انتخابات امسال آمریکا شاهد حضور دو قطب دینداری و بی‌دینی است

شرق در این شماره گزارشی از میزان گرایش مردم و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مذهب را به چاپ رسانده و یادداشت خسروشاهی در خصوص کارشکنی ترکیه در مصاف با داعش و بلندپروازی های اردوغان را منتشر نموده است.

انتخابات امسال آمریکا شاهد حضور دو قطب دینداری و بی‌دینی است
روزنامه شرق در صفحه 12 گزارش «نوژن اعتضادالسلطنه» درباره چالش مذهب در انتخابات ریاست‌جمهوری ٢٠١۶ آمریکا را به چاپ رسانده و عنوان «از سندرز آتئیست یهودی تا کروز کشیش‌زاده» را برجسته ساخته است.
 
 نگارنده از قول «ماکس وبر»، «تعلقات مذهبی» را دارای جایگاهی محوری برای مردم آمریکا دانسته و از رئیس جمهور نشدن فرد غیرمذهبی به عنوان یک سنت دیرینه پذیرفته‌شده در جامعه آمریکا یاد کرده است.
 
در این گزارش از مذهبی نبودن «هیلاری کلینتون» و آتئیست یا خداناباوری یهودی «سندرز» سخن گفته شده و در بیان باور نامزدهای جمهوری‌خواه به اصول اولیه مسیحیت آمده است: «در حزب جمهوری‌خواه مسیحیت اونجلیکال یا راست‌کیشی انجیلی به مرکزیت گفتمان سیاسی تبدیل شده است.»
 
اعتضادالسلطنه در بخش هایی از این یادداشت به سخنان هر یک از نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه پرداخته و می نویسد:

– در میان نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری آمریکا، «دونالد ترامپ» در حزب جمهوری‌خواه و «هیلاری کلینتون» چندان مذهبی نیستند. شاید پیشتازی «تد کروز» نسبت به «ترامپ» در ایالت «آیووا» نشان داد که تأثیر مذهبی‌بودن نامزدها در انتخاب رأی‌دهندگان آمریکایی مؤثر است.
 

– دوسوم از پاسخ‌دهندگان یک نظرسنجی در حزب جمهوری‌خواه گفته‌اند تمایل دارند نامزد نهایی فردی مذهبی باشد. بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان نیز گفته‌اند که نقش مذهب در جامعه آمریکا در حال رنگ‌باختن است و از این موضوع به‌عنوان مسئله‌ای منفی یاد کرده‌اند.

– «تد کروز» از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه گفته بود که انتخابات ٢٠١۶ انتخاباتی خواهد بود که در آن «آزادی مذهبی» در محور مباحث مطرح‌شده قرار خواهد داشت، چرا که از نگاه او این موضوع بیش از هر زمان دیگری در حال تهدیدشدن در آمریکاست.

– فقط «کروز» نیست که دیدگاه‌های محافظه‌کارانه مذهبی در قبال مسائل مختلف اجتماعی دارد. علاوه بر مخالفت با سقط جنین و ازدواج همجنس‌گرایان از سوی «بن کارسون» سایر نامزدهای جمهوری‌خواه تا جب بوش، «کارلی فیونا»، «ریک سنتروم» و «مایک هاکبی» که اخیرا از ادامه رقابت‌ها انصراف دادند، همگی از عقاید مذهبی حمایت کرده‌اند.
 
– در حالی که «دونالد ترامپ» علیه مسلمانان شعار سر می‌دهد، «تد کروز» و «جب بوش» باور دارند که ایالات متحده تنها باید به آوارگان مسیحی پناهندگی اعطا کرده و آنان را اسکان دهد.

– «مارکو روبیو» نامزد جوان جمهوری‌خواهان در مواجهه با پرسش‌های فردی که خود را «ملحد» معرفی کرد، گفته بود از دید او هیچ‌کس نباید مجبور به پرستش خدا شود.
 
– «برنی سندرز» شاید اولین نامزدی در تاریخ معاصر آمریکا باشد که به‌طور آشکار اعلام کرده مذهبی نیست و در عرف سیاسی و اجتماعی آمریکا از او به‌عنوان یک «آتئیست (خداناباور) یهودی» یاد می‌شود.
 
 
 
رجب انگور بود اما شراب شد
روزنامه شرق در صفحه 1 یادداشت سیدهادی خسروشاهی، رئیس پیشین نمایندگی ایران در مصر را به چاپ رسانده و زیر عنوان «دست خالی ترکیه و عربستان در سوریه» به کارشکنی عربستان و ترکیه در مصاف با تروریست‌های تکفیری اشاره نموده است.
 
خسروشاهی معتقد است «بنی‌سعود، ترکیه و قطر، نوعی جنگ نیابتی را دنبال و هر روز طرحی تازه را پیاده می‌کنند» و به این نکته می پردازد که نوعثمانی‌گری اردوغان و کشتن و به زندان انداختن مخالفان و فروش گاز به اسراییل، نقشه شوم طراحی شده برای خاورمیانه را بهتر آشکار ساخته است.
 

نگارنده در فراز پایانی این یادداشت به نقل یک خاطره پرداخته و نوشته است: «بنده زمانی میهمان نجم‌الدین اربکان بودم و جوانی را دیدم که در قامت شهردار استانبول، آمد و به نشانه احترام، دست او را بوسید. او را به من معرفی کردند و فهمیدم او، اردوغان است. چندی‌بعد هم در کنفرانس «اقبال لاهوری»، یک هفته میهمان اردوغان به‌عنوان شهردار استانبول بودم.
بعدها که او از اربکان به بهانه کهنه‌بودن استراتژی او جدا شد و حزب عدالت و توسعه را تأسیس کرد، دلیل این امر را از اربکان جویا شدم و او به کنایه گفت: «رجب، انگور بود اما شراب شد». او به‌خوبی این جوان جویای قدرت را می‌شناخت و می‌دانست نمایش اسلام‌گرایی برای او یک سکوی پرش‌است.»
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
روحانی در برنامه تبلیغاتی انتخابات خبرگان: در شرایطی که امت اسلام در منطقه دارد، تصمیم‌گیری، راهنمایی و رهنمود رهبری در مقاطع حساس، گاهی یک جمله و کلمه‌اش بسیار برای کشور، منطقه و امت اسلامی سرنوشت‌ساز است…. باید برای روز مبادا فکر و توجه کنیم که رهبری با این مسئولیت سنگین باید توسط خبرگان انتخاب شود…
 
 
دری‌نجف‌آبادی: حساب خبرگان از مجلس شورای اسلامی جداست؛ بعضی از بزرگان وجودشان در مجلس خبرگان نعمت، برکت و مؤثر است و برای کشور یک وزنه به حساب می‌آیند و ۵٠ سال در خدمت نظام و اسلام بودند. آنها شخصیت‌های محترم، شناخته‌شده و ارکان نظام هستند؛ اگر در مجلس خبرگان هم نباشند مثل مراجع می‌مانند، حالا رده دوم مراجع هستند.
 

نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: بر‌اساس برنامه ششم توسعه، همه دستگاه‌ها، از‌جمله آستان‌های مقدس و قرارگاه‌ها مشمول پرداخت مالیات می‌شوند و قانون این امکان را فراهم کرده است.
 
 
سیده‌فاطمه حسینی، کارشناس ارشد مالی و اقتصادی: علت‌العلل زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی در ایران، خانه‌نشین‌‌کردن زنان در دولت قبل و تصویب محدودیت‌های جنسیتی برای مشارکت زنان برخلاف تبلیغات ظاهری مهرورزی و عدالت‌گستری بوده است.
 
 
عباس پرورده، کارشناس مسائل خاورمیانه: یکی از نقاط عطف برجام، نمایان‌شدن هرچه‌بیشتر قدرت نرم ایران به واسطه نفوذ در گروه‌های شیعه و در برخی گروه‌های سنی مثل فلسطین است.
 
 
جواد ابو، کارشناس شمال آفریقا: سایه سنگین تهدیدات تروریستی، چه در خاورمیانه و چه در شمال آفریقا، برای هیچ‌کس خوشایند نیست/ به‌موازات عقب‌نشینی‌های اخیر «داعش» در سوریه و عراق و شکست از ارتش عراق، احتمال قدرت‌گرفتن این گروه تروریستی در لیبی تقویت شده است.
 
 
تعطیلات سال نو باستانی چین تمام شده، اما برخی جشن‌ها و آداب و رسوم مربوط به این اتفاق، باقی است. روزنامه شانگهای‌دیلی چین در عکس یک، تعدادی از شهروندان چینی را نشان می‌دهد که لباس خدای ثروت را به تن کرده‌اند و در خیابان‌های ژوژوانگ راهپیمایی می‌کنند و برای مردم دعا و نیایش می‌خوانند. چینی‌ها در پنجمین روز از آغاز سال نو باستانی این رسم را به‌جا می‌آورند و از خدای ثروت و توانمندی تقاضای مال بسیار می‌کنند.

شرق در این شماره گزارشی از میزان گرایش مردم و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مذهب را به چاپ رسانده و یادداشت خسروشاهی در خصوص کارشکنی ترکیه در مصاف با داعش و بلندپروازی های اردوغان را منتشر نموده است.مرور مطبوعات/ ‌‌دو‌شنبه‌ 26 بهمن/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.