتن امام علی(ع) شود. بنابراین به نظرم هنرپیشه و گریم نقش مهمی در القای حس و فضای این واقعه تاریخی داشتند.»
تئاتر داستان حضرت آدم تا ظهور امام زمان(عج) می توانست رکورد دار باشد
در بخش دیگری از صفجه۹ این روزنامه، گزارشی با عنوان «نمایشی عظیم از دین و آیین و انقلاب و جنگ» منتشر شده و خبر از پایان اجرای نمایش «فصل شیدایی» در هفته آتی در تهران داده شده است.
عیسی علوی در این گزارش نوشته است:
«انتهای بزرگراه ارتش، کیلومتر ۲ جاده لشگرک جایی است که یکی از عجیبترین تئاترهای کشور در لوکیشنی واقع در میان دو تپه روی صحنه میرود. نمایشی عظیم که از ابتدای خلقت و داستان حضرت آدم شروع میشود و تا ظهور امام زمان (عج) ادامه دارد. دیدن «فصل شیدایی» تجربه عجیبی است، خبری از سالن تئاتر نیست و درحالیکه آسمان بالای سر مخاطب است با تعدادی از مهمترین اتفاقات تاریخ اسلام و شیعه و ایران معاصر غافلگیر میشود. آتش و خون در روایتهای تاریخی مثل حمله به خانه امیرالمومنین(ع) و قیام عاشورا یا به تصویر کشیدن واقعه عظیم غدیر خم در کنار انفجارهای مهیب و رعبآور «فصل شیدایی» در بخش دفاع مقدس هیجان دیدن این نمایش را دو چندان میکند، خصوصا اینکه همه این اتفاقات در چند متری مخاطب رخ میدهد. اما فصل شیدایی با این وسعت و عظمت چگونه اجرا میشود. به سراغ حمید محمدی، مدیر روابط عمومی این پروژه رفتیم تا اطلاعاتی از او درباره «فصل شیدایی» بپرسیم که او هم اطلاعات جالب و منحصر به فردی درباره جزییات این اثر عظیم به «شهروند» داد. قبل از اینکه برویم سراغ توضیحات تئاتر لازم است بگوییم که دیدن این تئاتر رایگان است و به جز امشب که مصادف با آخرین شب قدر است تا آخر ماه رمضان اجرا خواهد شد و علاقهمندان به دیدن آن میتوانند با ارسال پیامک عدد ۱ سپس کد ملی خود به شماره ۳۰۰۰۴۱۹، ثبت نام و شب دلخواه خود را برای دیدن کار، انتخاب کنند. حالا برویم سراغ خود فصل شیدایی!
پرمخاطبترین نمایش دنیا؟
«فصل شیدایی» را سعید اسماعیلی کارگردانی کرده است. او خودش پیش از این دستیار کارگردانی نمایش «شب آفتابی» را در دهه هشتاد برعهده داشت. نمایشی که آن هم در زمان خودش و حتی تا همین چند سال پیش که ورژنهای مختلفی از آن اجرا میشد، اثر عظیم و منحصر به فردی محسوب میشد. اسماعیلی با همراهی رسالت بوذری متن این تئاتر را به نگارش درآورده است. بوذری هم علاوه بر نگارش راوی این تئاتر هم هست. هر شب حدود ۱۵۰ نفر از عوامل درگیر اجرای تئاتر میشوند. از این ۱۵۰ نفر ۱۲۰ نفر سربازانی هستند که بهعنوان هنرور در صحنههای مختلف حضور دارند. البته این تئاتر به جز در موقعیتهای محدود بازیگر به مفهومی که میشناسیم ندارد و بار اصلی کار بر دوش هنروران است. «فصل شیدایی» پیش از این با دو عنوان «ستاره صبح» در شهرهایی مثل گرگان و «النجم الثاقب» در مناطق عرب نشین خوزستان و کربلای معلی اجرا شده که اجرای «النجم الثاقب» در کربلا همزمان با روز اربعین بوده است. مهمترین تفاوت «فصل شیدایی» با دو ورژن قبلیاش تغییر برخی آیتمها برای کمهزینهتر کردن آن بوده تا متولیان آن بتوانند همچنان این تئاتر را به شکل رایگان برای عموم مردم اجرا کنند. در سری جدید فصل شیدایی در شهرهایی چون یزد، شهرکرد، خرم آباد، بوشهر، جزیره ابوموسی و شهر نجف در عراق اجرا شده که یکی از اجراهای آن در شهر یزد با حضور بیش از ۱۴هزار نفر رکورد جدیدی در تعداد مخاطب تئاتر به وجود آورد. تعداد مخاطبان این تئاتر در یزد آنقدر بالا بوده که حتی عوامل اجرایی به این فکر افتادهاند که این تعداد مخاطب را در کتاب رکوردهای گینس به ثبت برسانند.
نمایشی که در هیچ شبی تکراری نیست
«فصل شیدایی» علاوه بر ۱۰ آیتم ثابتی که دارد در هر کدام از شهرهایی که میرود با توجه به موقعیت جغرافیایی آن شهر یک یا چند آیتم مخصوص اهالی آن منطقه اجرا میکند که در دل روایتهای اصلی قرار میگیرند که بهعنوان نمونه میتوان به اضافه شدن آیتمی درباره زرتشتیها در اجرایی که گروه اجراکننده در یزد داشتهاند، اشاره کرد. از نکات مهم «فصل شیدایی» این است که گروه تولید دست خود را برای هر گونه بداهه یا اضافه و کم شدن جزییات در آیتمهای مختلف باز گذاشتهاند. مثلا در زمینه متون به نگارش درآمده در هر بار اجرا به دلیل مطالعات جدید تیم نویسنده و برای پویاتر شدن و متنوعتر شدن اجراها تغییراتی را در نگارش اعمال میکنند یا مثلا هر بار به مناسبت خاصی یا بر اثر اتفاقی راوی ممکن است ماجراهای مختلفی را در خلال روایت «فصل شیدایی» به اجرا اضافه کند….
….سوالی که پیش میآید این است که نمایشی با این وسعت و جنبههای مذهبی و عرفانیاش چرا در خارج از کشور برگزار نمیشود. این موضوع هم دلایل متعددی دارد که شاید بیگ پروداکشن بودن نمایش یکی از اصلیترین دلایل باشد، هر چند قرار بود دو کشور لبنان و سوریه میزبان این نمایش باشند که هر دو به علت مسائل خاص امنیتی موجود در منطقه امکان تأمین امنیت کامل گروه در شرایط فعلی برایشان مهیا نبوده است. به هر ترتیب تهرانیها اگر دوست دارند به دیدن این نمایش خاص و منحصربهفرد بروند یادشان باشد که تقریبا یک هفته بیشتر فرصت ندارند به سراغ «فصل شیدایی» بروند.»
دیگر عناوین منتشر شده در روزنامه امروز، از این قرار است:
یادداشت از ژرفای وحی؛ «محکم و متشابه»، بخش ۱۵، به قلم حجتالاسلام سید احمد هاشمینژاد
یادداشت طنز رسمِ مسلمانی در فرنگِ نامسلمان؛ به قلم سپهر دادجوی توکلی، روزنامهنگار
وزارت امورخارجه ایران: حملات عربستان تداوم نقض فاحش حقوق بشر است
در پاکستان صورت گرفت: نخستین مذاکرات رسمی طالبان و مقامات افغانستان
«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « شهروند » را مرور کرده است: «اجبار دانش آموزان به خواندن سالانه ۱۳۰میلیون جلد کتاب در بیش از ۱۰۰۰ عنوان، نشاندهنده قدرت نهاد آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت افراد است/بودجه فرهنگی استان تهران ۱۸۰۰میلیارد است اما شکننده»، «اثر هنری مذهبی، اگر با دل انجام شود، تأثیرگذارتر از زمانی است که برای کاسبی انجام می شود» و «تئاتر داستان حضرت آدم تا ظهور امام زمان(عج) می توانست رکورد دار باشد»مرور مطبوعات/ پنجشنبه ۱۸ تیر/ روزنامه شهروند