بهاالدین خرمشاهی: عارفی انسانشناستر و معنا شکافتر از مولانا نداریم
اعتماد در آخرین شماره هفته از مقام و منزلت مولانا سخن گفته و در کنار انعکاس سخنان سید حسن خمینی در همایش «حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی»، سخنان رئیس جمهوری در یادآوری سیره پیامبر اسلام درباره پایان دادن به دعوا و اختلافات را روایت نموده است.
روزنامه اعتماد در صفحه ۱۶ یادداشت «بهاالدین خرمشاهی»، ادیب پژوه زیر عنوان «زندگی شناستر از او نمیشناسم» به چاپ رسیده و در بخش هایی از آن در وصف مولانا آمده است:
– مولانا تا ده، پانزده سال پایانی عمرش اصلا شعر نمیگفت…. انقلاب روحی برخورد دو اقیانوس یعنی مولانا و شمس باعث شد که آتشفشان خاموش فعال شود و مولانا به شعر افتاد.
– خیلیها به ویژه جوانترها نمیدانند که مثنوی به این صورت شکل گرفته که مولانای شبزیست و شبزندهدار، از اواسط شب تا سحرگاه در اغلب شبهای چندسال (شاید هر دفتری یک سال متوسط) مثنوی را به صورت املا میگفته و حسامالدین مینوشته و این لحن محاوره و یله و رها که مولانا به ویژه در مثنوی دارد از همین است.
– در جهان غرب با ترجمه آزاد، شعر مولانا به تیراژ یک میلیون نسخه رسید در حالی که ما در عصر سیطره و عالمگیری دیجیتالیسم و اینترنت هستیم و چنین استقبالی عجیب است.
– چرا در دوران ما توجه به این را گرفته که را مسخر خود کرده و در موسیقی هم کلاسیک و هم متجدد ما بسیار حضور دارد، یک نمونه قدیمترها استاد شهرام ناظری است و یک نمونه از جوانترها چاووشی. شاید
– علتالعلل یا مهمترین دلیل اوج مولانا در دوران ما و تسخیر جهان مجازی و عالم نشر آن است که در جهان امروز بازگشت به سرچشمههای معنا رونق بسیار دارد و عرفان گویی پادزهر زهرهای پیدا و پنهان زندگی امروز است.
– تا آنجایی که من به عنوان ادبپژوه جهان ادب را میشناسم، عارفی زندگی شناستر و روانشناستر و انسانشناستر و معنا شکافتر از مولانا نداریم و اصلا این یک «مد» نیست. یک رویکرد به حق و معناجویانه است که پیر و جوان به او روی آوردند تا ببینند این زندگی زودگذر چه معنایی نهفته دارد که مولانا شکفته کرده است.
رئیس جمهوری: ادامه یافتن اختلافات مورد قبول اسلام نیست
اعتماد در صفحه ۱ به انعکاس سخنان دکتر روحانی در سفر به قزوین پرداخته و از قول او به این نکات اشاره نموده است:
– امروز راه پیشرفت و تعالی ما در سایه وحدت، انسجام و برادری برای حفظ منافع ملی امکانپذیر است.
– جنگ دایم معنا ندارد و این موضوع در دوران رسول اکرم(ص) نیز وجود داشت، چراکه اختلاف نمیتواند به صورت دایم وجود داشته باشد.
– ادامه یافتن اختلافات مورد قبول اسلام نیست و افتخار پیامبر و اسلام نیز پایان دادن به دعوا و اختلافات بود.
– این نمیشود که برخی بریزند و سفارتخانهها را آتش بزنند و بعد از آن روابط ما نیز آتش بگیرد و این نمیشود که کسی چیزی را خراب کند که ما نتوانیم امور را پیش ببریم.
سید حسن خمینی: اگر تکلیف امر به معروف و نهى از منکر داریم، نباید کسى از نتایج آن بهراسد
این روزنامه در صفحه ۲ به روایت سخنان سید حسن خمینی در همایش بینالمللی «حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی(س)» پرداخته و از قول او آورده است: «اگر وظیفه داریم برای رسیدن به جامعهای متعالی تلاش کنیم، بستر ادای این تکلیف آزادی بیان است و کسی که به هر نوع از تحقق این بستر ممانعت میکند جلوی ادای تکلیف را گرفته است.»
او در بخش های دیگری از سخنان گفته است:
– نحوه قانونگذاری و برخورد حاکمیت با افراد جامعه نباید به گونهای باشد که جلوی اعمال تکالیف توسط آنان گرفته شود؛ لذا اگر بگوییم همه باید به امور مسلمین حساسیت داشته باشند، کسی که احساس توانمندی در این زمینه میکند نباید از هیچ طریقى براى او ممانعت ایجاد شود چرا که در واقع در مقابل انجام تکلیف از سوی او، محدودیت صورت گرفته است.
– اگر تکلیف داریم که به امور مسلمانان اهتمام داشته باشیم هیچ کس حق ندارد ما را نسبت به اعمال این تکلیف و توجه به مسائل جامعه محدود کند. هیچ کس حق ندارد ما را از اقدام براى تصحیح و تغییر جامعه به صلاح باز دارد و نیز اگر تکلیف امر به معروف و نهى از منکر داریم نباید کسى از نتایج آن بهراسد.
– اگر وظیفه داریم برای رسیدن به جامعهای متعالی تلاش کنیم، بستر ادای این تکلیف آزادی بیان است و کسی که از تحقق این بستر ممانعت میکند جلوی ادای تکلیف را گرفته است؛ سیدحسن خمینی تاکید کرد: اگر میگوییم همه حق انتقاد دارند و اگر امام میگویند «انتقاد بلکه تخطئه از الطاف خفیه الهی است»، حق داریم که بتوانیم به این وظیفه عمل کنیم؛ اگر رسانهها تکلیف دارند حقایق را بگویند، مانعی نباید بر سر راه آنها باشد و از همین رو، سانسور باطل مانع عمل به تکالیف آنهاست.
رهبر انقلاب: به خاطر اعتقاد به حاکمیت دین خدا، با جبهه وسیعی از دشمنان مواجه ایم
روزنامه اعتماد در صفحه ۲ سخنان رهبر انقلاب در مراسم دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش را بازتاب داده و از قول ایشان، پافشاری بر اسلام، استقلال، ارزشهای والای خود و اعتقاد به حاکمیت دین خدا را سبب رویارویی جبهه وسیعی از ددشمنان با ملت ایران دانسته است.
ایشان در بخش دیگری از سخنان، جنگ تحمیلی هشت ساله را جنگی بینالمللی و تهاجمی همهجانبه به مرزها، هویت، ارزشها، نظام اسلامی و انقلاب ملت ایران برشمرده اند.
شرحی از منزلت فرهنگ و هنر در نظر امام خمینی
اعتماد در صفحه ۱۲ به معرفی کتاب «فرهنگ؛ سایه نبوت» در باب منزلت فرهنگ و هنر از منظر امام خمینی پرداخته و نوشته است: «این کتاب، دارای ۶ بخش «راز پدیدار فرهنگ»، «امام: فرهنگ سایه نبوت»، «امام عارف: جمالشناسی تا عرش وجود»، «امام بهمثابه مجتهد هنر»، «امام: هنر نمایشی و نظریه بدیع مخاطبمحوری» و «امام: موسیقی و جایگاه عرف» است.»
در بخشی از مقدمه این اثر، مباحث مربوط به حوزه فرهنگ و هنر، به عنوان یکی از مشکلات نظری به جا مانده از ابتدای انقلاب دانسته شده و نویسنده در فصلی از این کتاب، به نظرات و پاسخهایی که امام(ره) در خصوص هنرهایی چون سینما و موسیقی داشته، پرداخته است و شواهدی برای هریک از احکامی که امام در این زمینهها صادر کرده، آورده است. به عنوان نمونه، نویسنده از مواضع امام درباره سینما و جنجالهای برخی افراطیون یاد کرده و با اشاره به فیلم گاو، اثر مهرجویی، نظر امام را میآورد: « ما بحمدالله گویندگان و نویسندگان خوب داریم. ما همهچیز داریم. من غالبا فیلمهایی که خود ایرانیها درست میکنند به نظرم بهتر از دیگران است. مثلا فیلم «گاو» آموزنده بود. اما حالا این فیلمها باید حتما از امریکا یا از اروپا بیاید با یک بیبندوباری تا روشنفکران غربزده شاد شوند….»
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
محسن رضایی: افرادی از داعش سه ماه پیش میخواستند خود را در نماز جمعه تهران منفجر کنند که در بین راه همدان و کردستان دستگیر شدند.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان: من از کسانی که مسوول حملات به حلب هستند، میخواهم که به وجدان خود مراجعه کنند و بدانند که باید در خصوص این اتفاقها به پروردگار پاسخ بدهند. کودکان در حلب در میان اصلیترین قربانیان هستند.