کاتولیکهای محافظهکار: پاپ در مسئله طلاق بدعتگذاری کرده است
گروهی از کاتولیکهای رومیِ محافظهکار پاپ فرانسیس را به بدعتگذاری متّهم کردند. دلیل این اتّهام آن است که پاپ به بعضی از کاتولیکهای مطلقه و ازدواجمجدّدکرده اجازه داده است تا در مراسم عشای ربّانی شرکت کنند و نان و شراب تبرّک شده دریافت کنند.
تمرکز این نامه عمدتاً بر روی رسالۀ 260 صفحهایِ پاپ فرانسیس، تحت عنوان «لذّت عشق» (آموریس لاتیشیا) بود که سال گذشته به انتشار رسید. در این سند، پاپ اعظم از کلیسا درخواست کرده بود که سختگیری کمتری به خرج دهد و نسبت به کاتولیکهای "خطاکار" (از جمله نسبت به افراد مطلقه و ازدواجمجدّدکرده) مهربانتر باشد. وی در این رساله عنوان داشته بود که "هیچکس را نمیتوان برای ابد محکوم کرد".
این گروه که ازدواج دوبارۀ پس از طلاق را مساوی با زنا تلقّی میکنند، عنوان داشتند: (محتویات رسالۀ پاپ حاکی از آن است که) "پاپ معتقد است تبعیت از قوانین اخلاقیای که خداوند مقرّر کرده، غیرممکن یا نامطلوب است و کاتولیکها باید گاهی بپذیرند که زناکاری با تبعیت از عیسی مسیح تناقضی ندارد."
این نامه در 11 ماه اوت در اقامتگاه پاپ واقع در سانتا مارتا به دست او رسید. اما فرانسیس هنوز پاسخی به آن نداده است.
جوزف شاو که استاد فلسفۀ دانشگاه آکسفورد و یکی از سازماندهیکنندگان این نامه است خطاب به سیانان اظهار داشت: "شاید پاپ فرانسیس قصد پاسخ دادن به نامه را نداشته باشد، اما این بدان معنا نیست که اسقفها و کاردینالها نمیتوانند به آن رسیدگی کنند. ما باید برای حلّ این مشکل به کسانی که میتوانند به آن رسیدگی کنند فشار بیاوریم."
فرانسیس به خاطر قواعدی که در رابطه با طلاق دارد قبلاً نیز با مخالفت مواجه شده است. در ماه فوریه، کاردینال آلمانی، جرارد مولر که در ماه ژوئیه از ریاست «ادارۀ اعتقادی واتیکان» استعفا داد اظهار داشت که با هر گونه تغییراتی که در ممنوعیت کلیسا برای شرکت کاتولیکهای مطلقه و ازدواجمجددکرده در مراسم عشای ربانی صورت گیرد مخالف است.
طبق گزارش لسآنجلستایمز، مولر عنوان داشت: "هیچ قدرتی در آسمانها یا بر روی زمین؛ اعم از فرشتگان، پاپها، شوراها یا قوانین اسقفها وجود ندارد که قدرت تغییر دادن این ممنوعیت را داشته باشد."
اما احتمال آن نمیرود که این نامه بتواند تغییر چشمگیری ایجاد کند.
به گفتۀ پدر جیمز مارتین که یکی از کشیشان یسوعی و مشاور «دبیرخانۀ ارتباطات واتیکان» است، از 200 کاردینال و بیش از 5000 اسقف کلیسا، هیچکس نامه را امضا نکرده است و این نامه از ارزش و اهمیت چندانی برخوردار نیست.
وی همچنین عنوان داشت که محتوای این نامه با سیطرۀ اقتدار قراردادیِ پاپ در تضاد است.
مارتین بیان داشت: "خیلیها در کلیسا هستند که کلاً با پاپ فرانسیس سر مخالفت دارند، اما وارونهگوییای که در اینجا وجود دارد این است که سنّتگرایانی که نامه را امضا کردند خلاف اقتدار سنّتیِ پاپ عمل کردهاند. بعضی از اینها همان کسانی هستند که در زمان پاپ ژان پل دوم و بندیکت شانزدهم میگفتند مخالفت با پاپ به منزلۀ نفاق است."